1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. بررسی جامع نیسان قشقایی 2014

بررسی جامع نیسان قشقایی 2014

28 مهر 1393
  • 8

هنگامی که نیسان برای نخستین بار در سال 2006 قشقایی را به بازار معرفی کرد، مردم کراس اوور ها را عجیب خطاب می کردند اما امروزه بیشتر خریداران، به خودروهایی غیر از کراس اوور، لقب عجیب می دهند.

نیسان در شرایطی نسل دوم قشقایی را روانه بازار کرد که تمامی تولید کنندگان خودرو بجز فراری در صدد تولید خودروهایی مرتفع بودند و بنابراین درک دشواری رقابت کاملا ملموس است. رقابتی جانانه.

حتی با اینکه تعریف چندان جامعی از کراس اوور یا CUV در دست نبود اما اولین نسل قشقایی خریداران زیادی برای خود دست و پا کرد. استقبال به نحوی بود که اگر نگاهی به آشنایانتان می انداختید حتما یکی از آنها قشقایی سوار بود.

موضوع قابل توجه دیگر در بین خریداران اروپایی این است که خودروی آسیایی و مدنظر آنها به راحتی در اختیارشان قرار می گیرد. خودروسازان کره جنوبی حتی نیازی به نگرانی از این بابت ندارند و در حال حاضر مراکزی در آلمان دارند و به راحتی هر چه تمامتر خودروهایشان را در اروپا عرضه می کنند.

 نیسان قشقایی-نمای کلی

 نیسان قشقایی-نمای کلی

البته رویکرد نیسان با قشقایی جدید، فراتر از این موارد است. طراحی قشقایی برخاسته از لندن و مهندسی اش برخاسته از کرنفیلد بریتانا و بارسلونای اسپانیا می باشد و خود خودرو نیز در ساندرلند بریتانیا تولید می شود و نیسان به ندرت سخنی از دخالت طراحان و مهندسان شاغل در آستوگی ژاپن در این رابطه مطرح می کند.

نیسان از ظاهر اولین نسخه قشقایی تجربه هایی کسب کرد و در تولید قشقایی جدید به پوشاندن نقاط ضعف موجود در استایل خودرو پرداخت. آیا قشقایی جدید یکی از زیباترین خودروها است؟ و باید گفت در بین کراس اوورها، بله. درست است که قشقایی خودرویی نیست که همگان را انگشت به دهان نماید اما اگر کمی دقت به خرج دهید می توانید متوجه جزئیات دلنشین این خودرو بشوید.

می توان القاب بسیاری به قشقایی داد اما نمی توان آن را اسپرت خطاب کرد. این مساله از طراحی خودرو ناشی می شود. بعضی ها این خودرو را دینامیک به شمار می آورند اما ما قصد داریم در مورد موارد آیرو دینامیکی خودرو صحبت کنیم.

توجه به جزئیات در طراحی این کراس اوور موجب شده تا این خودرو عملکرد ایرودینامیکی خوبی داشته باشد و این حسن را مدیون ویژگی هایی همچون کفی مسطح شاسی و کرکره های فعال جلو پنجره ( active grille shutter) می باشد. ظاهر جلویی قشقایی ویژگی دیگری نیز دارد؛ از گلف تا پانامرا، اکثریت خودروها سنسور جلویی شان قابل رویت بود اما قشقایی این سنسورها را مخفی کرده و زیبایی ظاهر را حفظ نموده است.

 نیسان قشقایی-نمای جلو

 نیسان قشقایی-نمای جلو

اگر به نمای جانبی قشقایی نگاه کنید، متوجه طرح پلکانی کار شده روی آن می شوید. از ابتدای ماشین گرفته تا انتهای آن، با سطوحی که رو به افزایش هستند مواجه خواهید شد. درب محفظه بار قشقایی جدید نسبت به مدل قبلی 15 سانتی متر بیشتر باز می شود و کارایی بیشتری دارد.

اگر احساس می کنید قشقایی جدید بزرگتر شده است، احساستان کاملا درست است. اندازه خودرو رشد معقولی داشته. 49 میلی متر به طول و20 میلی متر به عرض خودرو اضافه شده و 15 میلی متر از ارتفاع آن کاسته شده است.

این ابعاد از جانب شرکت رنو-نیسان که تحت نظر این دو خودروساز استف، ارائه شده است. طراحان زیرشاخه های مختلف این شرکت در مورد ابعاد موتور، اتاق، فضای مسافر و اِلمان های جلو و عقب خودرو تصمیم گیری کرده اند. با توجه به 14 مدلی که بعد از اتحاد این دو، توسط این دو کارخانه روانه بازار شده، می توان انعطاف در طراحی را درک کرد.

علی رغم افزایش ابعاد، پلتفورم جدید قشقایی رژیم گرفته است و همین امر موجب کاهش چهل کیلوگرمی وزن خودرو شده است.

 نیسان قشقایی-نمای عقب

 نیسان قشقایی-نمای سمت راست

"در هنگام بالا رفتن از ارتفاع افزایش ابعاد ماشین حتی بیشتر از ابعادی به نظر می رسد که با اعداد و ارقام بیان شده است." برای مثال فضای بالای سر راننده ده میلیمتر افزایش یافته است. همچنین فضای ما بین صندلی ها زیاد است و تهویه در تمام اتاق صورت می گیرد. همانند طراحی و کیفیت مواد بکار رفته، این موارد هم بزرگترین تفاوت بین این خودرو و نسل قبلش هستند. حتی پلاستیک بکار رفته در پایین کابین خودرو از نمونه بکار رفته در بی ام دبلیو اکس 4 هم مرغوب تر است.

نیسان به خوبی از علوم فضا استفاده کرده. برای نمونه از صندلی های راحت بهره برده است. وقتی برای اولین بار به گوشتان می رسد که ناسا از خودرو سازان خواسته تا فشار و جریان خون در پایین تنه مسافران را بررسی کنند، بیشتر شبیه به یک لطیفه به نظر می رسد. با این وجود کافی است تا فقط چند ساعت روی این صندلی ها بنشینید و متوجه خواهید شد که به همان شادابی ای هستید که سوار ماشین شدید.

در حقیقت، تمامی اجزای داخل کابین به جا مورد استفاده قرار گرفته اند و دم دست هستند و قشقایی جدید چیزی از خودروهای مجلل کم ندارد. دید به تمام اطراف عالی است و فقط اگر حاشیه های کار شده در جلو و انتهای خودرو ضخیم تر می شد، وجهه زیباتری به خودرو می بخشید.

توجه ویژه به جزئیات موجب شده تا قسمتی همچون، جا دستی ای کابل خور برای ادوات صوتی در وسط خودرو قرار بگیرد. خودروسازان علاقه دارند تا شما را در موقعیتی قرار دهند تا مجبور به بسته نگه داشتن درب داشبورد شوید ، بنابراین این کار نیسان قابل ستایش است. متاسفانه به کاپوت بی توجهی شده و عدم استفاده از بازکننده هیدرولیکی یک عیب محسوب می شود. این روزها حتی خودرو های نه چندان مطرح هم به این جک ها مجهزند.

 نیسان قشقایی-نمای سمت راست

 نیسان قشقایی-نمای عقب

می توان گفت که نیسان بیش از حد به قسمت بار قشقایی پرداخته. با مقایسه ای مستقیم با کراس اوور هایی همچون گلف وی دبلیو و فورد فوکوس، متوجه می شویم که سایه این خودرو ژاپنی از لحاظ ظرفیت بر این دو، سنگینی می کند. ظرفیت بار قشقایی چیزی حدود 430 لیتر است و نسبت مدل قبلی 20 لیتر افزایش داشته. دو پنل متحرک هم داخل این قسمت تعبیه شده که می تواند در 16 حالت ممکن قرار بگیرد و دیگر هیچ بهانه ای برای شانه خالی کردن از خرید به همراه همسرتان، نخواهید داشت.

سادگی رانندگی با قشقایی در شهر، لذت بخش است. انگار که در حال رانندگی با یک هاچبک بزرگتر از معمول باشید. برای مثال سوزوکی اس-کراس قرار بود ترکیبی از یک خودروی جمع و جور و رشد یافته باشد که در این راه موفق نشد. ولی هیچ یک از آن دست مشکلات در قشقایی دیده نمی شود.

جایگاه مرتفع راننده به خوبی احساس رانندگی با یک خودرو شاسی بلند را به شما القا می کند. نکته دیگر اینجا است که نیسان از علاقه اروپاییان به خودرو های هاچبک مطلع است و به همین جهت هم هست که قشقایی به سهولت یک گلف، سواری می دهد.

وقتی نوبت پارک کردن خودرو می شود با سنسور های دور تا دور قشقایی و دوربین کار گذاشته شده در پشت خودرو، کارتان راحت است. حتی قابلیتی ویژه نیز در سنسور ها موجود است که اگر متوجه حرکت ناگهانی چیزی در اطراف خودرو شود، شما را مطلع می کند.

همینکه از شهر بیرون بزنید، قشقایی ثابت می کند که همسفری قابل اطمینان است. یکی از ارکان این عملکرد خوب، موتور خودرو است که به ما نشان می دهد که « تقلیل دادن » ، به چه معنی است.

 نیسان قشقایی-نمای چرخ جلو

 نیسان قشقایی-نمای عقب

اساس تغیرات موتور در قشقایی جدید اینجا است که موتور 1.6 لیتری با موتوری 1.2 لیتری تعویض شده است. قبل از این که حرفی بزنید، بهتر است اشاره کنیم که این موتور کوچک چهار سیلندره مجهز به توربو است و می تواند توانی معادل 115 اسب بخار و گشتاوری معادل 190 نیوتن متر تولید کند. شاید این ارقام چندان زیاد به نظر نیایند اما آنقدری هستند که بتوانید بدون دلنگرانی با قشقایی دل به جاده بزنید. کسانی که زیاده خواه هستند می توانند سفارش نصب یک موتور 1.6 لیتری توربو شارژ را بدهند که توانی معادل 150 اسب بخار دارد. اما باید برای ارائه شدن خواسته شان کمی صبر کنند. به هر حال رانندگی با قشقایی، ما را متوجه می کند که واقعا به چنین موتوری هم نیاز نیست.

در حقیقت یک موتور دیزلی برای نیسان مناسب تر است. پیش تر، موتور معروف رنو یعنی دی سی آی 1.5 ، از فن آوری دیزل استفاده کرد و هم اکنون دارد نسل ششم خودش را پشت سر می گذارد.

اگر تمام مسایل رعایت شود، یک موتر 1.6 لیتری دیزلی می تواند قشقایی را به خودرویی کامل بدل کند. با چنین موتوری می توان به راحتی با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت با قشقایی رانندگی کرد.

ما مدتی را صرف کار کردن با جعبه دنده اکس ترونیک که به صورت آپشن می توان از آن بهره برد، کردیم و باید بگوییم که این سیستم در واقع سر به راه شده CVT است و خشکی CVT به کلی در آن از بین رفته است. در جعبه دنده با سیستم انتقال اکس ترونیک خبری از حس زودتر از موعد جا خوردن دنده که در CVT وجود دارد، نیست. با جعبه دنده CVT ممکن است زمان هایی که عجله دارید، کلافه شوید.

  نیسان قشقایی-نمای چرخ

 نیسان قشقایی-نمای داخل

وقتی نوبت ترمز ماشین می شود، عملکرد تند و تیز ترمز ما را یاد خودرو های آلمانی می اندازد. و ترمزهای خودرو کاملا برای کاهش سرعت در قشقایی مناسب اند. نیسان در بخش جلویی قشقایی از سیستم تعلیق مک فرسن بهره برده اما در عقب خودرو از مدل های ارزان تر استفاده کرده است. که البته باز هم در مدل های 4WD و AWD قشقایی شاهد تفاوت هایی در سبک بکارگیری سیستم تعلیق هستیم.

جا دارد که به عملکرد خوب کمک فنرها هم اشاره کنیم. این کمک فنرها، در فرکانس های بالا و پایین از عهده وظیفه خود بر می آیند. این به این معنی می باشد که قشقایی می تواند بدون هیچگونه مشکلی از پستی و بلندی های بزرگ عبور کند و وقتی که یکی از چرخ ها درون چاله ای بیافتد، سیستم تعلیق مناسب خودرو موجب می شود تا قشقایی به راحتی تحت کنترل باشد.

رانندگی با قشقایی به هیچ وجه دردسر ساز نیست و این خودرو، تمام و کمال از دستورات راننده اش پیروی می کند. در جابجایی های ناگهانی، قشقایی دارای نوساناتی به اندازه است و خیلی زود با شرایط منطبق می شود. رانندگی با قشقایی شبیه راندن یک روبات است. از خودرو می خواهید که به چپ بپیچد و بدون هیچ سرکشی ای به خواسته تان می رسید.

با چشم بسته قشقایی را برانید - البته در یک مسیر مطمئن - و اصلا متوجه نخواهید شد که سوار یک کراس اوور شده اید. باید گفت شاید مقایسه نیسان، بین گلف فوکوس و قشقایی چندان هم غیر منطقی نبوده.

تنها مشکل ما با این خودرو این است که قشقایی چندان احساس خوبی را در رانندگی القا نمی کند. گاهی اوقات به سرتان می زند که خودرو را متوقف کنید و به رانندگی ادامه ندهید.

وقتی در جاده یا اتوبان رانندگی می کنید، قدردان آرامش و سکوت درون ماشین خواهید شد. اتاق خودرو به طرز حیرت آمیزی ساکت است و اثری از صدای موتور و جاده و باد در آن به گوش نمی رسد. و همین موجب می شود که نیسان به ابزاری عالی برای مسافرت های طولانی بدل شود. در واقع همین کارآمدی خودرو است که موجب ازدیاد تقاضا برای آن شده است.

 نیسان قشقایی-نمای داخل

 نیسان قشقایی-نمای صندوق عقب

موتور دیزلی و 1.6 لیتری قشقایی در شهر، مصرفی معادل با 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر و در جاده مصرفی معادل 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر دارد. نیسان همیشه در بکارگیری ادوات الکترونیکی خوب بوده و قشقایی هم از این امر مستثنی نیست. به خاطر استفاده از سیستم های هوشمند در این خودرو، می توان به راحتی و بدون هیچ مشکلی تنها با نیروی محرک چرخ های جلو رانندگی کرد و رانندگی در حالت AWD کاملا اختیاری است.

اگر خودرو را در حالت چهار چرخ محرک یا AWD قرار دهید می توانید به تمام توانایی های خارج از جاده قشقایی دسترسی داشته باشید. با این کراس اوور بدون هیچ مشکلی به هرجایی می توان سفر کرد. بخش مفرح قضیه اینجا است که حتی در مسیر های سنگلاخی هم این خودرو همچنان رام و سر به راه است.

نیسان قشقایی از لحاظ امنیت، از ده نمره ممکن، نمره 9 را کسب کرده است. این کراس اوور یک نمره را برای محافظت نا مناسب سرنشینان جلو در هنگام حادثه، از دست داده است. و این برای یک خودرو پنج ستاره جای کمی تاسف دارد.

البته شخصیت رام قشقایی به نحوی است که اجازه نمی دهد شما در مغرض خطر قرار بگیرید و اگر هم چنین شود، سیستم کمک به هندلینگ، به داد شما می رسد. علاوه بر آن، نیسان، قشقایی را به چند مورد امنیتی مجهز کرده است. برای مثال سیستمی در خودرو طراحی شده که اگر راننده اختیارش را از دست بدهد، می تواند خودرو را متوقف کند. سیستم های دیگری هم همچون، تشخیص چراغ راهنمایی، نمایانگر نقاط کور و کنترل هوشمند نور چراغ های جلو در این خودرو قرار گرفته اند.

اگر به سراغ ابزار های مفید داخل خودرو برویم باید اشاره کنیم که کلی از سیستم راهیابی خودرو لذت بردیم. شاید ظاهر داشبورد قشقایی چندان مدرن نباشد اما می توان به راحتی و بدون کمترین دردسری از آن بهره برد. امکانات دیگر خودرو عبارت اند از سانروف پانارومیک و نمایشگر پنج اینچی نصب شده روی داشبورد.

حتی پیش از آنکه نیمی از مسیر مد نظرمان را طی کرده باشیم می دانستیم که نیسان قشقایی دقیقا همان خودرویی است که در پی اش بودیم.

بله این خودرو یکی از بهترین کراس اوور های موجود است و این یک عشق در نگاه اول نیست. نیسان برای روانه کردن چنین خودرویی به بازار از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. وقتی نیسان، قشقایی جدید را روانه بازار کرد، در واقع این خودرو کراس اووری بی عیب بود و با تمام هاچبک هایی که ما به آنها عادت کرده بودیم، متفاوت بود. رانندگی با این خودرو ساده است و مناسب هرگونه مسافرتی است. و البته خودرو توانایی رانندگی آفرود را هم دارد و شما نباید نگران این موضوع باشید.

طبق انتظار، مصرف بهینه سوخت قشقایی هم یکی از نکات مثبت این خودرو است. اما بدترین عملکرد نیسان در قشقایی اینجاست که این خودرو، بویی از گردن کلفتی نبرده است. علی رغم اینکه طراحی خودرو به شما القا می کند که عملکرد دینامیکی خوبی دارد اما عملکرد قشقایی در حد مطلوب است و پا را فراتر نمی گذارد و نمی توان آن را عالی خطاب کرد. هیجان رانندگی با مزدا سی اکس 5 بیشتر است اما در کل قشقایی بهتر از مزدا است.

وقتی می گوییم قشقایی از همه لحاظ عالی است، منظورمان قیمت نیست. قشقایی یکی از مدل های گران قیمت نیسان است اما ارزش پولی که برایش پرداخت می کنید را هم دارد. و تناسب بین قیمت و عملکرد را به Toyota RAV4 نشان می دهد.

می توانید حداقل با 19900 یورو یک قشقایی خریداری کنید و البته یک قشقایی فول آپشن 33900 یورو برایتان آب می خورد. البته تمام این مسایل بستگی به توقع وانتظار شما از این ماشین دارد؛ این که ماشین، برای یک فرد مجرد، یک زوج جوان و یا یک خانواده تهیه شده باشد.

مترجم : احمد ملایی

  نیسان قشقایی-نمای داخل

 نیسان قشقایی-نمای دنده

 نیسان قشقایی-نمای فرمان

 نیسان قشقایی-نمای سرعت سنج

  نیسان قشقایی-نمای استارت

 نیسان قشقایی-نمای سیستم صوتی

 نیسان قشقایی-نمای صندلی عقب

 نیسان قشقایی-نمای موتور



نظرات

  • عرفان ل عرفان ل (5 آبان 1393 ساعت 10:55)

    هیچ کسی نیست جواب منو بده ؟ :|
    هر جا خبر در رابطه با نیسان قشقایی 2014 بود پرسیدم ...

  • عرفان ل عرفان ل (30 مهر 1393 ساعت 16:33)

    این ماشین وارد ایران شده یا نه ؟

  • آفرین آفرین (30 مهر 1393 ساعت 09:44)

    تغییرا ت نسبت به مدل قبلی بیشتر شده در کلاس خودش ماشین جالبی لست تا ببینیم قیمتش چه می شود

  • محمد ا م ی ن محمد ا م ی ن (28 مهر 1393 ساعت 21:51)

    نیسان همیشه متفاوت و خاص هست

  • محمدماجد محمدماجد (28 مهر 1393 ساعت 12:57)

    ماشین خیلی باکیفیتی هست خیلی باحال شده

  • یوونتوس یوونتوس (28 مهر 1393 ساعت 12:31)

    همه چیزش عالیه. فقط نمیدونم موتور به این کوچیکی برای چی گذاشتن روش.

  • ادزیو ادزیو (28 مهر 1393 ساعت 12:06)

    اینا سیاستا یکی از نخبگان صنعت است به نام کارلوس غصن

  • اریا رحمانی اریا رحمانی (28 مهر 1393 ساعت 11:21)

    عالی