1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. معرفی هیوندای i20 جدید کرمان خودرو

معرفی هیوندای i20 جدید کرمان خودرو

11 دی 1395
  • 2

تنها خط تولید هیوندا در ایران بعد از چندین سال دوباره جان گرفته است؛ هیوندای i20 به‌زودی در کرمان موتور تولید می‌شود.

در اواسط دهه 80 شمسی، ورنا (یا همان اکسنت) و آوانته (یا همان النترا) دو محصول محبوب هیوندای در بازار ایران بودند که تولیدشان به ترتیب از سال 1383 و 1384 در خودروسازی راین آغاز شد. اما هرچقدر زمان به دهه 90 شمسی نزدیک‌تر می‌شد، نام این دو خودروی پرفروش نیز به محوشدن نزدیک می‌شد! در آن زمان، تحریم آمریکایی‌ها دست هیوندای را از بازار ایران کوتاه کرد تا اینکه سرانجام در اوایل سال 1390 تولید ورنا و از اواخر 1390 نیز تولید آوانته متوقف شد. البته طرف کره‌ای برای توجیه این کارش حرفی از تحریم نزد؛

محمدجعفر مجذوبی، قائم مقام خودروسازان راین، در مصاحبه باهمشهری گفته بود:
هیوندای اعلام کرده که این شرکت از این پس در 6 نقطه جهان از جمله هند، چین، روسیه و آمریکا تنها با سرمایه‌گذاری و مالکیت خود محصولات CKD را تولید می‌کند و دیگر در تولید با شرکت‌های خارجی از جمله در ایران و روسیه مشارکت نخواهد کرد.

 معرفی هیوندای i20 جدید؛ اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

سلام دوباره هیوندای به کرمانی‌ها

بعد از گذشت 5 سال، هیوندای دوباره به کرمان برگشته است. مذاکرات کرمانی‌ها بر سر تولید مجدد هیوندای از سال 94 جدی شد. در اواسط آن سال، حامد سامانی، نایب‌رئیس هیئت مدیره خودروسازان راین، در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو گفته بود:

هنوز بر سر اینکه کدام مدل هیوندای در ایران تولید خواهد شد به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم ... این شرکت قصد دارد یک شاسی‌بلند، یک سدان و یک خودروی لوکس تا پایان سال آینده روی خط مونتاژ خود داشته باشد.

اما تا پایان 94 تکلیف تولید هیوندای در ایران مشخص نشد. بعد از نهایی‌شدن برجام و در تابستان 95 دوباره خبرهایی از کرمان به گوش رسید. سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در شهریورماه امسال خبر تولید دو محصول هیوندای در بازار ایران را رسما تایید کرد: یکی هیوندای i20 و دیگری هیوندای i10. این‌دو هیوندای همچون گذشته در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تولید می‌شوند، با این تفاوت که ظاهرا خبری از خودروسازی راین نیست و خود کرمان موتور تولید و عرضه این دو محصول را برعهده گرفته است.

 معرفی هیوندای i20 جدید؛ اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

i20 ایران، محصول 2014

i20 نخستین‌بار حدود 5 سال پیش وارد ایران شد؛ یعنی اندکی بعد از توقف تولید هیوندای در کرمان، آسان موتور واردات نسل اول i20 را شروع کرد. از سال 93 نیز واردات فیس‌لیفت نسل اولش آغاز شد. اما محصولی که کرمان موتور قصد تولیدش را دارد، از نسل دوم i20 است. این نسل i20 از سال 2014 به بازار جهانی آمد؛ همان سالی که مجموع تولید i20 به حدود یک میلیون دستگاه رسید.

ایران، سومین پایگاه تولیدی i20

نسل دوم i20 همچون گذشته فقط دو خط تولید دارد: یکی در هندوستان برای بازار آسیا و دیگری در ترکیه برای بازار اروپا. البته تا قبل از نسل دوم، i20 به صورت CKD نیز در ترکیه مونتاژ می‌شد ولی از نسل دوم به بعد، هیوندای تولید 100 درصدی آن را در ترکیه آغاز کرد. خط تولید مدل‌های راست‌فرمان i20 نیز از هند به ترکیه منتقل شد تا از آنجا به بازار اروپای شرقی صادر شود. باتوجه به وجود کارخانه هیوندای در جمهوری چک، که ظرفیت تولید سالانه 300 هزار دستگاهی دارد، و کارخانه هیوندای در ترکیه، این کمپانی کره‌ای سالانه می‌تواند نیم میلیون خودرو در سگمنت‌های A و B و C در اروپا تولید کند و جالب‌تر اینکه 91% خودروهای فروخته‌شده هیوندای در اروپا نیز در خاک اروپا ساخته می‌شوند

 معرفی هیوندای i20 جدید؛ اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

جادارترین هاچ‌بک جمع‌وجور جهان است

هیوندای درباره نسل دوم i20 گفته که آن را برای گسترش بازارش در کشورهای اروپایی ساخته است و به همین دلیل طراحی آن را به استودیوی مرکزی خود در شهر روسلزهایم آلمان واگذار کرد. نتیجه این کار پیاده‌کردن فلسفه طراحی جدید هیوندای (Fluidic Sculpture) در i20 جدید است. i20 جدید هم طول و هم عرض بیشتری نسبت به گذشته دارد، ضمن اینکه ارتفاعش هم کوتاه‌تر از نسل قبل است. از آنجایی که i20 با هدف بازار اروپا طراحی شده است و مشتریان اروپایی‌ هم اهمیت زیادی به فضای کابین می‌دهند، هیوندای این نسل i20 را با بیشترین فضای پای ممکن ساخت. مجموع فضای پای جلو و عقب i20 دقیقا به 18922 میلیمتر می‌رسد که در میان همکلاسان این خودرو بیشترین مقدار ممکن است. علاوه بر این:

ضریب آیرودینامیکی خودرو از 0.32 به 0.30 کاهش یافت.
میزان استفاده از فولاد با مقاومت بالا در شاسی نیز از 16% به 42% رسیده است.

 معرفی هیوندای i20 جدید؛ اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

چه قیمتی دارد؟

i20 در اکثر بازارهای جهانی با دو پیشرانه بنزینی عرضه می‌شود که مشخصاتشان را در جدول انتهای این مطلب مشاهده می‌کنید. از آنجایی که نسل دوم i20 با پیشرانه 1.4 لیتری در بازار وجود دارد، پس شاید کرمانی‌ها با همین حجم پیشرانه i20 را در ایران تولید کنند. در صورت تولید i20، با اینکه بر بازار رقیبانش ازجمله هاچ‌بک کم‌فروش و البته نایاب MG3 و هاچ‌بک جدید کیا ریو تاثیر زیادی دارد، از اواخر سال 96 باید با پژو 208 ایران خودرو رقابت سختی را شروع کند. قیمت پایه‌ای هیوندای i20 در بازار اروپا از حدود 12 هزار یورو یا معادل تقریبی 52 میلیون تومان شروع می‌شود. در آسیا نیز، نزدیک‌ترین بازار i20 به ایران، هندوستان است. در هندوستان i20 با پیشرانه 1.4 لیتری حدود 840 هزار روپیه یا معادل تقریبی 13 هزار دلار قیمت دارد. بنابراین در هر صورت قیمت i20 تولیدی در ایران باید کمتر از 60 میلیون تومان باشد. اما منابع غیررسمی قیمت نسخه تولیدی i20 را حدود 70 میلیون تومان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر صحت داشته باشد، قیمت بالایی برای این خودروست. در روزهای آینده بیشتر در مورد سطح تجهیزات i20 صحبت می‌کنیم.

 معرفی هیوندای i20 جدید؛ اولین هاچ‌بک تولیدی هیوندای در ایران

منبع:کالایاب خودرو



نظرات

  • amir2020 amir2020 (11 دی 1395 ساعت 12:00)

    70 اصلا نمیارزه

    milad milad (11 دی 1395 ساعت 18:12)

    حتما کیا ریو با 107 تومن میارزه :))