1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. فرمان متفاوت خودرو های آینده

فرمان متفاوت خودرو های آینده

13 اسفند 1395
  • 0

بزرگترین تولیدکننده فرمان‌های دنیا در حال کار و توسعه فرمان‌های جدید برای خودروسازان بزرگ جهان است که از سال 2020 روی خودروهای خودران ارائه خواهند شد و قصد دارد برخی نمونه‌های تولیدی را از سال 2018 وارد بازار کند.

 فرمان‌ خودروهای آینده تغییر شکل می‌دهند؟

دنیا به شکل عجیب و با سرعت بالا در حال تغییر است و دنیای اتومبیل هیبریدی‌ها، الکتریکی‌ها و پدیده در حال ظهور خودران‌ها را در الویت خود قرار داده است. خودران‌ها همه اصول دنیای رانندگی را تغییر خواهند داد و در خوشبینانه‌ترین حالت اگر فرمان را حذف نکنند آنها را متحول می‌کنند. انتظار داریم فرمان‌های آینده شبیه دسته هدایت یک هواپیما باشند یاظاهری شبیه خودروهای فرموال یک داشته باشند. شرکت ژاپنی JTEKT Corp که در حال حاضر یک چهارم فرمان اتومبیل‌های جهان را می‌سازد به این مسئله به خوبی واقف است و می‌داند کلید اساسی که باعث تغییرات حیاتی و بهتر شدن خودران‌ها می‌شود، تغییر در فرمان اتومبیل‌هاست.

تستو آگاتا به عنوان مدیر شرکت JTEKT Corp بر این باور است که شکل و کاربرد فرمان‌ها در آینده باید تغییر کرده و دو سامانه افزونگی و هدایت با سیم به محصولات تولیدی آینده اضافه شوند.

سامانه افزونگی در واقع یک سامانه ضروری امنیتی است که در هنگام عملکرد نامناسب سامانه اتوپایلت در رانندگی خودکار وارد عمل شده و با ضربه به فرمان هدایت خودرو را در دست می‌گیرد. این سامانه می‌تواند با ضربه به فرمان راننده را برای کنترل دستی خودرو هوشیار کند. هنگامی کنترل فرمان به دست راننده بیفتد، سامانه افزونگی نیز فعال می‌شود.

آگاتا همچنین در این خصوص افزود: سامانه‌های فرمان به پشتیبان‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه نیاز دارند. در بخش نرم‌افزاری فرمان خودران‌ها نیازمند یک جریان پشتیبان و ایجاد ضربه پس از اولین ترمز است. در بخش سخت‌افزاری نیز موتور ثانویه فرمان باید بتواند پس از بروز اولین علامت‌های منفی وضعیت خودرو را تثبیت کرده یا نجات دهد.

آگاتا در ادامه گفت: آینده باید فرمان‌هایی مجهز به این فناوری‌ها تکمیل کند.

بزرگترین تولید کننده فرمان‌های دنیا در حال کار و توسعه فرمان‌های جدید برای خودروسازان بزرگ جهان است که از سال 2020 خودران‌ها را به جهان ارائه خواهند کرد و قصد دارد نمونه‌های تولیدی را از سال 2018 وارد بازار کند.

آگاتا در خصوص سامانه‌های هدایت با سیم در فرمان‌ها می‌گوید، با وجود اینکه خودران‌ها کنونی در حال حاضر به این سامانه نیازی ندارند، اما بهتر است از آن بهره‌مند شوند. تصور طراحان از خودران‌ها شبیه اطاقک خلبانی است.

خودران‌ها با خود شکل و شمایل جدیدی به همراه می‌آورند. از طرفی خودروسازان ظاهر مکانیکی فرمان‌ها را دوست ندارند و به همین دلیل آزادی در طراحی فرمان‌های آینده بسیار گسترده است.

منبع:ایران جیب



نظرات