1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. فول سایز لوکس رنو در راه ایران!

فول سایز لوکس رنو در راه ایران!

25 اردیبهشت 1395
  • 2

این روزها در کشور ما بحث‌های زیادی بین موافقان و مخالفان خودروهای فرانسوی صورت می‌پذیرد و بسیاری از افراد چندان علاقه‌ای به حضور خودروهای فرانسوی در کشورمان نشان نمی‌دهند. البته این افراد تا حدودی هم حق دارند، چرا که از بس مونتاژکاران داخلی پژو 405 و 206 ایرانی-چینی و داچیا لوگان و ساندروی رومانیایی را به اسم خودروهای فرانسوی به ما قالب کرده‌اند که در ذهن بسیاری از افراد خودروهای فرانسوی خودروهایی قدیمی، زشت و پرخرج معنی شده‌اند.

رنو تالیزمان

این در حالی است که مردم هر روز جدیدترین مدل‌های خودروهای آسیایی را در خیابان‌های کشور می‌بینند و وقتی آن‌ها را با خودروهای قدیمی فرانسوی که به بلای داخلی سازی ایرانی و قطعات چینی نیز مبتلا شده‌اند مقایسه می‌کنند، این تصور در ذهن مردم پیش می‌آید که خودروهای فرانسوی به درد نمی‌خورند. اما رنو-نیسان دومین سازنده خودروی اروپا و چهارمین سازنده در جهان است و خود رنو به‌تنهایی سومین برند پرفروش در اروپا و هم‌وطنش پژو پنجمین برند پرفروش حال حاضر در اروپا هستند.

باوجود اینکه برندهای فرانسوی در سطح اروپا بسیار معتبر و قدرتمند هستند، اما در کشور ما این دو خودروساز به‌گونه‌ای برند خود را خراب کرده‌اند. رنو با عرضه محصولات ارزان‌قیمت و بدقیافه زیرمجموعه رومانیایی‌اش یعنی داچیا تحت برند خود، تا حد زیادی تصویری که از یک رنو باید وجود داشته باشد را خراب کرده است. من به شخصه نه‌تنها خودروهایی مانند لوگان، ساندرو و داستر را به دلیل ماهیت و طراحی رومانیایی آن‌ها یک رنوی اصل نمی‌دانم، بلکه خودروهایی مانند فلوئنس و سفران نیز به دلیل اینکه مخصوص کشورهای در حال توسعه ساخته شده و در اروپا به طور قابل ملاحظه ای عرضه نمی‌شوند را نیز در زمره خودروهای فرانسوی اصیل نمی‌دانم.

پس شاید بپرسید که با این حساب کدام خودروهای رنو، واقعاً رنو هستند؟ یک نمونه خوب آن چند سالی در کشورمان مونتاژ می‌شد، یعنی مگان! هنوز که هنوز است در سال 2016 هیچ‌کدام از برندهای آسیایی در کشورمان نتوانسته‌اند خودرویی در این کلاس را وارد کشور ما کنند که از نظر کیفیت رانندگی و عملکرد فنی قابل رقابت با مگان باشد. تازه به یاد داشته باشید که مگان‌های وارد شده به کشور ما تکنولوژی سال 2002 فرانسه را دارند و مگان‌های جدید که در اروپا ساخته می‌شوند هزاران درجه بهتر، زیباتر و قوی‌تر از خودرویی هستند که ما با نام مگان می‌شناسیم.

اما رنو اخیراً یک محصول جدید را وارد بازارهای جهانی کرده است که آن هم نمونه بارز یک خودروی اصیل فرانسوی است. این خودرو که قرار است به کشور ما نیز وارد شود، در سگمنت خودروهای خانوادگی بزرگ (سگمنت D) قرار می‌گیرد و تالیزمان (به معنی طلسم و جادو) نام دارد.

اجازه دهید تا تعارفات معمول را کنار گذاشته و در همین ابتدا آنچه که در آخر می‌خواهیم نتیجه‌گیری کنیم را بگوییم. شاید کمی تعجب کنید یا بر ما خرده بگیرید، اما از نظر ما تالیزمان بهترین خودروی موجود در کلاس خود است. لطفاً کمی با ما همراه باشید تا بگوییم که چرا رنو تالیزمان بهترین خودرو در یکی از رقابتی‌ترین کلاس‌هاست که رقبای قدری مانند تویوتا کمری، هوندا آکورد، مزدا 6، فولکس‌واگن پاسات، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما دارد.

طراحی:

زمانی که رنو در سال 1898 شروع به ساخت خودرو کرد، کیشیرو تویودا مؤسس کمپانی تویوتا تنها 4 سال داشته و در همان سال فردیناند پورشه مؤسس فولکس‌واگن به‌عنوان یک جوان تازه فارغ‌التحصیل شده برای اولین بار در یک کارخانه استخدام شده بود. در آن سال حتی هنوز بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا یعنی جنرال‌موتورز متولد نشده بود و احتمالاً در آن زمان کره جنوبی حتی فکر اینکه بتواند روزی خودروساز شود را هم نمی‌کرد!

تفاوت میزان پختگی و زیبایی طراحی رنو تالیزمان با رقبا، دقیقاً به‌اندازه اختلاف قدمت رنو و سایر خودروسازانی است که از آن‌ها نام برده شد. هر چقدر که تویوتا کمری از طراحی بدون احساسی بهره می‌برد که معلوم نیست با خودش چند چند است، تالیزمان باشکوه، زیبا و جذاب است و حس اشرافیت را به بیننده منتقل می‌کند. همچنین هر چقدر که هیوندای سوناتا و کیا اپتیما خود را با طرح‌های فضایی درگیر کرده‌اند که هر 2-3 سال مجبور به اصلاح آن هستند، تالیزمان یک طرح منحصربه‌فرد و ماندگار را در این کلاس ثبت کرده است و هر چقدر که فولکس‌واگن پاسات از سادگی بیش از اندازه رنج می‌برد، رنو تالیزمان همانند شوالیه‌ای قدرتمند و پرغرور دل به جاده می‌زند.

طراحی تالیزمان فوق‌العاده هماهنگ و متوازن و یک سر و گردن بالاتر از سایر همکلاسانش است. استفاده از خطوط کرومی در بخش جلو پرستیژ خاصی را به این خودرو بخشیده است. آرم بزرگ رنو از جنس کروم در پس‌زمینه سیاه رنگ خودنمایی می‌کند و چهار خط موازی کرومی آن را احاطه کرده‌اند. خط کرومی دیگری منحنی با پایین چراغ‌های جلو مماس می‌شود.

یکی از جالب‌توجه‌ترین بخش‌های طراحی خودرو چراغ‌های جلو هستند. چراغ‌ها طرحی باریک و کشیده داشته و به دو بخش تشکیل شده‌اند و لامپ‌های آن‌ها از نوع LED است. اما بخش مهم آن خط چراغ‌های روشنایی روز است که از کنار چراغ اصلی شروع شده و به داخل سپر پایین می‌آید و در نهایت به سمت جلوپنجره متمایل می‌شود. پایین‌تر از این خط نیز می‌توان چراغ‌های مه شکن را مشاهده کرد.

در نمای کناری آنچه مشهود است این نکته است که طراحان سعی کرده‌اند به خودرو ظاهری عضلانی و قدرتمند بدهند. این هدف با استفاده از گلگیرهای برجسته، خطوط فرو رفته و رینگ‌های آلومینیومی اسپرت به دست آمده است. برای این خودرو درتریم های مختلف 6 نوع رینگ از 15 اینچی تا 19 اینچی قابل انتخاب است که مخصوصاً در نسخه فول طراحی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد دارد.

در عقب نیز چیدمان اجزا بسیار ابتکاری، جذاب و هماهنگ با سایر اجزای خودرو است؛ جایی که چراغ‌های عقب به شکل یک منحنی بسته خودنمایی می‌کنند که ضلع بالایی آن‌ها به سمت یکدیگر کشیده شده و در مرکز به آرم رنو می‌رسند. در وسط آرم رنو، دوربین دید در عقب قرار دارد و نوشته کرومی تالیزمان در زیر آن دیده می‌شود. در پایین نیز دو خروجی اگزوز دیده می‌شود که طرح آن بسیار شبیه و هماهنگ با چراغ‌های عقب است.

به طور کلی در عقب خودرو نیز سعی شده است که طرح عضلانی و قدرتمند بخش‌های دیگر، با ایجاد فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی در سپر و درب صندوق عقب حفظ گردد.

در داخل کابین نیز همه چیز در حد کمال است. جنس متریال اجزای داخلی بسیار خوب و طراحی و چیدمان اجزا منطقی و بسیار اصولی است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر بزرگ عمودی دیده می‌شود که علاوه بر کنترل سیستم صوتی، وظیفه کنترل سیستم تهویه و انتخاب مدهای رانندگی را بر عهده دارد.

نورپردازی کابین با استفاده از لامپ‌های مخفی به‌خوبی انجام شده است و محیطی چشم‌نواز و جذاب را برای سرنشینان فراهم شده است.

برای راننده یک فرمان سه پره با روکش چرم با دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی آن قرار دارد. صفحه کیلومتر نیز دارای نورپردازی زنده و جذابی است که از یک دایره بزرگ در وسط و دو نیم‌دایره کوچک در وسط تشکیل شده است. دایره بزرگ وسط وظیفه نمایش دور موتور را بر عهده دارد و در وسط آن سرعت به‌صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود. در اطراف آن نشانه‌هایی برای وضعیت دنده، دستورات رهیاب GPS، حداکثر سرعت مجاز که توسط GPS به دست می‌آید و اطلاعاتی دیگر قرار دارد. دو نیم‌دایره کوچک در اطراف نیز برای نمایش میزان سوخت موجود در باک خودرو و دمای مایع خنک‌کننده موتور اختصاص داده شده‌اند. نکته جذاب در صفحه کیلومتر تالیزمان این است که میزان توان و گشتاور لحظه‌ای که توسط موتور تولید می‌شود را نیز برای راننده به نمایش می‌گذارد و در نتیجه راننده می‌تواند بداند که در هر زمان چقدر از قدرت موتور را استفاده می‌کند.

مشخصات فنی

تالیزمان در حال حاضر با پنج گزینه برای پیشرانه و 3 گزینه برای جعبه‌دنده عرضه می‌شود. پنج گزینه پیشرانه شامل دو گزینه بنزینی و سه گزینه دیزلی می‌شوند. در این میان قدرتمندترین آن‌ها، که احتمالاً به کشور ما نیز وارد خواهد شد، پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی است. حال شاید با لبخندی بر لب از ما بپرسید که چگونه با یک پیشرانه 1.6 لیتری، تالیزمان قادر به رقابت با پیشرانه‌های 2.4 لیتری و بالاتر رقبا خواهد بود؟ پاسخ در تکنولوژی بالای موتور تالیزمان نهفته است، چرا که این موتور 1.6 لیتری علیرغم مصرف بسیار پایین، با بهره‌گیری از دو توربوشارژر و تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید 200 اسب بخار قدرت را دارد (در برخی منابع توان تولیدی موتور تالیزمان به اشتباه 190 اسب بخار ذکر شده است). عددی که هیچ‌کدام از رقبا با موتورهای بسیار پرحجم‌تر نیز به آن نرسیده‌اند. این پیشرانه مدرن و قدرتمند با یک جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه همراه شده است که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل کرده و لذت بالای رانندگی را برای راننده فراهم می‌نماید.

اما موتور قدرتمند و جعبه‌دنده مدرن و دقیق همه آنچه تالیزمان ارائه می‌کند نیست. رنو تالیزمان از سیستم فرماندهی به چهارچرخ منحصربه‌فردی به نام 4Control استفاده می‌کند که باعث ارتقای هندلینگ خودرو می‌شود. ضمن آنکه شعاع گردش این خودروی بزرگ را به‌اندازه هاچ‌بک کوچکی مانند رنو کلیو پایین می‌آورد. همچنین تالیزمان از سیستم دمپینگ فعال استفاده می‌کند و می‌توان در این خودرو نوع رانندگی را از بین حالت‌های Comfort، Sport، Eco، Neutral و Perso انتخاب کرد.

در نهایت درزمینهٔ ایمنی این خودرو لازم به ذکر است که رنو تالیزمان موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP در سال 2015 گردیده است.

تجهیزات

کامل‌ترین تریم تالیزمان INITIALE PARIS نام دارد که با سفارش این تریم می‌توانید از رینگ‌های 19 اینچی فوق‌العاده زیبا و کامل‌ترین سطح امکانات رفاهی خودرو بهره‌مند شوید. ضمن اینکه اگر تریم INITIALE PARIS را بخرید، چندان زحمتی برای فهماندن آن به سایرین نخواهید داشت، چرا که عبارت INITIALE در بخش‌های مختلف خودرو حک شده است.

در فول ترین نسخه تالیزمان، که امیدواریم شرکت واردکننده خساست به خرج نداده و آن را وارد کشور کند، امکانات بسیار زیادی در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌گیرد. صندلی‌های جلو در 10 جهت، که 8 تای آن‌ها برقی هستند، امکان حرکت دارند و مجهز به ماساژور، سردکن و گرم‌کن صندلی هستند. صفحه‌نمایش تبلت شکل در مرکز کنسول که از نسخه دوم سیستم R-link بهره می‌برد و امکان دریافت اپلیکیشن از R-Store را دارد. همچنین سرنشینان تالیزمان می‌توانند از صدای فوق‌العاده سیستم صوتی BOSE لذت بی‌حدوحصری ببرند. صدای فراگیر این سیستم صوتی قدرتمند توسط 13 بلندگو تأمین می‌شود و این سیستم مجهز به اکولایزر ویژه و تبدیل صدای استریو به چندکاناله است.

رنو تالیزمان همچنین مجهز به سیستم پارک کاملاً خودکار است و برای راننده گستره کاملی از سیستم‌های کمکی رانندگی از جمله سیستم کنترل پایداری الکتریکی را فراهم می‌سازد. ضمناً چراغ‌های جلوی تالیزمان کاملاً از LED ساخته شده‌اند و این خودرو مجهز به نمایشگر Head Up Display می‌باشد که اطلاعات مورد نیاز راننده در هنگام رانندگی را در جلوی چشمانش به نمایش می‌گذارد. در نهایت رنو تالیزمان مجهز به فناوری Multi-Sense رنو است که مسئول کنترل سیستم 4Control، دمپینگ فعال، فرمان، موتور و جعبه‌دنده خودرو می‌باشد و علاوه بر این‌ها در تعیین نور محیط، صدای موتور و ابزارهای خودرو دخالت دارد.

قیمت و شرایط بازار

هنوز هیچ خبر رسمی از اینکه کدام تریم از تالیزمان و با چه قیمتی وارد ایران خواهد شد اعلام نشده است. اما با توجه به وضعیت بازار و رقبا، انتظار می‌رود که این خودرو برچسب قیمتی زیر 200 میلیون تومان را بر خود ببیند. بدین ترتیب رنو تالیزمان به طور مستقیم در برابر برادران محبوب کره‌ای یعنی سوناتا و اپتیما و تویوتا کمری قرار می‌گیرد.

تالیزمان در خود اروپا در دو نسخه سدان و استیت(استیشن واگن) عرضه می شود و در آنجا رنو تمام تمرکز خود را به شکست رقبایی چون فولکس‌واگن پاسات، فورد موندئو، پژو 508، سیتروئن C5، اشکودا سوپرب و اوپل اینزیگنیا معطوف کرده است. از طرف دیگر تویوتا کمری و هیوندای سوناتا در اروپا به فروش نمی‌رسند و کیا اپتیما نیز فروش قابل‌ملاحظه‌ای را در اروپا تجربه نمی‌کند. این در حالی است که هیچ یک از رقبایی اروپایی تالیزمان در کشور ما عرضه قابل توجهی ندارند و در عوض خودروهایی که اساساً رقیب تالیزمان محسوب نمی‌شوند، در کشور ما در برابر آن صف‌آرایی کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

حال پس از این صحبت‌ها آیا منظور ما را از این جمله که “رنو تالیزمان بهترین خودروی کلاس خود است” را متوجه شدید؟ طراحی داخلی و خارجی و جنس متریال به‌کاررفته در تالیزمان موجب تحسین منتقدین شده و پیشرانه کم‌مصرف ولی قدرتمند آن یکی از بهترین نمونه‌ها در دنیاست. از طرف دیگر فضای داخلی و راحتی کابین تالیزمان یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است و از تجهیزاتی بهره می‌برد که معمولاً در یک کلاس بالاتر باید به دنبال آن باشیم. در نتیجه می‌توانیم اعلام کنیم که اگر به دنبال یک خودروی با پرستیژ و جذاب هستید که کیفیت رانندگی و هندلینگی در حد استانداردهای اروپایی به شما هدیه کند و بالاترین سطح امکانات و تجهیزات را در کلاس خود داشته باشد، باید منتظر ورود تالیزمان به کشورمان باشید. چندی پیش، هنگامی که با دوستی در مورد تالیزمان صحبت می‌کردم، به من گفت که “چه کسی در حضور سوناتا، اپتیما و کمری به سراغ یک رنو می‌رود؟”. پاسخ من به این سؤال این است: “کسی که بجای حرف‌های دلالان، به دنبال لذت رانندگی باشد که در هیچ‌کدام از خودروهای آسیایی امکان تجربه مشابه آن را ندارد!”

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

رنو تالیزمان

منبع: پدال



نظرات

  • IRAN IRAN (23 مرداد 1395 ساعت 00:03)

    خودروی اصیل فرانسوی به خورد ملت با این حرفها ندین خودروی فرانسوی فقط بدرد مستعمرهای فرانسه تو افریقا میخوره

    navid navid (1 مهر 1395 ساعت 11:29)

    خودت چی ساختی