1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. فولکس واگن با همکاری ماموت ۲۰۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۴ در ایران تولید می‌کند

فولکس واگن با همکاری ماموت ۲۰۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۴ در ایران تولید می‌کند

23 تیر 1396
  • 3

از ابتدای بحث ورود فولکس‌واگن به کشور و همکاری با ماموت خودرو و امضای قرارداد مشترک با خودروسازان داخلی بحث، حدس و گمان‌های بسیاری مطرح شده است. با تایید رسمی فولکس‌واگن، حالا ماموت، نماینده این شرکت بزرگ آلمانی در کشور است. واقعیت این است که حضور فولکس‌واگن در ایران برای واردات چندهزار دستگاه خودرو نخواهد بود. فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین‌ شرکت خودروسازی در جهان است و تقریبا در بیشتر نقاط استراتژیک دنیا حضور دارد. بنابراین حضور آن در کشور فقط برای صادرات دو، سه مدل از خودروهایش نخواهد بود. چراکه سیاست‌های این خودروساز به این صورت نیست و در هر کشوری که حضور داشته، به تولید و بومی‌سازی محصولات خود نیز پرداخته است.

 فولکس واگن با همکاری ماموت ۲۰۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۴ در ایران تولید می‌کند

طرح و سیاست‌های کلان این شرکت نشان می‌دهد در پی کنار زدن کامل رقیبان خود مانند تویوتاست. فولکس‌واگن در بیش از ۲۶ کشور جهان کارخانه دارد و بیش از نیم‌میلیون نفر در استخدام این غول خودروسازی در جهان هستند. اما چرا باید به آینده همکاری فولکس‌واگن و ماموت امیدوار بود؟ چه دلایلی بر تولید و بومی‌سازی فولکس‌واگن در کشور وجود دارد؟

در روزهای گذشته آندرس‌ساندت‌ ینسن، مدیر پروژه بازار ایران در گروه فولکس‌واگن صحبت‌ها و اشاراتی به قرارداد با ماموت و حضور در ایران کرده است. ینسن به‌حضور در بازار ایران در کنار بازار چین و برزیل اشاره کرده است. فولکس‌واگن در چین بیش‌‌از ۳میلیون و هفتصد هزار دستگاه و در بازار برزیل بیش از یک‌میلیون تیراژ تولید دارد. صحبت‌های ینسن نشان از حضور فولکس در کشور در امر تولید خودرو دارد و نه صرف واردات چند محصول این شرکت. زیرا واردات درنهایت ۲، ۳، یا ۵ هزار دستگاه خودرو نیاز به این همه مقدمه‌چینی و چانه‌زنی برای قرارداد ندارد و فولکس‌واگن و ماموت هم می‌توانستند مانند بسیاری از برندهای دیگر به‌راحتی واردات را انجام دهند.

به‌گفته ینسن سیاست‌ این شرکت حضور در نقاطی از جهان است که در آنجا حضور نداشته‌اند و به دنبال پرکردن نقاط خالی هستند. آنها با استناد به این موضوع و آوردن نام ایران در کنار چین و برزیل به‌منظور تولید خودرو در کشور هستند. به نظر می‌رسد اگر قصد فولکس‌واگن تنها واردات خودرو به کشور بود، می‌توانست نام ایران را در کنار عربستان و امارات که واردکننده بسیاری از محصولات این غول خودروسازی هستند، بیاورد. سیاست‌های تبلیغاتی این شرکت ایجاب می‌کند تا اخبار و اهداف به آرامی به منتشر شوند تا دو شرکت در آرامش به کار خود ادامه دهند.

مطلب دیگری که می‌تواند نشانه عزم و رویکرد تولید خودرو در همکاری با فولکس‌واگن باشد، سیاست‌ و رویکرد مجموعه شرکت ماموت است. ماموت به‌عنوان شرکت تولیدکننده خودروهای تجاری همواره به تولید داخل نگاه ویژه‌ای داشته است. به‌نظر نمی‌رسد این شرکت به دنبال واردات چند مدل از خودروهای فولکس‌واگن در حد یک‌هزار، دو هزار دستگاه خودرو یا بیشتر باشد. ضمن اینکه ماموت تنها به فکر تولید و فروش خودرو در داخل کشور نیست و نشان داده است صادرات نیز جایگاه ویژه‌ای برای آن‌ها دارد. به‌گفته کارشناسان اگر این شرکت قصد واردات خودرو به کشور را داشته باشدف می‌تواند هر برند مغفول‌مانده دیگری ازجمله آئودی را بی‌نیاز از چنین مذاکرات طولانی و همراه با حدس و گمان‌های بسیار وارد کند.

فولکس‌واگن با چشمانی باز ایران را انتخاب و قصد دارد از فضای بازی که برجام ایجاد کرده است، نهایت استفاده را ببرد. سیاست این شرکت مانند هر خودروساز باهوش دیگری ابتدا ارزیابی از بازار و درنهایت تولید خودرو درکشور است. فولکس‌واگن با نگاه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ وارد ایران شده است و قصد دارد تا ۸ سال آینده به تولید ۲۰۰هزار دستگاه خودرو بپردازد. با توجه به این چشم‌انداز در صنعت خودرو کشور تا سال ۱۴۰۴ باید ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید شود تا از این میزان یک‌میلیون خودرو به صادرات برسد. فولکس‌واگن با آگاهی کامل از شرایط و سیاست‌های داخلی صنعت خودرو پا به ایران خواهد گذاشت و قصد تولید و فروش و صادرات محصولات خود از طریق کشور را دارد.

به هرحال حضور خودروهای فولکس‌واگن در کشور چه به‌صورت واردات و چه به‌صورت تولید، معادلات بسیاری را برهم خواهد زد. گفته می‌شود خودروی پاسات با رقمی بیش از ۲۰۰میلیون و خودروی تیگوان با رقمی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان در کشور عرضه خواهند شد. عرضه این خودروهای باکیفیت آلمانی رقیبان بسیاری را کنار خواهد زد و کار را برای برخی خودروها سخت می‌کند. نمایش و معرفی این خودروها اوایل مردادماه سال‌جاری و پیش از نمایشگاه خودرو مشهد خواهد بود و این محصولات به‌طور رسمی قیمت‌گذاری خواهند شد.



نظرات

  • amir2020 amir2020 (23 تیر 1396 ساعت 14:52)

    با این قیمت دلار فروش بالای نهایت 4000 خودرو رو تجربه نمیکنه.تنها قیمت در ایران میزان فروش رو تعیین میکنه

  • پ پ (23 تیر 1396 ساعت 13:18)

    اگه بخواد تولید کنه تو ایران ماشینای بیشتر از 140 میلیون فروش ندارن تو کشور به اون صورت.

  • کیومرث کیومرث (23 تیر 1396 ساعت 11:18)

    اگر ماموت رفتاری مثل ایران خودرو در قضیه پژو 2008 را تکرار نکرده و در برنامه زمانی مشخص و با قیمت غیر توهمی و منصفانه وارد بازار شود مطمئنا کار را برای بسیاری سخت خواهد کرد.