1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. رنو داستر 4WD اتوماتیک در راه ایران

رنو داستر 4WD اتوماتیک در راه ایران

31 تیر 1394
  • 0

 رنو داستر 4WD اتوماتیک در راه ایران

رنو داستر یکی از موفق‌ترین محصولات رنو است و توانسته از زمان عرضه به بازار تا کنون، در کشورهای مختلف جهان در لیست پرفروش‌ترین خودروهای بازار جای بگیرد. این خودرو در ایران نیز حضور موفقی داشته و با توجه به پیشینه مثبت رنو در زمینه کیفیت و ایمنی خودروهای این برند، داستر به‌عنوان نماینده محصولات رنو در کلاس کراس اوور ها در ایران توانسته نظر خریداران خودرو در کشورمان را به‌سوی خود جلب کند و این مسأله از فروش بالای آن به‌ویژه در ماه‌های اخیر مشخص است.

داستر تاکنون در نمونه‌های تک دیفرانسیل عرضه می‌شد که البته کاملا جوابگوی نیازهای شهری و مسافرت‌های خانوادگی بود و به دلیل ارتفاع بلندتر آن از سطح زمین نسبت به سدآن‌ها، می‌شد روی توانایی‌های آن در مسیرهای خارج از جاده نیز تا حدودی حساب کرد، اما هنوز خریدارانی بودند که یک خودروی آفرود چهار چرخ متحرک واقعی می‌خواستند و این جا است که برادر توانمندتر و البته مجهزتر وارد میدان می‌شود؛ داستر 4WD اتوماتیک.

این خودرو که عرضه آن به‌زودی در ایران نیز آغاز می‌شود، دقیقا بر اساس نیازهای موجود در بازارهای جهانی ساخته شده است و می‌تواند توانایی‌های یک خودروی چهارچرخ متحرک را با راحتی استفاده از خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک ترکیب کند ضمن آنکه همچنان راحتی استفاده در جاده‌های شهری و مسافرت‌های خانوادگی نیز در آن وجود دارد و مهم‌تر از همه این‌ها آنکه کل این مجموعه باقیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. خودروهایی در این کلاس هر چند ظاهری شبیه به خودروهای 4WD دارند اما معمولا به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند که بیشتر مناسب تردد در جاده‌ها است و نمی‌توان برای یک سفر آفرود واقعی بر روی توانایی‌های آن‌ها حساب کرد. در مقابل خودروهای 4WD هم معمولا نمونه‌هایی نامناسب برای تردد در شهرها هستند و نمی‌توانند راحتی یک خودروی شهری را عرضه کنند و همین موضوع باعث می‌شود خریداران بر سر دو راهی انتخاب این خودروها قرار بگیرند اما داستر 4WD برای رفع این مشکلات راه حل ایده آلی است چرا که از یک سو با داشتن سیستم تعلیق نرم و فضای داخلی بزرگ، خودرویی مناسب برای خانواده‌ها است و از سوی دیگر با بهره گیری از سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند، توانایی آفرود بیشتری نسبت به مدل‌های تک دیفرانسیل دارد و همه این‌ها وقتی با جعبه دنده اتوماتیک ترکیب می‌شود راحتی سواری آن را بیشتر نیز می‌کند.

این خودرو از موتور دو لیتری 135 اسب بخاری بهره می‌گیرد که پیش از این در نمونه‌های تک دیفرانسیل داستر نیز دیده‌ایم. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 4 سرعته اتوماتیک باقابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) است که می‌تواند ترکیب مصرف سوخت مناسب، آسایش جعبه دنده‌های اتوماتیک و لذت جعبه دنده‌های دستی را به‌صورت همزمان در اختیار راننده قرار دهد. از این جا به بعد تفاوت‌های میان داستر های تک دیفرانسیل و انواع 4WD بیشتر می‌شود، جایی که داستر جدید از سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند باقابلیت تنظیم انتقال نیرو میان دو محور از طریق یک کنترل مرکزی در کابین بهره می‌گیرد و به این ترتیب راننده می‌توان میان وضعیت‌های تک دیفرانسیل (2WD)، چهار چرخ متحرک (4WD) و اتوماتیک یکی را انتخاب کند. در وضعیت اتوماتیک، خودرو متناسب با کشش هر محور، گشتاور لازم را در اختیار آن قرار می‌دهد و به این ترتیب در زمان رانندگی در شهرها مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و در مقابل، زمانی که به دلیل لغزنده بودن مسیر نیاز به وضعیت چهارچرخ متحرک دارید، سیستم به‌طور خودکار می‌تواند گشتاور بیشتری را به محوری با چسبندگی بالاتر برساند تا به این ترتیب ترکیبی ایده آل از یک خودروی شهری و یک خودروی آفرود ایجاد شود.

داستر 4WD جدید در زمینه امکانات هم گام بزرگی برداشته است چرا که اکنون به‌صورت استاندارد بر روی آن سیستم کنترل پایداری (ESP) نصب می‌شود که در این کلاس قیمتی، آپشن نادری در میان رقبا است. علاوه بر این‌ها، این خودرو از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD بهره می‌برد. رنو داستر 4WD همچنین به کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت نیز مجهز است که آسایش زیادی را در زمان سفرهای طولانی فراهم می‌کند.

در داخل اتاق نیز تغییراتی نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به بهره گیری از سیستم صوتی مجهز به بلوتوث برای تماس‌های صوتی و نصب کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد ضمن آنکه همچون داستر تک دیفرانسیل، روکش چرم بر روی فرمان آن وجود دارد.در کنار همه این‌ها، بدون شک مشهودترین تغییر داستر 4WD نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل در نمای ظاهری آن است، جایی که گرافیک چراغ‌ها و سپر خودرو تغییر کرده ضمن آنکه Day Light نیز بر روی آن نصب شده است. رنو برای افزایش جذابیت این خودرو، سر اگزوز و باربند آن را به‌صورت کروم کاری شده عرضه کرده و رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی موسوم به Black Diamond بر روی آن نصب شده است و مجموع این عوامل باعث شده در نگاه اول بتوان تفاوت این مدل را با نمونه‌های تک دیفرانسیل دید.

رنو داستر 4WD قرار است به‌زودی با مدل 2016 روانه بازار خودروی ایران شود و با توجه به امکانات نصب شده بر روی آن و به‌طور مشخص چهارچرخ متحرک بودن این خودرو می‌توان با اطمینان گفت در کلاس خود بی‌رقیب است. با توجه به قیمت این خودرو در بازارهای جهانی پیش بینی می‌شود این داستر آفرود، با قیمتی در حدود 115 میلیون تومان در بازار کشور عرضه شود که قیمت مناسبی برای خودرویی در این کلاس است ضمن آنکه تفاوت‌های آن با نمونه‌های تک دیفرانسیل داستر باعث می‌شود پرداخت چنین رقمی کاملا توجیه پذیر باشد و البته نباید فراموش کنیم این خودرو رقیب مستقیمی در این کلاس ندارد و با توجه به اعتبار برند رنو به‌عنوان یک خودروساز اروپایی، خرید آن می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی خریداران خودروهای شاسی بلند باشد.



نظرات