1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. 5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

6 اسفند 1393
  • 5

تا جایی که در بازار بعضی از کلاس‌های خودرو، کره‌ای‌ها بخوبی از عهده این رقابت برآمده‌اند. در کلاس D که سدان‌های خانوادگی نیمه‌لوکس را شامل می‌شود، خودروهای ژاپنی و کره‌ای افراد زیادی را بر سر انتخاب با تردید مواجه کرده و بر سر دوراهی قرار داده‌ است. در این مقاله قرار است پنج سدان خانوادگی نیمه‌لوکس را بررسی کنیم. گرچه این خودرو‌ها از نظر حجم موتور در یک سطح قرار دارند و بسیاری از مولفه‌های آنها شبیه هم است، اما از نظر معیارهایی مانند زیبایی ظاهری، قیمت و امکانات تفاوت‌هایی در آنها دیده می‌شود.

کیا اپتیما

 5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 2359 سی‌سی

حداکثر قدرت: 177 اسب بخار در6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 231 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده: 6 دنده خودکار تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد: 9.5 ثانیه

وزن خودرو: 1475 کیلوگرم

حداکثر سرعت خودرو: 208 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 7.9 لیتر در هر یکصد کیلومتر

قیمت در بازار آزاد: 141 تا 160 میلیون تومان

نسل جدید این سدان کره‌ای در مقایسه با نسل قبلی با موفقیت بیشتری روبه‌رو شده است. به همین دلیل این روزها بیش از پیش شاهد تردد این خودرو در سطح شهر هستیم. اپتیما از نظر میزان پایین استهلاک شباهت زیادی به همتای کره‌ای خود یعنی سوناتا دارد. گرچه به گفته متخصصان خودرو، استهلاک سوناتا اندکی بیشتر از اپتیماست. اما باید توجه داشته باشید که هزینه تعمیر و نگهداری اپتیما بالاتر است که شاید به دلیل جدیدتر بودن این خودرو باشد. شرکت خودروسازی کیا سال 1370 پراید را به بازار ایران عرضه کرد که سال 1372 این خودرو وارد خط تولید سایپا شد. سال 1386 محصولات دیگری از این کمپانی وارد بازار ایران شد که نشان می‌دهد محصولات کیا فقط به پراید محدود نبوده است. نسل اول کیا اپتیما سال 2006 به بازار عرضه شد. سال 2009 نسل جدید این خودرو به بازار ایران عرضه شد. مدل بعدی سال 2011 عرضه شد که با تغییرات زیادی از نظر شکل ظاهری همراه بود. سال 2014 نیز مدل فیس لیفت شده این خودرو رونمایی شد.

مدلی که این روزها در سطح خیابان‌ها می‌بینید مدل 2011 است. نسل جدید اپتیما چهره خوبی دارد. چراغ‌های جلوی خودرو سر پیچ‌ها حرکت چرخشی دارد. رینگ‌ها 18 اینچی اسپرت است. اپتیما از نظر ظاهری خودروی خوش‌تیپی است و به‌سختی می‌توان از آن ایرادی گرفت. این خودرو به سیستم بدون کلید مجهز است. طراحی داخلی خودرو به روز و باکیفیت است. گرچه طراحی داخلی کابین در مقایسه با سوناتا ساده‌تر است. پشت فرمان کلیدهایی برای تعویض دنده تعبیه شده است. چراغ‌ها مجهز به حسگر است و بر اساس نور محیط خاموش و روشن می‌شود. برای صندلی‌های جلو سیستم گرم‌کن و سردکن مجزا در نظر گرفته شده است. سقف خودرو پانوراما دوتکه است که فقط قسمت جلوی آن باز می‌شود. روی در دو حافظه برای نگهداری تنظیمات صندلی جلو وجود دارد. فضای عقب خوب و جادار است. صندوق عقب خودرو هم جادار و برای سفرهای خانوادگی مناسب است.

شیشه جلوی اپتیما نسبت به ابعاد خودرو اندکی کوچک به نظر می‌رسد اما دید خوبی دارد. اپتیما شتاب خوبی دارد و هنگام رانندگی با آن حس اسپرت بودن را تجربه می‌کنید اما سر پیچ‌ها خیلی فرز و چابک نیست. البته شاید این ویژگی نسبت به ابعاد خودرو طبیعی باشد. به طور کلی مصرف سوخت آن پایین است و امکانات خوبی دارد، اما بعضی‌ها ترجیح می‌دهند با صرف اندک هزینه بیشتری به جای اپتیما یک خودروی ژاپنی یا اروپایی مشابه را انتخاب کنند.

تویوتا کَمری GLX

 5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 2494 سی‌سی

حداکثر قدرت: 181 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 235 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 6 دنده اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: 8.8 ثانیه

وزن خودرو: 1475 کیلوگرم

حداکثر سرعت خودرو: 195 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 9.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر

قیمت در بازار آزاد: 150تا 190 میلیون تومان

یکی از خودروهای محبوب شرکت خودروسازی تویوتا، کمری است. این خودرو از سال 1982 در خط تولید این شرکت قرار گرفته است. کیفیت قطعات و جان‌سخت بودن تویوتا کمری آن را از رقبای کره‌ای یک سر و گردن بالاتر قرار می‌دهد. این شرکت خودروسازی سال 2012 طرحی جدید از این خودرو ارائه کرد که در مقایسه با نسل‌های قبلی تفاوت چندانی در آن دیده نمی‌شود. این در حالی است که سوناتا به‌عنوان یکی از رقبای اصلی این خودرو در نسل جدید بسیار منحصر به فرد و متفاوت ظاهر شده است. فضای داخلی کابین کمری ساده و کارآمد است. ابعاد بزرگ این خودرو نشان‌دهنده این است که کمری می‌تواند بهترین گزینه به عنوان یک خودرو خانوداگی باشد. البته باید توجه داشت سطح تجهیزات و امکانات این خودرو نسبت به قیمت آن بسیار پایین است. اما اعتبار، کیفیت و صرفه اقتصادی در بلندمدت از جمله ویژگی‌هایی است که شاید در رقیبان کره‌ای یافت نشود. اگر بخواهیم فهرستی از خودروهای محبوب ژاپنی تهیه کنیم بی‌شک کمری از جمله خودروهایی است که در این فهرست قرار می‌گیرد. آنچه در فضای داخلی کابین خودرو مورد توجه قرار می‌گیرد این است که گرچه زرق و برق رقبای کره‌ای را ندارد، اما نشانه‌های طراحی مدرن و امروزی به شیوه‌ای منطقی در آن یافت می‌شود. گیربکس شش دنده کمری که از قابلیت تعویض دنده به‌طور دستی برخوردار است عملکرد خوبی دارد و تعویض دنده‌ها براحتی انجام می‌شود. این ویژگی‌ها موجب می‌شود کمری به‌عنوان یک رقیب قدرتمند در برابر دیگر رقبا حاضر شود. مهم‌ترین ویژگی خودروهای تولیدی شرکت خودروسازی تویوتا را می‌توان در عملکرد بهینه و اقتصادی آنها خلاصه کرد که این ویژگی در کمری محسوس است.

سوزوکی کیزاشی

 5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 2400 سی‌سی

حداکثر قدرت: 185 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 230 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه دنده: CVT ( انتقال قدرت پیوسته)

شتاب صفر تا صد: 8.8 ثانیه

وزن خودرو: 1510 کیلوگرم

حداکثر سرعت خودرو: 205 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 8.5 لیتر در هر یکصد کیلومتر

قیمت در بازار آزاد: 110 تا 130میلیون تومان

کیزاشی در کلاس خودروهای سدان خانوادگی قرار می‌گیرد. این خودرو سال 2009 برای نخستین بار راهی بازار شد. در کشورهای نیوزیلند و استرالیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از نظر شکل ظاهری کیزاشی طراحی زیبا و بروزی دارد که این ویژگی آن را به یک خودروی عامه‌پسند تبدیل کرده است.

کیزاشی نسبت به همتای ژاپنی خود کمری از امکانات بیشتری برخوردار است. این خودرو با داشتن امکانات بیشتر و مجهز بودن به گیربکس CVTرقیبی جدی برای کمری محسوب می‌شود.

طراحی اسپورت سوزوکی کیزاشی، سهولت استفاده از تجهیزات و امکانات و قیمت مناسب آن در مقایسه با رقبا در کنار عایق‌بندی مناسب بدنه خودرو و کاهش سر و صدای ورودی به داخل کابین از جمله مزایای کیزاشی است. این خودروی ژاپنی از نظر رضایت مشتری جوایز متعددی را از آن خود کرده است و می‌توان آن را یک خودروی موفق دانست. گرچه کیزاشی در مقابل رقبای کره‌ای خود مانند اپتیما که تاکنون چهار جایزه طراحی را از آن خود کرده است حرف زیادی برای گفتن ندارد اما خودروی زیبایی است. از نظر شتاب، سرعت و میزان مصرف سوخت کیزاشی برنده این رقابت است. اگر چنین ویژگی‌هایی معیار انتخاب باشد بدون تردید کیزاشی گزینه انتخابی بهتری است. اما حقیقت این است که اپتیما در بازار مصرف‌کنندگان از بخت و اقبال بیشتری برخوردار بوده است. از نظر اقتصادی خرید کیزاشی مقرون به‌صرفه‌تر است. البته قطعات و لوازم یدکی این خودرو کمیاب است و شاید نتوان از نظر خدمات پس از فروش هم خیلی به این خودرو امیدوار بود.

کیزاشی در مقابل دیگر همتای کره‌ای خود یعنی سوناتا هم کم می‌آورد. سوناتا یکی از خودروهای محبوب و پرفروش در بازار مصرف ایران است. این در حالی است که کیزاشی خودروی خیلی شناخته‌شده‌ای نیست، زیرا عرضه آن محدود است. سوناتا و کیزاشی هر دو در یک کلاس خودرویی قرار دارند اما طراحی کیزاشی به گونه‌ای است که کوچک‌تر به نظر می‌رسد. البته از نظر طراحی فضای داخلی هر دو در یک سطح قرار دارند. این خودرو نخستین تجربه سوزوکی در گروه خودروهای سدان است.

کیزاشی واژه‌ای ژاپنی به معنی بشارت و آگاهی است. سوزوکی با انتخاب این نام به رقیبان خود درباره اهداف و برنامه‌هایی که برای آینده در نظر دارد هشدار می‌دهد.

هیوندای سوناتا

 5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

نوع موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور: 2359 سی‌سی

حداکثر قدرت: 178 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 228 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

جعبه‌دنده: 6 دنده اتوماتیک

شتاب صفر تا صد: 9.5 ثانیه

وزن خودرو: 1411 کیلوگرم

حداکثر سرعت خودرو: 215 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 8.4 لیتر در هر یکصد کیلومتر

قیمت در بازار آزاد: 150 تا 175 میلیون تومان ( در مدل 2015 )

دو شرکت اصلی خودروسازی کره‌ای یعنی کیا و هیوندای در سال‌های اخیر در بازار ایران حضور پررنگی داشته‌اند. در هر کلاس یکی از خودروهای عرضه شده توسط این دو خودروساز کره‌ای توانسته است از دیگری پیشی گیرد. در کلاس خودروهای سدان خانوادگی متوسط، سوناتا و اپتیما دو رقیب جدی هستند. کیا اپتیما در مقایسه با سوناتا یک تازه‌وارد محسوب می‌شود. اما به نظر می‌رسد برتری سوناتا به اپتیما در بازار ایران به قدرت این خودرو مربوط نمی‌شود؛ بلکه این شکل ظاهری سوناتاست که موجب برتری آن شده است. نسل جدید سوناتا به امکانات بیشتری مجهز شده و از نظر ظاهری زیباتر است. فضای کابین داخلی این خودرو بزرگ و برای خانواده مناسب است و گفته می‌شود این خودرو کمتر با مشکلی مواجه می‌شود که به تعمیر اساسی نیاز داشته باشد. عمده هزینه‌های خودرو شامل تعویض لوازم مصرفی، تعویض روغن و فیلترهاست. به طور کلی سوناتا ماشین جاداری است. از نظر ایمنی نیز مناسب است و توانسته است پنج ستاره ایمنی را از آن خود کند. صندلی‌های مجهز به سیستم گرم کن، دوربین دنده عقب، سان روف و سیستم تهویه خودکار از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای این خودرو است. گیربکس این خودروی 6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی است. روی فرمان نیز کلیدهایی برای تعویض دنده در نظر گرفته شده است که سهولت بیشتری را برای راننده به همراه دارد. این خودرو دارای کلید هوشمند و استارت کلیدی است. گرچه سوناتا به‌عنوان یک خودروی خانوادگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما اگر از کسانی هستید که به ماشین سواری حرفه‌ای علاقه‌مند‌ید شاید رانندگی با این خودرو خیلی به مذاق شما خوش نیاید؛ زیرا هنگام رانندگی در سطح بزرگراه‌ها باید همیشه فرمان خودرو را در دست داشته باشید تا بتوانید خودرو را تحت کنترل قرار دهید!

نیسان تینا

 5 خودروی نیمه لوکس محبوب بازار ایران

نوع موتور: 6 سیلندر 24 سوپاپه

حجم موتور: 2496 سی‌سی

حداکثر قدرت: 182 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور: 228 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه

جعبه دنده: CVT ( انتقال قدرت پیوسته)

شتاب صفر تا صد: 9.6 ثانیه

وزن خودرو: 1521 کیلوگرم

حداکثر سرعت خودرو: 200 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 9.4 لیتر در هر یکصد کیلومتر

قیمت در بازار آزاد: 185 میلیون تومان ( در نمونه صفر کیلومتر مدل 92 )

این سدان بزرگ لوکس از پنج سال پیش وارد بازار ایران شده است. نخستین بار این خودرو سال 2002 معرفی شد. مدلی که اکنون در بازار ایران وجود دارد نسل دوم این خودرو است که سال 2008 معرفی شد. این خودرو در کشورهای استرالیا و نیوزیلند به نام ماکسیما عرضه می‌شود. نیسان تینا نسبت به دیگر رقبا اندکی قدیمی‌تر است، اما یک خودروی لوکس محسوب می‌شود. ارتفاع چراغ‌های خودرو به طور خودکار تغییر می‌کند، اما در پیچ‌ها حرکت گردشی ندارد. طراحی تینا ساده و شیک است. این خودرو به رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی مجهز شده است. صندوق عقب خودرو بسیار جادار است. همان طور که از یک سدان لوکس انتظار می‌رود با مجهز بودن به موتوری با این ویژگی‌ها از خودروهای پرقدرت بازار است. وقتی وارد خودرو می‌شوید نخستین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند طراحی جذاب داشبورد نیسان تینا است.

این خودرو بر اساس امکانات در دو مدل XV و XL عرضه می‌شود. پیشرانه این دو مدل یکی است. مدل XV به کروز کنترل روی فرمان مجهز است. سقف تینا پانوراماست که فقط قسمت جلو باز می‌شود. برای صندلی‌های جلو سیستم گرم‌کن و تهویه تعبیه شده است. تینا به سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز است. این خودروی ژاپنی شش سیلندر دید خوبی به اطراف دارد و کمی بزرگ است. بنابراین برای پارک این خودرو در شهرهای بزرگ با مشکل مواجه می‌شوید. در سرعت‌‌ بالا فرمان خودرو کمی سفت می‌شود. این ویژگی مانع انحراف خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود. تینا بعد از توقف تولید ماکسیما جایگزین آن شد. این خودرو سدان به امکانات خوبی مانند سیستم بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی صوتی مجهز است؛ اما امکاناتی مانند دوربین و حسگر عقب در آن دیده نمی‌شود. تویوتا کمری رقیبی جدی برای این خودرو است. در مورد ویژگی‌های فنی این خودروی ژاپنی باید به یک ویژگی خاص توجه داشت که همان انتخاب موتور این خودرو به‌عنوان یکی از ده موتور برتر سال 2002 است.



نظرات

  • دیستور دیستور (7 اسفند 1393 ساعت 19:10)

    نیسان و سوزوکی که زدن گاراژ دیگه تولید نمیشن --- سوناتا هم که کیفیت نداره میره گاراژ --- کیا هم از سوناتا بهتره و میره پشت سوناتا تو گاراژ --- ( کسی که عقل داره تویوتا رو میخره که هم کیفیت داره و هم خدمات سابقش هم از همه بیشتره)

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (6 اسفند 1393 ساعت 16:51)

    شتاب صفر تا 100 هیچکدومشون راضی کننده نیست. کره ای ها که اصلا شتاب ندارن . پارس ELX ایران شتابش بهتره.
    ولی ناشکری نکنیم بهتره. میترسم ورود اینا هم ممنوع بشه.

  •  گرنجور گرنجور (6 اسفند 1393 ساعت 13:47)

    این آمار به نظر من اشتباست. اپتیما و سوناتا ممکنه حضورشون در این لیست درست باشه اما در مورد سه تای دیگه اصلا درست نیست.

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (6 اسفند 1393 ساعت 18:03)

    خصوصا کیزاشی که تولید نمیشه

  • آفرین آفرین (6 اسفند 1393 ساعت 11:48)

    همه خوب ، راحت ، جادار ، زیبا و تو دل برو .