1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. هیوندای سوناتای 2015 در ایران حرف‌هایی برای گفتن دارد

هیوندای سوناتای 2015 در ایران حرف‌هایی برای گفتن دارد

3 دی 1393
  • 9

 جدیدترین نماینده کره در ایران حرف‌هایی برای گفتن دارد

سوناتا به عنوان سفیر برند هیوندای، شاید مهم‌ترین محصول حال حاضر این خودروساز کره‌ای باشد. حتی در کشورمان هم خیلی‌ها هیوندای را با نام سوناتا می‌شناسند. کسب سهم 27 درصدی از مجموع فروش 6 ماهه نخست هیوندای در سال 2014، آن هم در روزهایی که نزدیک به 5 سال از معرفی‌اش می‌گذشت، نشان از همین جایگاه بالای سوناتا دارد.

15 سال پیش حتی فکر قرار دادن هیوندای سوناتا رو در روی سدان‌های محبوب و شناخته‌شده‌ای همچون تویوتا کمری، هوندا آکورد و نیسان آلتیما خنده‌دار بود. اما با ظهور نسل ششم سوناتا در سال 2009، همه فهمیدند هیوندای با جدیت تصمیم دارد خودرویی را بسازد که خریداران می‌خواهند. هیوندای با این نسل سوناتا نشان داد که یک خودرو اقتصادی تولید انبوه هم می‌تواند مُد روز و جذاب باشد. نسل هفتم، فرصت بلوغ این سدان محبوب کره‌ای است؛ نسلی که به زودی توسط آسان‌موتور، نماینده رسمی هیوندای در ایران، روانه بازار کشورمان می‌شود تا دنباله‌رو 2 نسل موفقیت سوناتا در این بازار باشد.

آنچه که سوناتای نسل 6 را بر سر زبان‌ها انداخت، طراحی تهاجمی بدنه و هیجانی بود که شیب کوپه مانند سقف، فرم‌های منحنی‌شکل صعودی و خطوط تیز به آن داده بودند. اما این روزها تقریبا تمامی سدان‌های سایز متوسط به نوعی این چاشنی هیجان بصری را در خود دارند. حتی کمری تویوتا که به طراحی محافظه‌کارانه و دور از هیجانش معروف است، در مدل 2015، ژستی تهاجمی‌تر و مهیج‌تر از هر زمان دیگر به خود گرفته. با این تفاسیر هیوندای باید کاری می‌کرد تا سوناتا را دوباره بر سر زبان‌ها بیندازد. این بار سدان خانوادگی هیوندای نه با خشم به ظاهر افسارگسیخته، بلکه با طراحی شیک‌تر و سنگین‌تری که بی‌شک دیرتر هم از مُد خواهد افتاد، عرضه می‌شود. در واقع سوناتا در نسل جدید می‌خواهد لوکس‌تر از کلاسی که در آن عرضه می‌شود، جلوه کند. طراحی محافظه‌کارانه سوناتای جدید اگرچه آن هیجان نسل ششم را ندارد، اما می‌تواند مد نظر طیف گسترده‌تری از خریداران باشد.

در ضمن به لطف فرم‌های حساب‌شده‌تر این طراحی جدید، مقاومت بدنه در برابر جریان هوای مقابل یا به اصطلاحِ تخصصی‌تر، ضریب پسای بدنه، از 0.28 به 0.27 کاهش یافته که بی‌شک در کاهش مصرف سوخت بی‌تاثیر نخواهد بود. آنچه سوناتای جدید را بیشتر و بیشتر از سوناتای نسل6 متمایز می‌کند، کابینی است که کاملا تحت تاثیر طراحی، ارگونومی و کیفیت ساخت کابین نسل جدید جنسیس سدان شکل گرفته. فرم‌های مواج جای خود را به فرم‌های ساده‌تری داده‌اند که آرامش بیشتری به سرنشینان می‌دهد، کیفیت مواد و دقت ساخت تا حدی قابل قبول ارتقا‌ یافته و مهم‌تر از آن، مجموعه کنترل‌های مرکز داشبورد با چیدمانی افقی شبیه به چیدمان آشنای محصولات ب‌ام‌و، با زاویه‌ای متمایل به سمت راننده، کاربردی به‌مراتب ساده‌تر از گذشته دارند. همچنین با افزایش هرچند جزئی ابعاد بدنه و طراحی بهینه‌تر کابین، فضای پا و نشیمن سرنشینان عقب نسبت به نسل قبل کمی بیشتر شده. درضمن، میزان صدا، لرزش و تکان‌های ورودی به کابین نیز به نسبت سوناتا‌های YF، کاهش یافته است.

مجهز، مثل یک خودرو لوکس

سوناتا همیشه خودرویی ارزشمند در ازای بهای پرداختی بوده اما گستره امکاناتی که هیوندای در نسل جدید آن عرضه می‌کند، به واقع چشمگیر است. 6 اِیربگ، سیستم ناوبری با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، کروزکنترل، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع با کنترل دو‌منطقه‌ای، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی، گرمکن صندلی‌های عقب، سانروف پانورامیک، چراغ‌های HID بی-زنون جلو با قابلیت تغییر زاویه نور در جهت چرخش فرمان و شیشه شور و تنظیم ارتفاع نور خودکار، پرده برقی شیشه عقب و برای اولین بار در این کلاس، پرده آفتابگیر برای شیشه در‌های عقب (دستی) بخشی از امکانات رفاهی مدل‌های مجهزتر سوناتای 2015 هستند. در مدل جدید، برای اولین بار می‌توان سوناتا را با صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع سفارش داد. هیوندای همچنین قول پشتیبانی از فناوری‌های CarPlay برای دارندگان اپِل آیفون و Android Auto برای دارندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی در آینده‌ای نزدیک را داده که سوناتا را تبدیل می‌کند به خودرویی ایده‌آل برای افرادی که با گوشی هوشمند خود زندگی می‌کنند. سوناتای جدید با گستره‌ای از سامانه‌های همیار راننده نیز عرضه می‌شود که بعضی از آنها، همچون نوربالای تطبیق‌پذیر، در دیگر خودروهای کلاس سوناتا هم قابل سفارش هستند.

بعضی دیگر تکامل یافته ایده‌هایی هستند که نمونه‌اش را پیش‌تر دیده‌ایم، مثل کلید هوشمند با بازشو خودکار در‌ صندوق بار. با این فناوری که پیش‌تر در سدان لوکس جنسیس نیز عرضه شده، نیازی نیست برای باز شدن خودکار صندوق بار، پا را زیر سپر تکان دهید. کافی است کلید در جیبتان باشد و 3 ثانیه در فاصله حداکثر نیم‌متری پشت خودرو بایستید؛ درب بار به‌صورت خودکار باز خواهد شد. یکی دیگر از این ایده‌های تکامل یافته، همیار تغییر لاین مسیر است که با کمک سامانه بررسی نقاط کور راننده و سنسور‌های پارک، تشخیص می‌دهد که آیا تغییر لاین بی‌خطر است یا نه. کروز کنترل هوشمند با قابلیت ترمزگیری خودکار تا توقف کامل را نیز به لیست آپشن‌های ارزشمند سوناتای 2015 اضافه کنید.

کمی پرتوان‌‌تر و کم‌مصرف‌تر از گذشته

در جاده، سوناتای جدید سواری به‌مراتب راحت‌تر و مطمئن‌تری به نسبت نسل قبل دارد؛ مخصوصا در جاده‌های اصولا ناهموار و پر از دست‌انداز کشورمان چراکه هیوندای زمان زیادی را صرف بهینه‌سازی سیستم تعلیق جلو و عقب کرده. هیوندای همچنین تلاش کرده تا با اعمال تغییراتی در مجموعه فرمان برقی جدید، دقت و احساس فرمان‌پذیری سوناتا را ارتقا‌ دهد. این احساس فرمان‌پذیری را می‌توان با انتخاب یکی از 3 حالت سواری Normal عادیEco کم مصرف و Sport اسپرت که بر پاسخگویی موتور و سرعت و زمان تعویض دنده‌ها تاثیر می‌گذارند نیز به دلخواه، ارتقا‌ داد. درضمن، شاسی سوناتای جدید همچون نسل جدید جنسیس، در مراکز آزمون فنی معتبر و چالش‌برانگیزی همچون پیست نوربرگرینگ کوک شده. با این همه تغییرات ظاهری و فنی گسترده، سوناتا در نسل جدید نیز با همان موتور 2.4 لیتری 178 اسب بخاری سوناتا‌های YF در کشورمان عرضه خواهد شد. اما بخش قابل توجهی از این قدرت و گشتاور دست‌نخورده، در دور‌های پایین‌تر موتور و در محدوده گسترده‌تری از دورهای متوسط در دسترس قرار می‌گیرد. به همین دلیل انتظار می‌رود سواری پرتوان‌تر و به نسبت، کم‌مصرف‌تری داشته باشد.

بازار داغ سدان‌های شرقی

سوناتای LF در شرایطی وارد بازار کشورمان می‌شود که با عرضه سوبارو لگاسی و هوندا آکورد، گزینه‌های پیش‌روی خریداران خودرویی در این کلاس، متنوع‌تر از هر زمان دیگری است. جمع سدان‌های سایز متوسط شرقی کاملا جمع است. با این حال اما به نظر می‌آید باز هم تویوتا کمری و کیا اُپتیما رقبای اصلی سدان خانوادگی هیوندای خواهند بود چراکه در حالی در تازه‌ترین شرایط فروش سیف‌خودرو و فامیلی‌موتور، به ترتیب قیمت تقریبا 212 میلیون تومانی برای لگاسی و 199 تا 207 میلیون تومانی برای آکورد در نظر گرفته شده که سوناتای LF قیمتی در محدوده 170 تا 175 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است . البته این را هم در نظر داشته باشید که قیمت‌های فوق مربوط به مجهز‌ترین مدل‌های لگاسی و آکورد هستند.



نظرات

  • تاپگیر تاپگیر (6 دی 1393 ساعت 04:21)

    فی‌ چند؟

  • صالح انصاری صالح انصاری (4 دی 1393 ساعت 10:24)

    این از اپتیما بالاتره ولی چون یکم دیر اومد تو ایران شاید مشتری های اپتیما بیشتر باشه ولی به مرور زمان شاهد کاهش چشمگیر طرفداران اپتیما و افزایش چشمگیر طرفداران سوناتای جدید خواهیم بود

  • فوجی فوجی (3 دی 1393 ساعت 22:45)

    ببخشیدا ولی پشتش شبیه اوپتیما نیست؟؟؟؟؟

  • فوجی فوجی (3 دی 1393 ساعت 22:42)

    بابا ooooookkkkkk........

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (3 دی 1393 ساعت 19:07)

    حیف که طراحیش از سوبارو لگاسی 2014 الگو گرفته.
    در کل این مدل از مدل قبلی مردونه تر و با وقار تره.

  • گالاردو گالاردو (3 دی 1393 ساعت 16:22)

    فکر میکنم این سبک طراحی هیوندای آینده بهتری رو برای این برند رقم بزنه... سبکی با طراحی ساده و زیبا و لوکس و به دور از شلوغ کاری هیوندای تو طراحی سوناتای 2009

  • محمدماجد محمدماجد (3 دی 1393 ساعت 10:37)

    جالب و رقت بار

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (3 دی 1393 ساعت 09:55)

    می تواند رقیب خوبی برای اپتیما باشد

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (3 دی 1393 ساعت 09:52)

    میتواند رقیب خوبی برای اپتیما باشد