1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. ورود پژو 208 به بازار ایران

ورود پژو 208 به بازار ایران

8 مهر 1394
  • 0

ایران‌خودرو و پژو در شرایطی تا چندی دیگر شراکتی دوباره را با هم آغاز خواهند کرد که قرار است محصول ۲۰۸ پژو در ایران به تولید برسد. به گفته‌های مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو، با توجه به سرمایه‌گذاری مشترکی که قرار است این شرکت انجام دهد، حداقل یک‌سوم تولیدات این گروه صنعتی به محصولات پژو اختصاص خواهد داشت.

به گفته مدیران این شرکت در صورت سرمایه‌گذاری شرکت پژو در ایران و تولید مشترک، زیان وارد شده به ایران بر اثر خروج شرکت پژو در زمان تحریم‌ها نیز جبران خواهد شد.

پژو 208 برای نخستین بار در سال 2012م در انگلیس و فرانسه عرضه شد. خودرویی که به اصطلاح سوپرمینی به شمار می‌رفت و در 4 مدل یک لیتری، 1/2 لیتری، 1/4 لیتری و 1/6 لیتری ساخته شد و ازآنجاکه گفته می‌شود، قرار است جای پژو 206 را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود مدل 1/6 لیتری آن روانه ایران خواهد شد.

به فاصله 3 سال از عرضه جهانی 206، پای این خودرو به بازار کشورمان باز شد تا کمی به بازار خودرو ایران و به خانواده شیرهای سالخورده جاده مخصوص تازگی و هیجان ببخشد اما تولید این خودرو در کشور نه با عرضه نسل جدید 207 متوقف شد، نه با رسیدن پسوند کد 2 پژو به 8 و امروز که 208 وارد سومین سال تولید خود شده، تداوم تولید 206 در کشورمان و تعدادی از بازارهای رو به توسعه دیگر باعث شده تا فروش این سوپرمینی سالخورده اما همچنان محبوب فرانسوی، به مرز 8میلیون و 500هزار دستگاه نزدیک شود. در واقع، 206 با اختلاف زیادی، پرفروش‌ترین ساخته تاریخ پژو لقب می‌گیرد اما خبر خوش اینکه با از سرگیری همکاری ایران‌خودرو با شریک دیرینه خود، پرفروش‌ترین ساخته‌های این روزهای پژو یعنی هاچ‌بک 208 و کراس‌اوور کوچک 2008 نیز برای عرضه در بازار کشورمان به صف شده‌اند تا بالاخره شاهد عرضه نسل جدید 206 باشیم.

ایران‌خودرو به احتمال زیاد از اواسط سال آینده عرضه 208 را به‌صورت «سی‌بی‌یو» آغاز خواهد کرد. این خودرو جزو خودروهای کم مصرف پژو به‌شمار می‌رود و با قیمتی بیش از 50 میلیون تومان در ایران عرضه خواهد شد.

رشد روزافزون تقاضای بازار برای شاسی‌بلندهای کوچک شهری، پژو را بر آن داشت تا کراس‌اووری برپایه 208، در کلاس ساب‌کامپکت عرضه کند که این 208 قد کشیده پژو در این بازار رقابتی نیز چه قدر هم موفق شد. پژو تنها در 2سال، نزدیک به 200هزار دستگاه 2008 در بازار اروپا عرضه کرده و این تازه آغاز کار است، چراکه محبوبیت این نیمچه شاسی‌بلند شهری هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و درحال‌حاضر هم پشت سر رنو کاپتور، پرفروش‌ترین کراس‌اوور ساب‌کامپکت بازار اروپا به حساب می‌آید.

همکاری‌های ایران با 2 شرکت خودروسازی رنو و پژو در سال‌های گذشته در قالب «سی‌کی‌دی» بود که در سال‌های تحریم، این همکاری‌ها قطع یا کاهش یافت اما درحال حضور دوباره فرانسوی‌ها، زمزمه همکاری‌های خودرویی دوباره با رنو و پژو را قوت بخشیده است.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به سابقه همکاری 26ساله ایران با پژو اظهار کرد: این شرکت به‌دلیل فشارهای امریکا در زمان تحریم‌ها ناگزیر به ترک ایران شد، بنابراین برای جلوگیری از تکرار این روند باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که دیگر گرفتار چنین تله‌هایی نشویم.

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که چطور باید آسیب‌ها را در همکاری با شرکت‌های خارجی به حداقل رساند، گفت: امروز روز دیگری است و ما باید به آینده نگاه کنیم. در ارتباط با شرکت‌های خارجی باید با سرلوحه قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی، کاری کنیم که کمتر آسیب ببینیم. برای این کار باید عمق ساخت داخل را بیشتر کنیم. باید به جای خرید، مشارکت کنیم. «سی‌کی‌دی» باید جمع شود و به این سمت حرکت کنیم که با کمک شرکت‌های خارجی، بازارهای صادراتی جدیدی پیدا کنیم.

وی درباره جدیدترین مذاکرات خودرویی با شرکت‌های فرانسوی گفت: درحال‌حاضر رنو مشغول گسترش روابط است اما هنوز امکانات بانکی لازم ایجاد نشده، در حالی‌که قرادادهای پژو آماده است و دو طرف منتظر اجرایی شدن برجام هستند تا بتوانند از امکانات انتقال پول بین‌المللی استفاده کنند. نجفی‌منش با اشاره به اینکه دیگر سیستم «سی‌کی‌دی» را قبول نخواهیم کرد، گفت: این شرکت‌ها برای ساخت خودرو 3 مدل درنظر گرفته‌اند که همه مدل‌های خوب و به روزی هستند و قرار است به زودی با قطعه‌سازهای ایرانی و این شرکت‌ها قرارداد همکاری ببندند تا همکاری‌ها بین انجمن قطعه‌سازان ایران و فرانسه توسعه یابد.

در همین حال یک مقام شرکت پژوی فرانسه اعلام کرد که این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکره با ایران‌خودرو برای ازسرگیری همکاری‌ها قرار دارد و در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرح‌ها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد. شرکت پژو سیتروئن فرانسه اعلام کرد، این شرکت در مراحل پیشرفته مذاکرات با شرکت ایران‌خودرو در زمینه تولید خودرو در ایران است و انتظار دارد این مذاکرات پس از دستاورد دیپلماتیک اخیر در زمینه لغو تحریم‌ها، پیشرفت سریعی را شاهد باشد. «ژان کریستوف کومارد»، مسئول بخش افریقا و خاورمیانه شرکت پژو گفت، توافق انجام‌شده بین ایران و قدرت‌های غربی «مسیر را برای پیشرفت قابل توجه در مذاکرات ما هموار خواهد کرد. »

به گفته کومارد، بر خلاف شراکت فعلی پژو و ایران‌خودرو که براساس آن خودروهای مدل قدیمی شرکت پژو در ایران مونتاژ می‌شوند، در همکاری جدید، برای تولید خودروها از آخرین طرح‌ها و موتورهای شرکت استفاده خواهد شد که این پروژه موجب ایجاد جهشی تولیدی خواهد شد.

پژو که تا قبل از تشدید تحریم‌ها در سال 2011م، یکی از بازیگران مهم خارجی در صنعت خودروسازی ایران بود، با توجه به ورود خودروسازان چینی به بازار ایران، اکنون با رقابت سرسختانه‌تری مواجه خواهد بود، به طوری که شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نیز قصد دارد تولید خودروی تندر در ایران را احیا کند.



نظرات