1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی با موتور های پرکاربرد Tu5 و TU3 ایران خودرو،پژو

آشنایی با موتور های پرکاربرد Tu5 و TU3 ایران خودرو،پژو

19 دی 1395
  • 6

با توجه به روند رو به گسترش استفاده از موتورھای خانواده TU در محصولات ایران خودرو و لزوم آشنایی بیشتر متقاضیان محترم با انواع موتور TU این بخشنامه ارسال می گردد. موتورھای سری TU برای اولین بار در سال 1986 توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) استفاده گردید و به تدریج جایگزین موتورھای خانواده XU شدند .

 آشنایی با موتورھای خانواده TU در محصولات ایران خودرو

شایان توجه است که کماکان موتورھای ارتقا یافته TU در برخی از مدل ھای پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار می گیرند. از میان موتورھای این خانواده تاکنون موتورھای TU3 و TU5 بر روی برخی از محصولات ایران خودرو نصب گردیده اند . به دلیل قابلیت ھای بالای موتورھای TU از لحاظ بھره وری ، مصرف سوخت و انطباق با استانداردھای آلایندگی، شرکت ایران خودرو در نظر دارد با سرمایه گذاری بیشتر و ساخت داخل نمودن قطعات آنھا ضمن بومی کردن دانش فنی این نوع موتورھا، در راستای تحقق ھدف کاھش آلودگی ھوا مشارکت فعال داشته باشد. در حال حاضر موتورھای A TU3 و JP4 TU5 برای برخی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند و پروژه ھایی برای ارتقاء این موتورھا در دست اقدام می باشند.

 آشنایی با موتورھای خانواده TU در محصولات ایران خودرو

موتور TU3A با حجم 1361 سی سی دارای 4 سیلندر ، 8 سوپاپ و برخوردار از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمی می باشد و در مقایسه با موتورھای مشابه، نسبتا سبک و کم مصرف بوده و برای استفاده در خودروھای کوچک شھری بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است . ھم اکنون از این موتور برای خودروی پژو 206 تیپ 2 استفاده می‌گردد.

 آشنایی با موتورھای خانواده TU در محصولات ایران خودرو

موتور TU5 JP4

مھمترین شاخصه این موتور بھره مندی از سیستم (DOHC) که مخفف عبارت Double Overhead Cams است ، می‌باشد .

این سیستم با بھره مندی از 2 میل بادامک جداگانه برای سوپاپھای ھوا و دود، امکان ایجاد ٤ عدد سوپاپ برای ھر سیلندر و مجموعا 16 سوپاپ برای موتور را فراھم می نماید .

این موضوع سبب می گردد که ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتری انجام گیرد و در نتیجه توان تولید شده توسط موتور به شکل قابل ملاحضه ای افزایش یابد . وجود این سیستم به ھمراه نسبت تراکم بالا (10.5) در این موتور سبب می گردد که ضمن تولید توان و گشتاور بالا، دارای مصرف سوخت و آلایندگی پایینی باشد به نحوی که در مواجھه با استانداردھای آلایندگی در سالھای آتی مشکلی پیش رو نداشته باشد.

در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات ایران خودرو از قبیل خانواده پژو 206، 207، رانا ، 405 ،پارس و اچ سی کراس با این موتور به بازار عرضه می گردند.

مشخصات فنی این موتور در جدول ذیل آمده است :

 آشنایی با موتورھای خانواده TU در محصولات ایران خودرو

منبع:ایران جیب



نظرات

  • علی قاسمی علی قاسمی (26 آذر 1402 ساعت 17:44)

    خوب وبدش روشما انتخاب می کنیدهمانطورکه ۴۵ساله شما برای مردم انتخاب می کنیددرواقع ملت حق انتخابی ندارن..خدافظ

  • محمد فندرسکی محمد فندرسکی (22 آبان 1398 ساعت 14:38)

    DOHC در واقع برای زمانی است که دور موتور کم و انتالپی حرارتی موتور کم است که با تغیر میل بادامک باعث میشود تایمینگ سوپاپ هوا و دود رو تغیر دهد و استفاده بهینه از سوخت در تبدیل به انرژی حرارتی شود

  • امیر امیر (10 اسفند 1397 ساعت 14:54)

    دمای موتور بالا و استهلاک بالا بخاطر دمای بالای موتور
    که البته ef7 هم از این قاعده مستثنی نیست و حرارت موتور بالایی دارد و باعث استهلاک موتور میشود. در کل حرارت سوزاننده است. و بخاطر همین این موتور مستهلک میشود

  • MR.Sanati MR.Sanati (12 آبان 1397 ساعت 10:36)

    تمامی موتور های خانواده TUبه علت برخی مشخصات فنی برای آب و هوای ایران بسیار بده

  • ایرانی ایرانی (20 دی 1395 ساعت 10:09)

    هردو موتور با استهلاک بسیار بالا،بدون شک جایگاه ویژه ای در خالی کردن جیب مشتریان دارند.موتورهایی که شرکت فرانسوی مادر یعنی پژو،حتی حاضر نشد برای آب و هوای ایران اون هارو تنظیم مجدد بکنه و با اون سیستم رادیاتور و فن مسخره که نمیزاره هوا به رادیات برخورد کنه،موجب میشه دمای موتور همیشه بالا بمونه.

  • Reza Reza (19 دی 1395 ساعت 22:14)

    میشه این موتورارو به سایپا هم بدین که روی پراید و بقیه ی ماشینا هم بذارن؟؟؟!!!!اونام به شما چراغ ماشیناشونو میدن....تبادل تکنولوژی یعنی این.....مثل شرکتای رنو فرانسه و نیسان ژاپن!!!!!!!!!