1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. بررسی 3محصول احتمالی تاتاموتورز هند برای بازار ایران

بررسی 3محصول احتمالی تاتاموتورز هند برای بازار ایران

13 مرداد 1395
  • 21

عرضه خودروهای کم‌مصرف و ارزان‌قیمت از اساسی‌ترین نیازهای جامعه امروز ماست، زیرا که ترافیک و ازدحام فزاینده در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، مجال استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را از بسیاری اشخاص ستانده و استمرار این وضع، هر روزه افراد بیشتری را ملزم به بهره‌گیری از خودروهای کوچک‌تری جهت ایاب و ذهاب روزمره خود می‌کند. ضمن اینکه، گرانی بنزین هم استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را بسی پرهزینه نموده و از صرفه‌های اقتصادی‌شان هم به‌شدت کاسته است. در این میان، خودروسازان هندی را می‌توان از منادیان اصلی ساخت خودروهای کوچک، کم‌مصرف و به‌صرفه در دنیا دانست و در این میان، شرکت تاتا موتورز هم از سازندگان شاخص در این عرصه است.

بر پایه برخی از مندرجات، قرار است که سه خودروی مدرن از تاتا راهی ایران زمین شوند، این سه به ترتیب بولت، زست و تیاگو نام دارند. در این نوشتار سعی داریم که به نحوی مختصر مشخصات هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم.

تاتا بولت

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

عرضه این محصول بخشی از برنامه فالکون این شرکت به شمار می‌رود، برنامه‌ای که استراتژی آینده آن را بازتعریف می‌کند. تاتا بولت، از ظاهر شسته و رفته و باوقاری برخوردار است و در پیکره خود، از شاخص‌هایی همچون خطوط تیز و شارپ، ستون C مشکی رنگ و طرح خلاقانه هوزینگ مه‌شکن‌های جلو سود می‌برد. درون کابین این خودرو با تریم پیانو مشکی مزین شده و از متریال درخوری جهت ساخت و پرداخت آن استفاده شده است.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

امکانات مناسبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به ابعاد 5 اینچ در آن مشاهده می‌شود. این خودرو فعلاً با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود؛ نسخه بنزینی 2 سیلندر با حجمی معادل 1.2 لیتر که به سامانه TURBOCHRGED MPFI مجهز است و توانی معادل 89 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن‌متر را تولید می‌کند؛ این نسخه که احتمال ورود آن به ایران از پیشرانه دیگر بیشتر است شتاب صفر تا صدی معادل 17 ثانیه را برای بولت به ارمغان آورده و سرعت نهایی برابر با 154 کیلومتر بر ساعت را برای آن تدارک می‌بیند. پیشرانه 1.3 لیتری دیزلی مولتی جت این خودرو هم از توانی معادل 75 اسب بخار برخوردار بوده و منشاء آن هم از کمپانی فیات ایتالیاست. هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

مهم‌ترین رقبای این خودرو در بازار هند، خودروهایی همچون هیوندای i10 گرند، فورد فیگو و ماروتی سوزوکی سوئیفت هستند. نسخه بنزینی تاتا بولت، بسته به تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، با بهایی بین 458 هزار الی 612 هزار روپیه (بین 6,800 الی 9,100 دلار) در بازار هند فروخته می‌شود.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

به‌احتمال‌زیاد، تنها نسخه بنزینی این خودرو وارد ایران خواهد شد و در این صورت، با خودروهایی همچون پژو 206 تیپ 2 و ام وی‌ام 315 به رقابت تنگاتنگی خواهد پرداخت.

تاتا زست

نخستین باری که «زست» در کنار هاچ‌بک «بولت» جای گرفت در نمایشگاه خودروی هند بود، نمایشگاهی که در سال 2014 میلادی برگزار شد. با آنکه این خودرو بر روی پلت‌فرم مدل قدیمی ویستا تکوین و توسعه یافته، ولی کاملاً تحت بهسازی و اصلاح مجدد قرار گرفت، تا آنجایی که حتی در وجود یک پیچ هم با این مدل قدیمی اشتراک ندارد

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

نمای ظاهری این خودرو هیچ تفاوتی، مگر در وجودی صندوقی اضافی با نسخه هاچ‌بک خود ندارد، ولی بنا به مندرجات برخی از سایت‌های هندی، وجود همین صندوق در برخی از زوایا ظاهر عجیب و ناموزونی را برای این مدل رقم زده و به شاکله کلی طرح تا اندازه‌ای لطمه وارد نموده است. برخلاف طرح بحث‌برانگیز بدنه، کابین این خودرو از طرح جذاب و گیرایی بهره می‌برد و فضای موجود در آن برای یک خانواده متوسط هندی کاملاً کفایت می‌کند.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

کیفیت متریال کابین نیز به نحو رضایت مندانه ای بهبود یافته و از تجهیزات خوبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان برخوردار است.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

این خودرو از پیشرانه‌های یکسانی با مدل بولت بهره می‌برد، یک پیشرانه 1.2 لیتری بنزینی مجهز به سامانه توربوشارژ، که از توانی معادل 89 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن‌متر برخوردار است، تاتا زست با این پیشرانه شتاب صفر تا صد را در زمانی معادل 15 ثانیه پر می‌کند و به سرعت نهایی 158 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد، این نسخه بیشترین شانس ورود به ایران را داراست؛ و از طرفی، یک پیشرانه 1.3 لیتری دیزلی با توان 74 اسب بخار هم برای این خودرو ارائه می‌شود؛ هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند. در نسخه بنزینی زست، سواری خودرو به حد شگفت‌آوری نرم است و تعویض دنده‌های گیربکس آن هم به نرمی و سهولت صورت می‌پذیرد.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

در صورت ورود نسخه بنزینی تاتا زست به ایران زمین، رقبایی همچون رانا، ام وی‌ام 315 هاچ‌بک و حتی پژو 206 SD رویاروی او خواهند بود

تاتا تیاگو

بر مبنای برخی از مندرجات، شانس ورود مدل تیاگو (TIAGO) به کشورمان از دیگر محصولات تاتا بیشتر است. تیاگو، یک خودروی سوپر مینی و از جدیدترین ساخته‌های سازنده خود به شمار می‌آید.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

فروش این خودرو از ماه آوریل سال جاری در بازار هندوستان آغاز گردید و فعلاً نیز با دو گونه پیشرانه اعم از بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. پیشرانه بنزینی آن که برچسب ECO و یا اقتصادی را با خود یدک می‌کشد، از توانی معادل 84 اسب بخار و گشتاوری برابر با 114 نیوتن‌متر برخوردار است؛ و پیشرانه دیزلی هم از توانی برابر با 67 اسب بخار. هر دو نسخه، سه سیلندر بوده و انتقال نیرو را در آنها توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی صورت می‌پذیرد.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

در آغاز، تیاگو با نام زیکا خطاب می‌شد، ولی به سبب همنام بودن تلفظ زیکا با ویروسی مسری و کشنده، مجدداً با نام تیاگو آرم گذاری شد. تیاگو، از ظاهری پخته و زیبایی برخوردار و ناحیه جلوی آن نیز از کاراکتری کاملاً مستقل سود می‌برد. خطوط میانی قوی در نیمرخ بدنه آن به کار رفته که در تلفیق با چین‌هایی برجسته، نمایی مدرن را برای آن به ارمغان آورده‌اند، نمایی که همچون سلاحی مستحکم مددکار این خودروی کوچک در مقابل رقبای توانمندی من‌جمله هیوندای i10 است.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

برای طراحی درون کابین از طرحی شاد استفاده شده و کیفیت متریال به کار رفته، ترکیبی از خوب تا ارزان است. فضای درون کابین، در قیاس با دیگر رقبای این خودرو فراخ و جادار می‌باشد و از امکانات خوبی نیز بهره می‌برد که از جمله می‌توان به سیستم صوتی و تصویری آن اشاره داشت که توان سازگاری با گوشی همراه اندرویدی و ios را داراست. نسخه بنزینی تاتا تیاگو با بهایی بین 320 الی 475 هزار روپیه (4,800 الی 7,100 دلار) در بازار هند به فروش می‌رسد.

احتمالاً این خودرو در گونه بنزینی‌اش وارد ایران خواهد شد و رقبای اولیه آن را می‌توان خودروهایی همچون تیبا هاچ‌بک و تا حدی هم پژو 206 تیپ 2 دانست.

 محصولات احتمالی تاتا در ایران

منبع: پدال



نظرات

  • d;d d;d (16 مرداد 1395 ساعت 09:25)

    یه زمانی بود که کره ای ها که امروز از تولید کنندگان برتر خودرو جهان هستند ، حسرت داشتن کارخانه های مارو میخوردن، حالا بی تدبیری و سوء مدیریت ، مارو به جایی رسونده که باید تاتای هندی و آشغالای چینی رو سوار بشیم البته اگه توان خرید همین آشغالارو هم داشته باشیم!!!

  • FAR FAR (16 مرداد 1395 ساعت 08:34)

    هند هم پیشرفت کرد تو خودرو سازی ما هنوز دنبال مونتاژیم
    به نظر من اینا آشغال نیستند خودروسازای ما آشغال هستند که کارمون به اینجا رسیده

  • hasan hasan (16 مرداد 1395 ساعت 08:13)

    سلام/باید هرچه سریعتر کارخانه های خودمونو تعطیل کنیم/ببینید سابقه هند تو خودروسازی چقدره و ما چقدر/اونا الان کجاهستند و ما کجا؟
    ظاهر همین خودروهای بالا می ارزه به کل تولیدات خودمون و اقعا متاسفم

  • حسین حسین (15 مرداد 1395 ساعت 17:59)

    موتور های هندی مثل پالس که بد در نیومده. کیفیت هندی ها بهتر از چینی هاست ولی اصطلاک هر دو شون زیاده مضاف بر اینکه اگر ما خودرو های دست دوم المانی را با گذشت عمر 10 ساله بیاریم ایران مثل بنز و بی ام و و آئودی و فولکس هم قیمت همین ماشین های نو چینی و هندی هستند و صد البته با عمر و کیفیت بسیار بالاتر و اصطلاک کمتر و هزینه نگهداری کمتر در قیاس با اسن ماشین ها تازه وقت خروج این خودر رو ها چند درصدی هم دولت المان تخفیف میده. بهر حال حیف پول این مملکت که خرج این خودرو های بی کیفیت هندی و چینی میشه یادم هست زمانی المان بودم اتفاقی 30 دستگاه بنز 10 سال از عمرشان گذشته را یکجا هر دستگاه 3500 یورو میدادند 230 الگانس بود اگه اشتباه نکنم با دو سال گارانتی و چرخ های 80%کارکرد و در شرایط خوب اون کجا و این ماشین ها کجا . چرا دولت قانون تصویب نمیکنه با اسقاط 4 خودرو مردم میتونن یکدستگاه ماشین با عمر 10 ساله بیارن از آلمان یا امریکا .چرا بمردم حق انتخاب نمیدن خودشون تصمیم بگیرن.

  • آزاد آزاد (15 مرداد 1395 ساعت 09:36)

    خجالت داره.از تولید و واردات بنز و شورلت و BMW به واردات چه آشغالهایی رسیدیم!!!!!!!این بود ابهت و عظمت و اقتداری که یکسره حرفش رو میزنید؟

  • ناصر ناصر (15 مرداد 1395 ساعت 07:49)

    من نمیدونم ما چی کم داریم از هند و چین که نمیتونیم خودمون یه ماشین درست و حسابی طراحی کنیم که هم ظاهر بیرونی خوبی داشته باشه وهم داخلش و داشبوردش قشنگ باشه ؟ به خودرو های جدیدی که سایپا طراحی کرده مثلا تیبا نگاه کنید حداقل شکل و شمایلش مال 20 سال پیش هستش یا مثلا همین دنا واقعا نمیدونم این طراحی خودرو ما ایرانیها چرا اینقدر افتضاح هستش ! حداقل مثل چین کپی هم نمیکنن تا حداقل بازار داخلی رو جذب کنن!!!! واقعا این هزینه طراحی این اشغالای سایپا و ایرانخودرو رو داده بودن چین واسشون بهترین فیس رو طراحی میکرد.خدا به همه ما رحم کنه با این خودروهای ملی.....

  • اری اری (15 مرداد 1395 ساعت 06:32)

    بدبخت شدبم رفت ازین به بعد مردم فک میکنن فیلم هندی بازی میکنن میخوان پرواز کنن پراید بس نبود این اشغالارو هم وارد میکنن ازین به بعد بیشتراز پراید شاهد صحنه های پرواز مثل پراید خواهیم بود بدترش مثل فیلماشون

  • ناشناس ناشناس (14 مرداد 1395 ساعت 14:41)

    اگر خودروهای درست حسابی بیارن اونوقت سودشون کم میشه و در ضمن باعث بیکار شدن برخی از کارمندان ادارات از جمله پلیس راهنمایی ، اورژانس ،بیمارستان ها و بهشت زهرا و غیره ... می شوند . درنتیچه ما باید خودروهای آشغال با قیمت گزاف استفاده کنیم .

  • سعید سعید (14 مرداد 1395 ساعت 14:35)

    هر چی باشه بهتر از آشغال های ایران خودرو سایپا و چینی هاست

  • lkki lkki (14 مرداد 1395 ساعت 12:52)

    اون موقع که ایرن خودرو ماشین می ساخت هیوندای و کیا نبودن! حالا ببین چی شده ! اونا دنیارو گرفتن ما هم گاری سوار شدیم! چرا واقعا؟

  • ehsan13566 ehsan13566 (14 مرداد 1395 ساعت 11:38)

    بدبختی اینه که وقتی همین ماشین های بی کیفیت وارد ایران بشه یه عده براش سر و دست میشکنند...از ماست که بر ماست

  • Fariborz Fariborz (14 مرداد 1395 ساعت 11:03)

    یعنی ایرانیهای مدعی هوش برتر ، یه فرغون اندازه هندیها هم نمیتونن تولید کنن ، اگه نمیتونن یه سوال ، واقعا ما کجاییم ؟

  • ایران خسته ایران خسته (14 مرداد 1395 ساعت 10:54)

    هه کی فکرشو میکرد زمانی به وضعیتی در بیام که حتی محتاج هند شیم تاکی حقارت تا کی توهین به شخصیت مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • میثم میثم (14 مرداد 1395 ساعت 09:13)

    ستاره ایمنی این فرغون ها صفر میباشد . میخواهید به خاطر منافع شخصی تان مردم را همانند پراید آدم کش به کشتن بدهید .

  • ایرانی ایرانی (14 مرداد 1395 ساعت 08:02)

    چرا این اشغالا رو به مردم معرفی میکنید؟؟؟
    ول کنید دیگه...
    تاتا موتور دیگه چ چرتیه.

  • علی علی (13 مرداد 1395 ساعت 16:15)

    فایده خودروسازی که 55 سال قدمت داره از اخر هم باید از چین خودرو وارد کنیم چیه؟ خب تعطیلشون کنین لااقل دلمون خنک بشه که بعد 55 سال هنوز نتونستن یک خودرو برای بازار داخل بسازن

  • محمد عظیمی محمد عظیمی (13 مرداد 1395 ساعت 15:47)

    سلام
    به نظرم خیلی خوبه.. برای شرایط پر ترافیک ایران باید تولید این نوع خودروها افزایش پیدا کند. شاسی بلند های کره ای مناسب ما نیست با این ترافیک و مشکل جای پارک در تهران آنهم با مصرف صدی 10، 11؟

  • احسان از تهران احسان از تهران (13 مرداد 1395 ساعت 15:31)

    اگه این ماشین هارو جایگزین پراید کنن خوب میشه از پراید وتیبا و ساینای اشغال بهتره

  • امیر امیر (13 مرداد 1395 ساعت 15:02)

    فاجعه ای دیگر در پیش است

  • vivi vivi (13 مرداد 1395 ساعت 11:32)

    تورو خدا این آشغال ها چیه خودرو چینی بس نبود نوبت هنده. این خودروها رو ارزون میخرن بعدش با قیمت گزاف از مردم پول میگیرن

    vivi vivi (16 مرداد 1395 ساعت 10:43)

    کشور ما از قدیم یک کشوره مصرف کننده و مونتاژ کننده بوده هیچ وقت محصولی از خودش نداشته.ما هم قبول داریم زمان تحریم با کشور های چشم بادامی کار میکردیم ولی الان باید برگردیم به قبل با شرکت های بزرگ .