1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. سه مدل جدید سوزوکی به ایران می آیند

سه مدل جدید سوزوکی به ایران می آیند

18 مرداد 1394
  • 0

ایران‌خودرو همزمان با آغاز واردات انواع خودرو به کشور در سال 2005 قرارداد همکاری با سوزوکی ژاپن را امضا کرد و حاصل این تفاهم آغاز تولید شاسی‌بلند گرند‌ویتارا از سال 2007 در ایران بود.گرند‌ویتارا تا سال‌های پیش از اوج تحریم از آهنگ نسبتا خوبی در خط تولید ایران‌خودرو برخوردار بود و حتی مدل فیس‌لیفت با موتور 2.4 لیتری بهینه نیز جایگزین مدل اولیه این خودرو شد و در اوج همکاری با سوزوکی سدان کیزاشی نیز به ایران آمد اما با اوج‌گرفتن تحریم‌ها و محدودیت در تراکنش‌های مالی با ژاپن تولید سوزوکی‌ها با قطره‌چکان ادامه یافت.

قرارداد تولید گرند‌ویتارا و کیزاشی در حالی رنگ و بوی ژاپنی را در فضای فرانسوی ایران‌خودرو پخش کرده بود که ماهیت اصلی سوزوکی در جهان با خودرو‌های ارزان و اقتصادی این شرکت شناخته می‌شود. محصولاتی که بازار اقتصادی کشور بزرگی مانند هند را کاملا در اختیار گرفته است و هیچ خودروساز بزرگی در جهان توان مقابله با آن را ندارد.یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو که از قرارداد سوزوکی با ایران‌خودرو هیچ سهم فکری ندارد، در کنفرانس خبری هفته گذشته ضمن اعلام اخبار خوب از محصولات جدید ایران‌خودرو با شرکای اروپایی و آسیایی‌، از شانس عرضه 3 محصول سوزوکی توسط ایران‌خودرو خبر داد. این خبر در حالی اعلام شد که مذاکرات ایران‌خودرو با فولکس واگن نیز در جریان است اما 3 محصول سلریو‌، سوئیفت و سیاز خودرو‌هایی هستند که در صورت عرضه می‌توانند در بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون‌تومان قرار بگیرند و احتمال حضور این خودرو‌ها می‌تواند مکمل سبد محصولات احتمالی فولکس‌واگن به عنوان شریک احتمالی آینده ایران‌خودرو تا بازه قیمتی 100 میلیون‌تومان و فراتر باشد.

واکسن هندی برای بازار ایران

سوزوکی سال گذشته با تولید 2.88 میلیون دستگاه انواع خودرو بعد از گروه پژو- سیتروئن در رتبه دهم بزرگ‌ترین خودروسازان جهان از نظر تیراژ قرار گرفت. این آمار در حالی سوزوکی را به جایگاه دهم رسانده که زیرمجموعه این شرکت در هند یعنی ماروتی-سوزوکی به‌تنهایی یک‌میلیون و 148 هزار دستگاه از آن را به‌تنهایی تولید کرده است و اگر قرار بود به عنوان خودروسازی مستقل در این رده‌بندی حضور داشته باشد، موفق به کسب رتبه پانزدهمین خودروساز جهان قرار می‌گرفت.ماروتی بر اساس آمار‌های تجمیعی سال 2014 و نیمه نخست سال 2015 حدود 50 درصد از کل بازار خودرو هند را در اختیار دارد و این کسب سهم به لطف محصولات اختصاصی این خودروساز برای بازار هند اتفاق افتاده است‌.

بر اساس جدیدترین آمار حدود 50 درصد سهم بازار خودروهای هند در اختیار کلاس‌ هاچ‌بک است و ماروتی با 7 محصول از مجموع 14 مدلش در این کلاس جای نفس‌کشیدن برای رقبا باقی نگذاشته است. حدود 2 سالی است که مدل‌های دزیره‌، سوئیفت و آلتو از این کمپانی در صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها قرار دارند و هیوندای‌، ماهیندرا و هوندا نیز با ‌هاچ‌بک‌های کوچکشان این 3 مدل را تعقیب می‌کنند اما نتیجه نهایی نشان‌دهنده صدرنشینی ماروتی با اختلاف فاحش نسبت به رقیبی مانند هیوندای یا ماهیندرا در رتبه دوم و سوم است.

تمامی این موفقیت‌ها تنها به واسطه مهندسی سوزوکی ژاپن در قالب محصولاتی است که عطش بازار هند را سیراب می‌کند. این آب حیات قرار است سبد محصولات اقتصادی ایران‌خودرو را تکمیل کند و شاید به رویای 10‌ساله جایگزینی پیکان به عنوان خودرویی ارزان‌قیمت جامه عمل بپوشاند. پیش‌تر قرار بود رانا گزینه‌ای احتمالی برای جایگزینی پیکان باشد که با مهندسی غلط به اشتباه به نسخه ارزان پژو 206 با حدود 13 میلیون تومان قیمت بیشتر از پراید بدل شد تا ایران‌خودرو رویای جایگزینی پیکان را به فراموشی بسپرد. از بین 3 گزینه اعلام شده توسط یکه‌زارع در کنفرانس خبری هفته گذشته تنها مدل سوئیفت در بین پرفروش‌های هند قرار دارد و سلریو نیز در رتبه‌های پایین جدول اما در بین 10 خودرو برتر به چشم می‌خورد اما سدان سیاز نیز چندان دست و پا بسته نیست و به‌تازگی در حال گرفتن سهم از بازار ‌هاچ‌بک‌پسند هند است. با این حساب باید دید که آیا واکسن هندی ایران‌خودرو به مذاق بازار خودرو ایران نیز خوش می‌آید و درخشش سوزوکی در هند ایرانیزه می‌شود یا خیر؟

سوزوکی سوئیفت (Swift)

 سه مدل جدید سوزوکی به ایران می آیند

مشهور‌ترین و نام‌آشناترین محصول سوزوکی که قرار است به سبد محصولات ایران‌خودرو اضافه شود، مدل سوئیفت(Swift) است‌. این‌ هاچ‌بک کلاس B برای اولین بار در سال 2000 میلادی توسط سوزوکی به بازار‌های بین‌المللی معرفی شد و در سال 2005 ماروتی هند نسخه اختصاصی خودش را بر پایه نسل دوم آن روانه بازار هند کرد‌. ماروتی پیشرانه 1.3 لیتری بنزینی سوزوکی با کد M13A را کنار گذاشت و پیشرانه سری K با حجم 1.2 لیتر را جایگزین آن کرد تا ارزان‌سازی تا حد نهایی انجام شود. با توجه به گفته‌های یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خودرو‌امروز (‌صفحه2) در زمینه توسعه پیشرانه 1.2 لیتری در ایران‌خودرو پیش‌بینی می‌شود منظور سری K موتورهای ماروتی-سوزوکی باشد که در بازار هند روی سوئیفت نیز قرار می‌گیرد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر قدرت 84 اسب بخار را داراست و حداکثر گشتاورش نیز به 115 نیوتن‌متر می‌رسد که اعدادی مشابه پژو 206 تیپ 2 را نشان می‌دهد‌. سوئیفت از گیربکس 5 سرعته دستی برای انتقال قدرت به محور جلو بهره می‌برد. این خودرو در نسخه ژاپنی با بهره‌گیری از پیشرانه 1.4 لیتری که باز هم در سبد تولیدات ایران‌خودرو به چشم می‌خورد، امکان بهره‌گیری از گیربکس 4 سرعته اتوماتیک را نیز فراهم می‌کند.طول، عرض و ارتفاع این خودرو ابعادی کاملا مشابه پژو 206 را نشان می‌دهند. با توجه به شباهت این خودرو به 206 بعید نیست ایران‌خودرو بعد از کاهش همکاری با پژو روی آن به عنوان یک جایگزین اقتصادی حساب باز کند. قیمت این خودرو در مدل بنزینی با گیربکس دستی در بازار هند بسته به تیپ و نوع آپشن‌ها از 7.2 تا 9.7 هزار دلار متغیر است و پیش‌بینی می‌شود با قیمتی بین 30 تا 40 میلیون‌تومان به بازار ایران عرضه شود.

سوزوکی سلریو (Celerio)

 سه مدل جدید سوزوکی به ایران می آیند

مدیرعامل ایران‌خودرو در کنفرانس خبری هفته گذشته اعلام کرده است که بیشترین سرمایه‌گذاری این شرکت برای تولید روی مدل سلریو خواهد بود و این ‌هاچ‌بک کوچک سوزوکی (کلاس A) احتمالا بیشترین سهم از سبد خودروهای اقتصادی ایران‌خودرو را در اختیار خواهد گرفت. سلریو یکی از محصولات اختصاصی ماروتی- سوزوکی است که در هند و تایلند به تولید می‌رسد. این‌ هاچ‌بک کوچک برای اولین بار در سال 2014 میلادی به بازار هند معرفی شد و تنها طی یک سال حضور در بازار هند موفق به کسب حدود 3 درصد از سهم کل بازار خودرو این کشور شد. سلریو در بازار هند به‌تنهایی توانسته هوندا بیرو‌، فورد فیگو‌، هیوندای i10، شورولت بیت و نیسان میکرا را در کوچک‌ترین کلاس ‌هاچ‌بک‌های هند پشت سر بگذارد. سلریو از معدود خودروهای بازار هند است که توسط موسسه معتبر EuroNCAP در زمینه ایمنی مورد آزمایش قرار گرفته و از مجموع 5 ستاره موفق به کسب 3ستاره ایمنی شده است. سلریو در بازار هند با 2 پیشرانه یک لیتری بنزینی و 800سی‌سی دیزل به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه 3 سیلندر 12 سوپاپ این خودرو توانایی تولید حداکثر قدرت 68 اسب بخار قدرت و 90 نیوتن‌متر گشتاور را دارد که روی کاغذ اعدادی مشابه پراید (با پیشرانه HP+ ارتقا‌یافته) را نشان می‌دهد اما وقتی نوبت به سیستم انتقال قدرت می‌رسد سلریو به گزینه‌ای جالب برای ایجاد تنوع در بازار بدل می‌شود.

این خودرو در مدل پایه به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز است اما امکان انتخاب گیربکس نیمه‌اتوماتیک (AMT) و یا گیربکس اتوماتیک CVT نیز برای آن فراهم است؛ هر‌چند بازار ارزان‌پسند هند چندان از مدل‌های غیر‌دستی استقبال نمی‌کند. وزن خالص سلریو تنها 810 کیلوگرم یعنی 100کیلوگرم کمتر از سایپا 111 است و طول آن نیز 7 سانتی‌متر عدد کمتری از طول سایپا 111 را نشان می‌دهد. سلریو با گیربکس 5 سرعته دستی صفر تا 100کیلومتر را در 14 ثانیه طی می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها 4.4 لیتر در 100 کیلومتر است. این‌ هاچ‌بک کلاس A همچنین در مدل 4 سرعته اتوماتیک هر چند شتاب ناامید‌کننده 17 ثانیه‌ای دارد اما مصرفش تنها 5.2 لیتر در 100 کیلومتر را نشان می‌دهد. قیمت پایه این خودرو در مدل مجهز به گیربکس دستی و پیشرانه یک لیتری بنزینی حدود 6 هزار دلار است و برای نسخه فول مجهز به گیربکس AMT (نیمه اتوماتیک‌) حدود 7.8 هزار دلار است که با این شرایط احتمال عرضه این خودرو با قیمت 25 تا 35 میلیون تومان را تقویت می‌کند. با توجه به گفته‌های یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی بر سرمایه‌گذاری روی این مدل بیش از 2 گزینه دیگر به نظر می‌رسد سلریو قرار است در نسخه دستی با قیمتی حدود 25 میلیون‌تومان به سلطنت دیرینه پراید خاتمه دهد.

سوزوکی سیاز (CIAZ)

 سه مدل جدید سوزوکی به ایران می آیند

در حالی که سوزوکی ژاپن همچنان به تولید سدان و کراس‌اوور مطرح با نام SX4 ادامه می‌دهد‌، ماروتی سوزوکی هند سال 2014 راهش را با عرضه مدل سدان سیاز از SX4 جدا کرد تا بیشتر با ذائقه بازار هند سوزوکی را تطبیق دهد. سیاز با طول 4490 میلی‌متر حدود 15سانتی‌متر طویل‌تر از تندر90‌، 10سانتی‌متر طویل‌تر از پژو 405 و تقریبا مشابه سمند است. فاصله بین دو محور 2650 میلی‌متری این سدان سوزوکی از فضای داخلی مشابه تندر90 خبر می‌دهد و ظرفیت 510 لیتری صندوق بار آن دقیقا همان مشخصه‌ای است که تندر90 و خانواده سمند را به سدان‌های محبوب خانواده‌ها در ایران بدل کرده است. این سدان در کلاس D با 2 پیشرانه 1.4 لیتری بنزینی و 1248 سی‌سی دیزلی به بازار هند عرضه می‌شود و مدل بنزینی برای انتقال قدرت به محور جلو امکان انتخاب از بین گیربکس‌های 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی را فراهم می‌کند.

حداکثر قدرت این سدان در مدل 1.4 لیتری بنزینی به حدود 91 اسب بخار در دور 6000 می‌رسد و گشتاور آن عدد 130 نیوتن‌متر را نشان می‌دهد.سیاز با وزن خالص 1010 کیلوگرمی حدود 100 کیلوگرم از پژو 405 و تندر90 سبک‌تر است و همین موضوع می‌تواند ضعف قدرت آن را در مقایسه با همکلاس‌هایش پوشش دهد. با این مشخصات شاید شتاب حدود 14 ثانیه‌ای سیاز در مدل اتوماتیک چندان جلب توجه نکند اما مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در 100 کیلومتر قطعا نکته‌ای است که در هیچ رقیب سیاز در بازار ایران به چشم نمی‌خورد. قیمت سدان سیاز برای مدل پایه مجهز به گیربکس دستی حدود 11 هزار دلار است و این قیمت در لوکس‌ترین مدل مجهز به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به حدود 15 هزار دلار می‌رسد که با این حساب می‌توان انتظار عرضه این سدان در بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان توسط ایران‌خودرو را داشت.



نظرات