1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. بازار داغ تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک

بازار داغ تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک

22 دی 1392
  • 0

طی سال‌های اخیر بازار تبدیل گیربکس‌های دنده‌ای به گیربکس‌های اتوماتیک هر روز گرم‌تر شده و سطح تقاضا برای خرید این خدمات همواره رو به افزایش است. مروری بر تبلیغات خدمات اتومبیل نشان می‌دهد که تبدیل گیربکس به یک کسب و کار پر رونق تبدیل شده و در عین حال مراکز خدمات‌دهی تخصصی برای این نوع خدمت در حال گسترش است.

صرف نظر از اینکه تبدیل گیربکس خودروها چه اثرات مثبت و منفی در پی خواهد داشت، اگرمروری بر گذشته داشته باشیم خواهیم دید که بیشتر افراد به دنبال خرید خودرویی بودند که از گیربکس دستی بهره می برد که دلیل این موضوع را نیز می توان در شتاب بالاتر خودروهایی که با گیربکس دستی عرضه می شوند.

البته هیجان بیشتر راندن این خودروها خلاصه می شد دانست اما این روزها بیشتر مردم به دنبال خرید خودرویی هستند که با گیربکس اتوماتیک عرضه می شود چراکه در کلان شهر ها راندن با خودروهای دنده ای به خصوص در ترافیک های سنگین مستلزم اتلاف انرژی بسیاری بوده و خسته کننده است.

جعبه‌دنده‌های اتوماتیک یا خودکار از چندین دهه قبل در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و فناوری آن نیز روز به روز در حال پیشرفت بوده است. در دهه‌های اخیر شاهد بودیم که در کشور ما کم‌تر از این نوع جعبه‌دنده‌ها استقبال می‌شد، اما چندی است گرایش مصرف‌کنندگان خودرو نسبت به تعویض خودکار دنده‌ها بیش‌تر شده و این نوع وسایل انتقال نیرو نسبت به انواع دستی محبوبیت بیش‌تری به دست آورده‌اند این در حالی است که قیمت تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک به طور نمونه در خودرو پراید از 680هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان متغیر است.

برخی از مخاطبان از تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک خودرو خود گله‌مند بوده و ایرادات ناشی از انجام این کار را بیان کرده‌اند، به طور مثال اتوماتیک کردن دنده در خودرو سمند مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورده که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از جمله نتایج زیان باری که تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک برای این خودرو ایجاد می‌کند صدای موتور خودرو است که بیش از حد داخل ماشین به گوش می‌رسد و قدرت ماشین بسیار کاهش پیدا می‌کند که گفته شده در حد پراید می‌رسد. همچنین می‌توان به مصرف سوخت بالای خودرو نسبت به حالت دنده‌ای اشاره کرد که در هر صد کیلومتر 15 لیتر بنزین مصرف ‌می‌کند. به دلیل تعویض رادیاتور اصلی خودرو با رادیاتور آهنی، این امر موجب می‌شود معمولا در فصل تابستان موتور خودرو بیش از حد گرم شود که این عمل باعث آسیب رسیدن به خودرو شده و همچنین قطعات داخلی را به مرور زمان آسیب پذیرتر می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که اتوماتیک کردن دنده به خودرو آسیب می‌رساند این است که دور موتور در اکثر مواقع بسیار بالا بوده و این امر باعث استهلاک بیشتر خودرو شده و مصرف‌کننده متحمل ضرر و زیان بالایی می‌شود. بزرگترین مشکل پیش روی مصرف کنندگان خودرو سمند با موتور 1700 که در اصطلاح موتور ملی نامیده می‌شود این است هیچ نوع گیربکس اتوماتیک با این نوع موتور هماهنگی ندارد در حالی که در نمونه‌های دیگر با موتور 1600 و 1800 برای هر کدام حداقل یک نوع گیربکس اتوماتیک در بازار وجود دارد اما به طور کلی پنل روی کنسول وسط خودرو سمند وجود ندارد که باید ساخته شود.




نظرات