1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. فرمان برقی در خودروها مفید می باشد یا خیر؟

فرمان برقی در خودروها مفید می باشد یا خیر؟

23 تیر 1396
  • 2

بعضی از خودروها دارای فرمان برقی هستند. این سیستم فرمان خطرناک نیست؟ اگر به هر دلیلی برق خودرو قطع شود فرمان از کار می‌افتد؟

آنچه از آن به‌عنوان فرمان برقی یاد می‌کنید در اصل «سیستم کمکی برقی فرمان» است و به این معنی نیست که فرمان خودرو از طریق نیروی برق به چرخش در می‌آید.

 فرمان برقی در خودروها مفید می باشد یا خیر؟

این سیستم در خودروها جایگزین سیستم فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک شده است و در آن یک موتور الکتریکی کوچک برقی وظیفه ایجاد نیروی اضافی برای راحتی در چرخاندن فرمان را بر عهده دارد. مزیت بزرگ این سیستم آن است که توانی از موتور نمی‌گیرد، ضمن آنکه تنها در زمانی که به آن نیاز است (زمان چرخاندن فرمان) وارد مدار می‌شود در صورتی که فرمان هیدرولیک همواره در مدار است و بخشی از توان موتور را می‌گیرد.

در صورتی که برق خودرو قطع شود (که البته احتمال بسیار نادری است) سیستم کمکی از مدار خارج می‌شود و فرمان سفت خواهد شد، اما همچنان راننده می‌تواند فرمان را با نیروی بیشتر بچرخاند. توجه داشته باشید اگر در زمان رانندگی برق خودرو قطع شود مشکلات بزرگ‌تری از نیروی کمکی فرمان خواهید داشت چرا که با خاموش شدن خودرو، نیروی کمکی بوستر ترمز را هم ندارد و متوقف کردن خودرو بسیار دشوار است، اما همان‌گونه که عنوان شد این مسأله بسیار نادر است.



نظرات

  • امیر امیر (24 تیر 1396 ساعت 14:36)

    برقی، برقی، بله

  • آرش آرش (23 تیر 1396 ساعت 16:20)

    فرمان برقی نرم تر است یا هیدرولیک , چقدر با هم فرق دارند ؟ , کدام بهتر است ؟ .آیا فرمان برقی نسبت به سرعت خودرو نیز متغیر است ؟ .