1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. آیا کیا ریو جدید در ایران موفق خواهد بود؟

آیا کیا ریو جدید در ایران موفق خواهد بود؟

16 شهریور 1393
  • 10

کیا ریو جدید

وقتی صحبت از یک خودرو جمع‌و‌جور شهری به میان می‌آید بازار خودرو ایران ریو را همیشه به خاطر دارد‌. سدان شهری کیا در کلاس C بیش از 14 سال است که به سکوی پرتابی برای کیا در بازار‌های جهانی تبدیل شده است .

ریو در طول 14 سال در حالی 3 نسل از خانواده‌اش را به بازار‌های جهانی معرفی کرده که عمده رقبای این ببر کوچک کیا حداکثر 2نسل عوض کرده‌اند و این موضوع از تلاش برای تغییر با سلایق مردم توسط کیا خبر می‌دهد‌.

ریو برای ایرانیان با نسل اولش شناخته می‌شود و هنوز هم در بازار شاهد رونق خرید و فروش این خودرو کره‌ای هستیم‌. این روز ها در حالی خبر ورود خودرو‌های جدید به گوش می‌رسد که عمده مردم در بازار تصور می‌کنند دسترسی‌شان به آنها به علت قیمت بالا غیر‌ممکن است. کیا برای پاسخ به این سوال یکی از پرفروش‌ترین محصولاتش در جهان را برای عرضه به بازار کشورمان انتخاب کرده است تا توسط اطلس‌خودرو نماینده رسمی این کمپانی کره‌ای به خیابان‌های ایران قدم بگذارد. ریو نامی آشنا برای مشتریان ایرانی است که این‌بار شیک‌تر و با طراحی چشم‌نواز و امکاناتی به‌روز برای رقابت در ایران آماده شده است. بر اساس خبری که هفته گذشته در خودرو‌امروز منتشر شد، اطلس خودرو قصد دارد حداکثر تا 3 ماه آینده پای ببر کوچک کیا را در 2 مدل سدان و هاچ‌بک به بازار ایران باز کند تا بازار وارداتی‌های این برند کره‌ای سهمی برای مشتریان زیر 100 میلیون تومانی در کنارمحصول دیگر این شرکت یعنی کیا پیکانتو داشته باشد‌. کیا ریو در نسخه‌های هاچ‌بک و سدان رقبای زیادی را در ایران پیش روی خود می‌بیند اما با اتکا به طراحی خاص و امکانات به‌روزش مطمئن است که می‌تواند از این کارزار سربلند بیرون بیاید‌. در ادامه ضمن بررسی دقیق هر دو مدل این خودرو ، شرایط فروش و جایگاه نسل سوم ریو ( 2 نسل بعد از ریو تولید شده در سایپا) را در بازار ایران مورد بررسی قرار خواهیم داد .

کیا ریو جدید

ریو، گذشته و آینده!

پیشینه حضور محصولات کیاموتورز در ایران به اوایل دهه‌70 میلادی و واردات کیا پراید، سدان کامپکت خط تولید آن روزهای کیا موتورز و البته پدر ریوی امروزی، باز‌می‌گردد؛ خودرویی که با قیمت مناسب، مصرف سوخت بهینه و ظاهر شکیل در روزهای نخست عرضه، توانست به موفق‌ترین محصول بازار داخلی مبدل شود و کماکان روی خط تولید سایپا قرار داشته باشد. اما نخستین نسل از ریو در سال 2000 و بر پایه پلت‌فرمی مشترک با هیوندای اکسنت، روی خط تولید قرار گرفت. در سال 2002 دستخوش فیس‌لیفت مینور(جزئی) شده و این خودرو با چهره جدید، در سال 1384 شمسی به بازار ایران رسید. ریو در روزهای نخست عرضه، در برابر خود رقبایی همچون هیوندای ورنای گران‌قیمت‌تر، پراید نه‌چندان مطلوب و همچنین 206 تیپ‌2 ضعیف‌تر را می‌دید که البته موفق هم شد و پس از خروج از خط تولید گروه سایپا در سال 1391، با وقفه 2ساله حضور نام ریو در بازار ایران مواجه بودیم و حال این نام با سومین نسل خود که در ماه سپتامبر سال 2011 روی خط تولید این خودرو‌ساز قرار گرفت، در 2 نوع هاچ بک 5‌در‌ و سدان، به ایران رسیده و هم اکنون توسط اطلس خودرو با شرایط مناسب و اختصاص سود مشارکت به فروش می‌رسد.

کیا ریو جدید

جذابیتی در پی تجربه

تیم کیا موتورز به لطف بهره‌گیری از تجارب پیتر شریر طراح مطرح گروه خودروسازی آئودی آلمان، شمایلی ساده،جذاب و به ظاهر ماندگارتر خلق می‌کرد. اپتیما، سورنتو و کادنزا به عنوان 3 سردمدار این نهضت، در بازارهای مختلف مورد استقبال قرار گرفتند و حال نوبت به عضو کوچک خانواده کیا، یعنی ریو رسیده تا با ظاهر جذاب خود دلربایی کند. شریر در کیا طرحی با عنوان«دماغه ببر(Tiger Nose)» را پایه‌گذرای کرد زیرا به نظر او خودروهای کیا نیازمند هویتی مستقل بودند و این طرح با تغییراتی در بخش جلو محصولات کیا شروع شد . ریو نیز در بخش جلو از امضای جدید کیا(دماغه ببر) یعنی پیوستگی جلوپنجره و چراغ‌ها، البته چراغ‌هایی که با طراحی خشن‌تر و گرافیک بسیار زیبا به تکنولوژی LED مجهز شده‌اند، بهره می‌برد و این داستان در بخش سپر جلویی و دریچه هوای طولانی و به هم پیوسته، در‌برگیرنده یک جفت پروژکتور ادامه پیدا می‌کند که از این زاویه، برتری غیر قابل انکار ریو نسبت به اکسنت قابل مشاهده است. خط کمر منحصر به فرد این خودرو به انضمام آینه های تاشوی مجهز به راهنمای LED ظاهری جذاب به ریو بخشیده است. تا اینجای کار، جزئیات در نمونه سدان و هاچ‌بک یکسان بود. به بخش انتهایی و وجه تمایز اصلی دو خودرو می‌رسیم. ریو سدان در برابر میتسوبیشی لنسر، مدرن‌تر و در برابر هیوندای اکسنت جذاب‌تر به نظر می‌رسد؛ اما در برابر رقیب با‌کیفیت و سرسخت خود –یاریس سدان- باید به دنبال کسب برتری در نگاه مشتریان باشد.

همچنین در نمونه هاچ‌بک، با قرار‌گیری در برابر خودروهایی همچون هیوندای i20 و مزدا2، چهره‌ای جذاب‌تر دارد‌ و البته در کنار یاریس هاچ بک، وضعیتی مشابه با نمونه سدان خواهد داشت. از جمله امکانات ریو که در ظاهر این خودرو به چشم می‌خورند و آن را از رقبا متمایز می‌کنند می‌توان به رینگ اسپرت 17 اینچی روی لاستیک‌هایی به سایز 205/45R17 اشاره کرد .

کیا ریو جدید

کابین؛ چشم‌نواز با امکانات عالی

طراحی کابین در هر دو مدل سدان و هاچ‌بک یکسان است. چینشی ساده و در عین حال شکیل، با تریم های اسپرت همچون نشانگرهای پشت فرمان دایره ای، در کنار کنسول میانی ساده و مشابه به برادر بزرگ‌ترش، اپتیما، چیزی است که به محض ورود به کابین این خودرو جلب توجه می‌کند. اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی محصولات کیا موتورز، بیشترین میزان امکانات را برای این خودرو در آستانه ورود به بازار ایران در نظر گرفته است. غربیلک سه‌شاخه یا ترکیب نقره‌ای/مشکی، در‌بر‌گیرنده امکاناتی همچون کلیدهای کروز کنترل و هندزفری داخلی سیستم پخش صوت خودرو (که با استفاده از بلوتوث به تلفن همراهتان متصل می‌شود) است.

کمی آن‌طرف‌تر، سیستم صوتی خودرو با قابلیت پخش MP3، رادیو و USB و البته دوربین دید عقب به همراه LCD کوچک و سنسورهای تشخیص فاصله، قرار گرفته است. همچنین سیستم تهویه مطبوع خودکار با 6 خروجی، چیزی بیشتر از رقیبی مانند میتسوبیشی لنسردر این بازه قیمتی به خریدار عرضه می‌کند. کیا برای این محصول، 2نوع تودوزی پارچه‌ای و چرمی، در رنگ‌های مشکی کامل، کرمی و خاکستری در نظر گرفته که اطلس خودرو نمونه طرح چرم آن را برای بازار ایران در نظر گرفته است و البته باید گفت از این حیث نسبت به کابین میتسوبیشی لنسر لوکس‌تر به نظر می‌رسد.

کیا ریو جدید

ایمنی مناسب در مقابل رقم پرداختی

اگر به دنبال ایمنی فوق‌العاده در خودرو شخصیتان باشید، بدون شک محصولات کمپانی ولوو بهترین گزینه برای خریداری خواهند بود. اما با توجه به قیمت بالای محصولات این برند در بازار ایران باید به سراغ جدول امتیازات موسسات ایمنی رفت. کیا ریو در آزمون ایمنی سازمان Euro N-Cap موفق به اخذ 5 ستاره ایمنی، 92 درصد امنیت برای سرنشینان بزرگسال، 84 درصد کودکان و 46‌درصد عابر شده است. در برخورد از جلو به دیوار بتنی، جلوبندی خودرو فدای کاهش انرژی جنبشی و عدم انتقال ضربه به کابین می‌شود و ستون های خودرو کاملا سالم باقی می‌ماند. همچنین سامانه های ترمز چهار‌چرخ دیسکی ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD سعی در هدایت خودرو در مسیر دلخواه راننده هنگام مواجهه با حادثه یا ترمز‌های ناگهانی را دارند .

کیا ریو جدید

مثل همیشه 4 سیلندر و کم‌مصرف

فلسفه ساخت خودروهای کامپکت و شهری به غیر از جثه کوچک برای استفاده راحت‌تر در سفرهای درون‌شهری، استهلاک و مصرف سوخت پایین این خودروهاست. به همین خاطر اکثر پیشرانه‌های مورد استفاده روی این دسته از اتومبیل‌ها، از بین نمونه‌های 4 و 3 سیلندر هر خودرو ساز انتخاب می‌شود. 3 پیشرانه بنزینی و 2 نمونه دیزلی، نیروگاه‌های کوچکی است که روی سومین نسل از کیا ریو قرار می‌گیرد و از این بین نمونه 1.4 لیتری گاما (لازم به ذکر است که نمونه دیگر پیشرانه گامای مورد استفاده روی کیا ریو از نوع 1.6 لیتری با سیستم پاشش سوخت GDI است که در حال حاضر به ایالات متحده آمریکا و برخی بازارهای خاص عرضه می‌شود)، برای عرضه در ایران توسط اطلس خودرو انتخاب شده. این پیشرانه توانایی تولید 107 اسب بخار در دور موتور 6300 و 135 نیوتن متر گشتاور در دور موتور4200 را داراست که با توجه به انتخاب جعبه دنده 4 سرعته تیپ‌ترونیک شتاب صفر تا صد 13 ثانیه را برای این خودرو فراهم می آورد.

پیشرانه ریو سدان در برابر موتور 1.6 لیتری هیوندای اکسنت، 15 اسب بخار و 24 نیوتن متر قدرت و گشتاور کمتری تولید می‌کند که البته این اختلاف در مقابل لنسر 1.6 لیتری به کمتر از 10 اسب بخار و 19 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. به غیر از این، ریو با جعبه دنده اتوماتیک عرضه می‌شود و از این نظر ریو در مقایسه با رقیبی همچون لنسر (1.6 هم‌قیمت با ریو) با گیربکس دستی کاملا برتر است. در مقابل، ریو هاچ‌بک در برابر همزاد خود هیوندای i20، با پیشرانه 1.4 لیتری مشابه، 6 اسب بخار بیشتر و 3 نیوتن متر گشتاور کمتر تولید می‌کند. رقیب ژاپنی این خودرو یعنی مزدا 2 که حدود 2سال از توقف عرضه آن به بازار می‌گذرد نیز 7 اسب بخار قدرت کمتری در مقایسه با ریو تولید می‌کند. پس با این اوصاف می‌توان به این نتیجه رسید که ریو هاچ‌بک در بخش پیشرانه نیز میانه‌روی کلاس خود خواهد بود اما این ضعف اندک قدرت که ملاک مقایسه فنی نیست در مصرف سوخت کاملا جبران می‌شود .

مصرف سوخت در 2 مدل سدان و هاچ‌بک ریو به ترتیب 6.4 و 6.3 لیتر در 100‌کیلومتر است و ببر کوچک کیا در بازار ایران به خوبی دندانش را برای رقابت در این زمینه تیز کرده. ظرفیت باک ریو در هر دو مدل 43 لیتر است . اگر تصور می‌کنید یاریس در هر دو مدل سدان و هاچ‌بک می‌تواند سخت‌ترین رقیب ریو در مصرف بهینه باشد، سخت در اشتباهید؛ چرا که یاریس حدود یک لیتر بیش از ریو در سیکل ترکیبی سوخت مصرف می‌کند.

کیا ریو جدید

آیا ریو موفق خواهد بود؟

! اصولا ما ایرانی‌ها برای خرید هر وسیله‌ای، به سراغ نام‌های شناخته‌شده در بازار می‌رویم. ریو نیز با توجه به پیشینه مناسبش در بازار ایران و عرضه نسخه کره جنوبی آن می‌تواند با آینده مناسبی مواجه شود. نکته جالب اینکه ریو در بازار ایران با تغییر پرستیژ و کلاس نسبتا زیادی مواجه شده. خودرویی که تا پیش از این به عنوان یکی از محصولات مردمی تولید داخل شناخته می‌شد، حال به بازار خودروهای وارداتی راه یافته و به نوعی کالای نیمه‌لوکس محسوب می‌شود.

قیمت 88 میلیون تومان (بدون مالیات و ارزش افزوده) ریو سدان، در شرایطی در نظر گرفته شده که یاریس سدان در فروش فوق‌العاده ویژه ماه مبارک رمضان ایرتویا، با قیمت 105 میلیون تومان (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) عرضه می‌شود؛ لنسر با برچسب قیمت مشابه و همچنین اکسنت، 10 میلیون تومان گران‌قیمت‌تر به فروش می‌رسد. این برگ برنده تا جایی ادامه پیدا می‌کند که اطلس خودرو برای ریو شرایط ویژه فروش با 22 میلیون تومان پیش پرداخت، 22 میلیون تومان (20‌میلیون تومان برای هاچ‌بک) پس از یک ماه و مابقی مبلغ در موعد تحویل 120 روزه، با سود مشارکت 25.5 درصد را در نظر گرفته که با توجه به توضیحات فوق، هر دو مدل ریو را می‌توان بهترین گزینه موجود در این بازه قیمتی دانست. نظر شما چیست؟

[poll]9[/poll] 



نظرات

  • صادق صادق (20 بهمن 1395 ساعت 03:48)

    سلام
    من یه دونه مدل ۲۰۱۶ دارم.به جرات میتونم بگم بهترین خودروی که تا حالا سوار شدم...پرشتاب و پرقدرت واسه این نوع موتور...با مبلمان زیبا و طراحی فوق العاده که بسیار چشم نوازه...کولر عالی و جلو داشبرد زیبا و بدون کوچکترین صدایی که داخل کابین بیاد...تعویض دنده بسیار نرم و اصلا حسش نمیکنی ...کم خرج و بسیار کم مصرف....

  • یوونتوس یوونتوس (5 مهر 1393 ساعت 16:00)

    به نظر من با این قدرت موتور پایین و این قیمت به هیچ وجه.

  • صامد صامد (21 شهریور 1393 ساعت 16:49)

    بنظرم لنسر بهتر باشه......ولی اسم ریو شناخته تر شده و امتحان پس داده است البته برای افراد با وضیعت مالی متوسط..

  • پزشکی پزشکی (19 شهریور 1393 ساعت 15:56)

    از نظر بنده بین خودروهای داخلی بهترین جایگاه را به خود اختصاص خواهد داد..

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 شهریور 1393 ساعت 05:21)

    طرحش که زیباست و دلیلی نمیبینم که موفق نشه.

  • اسسی اسسی (17 شهریور 1393 ساعت 02:19)

    قیمتش میشه حدود 95 ملیون یعنی 10 میلیون کمتر از یاریس ولی هم قیمت لانسر که به جز آپشن از همه نظر از این ماشین سر تره... ولی یه نکته که باید خیلی بهش توجه کرد توجه خیلی زیاد به قیافه و به قولی افه ماشینه و اسمش که این خودش دلیلی میشه که این ماشین خوب فرش بره

  • رضا اسلامی رضا اسلامی (16 شهریور 1393 ساعت 13:53)

    قیمت ریو جدید با ارزش افزوده و مالیات و بیمه بدنه چیزی حدود 100میلیون میشه که تقریبا هم قیمت با یاریس و اکسنت و لنسر خواهد بود و به عقیده بنده فروش بالایی نخواهد داشت اما ریو قدیمی تقریبا"هم قیمت پژو405 بود که در حد خانواده های متوسط بود و میشد با وام و قرض و قوله یه جوری تهیه ش کرد اما صد میلیون چی؟؟؟؟؟؟

  • هایپر هایپر (16 شهریور 1393 ساعت 13:44)

    تو این رنج قیمت ماشین خوبیه احتمالا فروشش خوب باشه

  • احسان ام بی احسان ام بی (16 شهریور 1393 ساعت 12:57)

    هاچ بک اش فکر کنم بیشتر طرفدار داشته باشه تو ایران

  • تنبور تنبور (16 شهریور 1393 ساعت 12:06)

    بله چرا که نه؟؟؟؟