1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. ده وسیله نقلیه الکتریکی عجیب و غریب

ده وسیله نقلیه الکتریکی عجیب و غریب

20 مهر 1393
  • 3

وسایل نقلیه الکتریکی لزوماً محصولاتی با قیمت‌های عجیب و غریب از «دره سیلیکون» یا خودروهای اقتصادی با مسافت محدود و خسته‌کننده نیستند؛‌ برخی از آن‌ها می‌توانند بسیار خلاقانه و هیجان‌انگیز نیز باشد. برخی از این وسایل نقلیه الکتریکی صرفه‌جو، می‌توانند در یک ابعاد کوچک، تجربه جدیدی از استفاده از انرژی الکتریکی را برای ما ایجاد کنند. در ادامه چند نمونه از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

آیکون E-Flyer II

شرکت آیکون اخیراً با همکاری شرکت سازنده دوچرخه‌های الکتریکی، وینتیج الکتریک، روی به ساخت چنین وسیله‌هایی آورده است. آیکون E-Flyer II با وزن ۲۵/۸ کیلوگرم بر اساس دوچرخه مدل E-Tracker از وینتیج الکترونیک ساخته شده است؛ دوچرخه‌ای می‌تواند با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و حداکثر سرعت آن در حالت «مسابقه» ۵۸ کیلومتر بر ساعت است.

این دوچرخه همراه با یک طراحی چرمی زیبا و یک چراغ LED عرضه می‌شود. شارژ دوباره E-Flyer II می‌تواند در عرض تنها ۲ ساعت انجام شود و این دوچرخه برقی دارای مسافت حرکتی به اندازه ۵۶ کیلومتر است. شروع قیمت این وسیله از ۵۶۹۵ دلار است، ولی آپشن‌های مانند چرخ‌دنده، چراغ‌های اضافی و مخزن وسایل نیز وجود دارند که قیمت آن را بالا خواهند برد.

اسپیشالیزد توربو

اسپیشالیزد توربو S یکی از زیباترین دوچرخه‌های الکتریکی است و در همین حال، یکی از بهترین نمونه‌ها از کاربرد انرژی الکتریکی در یک دوچرخه است. با وجود قیمت ۶ هزار دلاری، به نظر گران می‌آید، ولی وقتی سوار یکی از آن‌ها می‌شویم، کاملاً نظر ما را به خود جلب می‌کند. توربو در حالت استفاده کامل از «توربو» به حداکثر سرعت ۴۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در همین حال یک تنظیم حالت Eco برای آن درنظر گرفته شده که در بهترین وضعیت می‌توان با آن به سرعت ۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و در مسافت ۳۴ کیلومتری نیمی از باتری را خالی کرد.

شرکت «اسپشالیزد» اخیراً خط تولید خود را به دو مدل جدید توربو و توربو X گسترش داده است که هر دو باتری‌های کوچک‌تر و قیمت ارزان‌تری دارند.

Urb-E

Urb-E یک اسکوتر برقی نامتعارف و هوشمند است. شارژ کامل آن ۳ ساعت طول می‌کشد و علی‌رغم جثه کوچکش بازه مسافتی برابر ۳۲ کیلومتر دارد. بنابراین اگر در شهر زندگی می‌کنید، این اسکوتر ۹۰۰ دلاری می‌تواند تمام نیازهای شما را رفع کند.

با این حال، حداکثر سرعت ۲۴ کیلومتر بر ساعت نشان می‌دهد که با Urb-E نمی‌توانید از دوچرخه‌های الکتریکی دیگر جلو بزنید. امّا شما با Urb-E این مزیت را دارید که به راحتی آن را جمع کنید و با آن به مسافرت بروید و مشکل پارکینگ مناسب برای آن را نخواهید داشت. Urb-E به دو فرمت دو چرخ و سه‌چرخ (برای پایداری بیشتر) ارائه شده است و حتی یک جای فنجان هم دارد!

زیرو S

به سال ۲۰۰۷ که برگردیم، موتورسیکلت‌سازی «زیرو» از کارخانه‌های پیشرو در ساخت وسایل نقلیه دوچرخ الکتریکی بود. امروز، این کمپانی چهار موتورسیکلت الکتریکی در خط تولید خود دارد که «زیرو S» از جمله‌ی آن‌هاست. این موتورسیکلت ۱۲۹۹۵ دلاری می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در مدت ۴/۸ ثانیه ثبت کند و به حداکثر سرعتی برابر با ۱۵۳ کیلومتر بر ساعت برسد. مهم‌تر از همه اینکه، زیرو S دارای بازه مسافتی به اندازه ۱۶۱ کیلومتر در شهر یا ۹۶ کیلومتر در بزرگراه است. البته با نسخه ارتقا یافته و گران‌تر باتری‌ها، زیرو S می‌تواند تا ۲۷۵ کیلومتر در شهر و یا ۱۶۱ کیلومتر در سرعت ثابت ۸۸ کیلومتر بر ساعت مسافت طی کند

اگر هم احتیاج به قدرت بیشتر داشته باشید، مدل زیرو SR می‌تواند تنها در ۳/۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که به چابکی یک موتورسیکلت بنزینی است.

اسکیت‌بوردهای بوستد بوردز

استفاده از موتورهای کوچک بنزینی برای اسکیت‌بوردها از دهه ۷۰ میلادی رایج بوده است. نتیجه، یک اسکیت‌بورد سنگین و مشکل‌ساز بود که مایه زحمت اسکیت‌سواران می‌شد.

بوستد بوردز، در اسکیت‌بوردهای خود حرکت با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت را ایجاد کرده که این سرعت می‌تواند تا ۱۰ کیلومتر ادامه داشته باشد. شارژ دوباره باتری‌های این اسکیت‌بوردها نیز تنها ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. بسته باتری‌های لیتیوم فسفات در پشت چرخ‌های جلو قرار گرفته و قدرت را به موتورهای الکتریکی دوگانه در پشت اسکیت‌بورد منتقل می‌کند. اسکیت‌سوار با استفاده از یک کنترل از راه دور با ارتباط وایرلس سطح پیشرانه و ترمز را کنترل می‌کند. این بورد ۱۹۹۵ دلاری تنها ۶/۸ کیلوگرم وزن دارد و چالاک‌تر و قدرتمندتر از اسکیت‌بوردهای قبلی به نظر می‌رسد. گذشتن از سراشیبی‌ها با این وسیله، واقعاً انسان را شگفت‌زده می‌کند.

اسکیت‌بورد ماربل

اسکیت‌بورد ماربل سریع‌ترین و سبک‌ترین اسکیت‌بورد برقی است. با این اسکیت‌بورد می‌توان از یک شیب ۱۵ درجه‌ای بالا رفت و به سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت رسید. این در حالی است که وزن این اسکیت‌بورد به لطف فیبرکربن و «کولار»، تنها ۴/۵ کیلوگرم است. اسکیت‌بودر ماربل با هر بار شارژ می‌تواند مسافتی حدود ۱۶ کیلومتر طی کند.

این اسکیت‌بورد برقی قدرتمند و سبک، نه تنها برای تفریحات آخر هفته مناسب است، بلکه می‌تواند برای مسافت‌های کوتاه در شهر هم کارایی داشته باشد. ماربل به عنوان یک کیک‌استارتر موفق کار خود را در ژوئن امسال تمام کرد و بیش از ۳۶۵ هزار دلار سرمایه جذب کرده بود. ماربل می‌گوید که تحویل اسکیت‌های برقی جدید خود را در اوایل سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد کرد. در حال حاضر، سفارش این وسیله با قیمت ۱۲۹۹ دلار انجام می‌گیرد.

لایتنینگ سوپربایک

لایتنینگ سوپربایک سریع‌ترین موتورسیکلت الکتریکی دنیاست که در هفته سرعت «بون‌ویل» توانست رکورد ۳۵۱/۸۶ کیلومتر بر ساعت را برای خود ثبت کند. در همین حال، نسخه محدود لایتنینگ LS-218 که تنها ۴۵ نمونه از آن‌ها ساخته می‌شود، از امکانات موتورسیکلت‌های اسپورت نظیر سیستم تعلیق full Ohlins، چرخ‌های منیزیم Marchesini و ترمزهای «برمبو» استفاده می‌کنند. موتور الکتریکی قدرتی به اندازه ۲۰۰ اسب‌بخار دارد و این موتورسیکلت با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی در حدود ۱۶۰ کیلومتر را طی کند. به‌علاوه، اگر از نسخه ارتقا یافته پک باتری‌ها استفاده شود، این بازه مسافت به ۲۹۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت؛ ولی در همین حال، وزن موتورسیکلت را نیز به ۲۲۴ کیلوگرم افزایش می‌دهد. کمپانی لایتنینگ می‌گوید که این موتورسیکلت در مدت ۲ ساعت با یک شارژر ۲۴۰ ولتی سطح ۲ به صورت کامل شارژ می‌شود.

البته با توجه به قیمت ۴۰ هزار دلاری آن، باید قبول کرد که لایتنینگ یک موتورسیکلت گران است. ولی باید درنظر داشت که موتورسیکلت‌های اندکی، اعم از الکتریکی یا پیشرانه‌های دیگر، می‌توانند به سطح عملکرد آن برسند.

لیف‌تک تکنولوژیز اسنوبورد


لیف‌تک بورد یکی از جذاب‌ترین و قدرتمندترین وسایل نقلیه الکتریکی جدید است. این وسیله که اندکی شبیه به اسکیت‌بورد است، ولی حرکت شبیه به اسنوبرد است و به شما اجازه می‌دهد که به جای رفتن از مسیرهای کوهستانی، از مسیرهای داخل شهر عبور کنید. این بورد دارای دو چرخ میانی است که ارتفاعشان اندکی نسبت به چهار چرخ بیرونی بیشتر است. این چرخ‌های میانی، حرکت بورد را تأمین می‌کنند. چرخ‌های بیرونی نیز به عنوان «لبه» بورد عمل کرده و به عبور از پیچ‌ها کمک می‌کنند.

لیف‌تک می‌گوید که سرعت اسنوبوردش به ۳۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با یک بار شارژ می‌تواند مسافتی نزدیک به ۱۳ کیلومتر طی کند. وزن این بورد، ۶/۸ کیلوگرم است و کنترل سرعت آن نیز همانند سایر بوردهای برقی از طریق کنترل از راه دور وایرلس انجام می‌شود. این وسیله نقلیه، در حال حاضر تنها به صورت یک پروژه کیک‌استارتر است؛‌ ولی لیف‌تک امیدوار است تا این اسنوبورد برقی خلاقانه‌اش را با قیمت ۱۳۰۰ دلار در بهار سال ۲۰۱۵ میلادی به دست مشتریان برساند.

برامو امپالس R

برامو امپالس R با قیمت ۱۸ هزار ۹۹۵ دلار، اولین دوچرخه برقی است که از ۶ دنده برای انتقال قدرت استفاده می‌کند. در نتیجه، از لحاظ تئوری می‌توانید هم با سرعت پایین از مسیرهای سخت عبور کنید و هم تا ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرید. و برخلاف برخی از موتورسیکلت‌های الکتریکی، امپالس R دارای یک سیستم تعلیق اسپرت کامل و ترمزهای قدرتمند برمبو است.

برامو می‌گوید که این موتورسیکلت تا قبل از خالی شدن شارژ باتری‌هایش می‌تواند مسافتی به اندازه ۲۰۹ کیلومتر در شهر و ۹۶ کیلومتر در بزرگراه طی کند. این موتورسیکلت ۲۰۸/۶ کیلوگرمی برامو، دارای قابلیت شارژ سریع J1772 نیز هست و به صورت یکپارچه در آن ارائه شده است. در نتیجه، می‌توان این موتورسیکلت‌ها را در همان ایستگاه‌هایی که خودروهای الکتریکی استفاده می‌کنند، شارژ کرد.

اسکیت‌های اکتون راکت

این کمپانی استارتآپ از موتورهای الکتریکی برای به حرکت درآوردن شما در طول بلوارها و یا مسیرهای دوچرخه‌ها استفاده می‌کند. مدل R-10 با قیمت ۶۹۹ دلار، به کفش‌های شما متصل می‌شود و شما با یک بار شارژ باتری‌های لیتیومی آن، می‌توانید مسافتی را به اندازه ۱۶ مایل طی کنید و در همین حال به حداکثر سرعتی برابر ۱۹ کیلومتر بر ساعت برسید. اسکیت‌های R-10 زمانی در حدود ۲/۵ ساعت برای شارژ دوباره نیاز دارند و هر کدام از آن‌ها ۳/۱۷ کیلوگرم هستند.

منبع پدال


نظرات

  • آفرین آفرین (23 مهر 1393 ساعت 19:51)

    حیف که چیکان جمع شد وگرنه الکترونیکی می ساختند بازار را میترکوند

  • یوونتوس یوونتوس (20 مهر 1393 ساعت 23:46)

    از دید ما ایرانیها فقط موتور سیکلت و ماشین وسیله نقلیه هستن بقیه وسایل برای اوقات فراغت و تفریحه.

  • میلادحسنی میلادحسنی (20 مهر 1393 ساعت 07:55)

    کاش توی کشور ما هم رواج پیدا کنه