1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نکات مهمی که فروشندگان تایر نمی‌دانند!

نکات مهمی که فروشندگان تایر نمی‌دانند!

24 مهر 1396
  • 0

اطلاعاتی که برخی فروشندگان باید در زمان فروش تایر به خریداران بدهند، کامل نیست و برخی از آن‌ها اطلاعات فنی تایر را به صورت کامل نمی‌دانند و تنها در زمان فروش بر اساس خودروی مورد نظر، اندازه و گل تایر آن را به مشتری پیشنهاد می‌دهند.

این موضوع را با گزارشی از خریدار و فروشنده دنبال کردیم تا به وضوح به این موضوع دست یابیم آیا مشتری هنگام خرید در جریان اطلاعات مربوط به تایر قرار می‌گیرد یا این‌که اطلاعات فروشندگان به اندازه‌ای نیست تا خریدار تایر را آگاه کنند؟

 نکات مهمی که فروشندگان تایر نمی‌دانند!

از سوی دیگر آیا فروشندگان اطلاعات فنی کاملی از انواع تایرهای موجود در بازار در اختیار دارند یا نیازمند دریافت اطلاعات و آموزش‌های بیشتر از سوی شرکت‌های تولیدی و وارد کنندگان هستند؟

خیابان امیرکبیر بورس فروش رینگ و تایر در پایتخت است و سال‌ها به‌عنوان مرکز فروش انواع تایر در تهران شناخته می‌شود. به یکی از مغازه‌ها می‌رویم و هنگامی‌که مدل ماشین را به فروشنده می‌گوییم، تایری را پیشنهاد می‌‌کند که یا آن را در انبار خود موجود دارد یا محصول شرکتی است که با آن کار می‌کند.

خریدار دیگری هم وارد مغازه می‌شود، مشتری به‌دنبال تایری است که در سرعت بالا کاملا ایمن باشد چون بر اساس مشخصاتی که در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است تنها باید از یک مدل خاص تایر روی خودروی خود استفاده کند.

اما متاسفانه فروشنده تایر نمی‌تواند اطلاعات دقیقی را در اختیار خریدار قرار دهد و برایش یک پیشنهاد دارد، پیشنهادی که می‌تواند حتی به مرگ سرنشینان خودرو منجر شود.

برخی از فروشندگان تایر در خیابان امیرکبیر هیچ سررشته‌ و اطلاعاتی از ویژگی‌ها و مشخصات فنی تایرهای مختلف ندارند و فقط فروشنده هستند تا تایر را به فروش برسانند.

محمد یکی از قدیمی‌های بازار امیرکبیر است. وقتی از او درباره اطلاعات فنی تایرها می‌پرسیم، با کمی سردرگمی می‌گوید اطلاعات خاصی ندارم، چراکه شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده‌ها آموزش خاصی به ما به‌عنوان نماینده نمی‌دهند. او می‌گوید مشتری‌ها هم درخواست چندانی درباره اطلاعات و مشخصات تایرهای خاص از ما نمی‌کنند.

یکی از مشتریان که اتفاقا سراتوی ساخت شرکت سایپا را دارد، برای خرید تایر به یکی از مغازه‌ها مراجعه می‌کند. مغازه‌دار از بین چند نمونه تایر موجود چند مدل را به او پیشنهاد می‌دهد و تنها نکته‌ مهم برای خریدار پهن یا استاندارد بودن تایر است که بتواند ظاهر خودرو را شیک‌تر کند.

وقتی به مشتری می‌گوییم آیا اطلاع دارید برای این مدل خودرو باید از تایرهای سری V استفاده کنید؟ با سردرگمی می‌گوید مگر تایر هم سری‌بندی دارد؟!

در این بین به سراغ محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر می‌رویم. او در این‌باره می‌گوید: «تایرهای سریV که در کشور ساخته می‌شوند، حداکثر تا سرعت ۲۴۰کیلومتر بر ساعت قابلیت تحمل وزن و سرعت را دارند. او همچنین از فروشندگانی می‌گوید که توسط فروشندگان تایر در کشور باید به آن‌ها آموزش داده شود تا موارد این چنینی را بدانند و بتوانند در زمان فروش تایر مناسب را در اختیار خریداران قرار دهند.»

گنجی با تاکید بر این که خریداران نیز با آموزش‌های لازم برای خرید تایر مناسب را توسط خودروسازان، تولیدکنندگان و واردکنندگان ببینند، می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از خریداران نمی‌دانند چه مدل تایری را باید خریداری کنند و تنها محصولی را که فروشنده به آن‌ها توصیه می‌کند، انتخاب می‌کنند بدون آن که مطلع باشند این تایر برای خودرو آن‌ها مناسب است یا خیر.»



نظرات