1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. رانندگی رئیس حمهور با خودرو برقی

رانندگی رئیس حمهور با خودرو برقی

3 بهمن 1395
  • 0

سازمان محیط‌زیست روز گذشته درجلسه هیأت دولت گزارشی را از اقدامات دولت برای بهبود کیفیت هوای کلانشهرهای کشور به هیأت‌وزیران ارایه کرد. ‌بعد هم حسن روحانی، درحرکتی نمادین به همراه برخی از اعضای هیأت دولت با خودروهای برقی رانندگی کرد.

رانندگی رییس جمهور با خودرو برقی

براساس گزارش سازمان محیط‌زیست به رئیس‌جمهوری، ارتقای کیفیت سوخت به یورو ٤، تغییر سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به گاز، ارتقای استاندارد تولید خودرو و اجرای نظام بازرسی مستمر خطوط تولید خودرو و اجرای نظام بازرسی مستمر خطوط تولید، خروج ٩١٥‌ هزار خودروی فرسوده (ازجمله ٤٠‌ هزار تاکسی)، اجرای سامانه یکپارچه معاینه فنی (سیمفا)، توقف شماره‌گذاری و تولید موتورسیکلت انژکتوری ازجمله اقدامات مؤثری بوده که در دولت یازدهم انجام شده است. وزیر بهداشت هم گزارشی از مطالعات مربوط به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا طی سه‌سال گذشته ارایه کرد و رئیس‌جمهوری با تأکید بر اهمیت آلودگی هوا و آثار مخرب آن بر سلامت و اقتصاد کشور، به توجه ویژه دولت یازدهم به موضوع و اجرای دقیق برنامه‌های فرابخشی کاهش آلودگی هوا اشاره کرد.

در ادامه نیز اعضای دولت از سه محصول دانش‌بنیان ایران شامل دو موتورسیکلت دوچرخ و یک کوادسایکل برقی بازدید کردند. حسن روحانی درحیاط ساختمان دولت از خودروهای برقی دوسرنشین یوز محصول شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، موتورسیکلت آویتا محصول پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و موتورسیکلت برقی متعلق به شرکت دانش‌بنیان بنا شریف بازدید کرد. او به همراه سایر اعضای دولت درمحوطه ساختمان هیأت دولت با یکی از محصولات رانندگی کرد که این موضوع سوژه عکاسان خبری شد. روحانی ضمن خوب و کیفی ارزیابی‌کردن تلاش تولیدکنندگان، لزوم توجه هرچه بیشتر به ارتقای کیفیت و ایمنی آن را مورد تأکید قرار داد.

رانندگی رییس جمهور با خودرو برقی

همکاری مردم کلیدی است

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست هم در گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه‌شب یک‌بار دیگر مشارکت و همکاری مردم دربحث کاهش آلودگی هوا را امری کلیدی دانست و توضیحاتی درباره افزایش روزهای هوای پاک درشهرهای مختلف ارایه کرد: «طبق‌ آمار تا ۲۶ دی‌ماه‌ سال ۱۳۹۵، ۲۳۱روز هوای سالم و پاک داشتیم؛ درحالی‌ که در ابتدای کار دولت یازدهم، ۱۷۶روز هوای سالم و پاک داشتیم. بنابراین بیش از حدود ۵۰ روز کیفیت هوا بهتر شده است. بین‌ شهرهای دیگر، اصفهان بهترین الگو بود که تعداد روزهای پاک آن نسبت به ‌سال ۱۳۹۲ بیشتر شده و درشیراز نیز کیفیت هوا رو به رشد است. به‌طورکلی، کاهش روزهای هوای ناسالم امری زمانبر است.» او به گزارش‌گیری منظم از دستگاه‌ها، سنجش و پایش وضع آلودگی هوا درشهرها، نمونه‌گیری از کیفیت بنزین و پایش خودروها به‌طور منظم اشاره کرد و از وزارت نفت و صنعت به‌عنوان دستگاه‌هایی نام برد که گام‌های خوبی را برای ارتقای کیفیت سوخت برداشته‌اند: «اما تا رسیدن به حد مطلوب نهایی راه‌های زیادی داریم.»

سامانه معاینه فنی یکپارچه که با تلاش وزارت کشور و راهور ناجا هم یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم بود که ابتکار از آن نام برد و درباره خودروهای برقی و هیبریدی گفت: «دولت با حذف تعرفه قصد داشت تا واردکنندگان را تشویق به واردکردن خودروهای برقی و هیبریدی کند، علاوه بر آن، حمایت ویژه‌ای ازسوی وزارت صنایع شده که در دستورکار دولت قرار گرفته است.» رئیس سازمان محیط‌زیست تأمین اتوبوس‌های نو و مسئولیت‌های دولت و شهرداری‌ها را منوط به تأمین اعتبارات دانست که پیش‌بینی‌هایی برای آن شده که تا پایان ‌سال محقق شود: «ارتقای استانداردها و کمک به نوسازی این ناوگان که همکاری بین شهرداری و وزارت راه را می‌طلبد و ساماندهی این خودروها که تکلیف قانونی شهرداری است. دارندگان کامیون‌ها این توان را ندارند که به تنهایی خودروی خود را نو کنند، ولی با تسهیلات بانکی و حمایت‌ها و سازوکارهای پیش‌بینی‌شده و مصوبه اخیر، امیدواریم بتوانیم آن‌ را اجرایی کنیم.

رانندگی رییس جمهور با خودرو برقی

ضرورت جرم‌انگاری آلودگی هوا

همایش حقوق شهروندی و هوای پاک روز گذشته نیز در تالار ایوان شمس برگزار و طی آن به لزوم جرم‌انگاری آلودگی هوا تأکید شد. محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری دراین همایش به وضع قوانینی که آلودگی هوا را جرم‌انگاری کند، تأکید کرد که می‌تواند درکاهش آلودگی هوا موثر باشد: «نفس هوای پاک نیازمند قانون خاص است که باید مورد توجه قرار گیرد. با ابلاغ منشور حقوق شهروندی در ٢٩ آذرماه یک حرکت نوینی درکشور آغاز شده است. برخی از مواد منشور حقوق شهروندی به موضوع هوای پاک اختصاص یافته است. بسیاری از مواد منشور درپاسخ به منتقدین این حوزه است و بسیاری ازاین مواد ضمانت اجرایی دارد. وقتی رئیس‌جمهوری براساس اصل ١١٣ قانون اساسی منشور را ابلاغ می‌کند، این ابلاغ موضوع را برای دستگاه‌ها لازم‌الاتباع می‌کند.»

او به اقداماتی که درمعاونت حقوق بشر وزارت دادگستری در راستای کاهش آلودگی هوا انجام داده است، اشاره کرد: «کلیه قوانین و آیین‌نامه‌ها را درمجموعه‌ای تحت عنوان وضع آلودگی هوا در دست چاپ داریم که وظایف دستگاه‌ها را دراین زمینه مشخص کرده است. ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات شهروندان از حق برهوای پاک و کاهش آلودگی هوا و رعایت قوانین و مقررات زیست‌محیطی و نیز ارایه راه‌حل‌ها و ایجاد کلینیک‌های حقوق شهروندی و... می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با آلودگی باشد.» عباسی همچنین به یکی از نوآوری‌های قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کرد: «طبق این ماده Ngo‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند درمورد مسائلی مانند نقض محیط‌زیست و... به‌عنوان شاکی خصوصی و به نمایندگی ازطرف مردم طرح دعوا کنند.»

رانندگی رییس جمهور با خودرو برقی

دود دیزل سرطان‌زاست

بررسی نقش راهکارهای دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی درکاهش آلودگی هوا عنوان نشست دیگری است که روز چهارشنبه ازسوی شهرداری برگزار شد. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین نشست از تصویب مصوبه ضدمحیط‌زیستی درماه جاری انتقاد کرد: «دود دیزل سرطان‌زاست؛ درحالی ‌که درکشور ما به هیچ‌وجه مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد. سه‌سال گذشته قانونی درمورد ضرورت نصب فیلتر دوده روی دیزل‌های نو تصویب شد، اما وزارت صنعت با سردمداری چند دیزل‌ساز و خودروساز خارجی با این مصوبه مقابله کردند. ١٩ دی‌ماه امسال یک مصوبه ضدمحیط‌زیستی تصویب شد، مبنی بر این‌که خودروهای دیزل فیلتردار بشوند و درصورت داشتن استاندارد جدید بدون فیلتر هم می‌توانند وارد بازار شوند. با این مصوبه، مصوبه اول ملغی شد. درحقیقت دقیقا درماهی که با اوج آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، چنین مصوبه ضدمحیط‌زیستی تصویب می‌شود.»

او به ترکیب خطرناک آلودگی فصل پاییز و زمستان اشاره کرد: «عمق نفوذ این آلودگی به ریه بسیار بیشتر است و ترکیب شیمیایی آن بسیار خطرناک‌تر است. ١٥‌ درصد جرم ذراتی که درماه‌های آبان، آذر و دی تنفس می‌کنیم، کربن سیاه است.»

رئیس کمیته محیط‌زیست شورا درباره جایگاه ناچیز مصوبات زیست‌محیطی درشورا صحبت کرد و گفت که مدیریت تهران سلیقه‌ای و غیرمتخصصانه است: «آلودگی هوای تهران در‌ سال ٥٨٠٠ نفر تلفات دارد، درحالی‌ که ١٠٠‌ درصد مسائل هوا به شهرداری مرتبط است. نمی‌خواهم بگویم شهر تهران از دست رفته است، اما تهران درحالت کمای زیست‌محیطی به سر می‌برد و نیاز به احیا دارد. تهران قابل احیاست و ظرفیت‌های حیاتی بالایی دارد. آلودگی هوای تهران در وضعیتی حاد قرار دارد ولی راهکار دارد، شهری که نه آب، نه هوا و نه زمین پاک دارد و فضاهای سبز را برای ساختمان خراب می‌کنند، نمی‌تواند شعار «آسمان آبی زمین پاک» را سر دهد.»

محمد حقانی به سیاسی‌نبودن موضوعاتی چون ساخت مترو، تفکیک زباله و هوای آلوده که باعث سرطان مردم می‌شود، اشاره کرد و گفت که «شورا و شهرداری سیاسی نیستند بلکه دستگاه‌های خدماتی و اجتماعی هستند، ولی متأسفانه ما همه چیز را سیاسی می‌کنیم.» «نگاه به تهران نگاه زیست‌محیطی نیست.» جمله‌ای که این عضو شورای شهر به آن تأکید دارد: «احداث مترو بدون توجه به مسائل و پیوست‌ها صورت گرفته، برای همین است که قنات فرمانیه به شکلی شده که آب از آن‌جا سرازیر می‌شود. متأسفانه دراین شرایط ١٨٠‌هزار خودروی سنگین بدون معاینه فنی دو‌میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند. این درحالی است که به گفته یک متخصص کودکان سرطان خون و ریه در کمین کودکان پایتخت رواج یافته است. معصومی‌ اصل مصرف شیر و لبنیات را جهت کاهش اثرات سمی مواد آلاینده درخون توصیه کرد.

منبع:شهروند



نظرات