1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. با هایما S5، محصول احتمالی آینده ایران خودرو آشنا شوید

با هایما S5، محصول احتمالی آینده ایران خودرو آشنا شوید

1 اسفند 1395
  • 11

به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو عزم آن دارد که به نحوی آرام و بی‌سروصدا بر بازار کراس‌اوورهای کشورمان سلطه یافته و رقبا را از میدان به در کند. هم‌اینک، این خودروساز وطنی، محصولات مونتاژی و وارداتی ازجمله هایما S7 و رنو کپچر را عرضه می‌کند و اگر کارها طبق روال عادی خود پیش رفته و مشکل حادی پیش نیاید پژو 2008 هم به سبد بلندقامتان آن افزوده خواهد شد؛ اما طبق برخی از مندرجات، سازنده وطنی به این حد نیز اکتفا نکرده و در پی آن است که کراس‌اوور کوچک و مدرنی به نام هایما S5 را هم وارد چرخه تولید کند. پس با این تفاصیلی که برشمردیم، آیا این خودروساز توفیق آن را خواهد داشت که این بازار داغ و پررونق را به‌تمامی قبضه کند؟ به نظر بنده، شانس موفقیت آن بسیار زیاد خواهد بود زیرا که هر چه باشد این خودروساز از یک سرمایه بزرگ به‌عنوان «شبکه سراسر خدمات پس از فروش» بهره می‌برد و کمتر شهر و دیاری را در کشور می‌بینیم که نماینده‌ای از ایران‌خودرو در آن دایر مدار نباشد. به‌رغم تمامی گلایه‌ها و شکایاتی که وجود دارد، اغلب هم‌وطنان گوشه چشمی به ساخته‌های این سازنده دیرپای آریایی دارند.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

هایما S5 که موضوع این مقاله است یک کراس‌اوور جمع‌وجور و نسبتاً جدید است که برای نخستین بار، ماه آوریل سال 2014 میلادی و در خطه پهناور چین پا به عرصه وجود نهاد.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

برخلاف طراحی بدنه هایما S7 که بیشتر سبکی اروپایی را تداعی می‌کند، هایما S5، از سبکی کاملاً شرقی بهره می‌برد و حتی تااندازه‌ای هم می‌توان شاکله طرح آن را منحصربه‌فرد نیز برشمرد. بیش از همه، این چراغ‌های جذاب و صیقلی بخش جلوی آن است که در همان نگاه اول توجهات آدمی را به‌سوی خود جلب می‌کنند، چراغ‌هایی که طرحشان از روی مرغان دریایی در حال پرواز الهام گیری شده و در دل خود نوار شفافی از LED را جای داده‌اند. در عین حال، جلوپنجره‌ای بزرگ که شمای کلی آن دهان باز کوسه‌ای را به تصویر می‌کشد، نمایی جذاب و جسورانه‌ای را برای پیشانی این خودرو مهیا ساخته و نماد شاخص و مرکز ثقل آن است.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

در نیمرخ، ما خطوطی ساده‌ای را می‌بینیم که در قالب یک فرورفتگی از انتهای چراغ‌های عقب شروع شده و پس از عبور از دستگیره درب‌های عقب و جلو حالتی کمانی به خود گرفته و با چرخشی معکوس در گلگیرهای عقب محو می‌شوند. همین فرم در جای خود به جذابیت بصری نمایه جانبی این خودرو افزوده و حالتی بدیع و اسپرت را برای آن فراهم آورده است. کار طراحی بر روی ستون C نیز به نحو بارزی چشمگیر است و فرمی جذاب را به آن هدیه داده است. بخش عقب این خودرو از طرح زیبا و صدالبته عامه‌پسندی بهره می‌برد و هندسه چراغ‌ها در آن شباهت بسیاری به برخی از ساخته‌های فورد و هیوندای دارد. البته برخی از نواقص هم در طراحی این خودرو قابل مشاهده است که ازجمله آنها می‌توان به شیشه کوچک عقب اشاره داشت که میدان دید راننده را تا اندازه زیادی محدود می‌کند.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

داخل کابین هایما S5 از ظاهری مدرن و عامه‌پسند بهره می‌برد. داشبورد آن نیز همچون بدنه این خودرو از طرحی اسپرت و دلنوازی برخوردار است. با آنکه بیشتر متریال موجود در کابین از انواع پلاستیک ارزان‌قیمت هستند ولی به طرز نرمی قالب‌گیری شده‌اند. صندلی‌ها نیز با پوشش چرمی دو رنگ مشکی و نارنجی پوشانده شده و جزییات آلومینیمی هم در اطراف‌واکناف کابین دیده می‌شوند و البته کنسول میانی نیز از تریم پیانو بلک بهره می‌برد. در بخش مرکزی کنسول نیز یک صفحه نمایش لمسی با ابعادی متوسط جای گرفته است. در این میان، فرمان به‌وضوح از یک طرح قدیمی و کهنه برخوردار است، طرحی که بیشتر متناسب با خودروهای یک دهه پیش است تا بلکه امروزی. فضای موجود در کابین نسبتاً در حد مناسبی بوده و پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند به‌راحتی در آن جای گیرند؛ اما صندوق عقب چندان جادار نیست و گنجایش آن تنها معادل 320 لیتر است.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

هایما S5 با دو پیشرانه متفاوت بنزینی در بازار چین عرضه می‌شود. هر دوی این پیشرانه‌ها 4 سیلندر بوده و در انواع 1.6 لیتری تنفس طبیعی و 1.5 لیتری توربو عرضه می‌شوند. این دو پیشرانه به ترتیب از توانی معادل 122 و 163 اسب بخار برخوردارند. مهم‌ترین قابلیت تعمیراتی که در این دو پیشرانه دیده می‌شود، استفاده از زنجیر فولادی غیر قابل تعویض به‌جای تسمه تایم پلاستیکی مرسوم است، تسمه تایمی که اصولاً در اغلب خودروهای امروزی به کار رفته و در هر 80 الی 100 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. استفاده از زنجیر فولادی برای تایم پیشرانه که به نظر می‌رسد نشان و میراثی از همکاری دیرپای فنی میان هایما با مزداست، در جای خود می‌تواند نقش به سزایی در افزایش دوام پیشرانه و رهایی از هزینه‌های مرتبط ایفاء کند.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

از لحاظ ایمنی، هایما S5 از استحکام ساختاری بالایی سود برده و توانسته است 5 ستاره را از موسسه ایمنی C-NCAP چین دریافت نماید. عکس‌ها و تصاویر موجود هم از استحکام بالای سقف و ستون‌های این خودرو در هنگام برخورد حکایت می‌کنند.9 درصد از سازه بدنه این خودرو از فولاد فوق مستحکم،60 از فولاد مستحکم و 31 درصد از فولاد نرمال ساخته شده است. در تمامی درب‌های آن نیز میله‌های فولادی ضخیم جاگذاری شده‌اند. برخی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی موجود در این خودرو می‌توان به 6 عدد کیسه هوای ایمنی، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم ترمز در حالت اضطراری (BAS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت از سراشیبی‌ها (HLA)، کمربندی ایمنی سه نقطه‌ای و پیش کشاننده و سیستم ISOFIX و… اشاره داشت.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

در نهایت، به‌رغم تمامی معایب و کاستی‌ها، ازجمله نبود گزینه دو دیفرانسیل برای این خودرو، هایما S5 را می‌توان کراس‌اووری زیبا، ایمن، جوان‌پسند و در عین حال، مجهز دانست که پتانسیل جذب مشتریان زیادی را داشته و در صورت عرضه با بهایی رقابتی می‌تواند برخی از همتایان کهنه‌کار را به‌راحتی از بازار حذف نماید

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

مشخصات کلی هایما S5

پیشرانه 1.5 لیتری توربو
حجم موتور: 1497 سی‌سی
توان: 163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 223 نیوتن‌متر در 1800 الی 4000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: 8 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی
حجم موتور: 1591 سی‌سی
توان: 122 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 160 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 165 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی سوخت: 7.3 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با آنتی رول بار
سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه با آنتی رول بار
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی
استاندارد آلایندگی: یورو 4
درجه اکتان بنزین مصرفی پیشرانه: 93 یا بالاتر

ابعاد

طول/عرض/ ارتفاع: 4358/1823/1630 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2630 میلی‌متر
فاصله کف اتاق از سطح زمین: 200 میلی‌متر
وزن خالص: 1435 کیلوگرم (نسخه 1.5 لیتری توربو) و 1350 کیلوگرم (نسخه 1.6 لیتری تنفس طبیعی)
شعاع گردش خودرو: 5.45 متر
حجم مخزن سوخت: 60 لیتر
گنجایش محل بار: 320 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/60 R 17

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

تجهیزات رفاهی (نسخه فول)

سانروف برقی حساس به مانع – سیستم ورود بدون کلید (KEY LESS) – کروز کنترل – دوربین 360 درجه کمک راننده – صفحه نمایش لمسی به سایز 7 اینچ – سیستم هدایت GPS – پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان – تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت – تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر هوای داخل کابین – سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) – بخارزدای شیشه عقب – خروجی برق 12 ولت – سامانه روشنایی در روز- چراغ‌های اتوماتیک جلو – چراغ‌های همراهی سرنشینان در فضای تاریک – آینه‌های جانبی تاشوی برقی مجهز به گرم‌کن – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + CD + MP3 + DVD و درگاه USB/AUX به همراه اتصالات بلوتوث – کامپیوتر سفری – سنسور پارک عقب – رینگ‌های آلومینیمی – آنتن کوسه‌ای و… توضیح: به تجهیزات ایمنی هایما S5 در داخل متن اشاره شد لذا از تکرار آن پرهیز نمودم.

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

قیمت

در چین: 89,800 الی 113,800 یوآن (نسخه 1.6 لیتری)


همراه با هایما S5، در مسیر ایران‌خودرو

منبع:پدال



نظرات

  • علی علی (30 مرداد 1396 ساعت 23:47)

    قیمت باید زیر 50باشه

  • جواد جواد (2 اسفند 1395 ساعت 10:26)

    قیمت با احتساب یوان 576 تومانی حدود 52 میلیون و 80 میلیون (به قیمت چین و تک فروشی)
    حالا منتظریم تو ایران با این حجم تعرفه چقدر قیمت داشته باشد.

  • وحید وحید (2 اسفند 1395 ساعت 09:40)

    آشغال

  • دانیال دانیال (2 اسفند 1395 ساعت 03:19)

    کپی INFINITI FX 37 هست :)

  • AYDIN AYDIN (2 اسفند 1395 ساعت 02:55)

    راه هم میره؟؟

  • ایرانی ایرانی (2 اسفند 1395 ساعت 01:23)

    این خبر در مورد خودرو جدید بود یا تبلیغات ایرانخودرو

  • اقا رحیم اقا رحیم (1 اسفند 1395 ساعت 13:09)

    فقط قیمته که سرنوشت اونو تعیین میکنه!!!

  • ماها ماها (1 اسفند 1395 ساعت 12:40)

    ایرانچین خودرو............

    محسن محسن (1 اسفند 1395 ساعت 13:47)

    به نظرم" چیران خودرو" بهتره

    هوخشتره هوخشتره (23 اردیبهشت 1396 ساعت 10:16)

    دمتون گرم خیلی باحالین

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (1 اسفند 1395 ساعت 11:19)

    ما هم یه روزی ماشینهای به روز میزدیم اما افسوس حالا...