1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. تولید رنو سیمبل در سایپا و رنو کوئید در ایران‌خودرو

تولید رنو سیمبل در سایپا و رنو کوئید در ایران‌خودرو

6 خرداد 1395
  • 3

در آستانه برگزاری نمایشگاه قطعه‌سازان ایران در پاریس، تفاهم نامه رنو با ایران‌خودرو و سایپا به امضا رسد که بر اساس آن رنو سیمبل به عنوان نسل جدید مگان در سایپا و رنو کوئید، به عنوان خودرویی ارزان در ایران خودرو به تولید خواهد رسید.

رنو سمبل و رنو کویید

در آستانه سفر هیات بلند پایه قطعه سازان ایرانی به پاریس در هفته آینده برای اتصال این شرکت ها به زنجیره حهانی گروه رنو نیسان ، سایپا و ایران خودرو هر کدام به‌صورت جداگانه تفاهم نامه همکاری را با این شرکت امضا کرده اند. حالا به‌نظر می رسد خودرو های ارزان قیمتی که بر پایه رنو کوئید تولید خواهند شد در ایران خودرو و محصولاتی که رقیب اصلی محصولات پژو هستند از جمله رنو سیمبل جدید در سایپا تولید خواهد شد. با این کار عملا رنو محصولات رقیب پراید را در ایران خودرو و محصولات رقیب پژو را در سایپا تولید خواهد کرد.

پیمان کارگر، مدیرعامل شرکت رنو پارس درباره این قرار داد ها در گفت وگو با "اقتصاد نیوز" توضیح داد: با هر دو شرکت تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم و هم اکنون در حال کار بر روی جزئیات قرار داد هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی جدید رنو، نوع همکاری ما با ایران‌خودرو و سایپا تغییر می‌کند. ما دو سرمایه‌گذاری مشترک جداگانه را با ایران‌خودرو و سایپا شکل خواهیم داد، یک جوینت‌ونچر با ایران‌خودرو و یک جوینت‌ونچر با سایپا.

او گفت: تا آنجا که مشخص شده رنو، بن‌رو را در اختیار خواهد گرفت. سهم رنو برای خرید و اداره این شرکت حداقل60 درصد است. ما به گونه‌ای هم در ایران خودرو و سایپا کار خواهیم کرد که سهام مدیرتی داشته باشیم در سایپا سهم 60 درصد با رنو و 40 درصد با سایپا خواهد بود در ایران خودرو هم روش همکاری مشابه است.

کارگر افزود: با این روش مدیریت فروش، خدمات پس از فروش و تولید با ما خواهد بود، این‌گونه مطمئن می‌شویم که می‌توانیم به مشتریان به بهترین روش خدمات بدهیم تا از ما راضی باشند و کیفیت را در بهترین شکل حفظ کنیم. البته هنوز در حال کار بر روی جزییات قرارداد هستیم. در باره ایران خودرو هم فعلا در حالا مذاکره برای انتخاب سایت تولیدی در این شرکت هستیم و باید ببینیم کدام یک از سایت های ایرن شرکت به رنو واگذار خواهد شد.

او گفت: بسیاری از از خودرو هایی که برنامه تولید آن را داریم هنوز در هیچ کجای جهان تولید نشده اند. در سایپا بر روی پلت فرم x52 کار می کنیم این پلت فرم توسعه یافته پلت فرم تندر 90 یا همان X90 است . بر روی این پلت فرم خودرو های مدل جدید سیمبل و داستر طراحی خواهند شد . برای تولید در بن رو هم با سایپا بر سر تولید یک خودرو سدان و یک خودرو شاسی بلند بر روی پلت فرم x52 به توافق رسیده ایم.

مدیر عامل رنو پارس گفت: محصولاتی که قرار است در سایپا تولید شوند هنوز در حال طراحی هستند و تولیدات این خودروها در سایپا همزمان با سایت‌های دیگر رنو رخ خواهد داد. ما مانند باقی خودروسازان خارجی دیگر قرار نیست محصولات تاریخ گذشته و قدیمی به ایران بدهیم بلکه از این به بعد محصولاتی که با ایران‌خودرو و سایپا تولید خواهیم کرد، جدیدترین محصولات رنو خواهد بود که بسیاری از آنها در حال طراحی هستند. پلت‌فورم 52 پلت‌فورمی است که جایگزین پلت‌فورم ایکس 90 که متعلق به تندر90 است در رنو شده است. یکی از محصولات این کلاس مدل آینده داستر است که در حال طراحی است و قرار است در سایپا تولید شود.

او افزود: در ایران خودرو قرار است مجموعه خودرو هایی که بر روی پلت فرم کوئید که ارزان قیمت ترین خودرو رنو است تولید شود این خودرو شامل انواع مختلف از سدان تا هاچ بک خواهد بود.

کارگر در خصوص کیفیت رنو کوئید گفت: محصولی که ما در ایران عرضه خواهیم کرد با کوئید هندوستان متفاوت خواهد بود ما در حال توسعه نسل جدید کوئید برای برزیل هستیم این خودرو قطعا سه ستاره ایمنی خواهد داشت خودرو تولید شده در ایران هم مشابه کوئید برزیل خواهد بود و سه ستاره خواهد داشت رنو کوئید تولیدی در ایران با تندر 90 از نظر ایمنی وضعیت یکسانی دارند.

مدیر عامل رنو پارس در خصوص همکاری ایران خودرو و نیسان برای تولید خودورهای داتسون گفت: ما و نیسان با اینکه همکار و شریک هستیم در بسیاری از بازار ها با هم رقابت داریم به عنوان مثال رنو کلیو و نیسان میکرا در یک کلاس هستند ولی زمانی که نیسان تصمیم به تولید و فروش این خودرو در اروپا گرفت ما در سایت تولیدی رنو در فرانسه این تولید را انجام دادیم چرا که کلیو و میکرا تشابه پلت فرم دارند . این اتفاق در بازار هند هم افتاده است. پس در ایران هم می تواند تکرار شود تشابه پلت فرم محصولات کوئید و داتسون سبب می شود اگر این خودرو در یک مکان تولید شود تولیدشان اقتصادی بشود چون ما بر روی قطعاتی یکسان چندین محصول مختلف را تولید خواهیم کرد.

قرار است 12 تا 14 خرداد ماه یک هیات بلند پایه از قطعه سازان ایران شامل 49 شرکت از 25 گروه راهی فرانسه شوند. این شرکت ها در روز اول با استاندار های خرید و مهندسی رنو آشنا خواهند شد. در روز دوم نمایشگاهی برای ارائه توانمندی های قطعه سازان ایرانی در 25 غرفه در مرکز تحقیقات رنو برای 12 هزار مهندس در شهر پاریس برگزار خواهد شد تا شرکت ها قطعه از ایرانی توانمندی ها خود را برای مسئولان خرید و مهندسی رنو و نیسان نشان دهند. شرکت های قطعه سازی مانند گروه عظام ، آذین خودرو ؛ فنر لول ،البرز قطعه ،کروز و جم ساز برخی از این قطعه سازان منتخب ایرانی هستند.

کارگر درباره این برنامه و همکاری قطعه سازان ایرانی با رنو گفت: ما می خواهیم قطعه سازان ایرانی را وارد زنجیره جهانی رنو نیسان کنیم برای همین منظور در مرکز تحقیقات رنو در پاریس که 12 هزار مهندس در آن کار می کنند همایشی را برای ارائه توانمندی های قطعه سازان ایرانی بر گزار می کنیم در این برنامه ابتدا قطعه سازان ایرانی با دنیای رنو بیشتر آشنا خواهند شد و با روش های مهندسی و خرید رنو آشنا می شوند روز دوم با حضور 70 نفر از مدیران قطعه ساز ایرانی و با حضور 49 شرکت که شامل 25 گروه قطعه سازی می شوند نمایشگاهی را در پاریس برای نشان دادن توانمندی های این قطعه سازان برگزار خواهیم کرد.

او گفت: این کار باعث می شود بسیاری از مهندسان و مدیرانی که با گروه رنو نیسان کار می کنند از توانمندی های صنعت قطعه سازی ایران آگاه شوند. این نمایشگاه به غیر از رنو سبب می شود قطعه سازان ایرانی با همکار رنو یعنی نیسان هم بتوانند ارتباط برقرار کنند . و اگر قطعه سازان ایرانی توانمندی های خود را افزایش دهند علاوه بر رنو می توانند به نیسان هم قطعه صادر کنند. ما برنامه گسترده برای همکاری با صنعت قطعه ایران داریم ما در بسیاری از کشورهایی که تولید خودرو نداریم مانند تونس هم با قطعه سازان کار می کنیم حال آنکه هم در ایران تولید خودرو داریم و هم برای ما ایران حالت استراتژیک دارد برای همین کار ما با قطعه سازان ایران بسیار مهم و دراز مدت خواهد بود.

منبع: اقتصاد نیوز



نظرات

  • داود داود (7 خرداد 1395 ساعت 01:10)

    تا جایی که من از متن خبر متوجه شدم ارزانترین خودرو های رنو که در هیچ کجای دنیا تولید نمی شوند مگر در این اینجا , قرار است وارد بازار ایران شده و هموطنان عزیز ما افتخار سوار شدن بر آنها را اگر از عهده خریدشان بر بیایند را کسب کنند. مبارک است انشاالله

  • کورش کورش (6 خرداد 1395 ساعت 17:38)

    رنو سیمبل نسل جدید رنو لوگان است نه مگان

  • علی علی (6 خرداد 1395 ساعت 08:41)

    عجیبه خودرو سازان داخلی که در باره تندر90 دم از پنج ستاره بودن می زنن !