1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. مزدا 3 جدید را بهتر بشناسیم

مزدا 3 جدید را بهتر بشناسیم

29 بهمن 1392
  • 5

در سال‌های اخیر خودروسازان لوکس مانند لکسوس و مرسدس‌بنز توجه خود را به سمت اتومبیل‌های شهری در ابعاد نسبتا کوچک‌تر معطوف کرده اند.

مزدا نیز با مدل 2014 از اتومبیل محبوب خود Mazda3 برای رقابت وارد این عرصه شده است. با وجود اینکه بسیاری از خودروسازان لوکس قیمت پایه محصولات خود را 30000 دلار قرار داده اند، قیمت مزدا 3 نسبتا اقتصادی تر (18.945 دلار) تعیین شده است. این شرکت تلاش کرده تا جای ممکن از لحاظ ظاهر، سواری و همچنین تکنولوژی چیزی از رقبای خود کم نداشته باشد. همه اینها در حالی است که مشتری جهانی مزدا3 با دو نسل قبلی این خودرو تجربه عالی را داشته است. اکنون باید دید این تولیدکننده ژاپنی با ریسک بسیار چه آینده‌ای را برای نسل سوم فراهم کرده است.

مزدا 3 مورد آزمایش نمونه هاچ‌بک بوده که محبوبیت بیشتری نسبت به به مدل سدان خود دارد. خطوط منحنی زیبا در طراحی بدنه آن را از دیگر ماشین های خیابان متمایز می کند. دماغه ماشین عریض بوده و انحنای رو به بالای گل گیر و سپر جلو به زیبایی ظاهری آن افزوده است. انحنای خاص سقف تا انتهای ماشین این حس را القا می کند که انگار محفظه بار وجود ندارد. با باز کردن درب صندوق عقب از فضای زیادی که در اختیار خواهید داشت متعجب می شوید با تا کردن صندلی های عقب این فضا تا 47 فوت مربع افزایش پیدا می کند.

تکنولوژی تراز اول

این مدل از مزدا 3 پسوند «S» و یا «گرند تورینگ» را به همراه دارد تجهیزات استفاده شده در اتاق همگی از به روزترین تکنولوژی بهره برده و همگی در سطح استاندارد قرار دارند. مزدا 3 جدید نه تنها یک سیستم ناوبری مجهز دارد بلکه صفحه نمایش جلوی شیشه ، سیستم هشدار خروج از لاین و مانیتور نقطه کور نیز در آن تعبیه شده است.

برای استفاده از این امکانات یک صفحه نمایش 7 اینچی رنگی در روی داشبورد و تعدادی کلید در پائین کنسول قرار گرفته . به نظر می رسد مزدا ترکیب کلیدهای کنسول و نحوه قرار گرفتن آنها را از خودروسازان اروپایی قرض گرفته است. در صفحه اصلی پنل،‌ آیکون های مربوط به عملکرد ناوبری ، استریو ، تلفن همراه قرار دارد و انتخاب گزینه توسط سلکتور در کنسول . مشابه سیستم آی درایو در بی ام انجام می شود و سلکتور قابلیت حرکت در جهت ها را برای کاربری بیشتر دارد. پنل نمایش نیز تاچ اسکرین است. فرمان های صوتی نیز امکان استفاده از برخی قابلیت ها مانند شماره گیری و دستورات ناوبری را فراهم می کند اما امکان انتخاب موسیقی به کمک دستورات صوتی وجود ندارد.

سیستم ناوبری نقشه ها را با دقت بالا نمایش می دهد ، نقشه ها در بعضی مناطق دارای رندر سه بعدی بوده و راهنمای لاین و محدوده سرعت مجاز را به همراه دارد. راهنمای تعویض لاین در صفحه جلوی شیشه نیز نمایان می شود. نقشه های به کار رفته در سیستم ناوبری قابلیت نمایش ترافیک مسیر را دارد به شرطی که به wi-fi گوشی همراه و یا مودم همراه متصل باشد. بلوتوث مزدا 3 جدید از آخرین تکنولوژی بلوتوث استفاده می کند بدین صورت که اینترفیس بلوتوث اجازه انتخاب موسیقی ذخیره شده در گوشی تلفن را از روی پنل نمایش می دهد. اکورا RLX تنها خودرو مجهز به این فناوری در حال حاضر است. کنسول خودرو مجهز به 2 درگاه USB و آنتن رادیوی HD ماهواره ای است.

صفحه نمایش جلوی شیشه ویژگی جالبی است که کمتر در خودروهای کامپکت دیده می شود. البته نحوه قرارگیری آن در این خودرو کمی عجیب است! به جای نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو ، اطلاعات بر روی یک پنل شفاف پلاستیکی که روی داشبورد قرار دارد نمایش داده می شود. این صفحه مونوکرویک ، اطلاعات سرعت ، هشدار خروج از لاین و راهنمای مسیر را نشان می دهد. سیستم هشدار و نقاط کور نیز از ویژگی هایی است که کمتر در خودروهای این کلاس دیده می شود. در صورت قرار گرفتن خودروهای جانبی در لاین های کناری خودرو که در نقطه کور دید راننده هستند ، آیکون هایی بر روی آینه های جانبی به راننده هشدار می دهند. هنگام حرکت با دنده عقب نیز دوربین دید عقب در پنل نمایشی خودرو نمایان می شود.

ویژگی های تکنولوژیک تنها بخشی از قابلیت های بالای این خودرو است. مزدا 3 گرند تورینگ مجهز به یک موتور 4 سیلندر 5. 2 لیتری با تزریق مستقیم است. موتور 5. 2 لیتری این مدل 184 اسب بخار نیرو تولید می کند که در مقایسه با وزن 1400 کیلوگرمی خودرو عدد قابل ملاحظه ای است. یکی از نقاط بسیار مثبت این مدل از مزدا 3 فرمان پذیری و سیستم تعلیق آن می باشد. خودرو به سرعت به تمام اعمال راننده پاسخ می دهد و سیستم تعلیق نیز به راحتی از پس دست اندازها و نامتوازن بودن مسیر برمی آید. فرمان خودرو دارای بوست الکتریکی بوده و به سرعت به چرخش در دو جهت پاسخ می دهد.

سیستم هدایت و فرمان نیز به صورت الکترونیکی با کمک فنرها و سیستم تعلیق هماهنگ می شود تا بهترین تجربه رانندگی ممکن را فراهم کند. سیستم انتقال نیروی 6 سرعته با گیربکس اتوماتیک تجربه خوبی را در حین رانندگی ارائه می‌کند. سیستم انتقال نیرو دارای حالت دستی نیز می باشد که با کمک پد کنار فرمان می توان دنده را تعویض کرد. البته استفاده از دنده دستی بیشتر در سبقت گیری و یا کم کردن سرعت خودرو کاربرد دارد. با وجود اینکه این مدل از مزدا 3 برای مصارف و محیط های شهری طراحی شده نمی توان از کلید اسپرت بر روی کنسول این خودرو گذشت.

با فشردن آن پدال گاز حساس تر شده و برنامه تعویض دنده نیز برای تولید بوست بیشتر در حرکت تغییر می کند. البته در این حالت رانندگی سیستم تعلیق کمی نامتوازن عمل می کند که با توجه به وضعیت انتقال نیرو در حالت اسپرت منطقی به نظر می رسد. مصرف سوخت این خودروی اقتصادی 4. 8 لیتر در 010 کیلومتر در شهر و 1. 6 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه است. با وجود اینکه این خودرو 30 اسب بخار از مدل 2 لیتری خود بیشتر نیرو تولید می کند مصرف سوخت آن تفاوت بسیار اندکی دارد. مصرف سوخت بسیار کم این خودرو مدیون سیستم بازسازی ترمز iLoop مزدا است. سیستم iLoop انرژی حرکتی را در حین ترمز به نیروی الکتریکی تبدیل می کند که مشابه خودروهای هیبریدی است. به جای استفاده از الکتریسیته تولید شده به عنوان نیروی حرکتی از آن برای تأمین نیروی تجهیزات جانبی خودرو استفاده می شود که در این صورت بار اضافی از روی ژنراتور خودرو برداشته می شود. BMW نیز از همین سیستم استفاده می کند.

حرف آخر

مدل 2014 مزدا 3 فراتر از انتظار ظاهر شد و خودروسازان دیگر را مجبور به بازبینی سیاست های تولید خودروهای اقتصادیشان خواهدکرد. تجهیزات و تکنولوژی موجود در اتاق از بهترین نمونه های موجود بوده با این وجود سیستم ناوبری و نمایش اتوماتیک آنلاین تا حدودی مأیوس کننده است . از دیگر ویژگی هایی که نبود آنها در این خودرو ملموس است می توان به کروز کنترل تطبیقی و جستجوی آنلاین محل خودرو اشاره کرد.

تجربه رانندگی با این خودرو نیز همانطور که قبلا اشاره شده بسیار عالی و دلپذیر است. قیمت مزدا 3 مدل 2014 گرند تورینگ هاچ بک 000. 27 دلار بوده و مزدا 3 مدل «i» که تنها تفاوت آن با مدل گرند تورینگ موتور 2 لیتری آن است 245 . 23 دلار قیمت گذاری شده است که قیمت اقتصادی مناسبی نسبت به رقبای خود در این کلاس دارد.


مزدا 3 جدید

مزدا 3 جدید

مزدا 3 جدید

مزدا 3 جدید



نظرات

  • کیوان کیوان (7 شهریور 1396 ساعت 04:43)

    اگه بهمن موتور دیر وارد کنه حتمأ جاشو تو بازار ایران هیوندا النترا جدید میگیره

  • amir amir (29 مهر 1395 ساعت 22:53)

    مثه موتور پرایدت دیگه داداش؟

  • یوونتوس یوونتوس (1 آبان 1393 ساعت 00:16)

    اقا این ماشین پس کی میخواد وارد بشه؟

  • امیر امیر (30 بهمن 1392 ساعت 08:21)

    طراحی موتورش زیاد جالب نیست وقتی کاپوتو میزنی بالا نباید هیج سیم و شیلنگی دیده بشه

  • Milad Milad (29 بهمن 1392 ساعت 11:13)

    عکساشو هر کاری کردم باز نکرد ؟؟؟