1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. نگاهی به خودروی جوک جدیدترین محصول نیسان برای ایران

نگاهی به خودروی جوک جدیدترین محصول نیسان برای ایران

12 تیر 1395
  • 20

ورود نیسان جوک به ایران

یکی از دستاوردهای برجام که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت، بازگشت خودروسازان بزرگ جهانی با عرضه محصولات جدید به کشورمان بوده است. با این وجود، این فرآیند کمی بیش از انتظار مردم جامعه به طول انجامیده است و خودروسازان و واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند آن‌گونه که بایدوشاید رضایت مردم را در این دوره جلب کنند.

در این میان، یکی از خبرهای خوبی که در روزهای اخیر در میان رسانه‌های خودرویی به سرعت پخش شد، خبر بازگشت برند خوش‌نام نیسان به کشورمان بود. نیسان که در گذشته همکاری‌های زیادی با پارس‌خودرو داشت و محصولات آن همواره در زمره محصولات خوش‌نام و محبوب بازار ما بوده‌اند، هم‌اکنون تصمیم گرفته است که حداقل برخی از محصولاتش را به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه کند.

در واقع به نظر می‌رسد که اتحادیه رنو-نیسان پس از آزمودن تجربه همکاری با خودروسازان ایرانی، اکنون تصمیم گرفته‌اند تا روش جدیدی برای فروش محصولاتشان در ایران را امتحان کنند و محصولات سطح بالایشان را به‌صورت مونتاژ شده به ایران بفرستند تا حتی‌الامکان از گزند داخلی سازی و قیمت‌گذاری نامناسب خودروسازان ایرانی به دور باشند.

خودرویی که قصد معرفی آن را داریم یک مینی کراس اور با نام جوک (تلفظ جووک و نه جُک) است که یکی از محصولات محبوب نیسان در سراسر جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این، نیسان جوک در مناطق آزاد کشورمان نیز با استقبال به نسبت خوبی مواجه شده است و این امر نشان‌دهنده ارزش‌های بالای این خودرو می‌باشد.

ورود نیسان جوک به ایران

نیسان جوک بر پایه پلتفرم B رنو نیسان ساخته شده است. این همان پلتفرمی است که خودروهایی مانند نیسان میکرا، داتسون GO، رنو کپچر، رنو کلیو، رنو سیمبل، رنو توئینگو و رنو Wind را نیز تشکیل داده است. همچنین نسخه‌ای از این پلتفرم که فاصله محوری آن کمی افزایش یافته است نیز با نام B0 وجود دارد که خودروهایی مانند نیسان Cube، نیسان Sylphy، نیسان تیدا/ورسا، داچیا لوگان، داچیا ساندرو، داچیا داستر و لادا XRAY بر پایه آن ساخته شده‌اند. لازم به ذکر است که نیسان جوک نیز از نسخه دارای فاصله محوری بیشتر استفاده می‌کند. همان‌طور که مشاهده کردید، لیست بلند بالایی از محصولات نیسان، رنو و داچیا بر پایه این پلتفرم ساخته شده‌اند که اکثر آنها در جایگاه خود خودروهایی قابل تأمل هستند. این مسئله برای جوک می‌تواند به عنوان یکی از نقاط قوت مطرح گردد.

مهم‌ترین مشخصه نیسان جوک طراحی خاص و منحصربه‌فرد آن می‌باشد. این طراحی خاص به‌گونه‌ای است که افراد معمولاً یا به شدت آن را می‌پسندند و یا به شدت از آن انتقاد می‌کنند و در این میان کمتر افرادی پیدا می‌شوند که نسبت به این طراحی بی‌تفاوت باشند.

طراحی نیسان جوک به‌هیچ‌عنوان رسمی و لوکس نیست، بلکه نیسان تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودرویی جوان‌پسند با چهره‌ای نه‌چندان جدی خلق کند و البته در این کار کاملاً موفق بوده است. می‌توان بدون اغراق زبان طراحی جوک را متفاوت از هر خودرویی که برندهای شناخته شده در حال حاضر تولید می‌کنند دانست. نیسان با این طراحی به نوعی ساختارشکنی کرده است و البته جواب این ریسک را هم گرفته است.


ورود نیسان جوک به ایران

ورود نیسان جوک به ایران

عجیب‌ترین بخش طراحی جوک، بخش جلویی آن است. جایی که تقریباً همه بخش‌های آن متفاوت با آنچه که در خودروهای فعلی می‌بینیم است. چراغ‌های جلوی بزرگ و گرد چندین دهه است که از روی خودروها محو شده‌اند، اما نیسان برای جوک دو چراغ گرد و بزرگ قرار داده است تا آن را کاملاً متفاوت با سایر خودروها نماید. در فضای بین دو چراغ، ورودی هوای مشبک سیاه رنگی دیده می‌شود که آرم نیسان را در مرکز خود احاطه کرده و چهره‌ای خندان به جوک داده است.

ورود نیسان جوک به ایران

طراحی متفاوت نیسان برای راهنمای جلو نیز ادامه دارد و با ایجاد دو خط کشیده در دو طرف کاپوت، چراغ‌های راهنما و چراغ‌های تزئینی را در آن قسمت ایجاد کرده است. خطوط روی کاپوت و جلوپنجره نیز همگی با داشتن فرمی خمیده هماهنگی خوبی را با سایر بخش‌های خودرو ایجاد می‌کنند. اگر از کنار به نیسان جوک نگاه کنیم، باز هم متوجه همان فلسفه طراحی خاص و متفاوت این خودرو می‌شویم. برجستگی گلگیرها حالتی عضلانی به خودرو داده است و شیب سقف که در قسمت عقب به سمت پایین کشیده شده است، حالت یک خودروی کوپه را برای بیننده یادآوری می‌کند. جالب‌ترین بخش نمای کناری دستگیره‌های درب‌های عقبی هستند که نه تنها کاملاً با دستگیره‌های جلویی تفاوت دارند، بلکه با قرار گرفتن در کنار پنجره و برخورداری از رنگ مشکی، باعث می‌شوند که کسی که این خودرو را برای اولین بار می‌بیند در مورد اینکه این خودرو خودرویی دو در است یا چهار در به اشتباه بیفتد.

در نهایت، در بخش عقب نیز شاهد همان طراحی سیال با خطوط منحنی‌وار هستیم که کاملاً در تعادل با سایر بخش‌های خودرو قرار دارد و همچنان کاملاً متفاوت با خودروهایی است که عادت به دیدن آنها داریم.

ورود نیسان جوک به ایران

البته لازم به ذکر است که بر اساس اخبار منتشر شده، نیسان برای نسل دوم جوک که در سال 2017 معرفی خواهد شد، ظاهری کاملا جدید و محافظه کار نسبت به نسل فعلی در نظر گرفته است که آن را بیش از پیش شبیه به رنو کپچر خواهد کرد.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • فرید فرید (13 تیر 1395 ساعت 17:56)

    سلامِ.من تو منطقه آزاد انزلی هستم و این ماشین رو دارم.جدا از طراحی این ماشین که بعضی ها دوست ندارن از لحاظ فنی فوق العادستِ.ماشینی کم مصرف و با شتاب بسیار بالا که اکثر نمونه های هیوندا و کیا چلوش حرفی واسه گفتن ندارن.

  • من من (13 تیر 1395 ساعت 12:33)

    جالبه که هیچکدوم این ماشین رو ندارید و همه اظهار فضل می کنید و قمپز ِ شدید در می کنید!!!!!!!

  • حسین حسین (13 تیر 1395 ساعت 10:23)

    اسباب بازیه؟ حالا عین همینو چین زده بود یک نفر هم تعریف نمی کرد ولی .... زیبایی اتومبیل یکی از مهمترین فاکتورهاست که این مدل فاقد آنست.

  • محسن محسن (13 تیر 1395 ساعت 08:05)

    البته از لحاظ ظاهر بدرد نمیخوره
    وگرنه از لحاظ کیفیت یه لاستیک این ماشین می ارزه به صدتا ال90

  • حسین حسین (12 تیر 1395 ساعت 22:09)

    نیسان جوک ماشینه خوبیه اما متأسفانه تیپای ضعیفش وارد ایران میشه جالبه بدونید که تیونینگ شده های این ماشین غولایی مثه GT-R و اوراکان رو میگیره سرعت و شتابش عالیه

  • امیر امیر (12 تیر 1395 ساعت 19:25)

    اتفاقا خودم تو منطقه ازادام یکی از خودروهای بسیار پرفروش و شتاب عالیه ک تا سوارش نشین نمیفهمین قابل توجه دوستانی ک میگن به درد نمیخوره این خودرو با چنین ظهاهری تو خیابونای شمتبا50تومن خریده میشه علت خرید خیلی ها شتاب تک بودن طراحی بدنه ک تو هیچ خوردرویی نیس تو شب وقتی چراغارو روشن میکنی ماشین انگار 6لامپ داره ک اضلا نمیفهمین چ خودرویی داره میاد......یکم تحقیق کنین...برند ژاپن همیشه خوب بوده متاسفانه اینو با پلاک ملی نزدیک120ملیونه...کارزش دیگ نداره ولی واس مناطقه ازاد ک 50تومنه از اون برلیانس و دنا و هزارتای چینیه دیگ بهتره

  • بی ریا بی ریا (12 تیر 1395 ساعت 18:33)

    شبیه وزغه

  • کارشناس کارشناس (12 تیر 1395 ساعت 18:02)

    این خوردو توی کلاس رنو کپچر هست و از لحاظ فنی ماشین خوبی هست ولی به علت طراحی ظاهری و قیمت بالا احتمالا با استقبال مردم مواجه نخواهد شد

  • سام سام (12 تیر 1395 ساعت 16:16)

    شما اگر یک سر به مناطق ازاد بزنید نسبت وفور نیسان جوک مقابل دیگر برندها گواهارزنده بودن اینخودرو است البته با قیمت شصت میلیون تومانی اش

  • محمد محمد (12 تیر 1395 ساعت 16:15)

    سلام نمیدونم چرا وقتی میگید نیسان یاد این نیسان های آبی میافتم که انگار شرکت نیسان فقط یه محصول داره .........

  • ناشناس ناشناس (12 تیر 1395 ساعت 16:10)

    اگه چینی ازاب در نیاد

  • AAA AAA (12 تیر 1395 ساعت 15:57)

    صدرحمت به ال 90

  • محمدرضا محمدرضا (12 تیر 1395 ساعت 15:30)

    قیمتش تقریبا 120

  • حامد حامد (12 تیر 1395 ساعت 15:25)

    پیچ و مهره ش می ارزه به لگنهای سایپا و ایران خودرو

  • سیناا سیناا (12 تیر 1395 ساعت 15:19)

    با همون فیمت منطقه ازاد بدن بد نیست اما نه با 2/5 برابر قیمتش.

  • محمد محمد (12 تیر 1395 ساعت 13:56)

    به نظر ماشین چرتیه

  • نادر نادر (12 تیر 1395 ساعت 12:55)

    اولا زشت ترین خودرو مال گروه رامک خودرو بود که صلاح نیست گفته بشه ثانیا این خودرو به تنهایی ۷۰ درصد خرید توسط مردم کشورمون پرمناطق ازاد هست ثالثا انتخاب ظاهر خودرو سلیقه ایست رابعا به علاقه مندان خودرو دررنج متوسط توصیه می کنم ازخرید این خودرو هرگز پشیمان نخواهید شد

  • ت ت (12 تیر 1395 ساعت 12:17)

    نیسان جوک ، جوک است

  • yahia yahia (12 تیر 1395 ساعت 11:53)

    سلام قیمتش در ایران چقدره؟

  • مانی مانی (12 تیر 1395 ساعت 11:45)

    این خودرو عنوان زشت ترین خودرو سال قبل را کسب کرده و در مناطق آزاد هم همچین استقبالی ازش نشده قابل توجه