1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S؟

با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S؟

24 خرداد 1396
  • 6

این روزها اگر با بودجه‌ای در حدود 30 میلیون تومان به بازار بروید، در کنار گزینه‌های سدان، مدل‌های هاچ‌بک را هم پیش رو دارید، خودروهایی که معمولاً مورد پسند جوان‌ترها هستند. هرچند این روزها خانواده‌های کوچک هم به مشتریان این خودروها پیوسته‌اند. در میان گزینه‌های خرید صفرکیلومتر در این بازه قیمتی در بازار، دو خودروی تیبا2 و MVM110S با قیمت‌هایی در حدود 27 میلیون تومان، جزو گزینه‌های پرطرفدار هستند و ما هم در اینجا مقایسه‌ای کوتاه میان این دو خودرو خواهیم داشت. البته قیمت کارخانه این دو خودرو متفاوت است، اما معیار و مقایسه ما در اینجا، قیمت خرید نقدی آنها از بازار است.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

موتور و گیربکس

در زمینه توان موتور، تیبا وضعیت بهتری دارد چرا که از موتور پرحجم‌تری برخوردار است و با موتور 1.5 لیتری‌اش می‌تواند توانی معادل 87 اسب بخار تولید کند. در مقابل MVM110S از موتور یک لیتری استفاده می‌کند که 68 اسب بخار توان دارد و به این ترتیب رقیب ایرانی در این بخش جایگاه بالاتری دارد. قدرت بیشتر تیبا شاید بتواند نشان از برتری این خودرو باشد هر چند در مقابل وزن تیبا2 هم حدود 80 کیلوگرم سنگین‌تر است و به این ترتیب می‌توان گفت در مقایسه دو خودرو، تیبا همیشه یک سرنشین بیشتر حمل می‌کند. هر دو خودرو از گیربکس 5 دنده دستی بهره می‌برند و خبری از آپشن گیربکس اتوماتیک نیست. تا اینجای کار تیبا2 برتری اندکی بر MVM110S دارد هر چند این برتری فعلاً روی کاغذ است و باید ببینیم در عمل وضعیت دو خودرو چگونه است.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

امکانات

وقتی صحبت از خودرویی با قیمت زیر 30 میلیون تومان در بازار ایران می‌کنیم نباید انتظار زیادی از امکانات رفاهی و ایمنی داشت. هر دو خودرو از فرمان هیدرولیک بهره می‌برند تا تردد در شهرها و ترافیک را برای راننده آسان‌تر کنند. آینه‌های جانبی هر دو خودرو دستی است هر چند رقیب چینی در مدل‌های لاکچری آینه‌های برقی را عرضه می‌کند. برای باز کردن در هر دو خودرو می‌توانید از ریموت استاندارد آن استفاده کنید و به دلیل وجود ایموبلایزر بر روی هر دو خودرو، تا حد زیادی خیالتان از بابت سرقت خودروها راحت است چراکه خودروها با سوئیچی غیر از سوئیچ اصلی خودرو روشن نمی‌شوند. شیشه بالابرهای تیبا تنها در ردیف جلو برقی است و در مقابل MVM110S در هر چهار شیشه بالابرهای برقی را عرضه می‌کند.

در زمینه سیستم صوتی، هر دو خودرو عملکرد متوسطی دارند و سیستم صوتی آنها قابلیت پخش CD و اتصال USB و پخش فایل‌های MP3 را دارد و صدای آن از چهار بلندگو شنیده می‌شود. تیبا2 به‌صورت استاندارد مجهز به برف‌پاک‌کن عقب است، اما این امکان در MVM110S تنها در مدل‌های لاکچری در اختیار است. مه‌شکن جلو و عقب بر روی هر دو خودرو نصب می‌شود و در این بخش MVM110S چراغ روشنایی روز را هم عرضه می‌کند که البته با آنچه در خودروهای وارداتی می‌بینید متفاوت است و عملاً با روشن شدن خودرو، چراغ‌های مه‌شکن روشن می‌شوند که شاید جذاب باشد، اما چندان پیچیده نیست و یک برقکار به‌راحتی می‌تواند در مدت کوتاهی این امکان را بر روی هر خودرویی نصب کند.

پشت آمپر رقیب چینی با کیلومتر شمار دیجیتال اندکی جذاب‌تر است هر چند پشت آمپر این خودرو اندکی کوچک ‌شده و شاید خواندن اطلاعات از روی آن به‌ویژه در ابتدا چندان آسان نباشد. در زمینه ایمنی، هر دو خودرو به دو ایربگ در جلو و ترمزها با نیروی کمکی ABS و EBD مجهز هستند که نمی‌توان آن را سطح بالای ایمنی دانست، اما حداقل استانداردهای ایران را پشت سر می‌گذارد.

در مجموع در این بخش به‌سختی می‌توان یک خودرو را برتر دانست و شاید تساوی، عادلانه‌ترین نتیجه برای رقابت خودروها در این بخش باشد.

فضای داخلی

هر دو خودروی حاضر در این رقابت در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک حضور دارند و به این ترتیب نباید انتظار فضای زیادی از آنها داشته باشید، اما خوشبختانه فضای داخلی آنها برای یک سفر چهار نفره مناسب است و در یک مسافرت کوتاه حتی می‌توان روی حضور پنج نفر هم در خودروها حساب کرد.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

از نظر ابعاد بدنه، تیبا2 اندکی بزرگتر است، چراکه طول آن 3925 میلی‌متر است که در مقابل طول 3564 میلی‌متری MVM110S اختلافی حدود 40 سانتی‌متر را نشان می‌دهد و البته تفاوت دو خودرو در فضای داخلی کمتر می‌شود، چراکه در MVM110S طراحان خودرو تلاش کرده‌اند تا حد امکان چرخ‌ها را به گوشه‌های خودرو ببرند تا فضای داخلی بیشتری در اختیار داشته باشند و به این ترتیب فضای داخلی دو خودرو کمتر از 10 سانتی‌متر اختلاف دارد. به این ترتیب بر روی کاغذ، در تیبا 2 فضای داخلی بیشتری در اختیار خواهید داشت؛ مسأله‌ای که قطعاً برای خریداران این خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که سرنشینان و به‌ویژه سرنشینان عقب در آن از راحتی بیشتری برخوردار هستند و به این ترتیب تیبا2 برای یک سفر خانوادگی گزینه بهتری خواهد بود.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

البته وضعیت MVM110S در این زمینه چندان بد نیست به‌ویژه که سقف بلند آن باعث می‌شود سرنشینان عقب بتوانند بدون مشکل در صندلی‌های عقب بنشینند و اگر سرنشینان جلو خودخواه نباشند! فضای عقب چندان ‌هم بد نخواهد بود هر چند در تیبا2 به‌ویژه در بخش پاها فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

بر روی جاده

برای بررسی دو خودرو باید نیم‌نگاهی هم به توانایی‌های آنها در زمان حرکت داشته باشیم، جایی که توان و به‌ویژه گشتاور بیشتر موتور تیبا2 به‌وضوح به این خودرو کمک می‌کند جلوتر از MVM110S قرار گیرد. تیبا2 در شهر و جاده کشش بهتری نسبت به رقیب چینی‌اش دارد و این مسأله به‌ویژه در زمان تردد در جاده‌ها بیشتر هم می‌شود تا عملاً تیبا2 خودرویی کاربردی‌تر باشد. از نظر پایداری هر دو خودرو وضعیت متوسطی دارند، اما تجربه نشان داده تیبا2 در زمان مانورهای سنگین، پایداری بیشتری نسبت به رقیب چینی‌اش دارد و این هم یک برتری دیگر برای این خودرو است. هر دو خودرو در مواجهه با دست‌اندازهای جاده ضربات را به داخل کابین می‌آورند، اما این مسأله در تیبا2 کمتر از MVM110S است و به این ترتیب زیربندی تیبا2 را محکم‌تر از رقیب چینی‌اش خواهید یافت.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

جمع‌بندی

پس از همه اینها اکنون نوبت به جمع‌بندی است، جایی که به نظر می‌رسد می‌توان با اطمینان تیبا2 را برنده این مقایسه دانست. این خودرو موتور قوی‌تری دارد و کشش بهتری را هم روی جاده عرضه می‌کند. فضای داخلی‌اش بیشتر است و به این ترتیب برای یک سفر گزینه ایده‌آل‌تری است، ضمن آنکه به دلیل تعلیق بهتر، سرنشینان آرامش بیشتری خواهند داشت. شبکه خدمات پس از فروش این خودرو از رقیب چینی‌اش گسترده‌تر است و لوازم یدکی آن‌ هم ارزان‌تر و راحت‌تر از رقیب قابل خریداری است، ضمن آنکه بازار دست‌ دوم بهتری هم دارد و به این ترتیب تیبا2 برنده این رقابت خواهد بود، هر چند MVM110S با ظاهر جدیدش همچنان یک گزینه خاص در این بازه قیمتی است.

 با حدود 30 میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک بخریم یا MVM 110S

منیع : ایران جیب



نظرات

  • پارسا پارسا (29 خرداد 1398 ساعت 13:31)

    تیبا دو حجم موتور و قدرت و همچنین شتاب بالایی داره، فضای سرنشین و صندوق گله گشادی هم داره. تو این ماشین شما می تونید پنج نفر سیبیل رو سوار کنید کولر روشن سینه کش جاده رو برید بالا بدون زور به ماشین اصلا قابل قیاس با ام وی ام نیست، این مدل mvm تو چین برای جا به جایی بین شهرک های صنعتی استفاده می شه فقط کافیه کولر این ماشین کوچولو رو روشن کنید خودش هم نمی تونه در این حالت راه ببره چه برسه به سرنشین با این سربالایی های تند تهران.

  • داود داود (25 خرداد 1396 ساعت 21:18)

    با سلام. لطفا پراید و پیکان را با هم مقایسه کنید. واقعا که 2 خودروی با کیفیت را با هم مقایسه کردید

  • سیامک سیامک (25 خرداد 1396 ساعت 11:00)

    جناب هادی شما حق داری نظرت رو بدی و حق توهین به کسانی که ام وی ام خریدند رو نداری . بهتره همون پرایدت رو سوار شی و کمتر زجر بکشی.

  • هادی هادی (24 خرداد 1396 ساعت 18:33)

    واقعا گذاشتن قیمت 30 میلیونی روی خودروی بسیار بی کیفیت بد ریخت و بی ارزش ام وی ام نشان از اوج سودجویی شرکت مدیران خودروس و از سوی دیگر خرید این خودرو به این قیمت به اوج بی اطلاعی و کم سوادی فنی خودرو و همچنین اجازه دادن به فروشنده برای سواری گرفتن از خریدار می باشد. جای تاسف دارد که کسانی این مبلغ گزاف را پای چنین خودرویی می پردازند تا ارائه کننده این خودروها روز به روز چاق تر و گستاخ تر شوند.

  • منصور منصور (24 خرداد 1396 ساعت 14:42)

    تیبا 8 سیلندر است

  • محمد اشتری محمد اشتری (24 خرداد 1396 ساعت 14:06)

    سلام، به نظرم بهتر بود نویسنده هر دو این خودرو ها رو سوار می شد و بعد تست مس نوشت. من البته از هر دو خودرو استفاده کردم اگرچه نمیشه از قابل مقایسه بودن این دو خودرو گذشت ولی ام وی ام از لحاظ کیفیت ساخت و سواری کاملا برتر هست و تیبا در این زمینه ها بسیارضعیف تر هست. البته برخی مشخصات فنی تیبا قوی تر از ام وی ام 110 می باشد ولی این ملاک برای ارزیابی برتری خودور کافی نیست.