1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان را بشناسید

طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان را بشناسید

10 فروردین 1396
  • 2

از گذشته تا به امروز جوانان ایرانی در تمامی عرصه‌ها برای کشور افتخار آفرینی کرده‌اند. یکی از این عرصه‌ها مربوط به بخش طراحی خودروست.

بسیاری از کمپانی‌های مطرح و نام‌آشنای خودروسازی، در تیم طراحی خود از طراحان حرفه‌ای و برجسته ایرانی کمک می‌گیرند تا در نهایت محصولی درخور و شایسته را روانه بازار کنند. اما کمتر کسی است که از حضور طراحان حرفه‌ای ایرانی در تیم‌های طراحی برندهای مشهور خودروساز دنیا با خبر باشد، به همین دلیل قصد داریم در این گزارش به معرفی طراحان ایرانی مشغول به کار در تیم‌های طراحی شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان بپردازیم.

جمله معروف «اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد.» مصداق بارز این موضوع است که نشان می‌دهد جوانان ایرانی در بالاترین سطح از علم و دانش حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند.

نادر فقیه‌زاده

نادر فقیه‌زاده، متولد ۱۳۵۵ در تهران است. او در ۹ سالگی به‌دلیل ماموریت پدرش در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ، به همراه خانواده‌اش راهی کشور آلمان شد.

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

او فوق‌لیسانس خود را در رشته طراحی خودرو از دانشگاه فورتزهایم آلمان دریافت کرد. سپس دوره طراحی صنعتی را در کمپانی مرسدس بنز گذراند و از همان‌جا همکاری خود را با شرکت‌های بزرگی همچون مرسدس بنز و ب‌ام‌و آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۱ به گروه طراحان ب‌ام‌و پیوست و کریس بنگل معروف، بزرگ‌ترین طراح تاریخ ب‌ام‌و کسی بود که نادر فقیه‌زاده را مستقیما به تیم طراحی آن شرکت برد.

او امتیاز طراحی چند سری از اتومبیل‌های این کمپانی بزرگ را از آن خود کرده است. از این مدل‌ها می‌توان به مواردی همچون طراحی داخلی ب‌ام‌و سری ۷، طراحی خارجی ب‌ام‌و سری ۶ کوپه و کانورتیبل و همچنین ب‌ام‌و سری ۶ گرن‌کوپه اشاره کرد.

در سال ۱۳۸۵ شرکت ساپکو از او دعوت کرد به ایران بیاید و در کنفرانسی مراحل تولید یک خودرو در شرکت ب‌ام‌و را برای حضار توضیح دهد. نادر فقیه‌زاده نیز این دعوت را پذیرفت و این کنفرانس با استقبال بی‌نظیر مسئولان شرکت ایران‌خودرو، سایپا و عده زیادی از دانشجویان مهندسی و طراحی صنعتی مواجه شد.

نکته قابل تامل در مورد نادر فقیه‌زاده این است که نشریات و رسانه‌های داخلی از سری ۶ وسری ۷ محصولات ب‌‌ام‌و می‌نویسند، اما هیچ اشاره‌ای به طراح ایرانی آن نمی‌کنند، این در حالی است که مجله معتبر motortrend از نادر فقیه زاده به‌عنوان یک طراح مبتکر ایرانی یاد کرده است.

گفتنی است فقیه‌زاده اکنون یکی از ۲۰ طراح مشهور ب‌ام‌و به حساب می‌آید و در کنار طراحان بزرگی همچون Adrian von Hooydonk و Karim habib مشغول به کار است.

محمد حسین امینی یکتا

او با طراحی فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز برای شرکت مرسدس بنز توانست نام خود را در زمره بهترین طراحان خودرو جهان به ثبت برساند.

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

محمد حسین امینی یکتا دانشجوی طراحی صنعتی در کشور آلمان است و سابقه طراحی مدل مفهومی گاندورا برای شرکت لامبورگینی را نیز در کارنامه خود دارد.

امید بادل

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

امید بادل تا مقطع پیش‌دانشگاهی در شیراز تحصیل کرد، سپس برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. او از بچگی علاقه بسیار زیادی به طراحی خودرو داشت و به صورت خودآموز نرم‌افزارهای زیادی را در این مورد فراگرفته است. چندی پیش او یک طراحی بسیار زیبا برای شرکت ب‌ام‌و انجام داد که مورد ستایش همگان قرار گرفت.

کوروش منصوری

این ایرانی متولد چالوس صاحب شرکت مشهور سوئیسی-آلمانی تیونینگ خودرو است. شرکت تیونینگ منصوری یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین‌ها در این عرصه و نزدیک ۲۸ سال در این حوزه مشغول فعالیت است.

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

به جرات می‌توان گفت که شرکت منصوری رتبه اول تیونینگ و لوکس‌سازی خودرو در جهان را در اختیار دارد. این شرکت تمرکز خود را روی تیونینگ و توسعه مدل‌های خاصی از خودروهای شرکت‌های رولزرویس، بنتلی، آستون‌مارتین، پورشه، بنز و فراری معطوف کرده است.

شرکت منصوری در سال ۲۰۰۱، نخستین کارخانه تولیدی خود را راه‌‌اندازی کرد که در پی آن به‌طور مستقل، اقدام به تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز تیونینگ خودروهای سفارشی خود می‌کرد. این شرکت هم ‌اکنون دارای ۲ کارخانه تولیدی در کشورهای آلمان و سوئیس است.

فردیس رضوانی

فردیس رضوانی یک ایرانی است که فعالیت حرفه‌‌ای خود را با طراحی و تولید خودروهایی مانند Vencer Sarthe آغاز کرد. او فرزند یک خلبان جنگنده‌ ایرانی است که همین عامل موجب علاقه او نسبت به طراحی هواپیما و خودروهای عجیب شده است.

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

رویای او برای ساخت ابرخودروهای خاص با عملکرد متفاوت در نهایت منجر به بنیان‌گذاری شرکت خودروسازی و طراحی خودروی رضوانی شد که در زمینه تولید خودروهای سوپر اسپرت خاص و گران‌قیمت فعالیت می‌کند.

اگرچه شرکت رضوانی به نسبت برخی کمپانی‌های مشهور، یک شرکت تازه کار محسوب می‌‌شود، ولی این بدان معنی نیست که ناشناخته‌ مانده است. خبر رونمایی از طراحی مشهور خودروی این شرکت به نام «هیولا» در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفت و بسیاری از نشریات تخصصی اتومبیل، اخبار مربوط به این شرکت را پوشش می‌دهند.

جالب آن است که رضوانی نیز مانند کوروش منصوری، در گفت‌وگوی خود با رسانه‌های دنیا، تاکید کرده است که خیلی دوست دارد امکان فعالیت در ایران برایش فراهم شود و خط تولید اتومبیل را در ایران راه‌‌اندازی کند.

امید مستقیمی

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

امید مستقیمی فارغ‌التحصیل رشته الکترونیک شاخه برق در دانشگاه «نیوکسل» است. او در زمینه خودروهای مسابقه‌ای فعالیت می‌کند. مستقیمی خودروهای شرکت مرسدس‌بنز در مسابقات فرمول یک را با تحولی اساسی مواجه کرده است.

تمامی خودروهای شرکت کننده در مسابقات فرمول یک در مسابقات جهانی در کشورهای مالزی، استرالیا، بحرین و چین همگی توسط این جوان ایرانی طراحی شده‌اند. او به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت مرسدس بنز مشغول به کار است.

هرمیداس اتابکی

هرمیداس اتابکی یکی از برجسته‌ ترین طراحان ایرانی در زمینه خودرو است که در پاریس، کارگاهی بزرگ برای این کار در اختیار دارد.

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

او در دانشکده سیسیاس دیترویت در زمینه طراحی خودرو تحصیل کرده، اگرچه کار اصلی وی طراحی خودرو است ولی در کنار آن، کشتی، قطار و بسیاری از وسایل دیگر از جمله عینک و شیشه عطر نیز طراحی می‌کند. او در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب جایزه بهترین طرح قطار، برای طراحی قطار لیون شد.

هرمیداس با برندهای مختلف اروپایی همچون شرکت رنو و لامبورگینی کار کرده است. لازم به ذکر است که اتابکی چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به خواسته خود مبنی بر طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامعه عمل بپوشاند. او حتی گفته است که با ایران‌خودرو هم مذاکره کرده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و همچنان در کارگاه خود در پاریس کار می‌کند.

پنج طراح برتر صنعت خودرو

والتر دسیلوا ( طراح فولکس‌واگن، لامبورگینی، بنتلی و بوگاتی )

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

هنریک فیسکر ( طراح ب‌ام‌و Z8، آستون‌مارتین DB9 )

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

جیسون کاستریوتا ( طراح فراری۵۹۹ و مازراتی گرن‌توریسمو )

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

جورجیو جیوجیارو ( طراح مازراتی گیبلی و بوگاتی )

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

فرانک استفنسون ( طراح مینی، مک‌لارن و مازراتی )

 آشنایی با طراحان ایرانی کمپانی های مطرح خودروسازی جهان

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • امیر امیر (31 اردیبهشت 1401 ساعت 03:38)

    سلام من مخترع هستم باید با شما گفتگو کنم

  • رامتین رامتین (10 فروردین 1396 ساعت 14:06)

    باید افسوس خورد و ابراز تاسف کرد که مغزهای مملکت دور از وطنشون برای کشورهای دیگه اکتیو باشند!!!