1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

9 تیر 1395
  • 15

بازار خودروی ایران بخصوص در قسمت خودروهای ارزان‌قیمت بسیار محدود است. این قسمت از بازار تقریباً به‌طور کامل در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو بوده و اقشار کم‌درآمد جامعه نیز مجبور به خریدن خودروی قدیمی، کسالت‌بار و بی‌کیفیت این دو خودروساز هستند چراکه انتخاب دیگری پیش روی خود ندارند؛ بنابراین تصمیم داریم ازاین‌پس در سری مقالاتی خودروهای داخلی و یا مونتاژ داخلی که ازلحاظ قیمتی تقریباً در یک سطح قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته این خودروها فقط ازلحاظ قیمتی باهم شبیه هستند و شاید در یک کلاس نباشند.

برای اولین قسمت محصول جدید سایپا یعنی ساینا را در برابر پژو 405 SLX قرار داده‌ایم.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

معرفی خودروها

پژو 405 به‌عنوان یکی از کهنه‌کاران صنعت خودروسازی ایران نیازی به معرفی ندارد. خودرویی که از سال 1369 وارد بازار ایران شد و همچنان با قدرت در حال تولید شدن است! البته صنعت خودروسازی ایران به‌نوعی به پژو 405 مدیون است چراکه خودروهای فراوانی همچون پژو پارس، پژو RD، سمند و حتی دنا بر اساس آن ساخته‌شده‌اند. خودرویی که قصد مقایسهٔ آن را داریم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ 405 یعنی SLX است که با تجهیز به پیشرانهٔ نسبتاً جدید TU5 هنوز هم در بازار خودروی محدود ایران برای اقشار کم‌درآمد گزینهٔ مناسبی محسوب می‌شود. در سوی دیگر ساینا قرار دارد که نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است. این خودرو که به‌تازگی وارد بازار شده فقط در ظاهر و داخل با تیبا متفاوت است و ازلحاظ فنی و تجهیزات هیچ فرقی با تیبا ندارد. در ادامه خواهیم فهمید که آیا محصول جدید سایپا حریف شیر پیر ایران‌خودرو می‌شود یا نه.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

طراحی خارجی

در اینجا نیازی به بررسی طراحی خارجی پژو 405 نیست زیرا آن‌قدر این سال‌ها در کوچه و خیابان این خودرو را دیده‌ایم که تقریباً همه با آن آشنا هستیم. بعلاوه طراحی کهنهٔ این خودرو هم نیازی به بررسی ندارد. البته ایران‌خودرو پس از فیس لیفت موفق پژو پارس که بر روی 405 انجام گرفت بار دیگر نیز این خودرو را مورد فیس لیفت قرار داد تا بلکه چهرهٔ پیر و فرتوت آن را کمی جوان‌تر کند. در این فیس لیفت که بانام 405 SLX عرضه شد تغییراتی بسیار جزئی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو و اضافه شدن یک اسپویلر کوچک به لبهٔ درِ صندوق بار انجام‌گرفته است.



مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

ساینا هم نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ تیبا است که چندی است وارد بازار شده و طبق رسم خودروسازان وطنی، نسخۀ قدیمی هم همچنان در کنار نمونهٔ جدید تولید خواهد شد! در ساینا تغییراتی نسبتاً کلی در چراغ‌ها، سپرها، کاپوت، جلوپنجره و… صورت گرفته تا کمی از انتقادات فراوانی که به طراحی تیبا واردشده بود را کاهش دهد؛ اما این فیس لیفت هم چندان دل‌چسب از آب درنیامده و عدم هماهنگی عجیبی در قطعات خودرو به چشم می‌خورد؛ زیرا پیکرهٔ نحیف تیبا با چراغ‌های بزرگ و سپر عضلانی جلو به‌هیچ‌عنوان همخوانی ندارد. در کل هنوز هم طراحی قدیمی 405 زیباتر و هماهنگ‌تر از ساینا به نظر می‌رسد هرچند جراحی جزئی ایران‌خودرو بر روی SLX هم زیبایی خاصی ندارد.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

طراحی داخلی

ایران‌خودرو به‌تازگی داشبورد جدیدی را برای پژو پارس و 405 طراحی کرده است که هرچند به دلیل کاربرد پلاستیک خشک در آن، کیفیت سابق را ندارد ولی تا حدودی زیباتر و بروزتر از گذشته شده است. غربیلک فرمان و رو دری‌های جدید در کنار داشبورد جدید و همین‌طور تریم کرم‌رنگ موجب شده که داخل 405 SLX جدیدتر و زیباتر از بیرونش به نظر برسد. در ساینا نیز سایپا داشبورد، غربیلک فرمان و رو دری‌ها را تقریباً به‌طور کامل عوض کرده و در برخی مدل‌های از تریم دورنگ نقره‌ای-مشکی استفاده کرد است تا داخل ساینا هم با تیبا متفاوت باشد.

البته صفحه آمپر تغییر نکرده و مشابه تیبا است. بااین‌حال در طراحی داخلی هم اوضاع به نفع 405 SLX با داشبورد جدید و تریم کرم‌رنگ است که آن را لوکس‌تر از ساینا نشان می‌دهد.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

تجهیزات رفاهی و ایمنی

با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان نباید از این دو خودرو انتظار تجهیزات و امکانات زیادی را داشت. بااین‌وجود 405 SLX دارای ترمزهای ABS و EBS، ایربگ راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، پروژکتورهای عقب و جلو، آینده‌های برقی و شیشه‌های برقی جلو است. ساینا هم مانند تیبا در دو تیپ SX و EX ارائه می‌شود که تیپ EX از تجهیزات بیشتری برخوردار است و ما هم برای هماهنگی بیشتر با 405 SLX تیپ EX را برای این مقایسه انتخاب کرده‌ایم. ساینا EX تقریباً از تمامی امکانات 405 SLX برخوردار است و به امکانات اضافهٔ سنسور دنده‌عقب، شیشه‌های برقی عقب، رینگ‌های آلومینیومی و تهویه مطبوع اتوماتیک نیز مجهز است که آن را در بخش تجهیزات در جایگاه برتری نسبت به 405 SLX قرار می‌دهد.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

پیشرانه

405 SLX چند سالی است که با پیشرانهٔ جدیدتر TU5 پژو 206 عرضه می‌شود که هرچند در حرکت دادن پیکر سنگین‌تر 1120 کیلوگرمی 405 ضعیف‌تر از پیشرانهٔ XU7 عمل می‌کند اما به دلیل مصرف سوخت کمتر بسیاری را مجاب به خریدنش می‌کند.

این پیشرانهٔ 1.6 لیتری 16 سوپاپ، 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور داشته و طبق اعلام سازنده، 405 SLX را در 13.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 7.5 لیتر در صد کیلومتر است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ساینا از همان پیشرانهٔ تیبا استفاده می‌کند. یک موتور 1.5 لیتری 8 سوپاپ با 80 اسب بخار قدرت 128 نیوتن متر گشتاور. البته این نیرو برای کشیدن وزن 1050 کیلوگرمی ساینا نسبتاً کافی بوده و بااینکه شتاب صفرتا صد رسمی آن از سوی سازنده اعلام‌نشده اما اندازه‌گیری‌های غیررسمی عددی در حدود 12 ثانیه را نشان می‌دهد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام‌شده است.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

نتیجه

در انتخاب نهایی بین این دو خودرو بیشتر سلیقه و نیاز خریداران اهمیت دارد و نمی‌توان یکی را به‌طور کامل برتر از دیگری دانست؛ اما در کل پژو 405 SLX با فضای جادارتر، موتور TU5 و داشبورد جدید هنوز هم تا حدودی انتخاب بهتری نسبت به محصول جدید سایپا محسوب می‌شود؛ اما اگر مصرف سوخت کمتر، ابعاد جمع و جورتر و ظاهر جدیدتر برایتان اهمیت دارد ساینا می‌تواند انتخاب نسبتاً مناسبی باشد. هرچند که جدیدتر بودن به معنای زیباتر بودن نیست.

قیمت کارخانه‌ای پژو 405 SLX هم‌اکنون 30,800,000 تومان است درحالی‌که تیپ EX ساینا 27,750,000 تومان قیمت دارد. بنابراین باید 3 میلیون تومان قیمت بیشتر 405 SLX را نیز در نظر داشت.

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX

مقایسهٔ سایپا ساینا با پژو 405 SLX


منبع:پدال



نظرات

  • محمدرضا محمدرضا (26 اردیبهشت 1396 ساعت 21:11)

    اخه پژوهم ماشینیه سی ساله تولیدمیشه دوچرخه ازاون خیلی بهتره شما هم سوارساینانشدین الکی زرنزنین اول ببینیدبعداقضاوت کنین یه جوری حرف میزنین انگارکارخونه ی پژومال شماست که ازش تعریف میکنین.

  • mohsen mohsen (12 اسفند 1395 ساعت 21:09)

    من ساینا رو دو ماهه خریدم شما که میگید حیف 405 که با ساینا مقایسه کردن همین طوری از رو هوا میگی
    اولا پژو که 30 ساله اومده تو بازار و هر سال دارند مسخره ترش می‌کنند دوما پژو من داشتم همش سرسیلندرش خراب میشه
    خواهش میکنم همین جوری حرف نزنید به بعضی ها بر میخوره

  • سامان سامان (16 مرداد 1395 ساعت 08:02)

    من جدیدا" ساینا خریدم خیلی ماشین عالیه حداقل اینکه از لوازم بروزتر تو ظاهر و فنی ماشین استفاده شده

  • اسدالله البحرینی اسدالله البحرینی (10 تیر 1395 ساعت 15:39)

    پژو 405 اس ال واقعا خیلی خیلی بهتر از ساینا است از همه جهت بهتر . حتی از نظر اطاق 2 برابر و از نظر موتور 4 برابر بهتر از ساینا است . و(( پاسخ دوست خوبم فرشاد)) در المان پراید هاچ بک مونتاژ کره حدود 2 میلیون تومان ایران خرید و فروش میشود .همان ماشین تازه ایرانیش 25 میلیون است در ایران ؟؟!!

  • احسان احسان (10 تیر 1395 ساعت 14:14)

    پژو حالا ما میگیم یه چیزی ولی اون فرقون چیه که با پژو مقایسه میشه نه خدایش شما داخل پژویی که سال 69طراحی شده با تیبا 95مقایسش بکنید اون کجا این کجا تازه داخل پژو دستخوش تغییرات ما ایرانیا شده با داشبورد خشک قبلا حداقل چرم بود الان خشک خشک به درد نمیخورن قیمتش زیاد زیاد 15 میلیون اون تیبا قیمتش هشت میلیون بیشتر نمی ارزه که متاسفانه به سر ما میمالندشون تو عراق قیمت تیبا یک میلیون تا دو میلیون ولی ما رو نگاه جنس بنجل

  • hasan hasan (10 تیر 1395 ساعت 13:31)

    اوف چه ماشینایی با هم مقایسه کردن هه من تا یاد دارم پژو همونطوری بوده یه چراغ عوض کردن همین دوتا ماشین با هم قاطی میکنن یه ماشینی میسازن مثل پارس تندر که موتور پارس گذاشتن تو ال90 یا موتور پیکان گذاشتن تو یه بدنه که جلوش مثل پژو آرنیسان واقعان این طراحی ما داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • حسین حسین (10 تیر 1395 ساعت 11:22)

    من اول پژوداشتم ولی دو ماه است ساینا خریدم به نظرمن بهتر از پژو برای من بوده درکل

  • yahia yahia (10 تیر 1395 ساعت 11:03)

    از جمله ی اقشار کم درآمد که مجبــــــــــــــــورند بخرن خیلی خوشم آمد حرف دلم رو زدی

  • سعید سعید (10 تیر 1395 ساعت 06:13)

    تو رو خدا ببین چی و با چی دارن مقایسه میکنن
    اینهمه مبتکر و مخترع و دانشجو و خلاق تو مملکت ریخته آخرش چی تحویل مردم میدن.فقط به فکر سود وجیب خودشونن.نمیخوان پیشرفت کنن!کسی هم نیست بگه چی میسازید و چی تحویل مردم میدید.لعنت خدا بر آدمهای خیانتکار.

  • korosh korosh (10 تیر 1395 ساعت 02:48)

    سلام مقایسه ماشینهای فکر جلبی است ممنون

  • بابک بابک (10 تیر 1395 ساعت 00:03)

    آخه این چه کاریه میکنید؟!!!
    آدم تیبا رو با پژو 405 مقایسه میکنه؟؟؟؟
    تیبا رو با پراید یا با ماتیز و اینا مقایسه کنید. حیف این 405 نیست؟ شما پژو 405 رو با سمند با دنا با پرشیا یا با ریو یا با ال نود مقایسه کنید. پژو 405 اگه از لحاظ سپر جلو و سپر عقب محکم تر ساخته بشه و همچنین شاسی آن محکم تر ساخته بشه که در تصادفات از عقب ضعیف هست و بد جور جمع میشه، این محکم کاری رو درست کنند خداییش خیلی ماشین خوبیه و قوی هست و برای خانواده خوبه ، کولرش هم یخ میکنه. فقط قیمتش بالاست ، بیشتر از 20 میلیون نمی ارزه. در ضمن اون ساینا هم بیشتر از 10 میلیون نمی ارزه.

    hasan hasan (10 تیر 1395 ساعت 13:40)

    احسنت موافقم

  • من من (9 تیر 1395 ساعت 18:01)

    تو کشوری که همه چیز به ملت تحمیل میشه خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست و مردم مجبورن بین بدها و بدترها یه چیزی انتخاب کنن، اللهم عجل لولیک الفرج

  • علی ز علی ز (9 تیر 1395 ساعت 12:36)

    یک کلام نه این و نه اون

  • farshad farshad (9 تیر 1395 ساعت 12:24)

    به نظر شما اقشار کم درامد میتونن ماشین 27 میلیونی بخرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!