1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مرسدس بنز با چه محصولاتی به ایران می آید؟

مرسدس بنز با چه محصولاتی به ایران می آید؟

21 مرداد 1394
  • 0

پس از سفر هیئت بلند پایه اقتصادی - تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آن کشور و مدیران ارشد بنز و فولکس واگن به ایران در ماه گذشته، خبرهای متفاوتی از چگونگی فعالیت های آینده این دو خودروساز در ایران منتشر شد.

دراین خصوص مسیح فرزانه مدیر اسبق و موسس نخستین کلوپ رسمی مرسدس بنز در ایران که با شرکتهای دایملر آلمان و ستاره ایران ( نمایندگی رسمی مرسدس بنز در ایران) سابقه همکاری دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین» درخصوص سابقه حضور این برند درکشور و چگونگی ورود مجدد مرسدس بنز به بازارایران می گوید: در سال 84 بود که ستاره ایران بازگشت خود به بازارکشور را در هتل استقلال با مدل های متنوعی چون E و C و S ،A، CLS و.. در مهمانی ویژه ای جشن گرفت.

فرزانه ادامه داد: پس ازدو سال تحقیقات بازار و مذاکرات و درحالی که فضای اقتصادی تحولات خوبی یافته بود، مدیران وقت این برند در کشور یعنی یورگن کورتز ( مدیر دایملر- کرایسلر ایران ) و الکساندر دیبولد ( نایب رئیس ) رسما آغازفعالیت خط مونتاژ مرسدس بنز در ایران را اعلام کردند. حتی در تیر ماه 84، خط تولید موتورهای 900 خودروهای سنگین بنز در ایدم تبریزهم شروع به کارکرد. پیشرانه هایی که در سال 1383 صادرات ایران خودرو دیزل به دایملر کرایسلرآلمان را به 10 میلیون دلار رسانده و 30 درصد از حجم تولید آن را شامل می شد.

برنامه بعدی برای مونتاژ دو مدل E و C کلاس در سایت تاپ خودروی ایران بود. البته اگرچه E کلاس مونتاژ و به بازار وارد شد، اما حضور آن به موفقیت فروش مدلهای CBU ( واردات خودرو به صورت کامل ) نبود. ازاین مدل، حدود 83 دستگاه تولید و دیری نپایید که 13 ناظر آلمانی و 150متخصص ایرانی به دلیل عدم موفقیت و توقف طرح از شرکت جدا شدند. سپس برنامه مونتاژ C کلاس با حضور مهندسین آلمانی نیز نهایتا به سرانجام نرسید و در سال 1386 این خط مونتاژ متوقف و با افت اقتصاد جهانی، کمپانی دایملر اقدام به تعدیل نیرو در سراسر جهان و همچنین فروش دفتر تهران در برج سایه کرد. البته پیش از آغاز پروژه مشترک تولید E کلاس از آقای دیبلود درخصوص نگرانی از کاهش کیفیت خودروهای بنز مونتاژ ایران پرسیدم که با قاطعیت پاسخ داد: اگر ما این ترس را داشتیم اصلا این کار را شروع نمی کردیم. ما سرمایه گذاری را انجام داده ایم که متخصصان مرسدس بنز از آلمان به ایران بیایند و می خواهیم همان کیفیتی را که در دنیا از آن برخوردار هستیم، در ایران داشته باشیم!

درهرحال خط مونتاژ خودروهای سواری و سنگین متوقف شد؛ سهام 49 درصدی آلمان ها درستاره ایران به ایران خودرو فروخته و نهایتا درسال 2010 با تعطیل شدن دفتر بنز در تهران، وارادات مستقیم خودروی سواری و عرضه خدمات پس ازفروش متوقف گردید.

وی در ادامه می افزاید: حال درجریان سفر اخیر هیئت بلند پایه آلمانی، معاون کمپانی دایملر و رئیس بخش تولید خودروهای سنگین و اتوبوس شرکت مرسدس بنز به ایران، مذاکراتی نزدیک با مدیران ایران خودرو صورت گرفته است.

این مذاکرات در چند بخش صورت گرفته که حول محور تقویت زنجیره خدمات پس از فروش ستاره ایران، واردات خودروهای سنگین و سواری به صورت محدود و البته مونتاژ خودروهای سنگین با مشارکت ایران خودرو دیزل است. درحقیقت بین بازه زمانی سال های 76 تا 84 مرسدس بنز یکی از بهترین دوران فعالییتش در ایران را تجربه کرد ولی باید منتظر بمانیم که آیا در این زمان کوتاه پس از تحریم ها مجددا وارد پروژه مونتاژ C وE کلاس با تجربه نه چندان مثبت گذشته می شود یا خیر؟ آلمان ها درطی حضورشان در صنایع کشورمان ثابت کرده اند که با کمترین میزان خطا وارد بازارمی شوند.

فرزانه درپایان می افزاید: بازارخودروهای سواری در 2 سال آینده دست خوش تحول بزرگی از نظر عرضه مدل های گوناگون و متنوع با قیمت های رقابتی به دلیل ورود مستقیم برندهای اروپایی خواهند بود. این مسئله ازدو جهت احتمال حضور بنز در بازار کشور را تقویت می کند، خدمات پس از فروش مناسب این برند در سراسر دنیا و همچنین ورود خودروهای اصالت دار مرسدس بنز و جلوگیری از واردات مدل های کارکرده به جای صفر به واسطه واردات مستقیم.البته این بار آلمان ها با چالش ممنوعیت ورود خودروهای با موتور بالای 2500 سی سی هم روبرو هستند. در هر حال اگرچه برنامه ای که قرار بود یک دهه پیش، ایران را به جای هند و چین و ترکیه به کشور پایلوت صادرکننده بنز به منطقه مبدل کند، دیگر اتفاق نخواهد افتاد، اما درصورت پیاده سازی موفق این پروژه از سوی مدیران آلمانی وشرکای ایرانی، می توان مجددا شاهد گشایش دفتر رسمی مرسدس بنز در تهران بود.

 مرسدس بنز با چه محصولاتی به ایران می آید؟

 مرسدس بنز با چه محصولاتی به ایران می آید؟

 مرسدس بنز با چه محصولاتی به ایران می آید؟

 مرسدس بنز با چه محصولاتی به ایران می آید؟



نظرات