1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

28 بهمن 1393
  • 5

کمپانی لیفان نامی شناخته شده برای ما ایرانیان است. شرکتی که با مدل 520 وارد دنیای خودروسازی شد و از اوایل حضورش در بازارهای جهانی، به ایران هم آمد تا نخستین محصول را توسط کرمان موتور در ایران عرضه کند. اما اکنون و در سال 2015 لیفان که دهمین سال خودروساز شدن خود را جشن می‌گیرد، فاصله زیادی از آن روزهای خود دارد. هرچند که هنوز هم نه در بازارهای جهانی و نه حتی در بازار خود چین حرف زیادی برای گفتن در برابر رقبای هم‌وطن و خارجی‌اش ندارد، اما آن‌طور که به نظر می‌رسید لیفان در حال برداشتن گام‌های بلندی برای ارتقای محصولات و تبدیل شدن به یک خودروساز معتبر و قابل اطمینان جهانی است.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

ایران یکی از بازارهای مهم و بزرگ لیفان است و بنابراین طبیعی است که لیفان توجهی ویژه به بازار کشور ما داشته باشد. بر این اساس با همکاری شریک تجاری خود، یعنی کرمان موتور، قصد دارد که به‌زودی به پرتیراژترین خودروساز خارجی بازار ایران تبدیل شود. به همین دلیل و به‌منظور گسترش همکاری بین لیفان و کرمان موتور، هیاتی بلندپایه از مدیران ارشد کمپانی لیفان به رهبری آقای مین شانگ مدیرعامل و مالک کمپانی لیفان در آذر ماه سال جاری وارد ایران شدند تا ضمن بازدید از خطوط تولید و امکانات کرمان موتور، مذاکراتی را نیز جهت افزایش تولید و برنامه‌های پیش رو با مسئولین کرمان موتور داشته باشند. در حاشیه این دیدارها، مدیرعامل لیفان به خبرنگاران گفت:" سیاست کلی ما حرکت در راستای سیاست دولت ایران است؛ به طوری که در حال حاضر هم شاهد درصد قابل‌توجهی از داخلی سازی محصولات لیفان در ایران هستیم.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

وی با بیان اینکه همزمان با تقویت تحقیق و توسعه در ایران، به سمت داخلی سازی و تولید قطعات با تکیه بر توان صنعت قطعه‌سازی ایران حرکت خواهیم کرد، افزود: در تلاش هستیم تا با تکیه بر همین رویکرد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سال آینده رتبه نخست برندهای خارجی حاضر در بازار ایران را به خود اختصاص دهیم. مدیرعامل لیفان، با اشاره به تجربه موفق همکاری با یک خودروساز بخش خصوصی در ایران اضافه کرد: در آخرین جلسه با مدیرعامل کرمان موتور مقرر شد تا در سال آینده شاهد تولید و عرضه 60 هزار دستگاه خودروی لیفان در بازار ایران باشیم."

همچنین در جریان این دیدارها، مارک تیمبر مدیرعامل شرکت صادرات لیفان اعلام کرد": به‌زودی خودرو لیفان 720 که در ابتدای امسال به سبد محصولات این شرکت اضافه شده است، در بازار ایران عرضه خواهد شد.

وی از برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه دو محصول لیفان X50 و لیفان 820 برای سال آینده خبر داد و گفت: محصول ایکس 50 یک خودرو شاسی‌بلند کوچک و لیفان 820 یک خودرو صندوقدار طویل بوده و به لحاظ رقابتی نزدیک‌ترین محصول به تویوتا کمری محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت صادرات لیفان با بیان اینکه در سال 2016 نیز نسل دوم خودروهای لیفان ایکس 60 و 620 به ایران خواهند آمد، تصریح کرد: در سال 2017 نیز دو شاسی بلند ایکس 70 و ایکس 80 که دو دیفرانسیل هستند در برنامه تولید لیفان قرار دارد و در کنار این دو خودرو، نسل دوم ایکس 50، 720 و 820 را نیز روانه بازار خواهیم کرد."

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

از طرفی دیگر چندی پیش و در بهمن ماه سال جاری و در مراسم افتتاح خط تولید خودروی جک S5 در کرمان موتور، محمدرضا میرعلینقی مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه "با توسعه امکانات و ارتقای شبکه نمایندگی‌ها خدمات مطلوب‌تری را به مشتریان خود ارائه و جایگاه این مجموعه در بازار ایران را بهبود خواهیم بخشید، افزود: در سال ۹۳ بسترهای مناسبی برای توسعه بازار فراهم شد که نتایج آن در سال آینده با عرضه محصولات جدید همچون لیفان ۷۲۰، لیفان ۸۲۰، ایکس ۵۰ و جک اس ۳ در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

میرعلینقی با بیان اینکه در راستای رسیدن به این هدف برنامه‌های گسترده ای در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با پیاده‌سازی برنامه توسعه کارخانه، افزایش بهره‌وری و افزودن تولید دستیابی به این هدف امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: توسعه سبد محصول این شرکت با ارزیابی دقیق بازار و بررسی سلیقه و خواست مشتریان دنبال خواهد شد و در عین حال، تلاش خواهیم کرد تا با حفظ مزیت رقابتی در حوزه قیمت محصولات و همچنین ارائه تسهیلات متنوع خرید به این اهداف دست یابیم."

جالب است بدانید که طبق آمارهای رسمی [3] در سال 2014 ایران بزرگ‌ترین مقصد خودروهای صادراتی چینی بوده است! پس با توجه به این شرایط بد نیست که کمی در مورد این خودروهای جدید اطلاعات کسب کنیم. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی اجمالی به خودروهایی که در بالا از آن‌ها نام برده شد، اندکی با میهمانان آینده جاده‌های کشورمان آشنا شویم.

لیفان 720:

لیفان 720 سدانی بزرگ‌تر از 620 و در یک کلاس بالاتر از آن قرار می‌گیرد. این خودرو که در سال 2013 در چین رونمایی شد، از موتوری با حجم 1800 سی سی و توان خروجی 131 اسب بخار که مشترک با لیفان X60 و 620 های موجود در ایران است، بهره می‌برد. این خودرو در مدل فول آپشن دارای امکاناتی مانند دنده اتوماتیک، مانیتور، دوربین عقب، 6 ایربگ، سیستم استارت و ورود بدون کلید و … می‌باشد. این‌طور که به نظر می‌رسد نمونه ای که قرار است توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ شود مدل فول آپشن نخواهد بود و احتمالاً به صورت دنده دستی خواهد بود. در مورد قیمت و آپشن های دقیق این خودرو نمی‌توان نظری داد ولی قطعاً در رنج قیمتی بالاتر از 620 قرار خواهد گرفت. طبق اعلام کرمان موتور به‌زودی ثبت‌نام برای این خودرو آغاز خواهد شد.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

لیفان X50:

لیفان X50 یک SUV دیفرانسیل جلو است که از نظر ابعاد کوچک‌تر از X60 قرار می‌گیرد. این خودرو قطعاً با توجه به کلاسی که در آن قرار گرفته است، قابلیت‌های آفرود ندارد و یک کراس آور شهری است. با توجه به این مسئله، به نظر می‌رسد که X50 به عنوان یک خودروی شهری و نهایتاً جاده ای باید در نظر گرفته شود. این خودرو که بر پایه پلت فرم ارتقا یافته لیفان 520 شکل گرفته است دارای موتور 1.5 لیتری با طراحی لیفان و دو گیربکس اتوماتیک CVT و 5 دنده دستی می‌باشد. طبق اعلام کرمان موتور این خودرو در سال 94 وارد بازار کشور خواهد شد.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

لیفان 820:

اکنون نوبت به پرچم‌دار بزرگ لیفان می‌رسد. این خودرو سدانی فول سایز است که از طراحی زیبا و امکاناتی به‌روز بهره می‌گیرد. طراحی 820 به گونه ایست که به‌سختی چینی بودن آن به ذهن بینندگان خطور می‌کند. این خودرو در کلاس خودروهایی مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا قرار می‌گیرد و موتوری 2.4 لیتری و گیربکس اتوماتیک وظیفه به حرکت درآوردن این چینی زیباروی را به عهده دارند. برای این خودرو گزینه‌های موتوری 1.8 لیتری (مشابه مدل 720 و X60) و 2 لیتری توربو هم مد نظر هستند. با وجود اینکه این خودرو در سال 2014 در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی گردید، به دلیل این که هنوز در چین هم عرضه عمومی آن آغاز نشده است، از آپشن های دقیق و امکانات آن اطلاعات زیادی در دست نیست. قیمت این خودرو چیزی در حدود 18 الی 20 هزار دلار خواهد بود که در رنج قیمتی خودروهایی مثل کیا سراتو و هیوندای الانترا قرار خواهد گرفت. فروش این خودرو نیز به‌مانند X50 در سال 94 آغاز خواهد شد و به نظر می‌رسد که قیمت آن چیزی در حدود 80 میلیون تومان باشد.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

نسل دوم لیفان 620:

لیفان 620 خودرویی آشنا برای ما ایرانیان است. این خودرو در سال 2009 وارد بازارهای جهانی و در سال 89 شمسی وارد بازار ایران گردید. این خودرو که در اکثر بازارهای لیفان با موتور 1.6 لیتری و 1.5 لیتری عرضه می‌شود، در ایران پس از مدتی عرضه با موتور 1.6 لیتری، با موتور 1.8 لیتری لیفان 720 و با امکاناتی بیشتر عرضه شد و با توجه به امکانات مناسب و موتور قدرتمند توانست جایی برای خود در خیابان‌های ایران باز کند. در حال حاضر کمپانی لیفان بر روی نسل دوم این خودرو کار می‌کند. نسل دوم این خودرو که قرار است در سال نمایشگاه پکن در آوریل 2015 رونمایی شده و در 2016 وارد بازار کشورمان شود، تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلی خواهد داشت و طراحی کلی خودرو بسیار پخته‌تر و جذاب‌تر از نسل فعلی 620 خواهد بود. طبق پیش‌بینی ها قیمت آن تفاوت زیادی با 620 فعلی نخواهد داشت. در حال حاضر فقط چند اسپای شات از این خودرو به بیرون درز کرده است.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

لیفان X80:

اگر با دیدن لیفان 820 و تغییرات نسل جدید 620 نسبت به نسل فعلی آن هیجان‌زده نشده‌اید، شاید SUV جدید لیفان بتواند تا حدودی نظر شما را نسبت به لیفان تغییر دهد. ایکس 80 یک SUV فول سایز است که در کلاس بزرگانی چون تویوتا پرادو و کیا موهاوی قرار می‌گیرد. این SUV در دو مدل 7 نفره و 5 نفره عرضه خواهد شد و پیشرانه این خودرو دو موتور 2.4 لیتری و 2 لیتری توربو هستند که اولی با دو گزینه گیربکس 6 دنده دستی و 6 دنده اتوماتیک و دومی با گیربکس 6 دنده اتوماتیک همراه خواهند شد. نکته هیجان‌انگیز در مورد آن این است که از دو دیفرانسیل برای به حرکت در آوردن آن استفاده خواهد شد. این خودرو در سال 2015 در چین رونمایی و عرضه خواهد شد و احتمالاً قیمتی بین 170 هزار تا 240 هزار یوان (معادل حدوداً 94 میلیون تومان الی 132 میلیون تومان با قیمت فعلی ارز) خواهد داشت. این خودرو در خود چین رقیبانی مانند هاوال H9، چانگان CS95 و جیلی امگراند GX9 خواهد داشت. از این خودرو هم فقط چند اسپای شات به بیرون درز کرده است که نشان‌دهنده جثه بزرگ و ظاهر اسپرت آن است.

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

 برنامه ریزی لیفان برای بازار ایران

لیفان X70:

این SUV که از نظر سایز و قیمت بین X60 و X80 قرار می‌گیرد، احتمالاً بعد از برادر بزرگ‌تر خود راهی بازارهای جهانی خواهد شد. از این خودرو فعلاً هیچ عکس یا مشخصات خاصی در دسترس نیست. اما به نظر می‌رسد که با موتور 1800 (متفاوت با 720 و X60 و قوی‌تر از آن‌ها) و حالت چهار چرخ متحرک (4WD) و قیمتی حدود 100 هزار تا 150 هزار یوان (معادل 55 میلیون تا 83 میلیون تومان با قیمت فعلی ارز) در سال 2016 به بازار عرضه شود.

منبع پدال


نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (29 بهمن 1393 ساعت 01:22)

    جالب بود اما گران

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (28 بهمن 1393 ساعت 22:07)

    واقعا تلاش چینی ها برای پیشرفت جای تقدیر دارد

  • سام سام سام سام (28 بهمن 1393 ساعت 20:09)

    آدم خیلی احساس شرمندگی می کنه ،احساس حقارت میکنه که این چینی ها برای خودشون درآمد زایی میکنند برای خودشون اشتغال زایی میکنن و ایرانیا کالاهای بی کیفیتشونو مصرف میکنن واقعا غرور ایرانی میره زیره سوال درسته یه عده جیبشون پر میشه ولی ای کاش این کارارو نکنن کی میخواد وضعیت درست بشه
    در کل هرچی لایقه لایقه لایقه و هر چی نالایقه لایقه نالایقه

  • ارشیاخط ارشیاخط (28 بهمن 1393 ساعت 13:16)

    چین برای بازار دنیا برنامه ریزی کرده!
    10 سال دیگه المان ماشین هاش رو میده چین تولید کنه تا خودش کارایه بزرگتری انجام بده!
    برای ما بر عکسه کارایه کوچیک انجام میدیم , کارایه بزرگمون دسته چین!

  • آفرین آفرین (28 بهمن 1393 ساعت 07:31)

    کلا چین برای بازار ایران برنامه ریزی کرده البته بهمراه تنی چند از ایرانیان عزیز سرمایه دار و وابسته