1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. تصمیم عجیب و خطرناک چری برای بازار ایران!

تصمیم عجیب و خطرناک چری برای بازار ایران!

30 اردیبهشت 1396
  • 49

خبر منتشره شده در یکی از رسانه‌های خبری چنان بهت‌آور بود که لحظاتی مرا در وادی شوک فرو برد. 130 الی 140 میلیون تومان و آن‌هم بابت یک کراس‌اوور چینی!. آن‌هم بلندقامتی که به نظر می‌رسد بیشتر از نعمت زیبایی و آپشن برخوردار است تا سابقه‌ای طولانی و پربار. خودرویی که پیش از این قرار بود با ارقامی حول‌وحوش 100 الی 110 میلیون تومان به بازار عرضه شود، ولی حال در نهایت شگفتی شاهد ذکر چنین ارقامی برای آن هستیم. منظور از کراس‌اوور چینی، همان خودروی چری تیگو 7 است؛ کراس‌اووری برخوردار از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو بنزینی با توان خروجی 143 اسب بخار. کراس‌اووری که به قرار معلوم هر اسب بخار تولیدی آن حدود یک میلیون تومان قیمت خورده است و این در تاریخ چینی‌های بازار این دیار بی‌سابقه است!

 تصمیم عجیب و خطرناک چری برای بازار ایران!

به‌راستی معلوم نیست که نماینده ایرانی چری در کشور روی چه حساب‌وکتابی چنین ارقام عجیبی را برای قیمت آن تعیین نموده است. آیا مدیران خودرو به سیم آخر زده و یا دارد حدومرزهای کشش بازار را بیش از پیش تست می‌کند؟ آیا جذابیت ظاهری این خودرو ملاکی برای تعیین قیمت آن بوده است؟

نماینده چری در کشورمان به‌خوبی به این نکته واقف است که با این مبالغ و یا حتی کمتر از آن می‌توان طیف متنوعی از خودروهای مینی کراس‌اوور تا کراس‌اوور آسیایی و اروپایی را خریداری نمود که چه به لحاظ سابقه و چه به لحاظ عامه‌پسندی، از جایگاه بالاتری نزد خریداران ایرانی در قیاس با این خودروی «امتحان پس نداده» شرقی برخوردارند. خودروهایی مثل رنو کپچر، رنو داستر و سانگ‌یانگ تیوولی از این زمره‌اند. مهم‌تر از همه، چندی پیش، شرکت ایران‌خودرو تولید پژو 2008 را آغاز نمود، خودرویی که قرار است با رقمی کمتر از صد میلیون تومان به بازار عرضه شود و بی‌شک با ورود آن، معادلات بازار دگرگون خواهد شد.

اصلاً چرا راه دوری برویم. همین رقبای هم‌وطن این خودرو ازجمله جک S5 اتوماتیک و هایما S7 توربو نیز با ارقامی کمتر از صد میلیون برچسب خورده‌اند و به پیشرانه‌های قوی‌تری هم مجهزند. البته دیگر هم‌خانواده این خودرو، یعنی چری تیگو 5 فیس‌لیفت نیز، حول‌وحوش 102 میلیون قیمت خورده است.

 تصمیم عجیب و خطرناک چری برای بازار ایران!

جالب اینجاست که برچسب 130/140 میلیونی این خودرو کم‌کم دارد به کراس‌اوور بسیار محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان نیز نزدیک می‌شود. این درست است که نسخه‌های فول توسان با ارقامی حول‌وحوش 185 الی 195 میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند ولی نسخه نیم فول آن را می‌توان با ارقامی کمتر از 175 میلیون تومان نیز ابتیاع نمود. از طرفی می‌دانیم که توسان خودرویی خودروی دو دیفرانسیل است ولی چری تیگو 7 خودرویی تک دیفرانسیل. ضمن آنکه، تویوتا C-HR که یک مینی کراس‌اوور سخت محبوب در سطح دنیا و با فرمی پیشرو و آوانگارد است با قیمتی حول‌وحوش 172 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده و از آرایش دو دیفرانسیل سود می‌برد.

البته این نکته را هم نباید از یاد برد که تویوتا یک غول جهانی و در جای خود یکی از بزرگ‌ترین مربیان خودروسازی در عالم است و محصولات آن به ذات از ارزش خرید بالایی برخوردارند و دیگر اینکه، تویوتا از 80 سال سابقه پربار و تجربه فراگیر بهره‌مند است ولی جوانکی چون چری تازه 20 سالگی خود را با هیاهوی بسیار جشن گرفته است!

رک و پوست‌کنده بگویم که چری وارد بازی خطرناکی در بازار ایران شده است. این درست است که ساخته‌های این برد طی سالیان اخیر، چه از حیث جذابیت طرح و چه از حیث کیفیت و پرداخت نهایی محصول، پیشرفت شایان توجهی را شاهد بوده‌اند ولی با این وجود، هنوز هم از لحاظ اعتبار و ارزش جهانی محصول چند پله‌ای از رقبای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خود عقب‌ترند. اگر چنانچه این شرکت بهای تولیدات خود را با قیمت محصولات برندهای پرسابقه شرقی و غربی یک کاسه و حتی نزدیک کند با شکست محتملی در بازار ایران مواجه خواهد شد و ته‌مانده اعتبار خود را هم بر باد خواهد داد. اعتباری که طی این سال‌ها با سختی و سماجت بسیار به دست آمده است.

البته در پایان باید گفت که همه‌چیز در نهایت بستگی به واکنش بازار “غیر قابل پیش‌بینی” کشورمان دارد و امیدوارم که خریداران ایرانی این خودرو با تدبیر و تأمل بیشتری عمل نموده و با غلبه بر وسوسه‌های درونی، تمامی داروندار خود را به‌پای زیبایی و وجاهت این الهه گران چینی قربانی نکنند!

منبع : پدال



نظرات

  • ناشناس ناشناس (8 تیر 1396 ساعت 07:37)

    خدا را شکر شما عاقلی

  • احسان احسان (5 تیر 1396 ساعت 10:58)

    دوستان اگه واقعا قیمت این باشه خوب چرا باید کسی بابت همچین مشخصاتی انقد پول بده من به چینی غیر چینیش کارر ندارم ولی مشخصات موتورش واقعا ضعیف

  • un un (5 تیر 1396 ساعت 05:19)

    این راسته که گرون داره میده ولی ما تیگو 5 فیس لیفت رو داریم راضی هم هستیم اونجوری هم بقیه میگن آشغال نیست قیمت هم 105 با بیمه و همه چیزش تموم شد، یه جورایی مث گوشی هواوی در مقابل سامسونک و..، ولی این که کلا 10 تا اسب بخار بیشتر و عوض کردن چراغ ها که جلوش منو یاده چراغ غقب لکسوس rx میندازه (نظر شخصی)، 15 ملیون گرون تر اصلا با عقل جور در نمیاد و یه جور ظلمه برای ایرانیا.

  • حامد حامد (5 تیر 1396 ساعت 00:44)

    سلام مقصر اصلی مردم هستند سزای گران فروش و آشغال فروش نخریدن هست وقتی مردم بخرند اینها هم طمع شون دو برابر میشه

  • امیر امیر (4 تیر 1396 ساعت 09:06)

    اگه با این قیمتها ماشینای المانی و ژاپنی وارد کنن خیلی عالی میشه و ما میفهمیم لااقل یه ماشین درست و حسابی سوار میشیم هرچند که با این بازه قیمتی فقط کسایی که جیبشون چاق هست میتونن بخرن در عوض ما هم بجای مشاهده لگن های داخلی میتونیم با دیدن این ماشینها لذت ببریم و با فکروخیال انها خیال پردازی کنیم

  • مهدی مهدی (29 خرداد 1396 ساعت 01:23)

    آب که سر بالا بره قورباغه ابو عطا میخونه.
    تنها کشوری هستیم که خودروهای بی کیفیت رو چندین برابر قیمت واقعی استفاده میکنیم

  • حمید حمید (26 خرداد 1396 ساعت 09:05)

    سلام دوستان عزیز، چاره ی کار تحریم کردن خودروهای ساخت داخل و وارداتی هستش، ماشین های داخل رو بخاطر کیفیت افتضاح و همچنین قدیمی بودنشون در کنار قیمت عجیبشون نخرین، ماشین های خارجی رو هم بخاطر بی صاحاب بودن مملکت، هر کسی برا خودش ماشین وارد میکنه و هرجور که دوس داره قیمت میذاره، یکی دو سال ماشین نخرین ببینین چی میشه، قرار نیست ماشین 3-4 میلیون تومنی داخلی رو ما بخریم 21-22 تومن که، ماشین وارداتی 40-50 هزار دلاری رو هم قرار نیست بخریم 500-600 میلیون تومن، یکی دو سال تحریم کنین ببینین چه اتفاقی میفته، بخدا ظلمی از این بزرگتر نیست که جلوی ورود خودروهایی که اینهمه به روز و با کیفیت هستن رو بگیری با این قوانین مزخرف و من دراوردی و تعرفه های عجیبشون که گویا شیر بهای ننه ی بزرگوارشونم لحاظ میکنن بعد مردم رو عملا وادار کنی پراید تیبا سوار شن، چون تقریبا جز دو سه مدل ماشین وطنی و چینی حق انتخاب دیگه ای نداری با این قیمت ها، نمیدونم ما چه گناهی کردیم که باید این مدلی طاوان بدیم، اینا یه طرف، مشکل دیگه ای که میخوام بگم تفاوت قیمت های نمایندگی با بازار آزاده، چرا قیمت ماشین تو نمایندگی مثلا 200 میلیون تومنه اما تو بازار آزاد 220 میلیون تومن؟ بی صاحابه مملکت؟ یعنی چی آخه، چه زمانی قراره یه قوانین بازدارنده و درست و حسابی وضع شه تا مملکت رو سر و سامون بده؟ نه فقط تو بخش خودرو، منظورم همه جای مملکته، یه وام 5 تومنی میخوای بگیری باید ماهها تو نوبت باشی اونم با کلی دوندگی و بدبختی مصیبت تا نوبتت بشه وام رو بهت بدن اونم اگه بدن بعد یه آقایی با یه تلفن میلیاردها تومن سرمایه ی مملکت رو بدون یک ریال وثیقه جابجا میکنه، کی درست میشه؟

    فری فری (2 تیر 1396 ساعت 00:30)

    بله دقیقا این خرابشده بیساحابه..این کشور از ریشه مشکل داره داداش

  • fdsa fdsa (25 خرداد 1396 ساعت 08:48)

    حالا گفتند پژو 2008زیر 100تومن اما صبر کن بیاد بیرون اگر زیر 160تومن گیرت اومد درسته.اینها تا حالا پای کدوم حرفشون وایستادند؟

  • خودم خودم (20 خرداد 1396 ساعت 07:12)

    هموطن
    بیاییم آب به آسیاب چینی ها نریزیم

  • Hamid Hamid (20 خرداد 1396 ساعت 00:59)

    تا واردات دست شاهزادهاست هر کاری بخوان میکنند مگه پراید ۸۵۰دلاریو ۲۳میلیون نمی‌فروشند همین ماشین و با سی چهل میلیون پیش فروش میکنند مابقیشم ۳۰میلیون سود میکشند روش از دم قسط میدهند خلق الله

  • وطنم پاره تنم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وطنم پاره تنم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (10 خرداد 1396 ساعت 08:34)

    به نظرتون غیر طبیعیه؟ به نظرتون همه خودروهایی که تو پاچه مردم میندازن و مردم عزیز ما هم با استقبال فراووون میخرن قیمت واقعی داره؟؟؟؟ مثلا همین پراید بی کیفیت به نظر شما قیمت مناسبش چنده؟ که این قیمت بالا رو براش تعیین کردن و مردم همیشه در صحنه هم حمایت میکنن . یک کلام از ماست که بر ماست

  • موسی الرضا موسی الرضا (10 خرداد 1396 ساعت 07:56)

    ولی خوب دمشون گرم بجای اینکه اول ماشین رو تو ایران تست کنن ایرانیها رو واسه قیمت دوبرابری تست میکنن که صدرصد هم موفق هستند

  • Jac S5 Jac S5 (9 خرداد 1396 ساعت 00:26)

    من نمی دونم چیه ماشین های چینی بده که هر کی نداره میگه بده هر کی داره میگه واقعاً راضیم عالیه.من خودم یه جک اس٥دارم و پدرم ام جی جی اس داره پسر عمومم یه لیفان ایکس٦٠داره واقعاً عالین لااقل بهتر از ix35وsportageهستند

    ashkan ashkan (21 خرداد 1396 ساعت 15:00)

    چی‌ میگی عزیز دل

    مازیار مازیار (24 خرداد 1396 ساعت 03:05)

    اره ارههههه تو راس میگی

    Saeed Saeed (31 خرداد 1396 ساعت 09:09)

    عزیزم استانداردهای زندگیت خیلی پایینه که از این آشغالها رضایت داری

    Makarov Makarov (31 خرداد 1396 ساعت 09:38)

    بعله صحیح میفرمایید

    dd dd (4 تیر 1396 ساعت 09:05)

    چی زدی دیشب؟

    اعلا رحیمی اعلا رحیمی (8 تیر 1396 ساعت 10:27)

    داداش انگاری قاطی زدی چی میگی برای خودت

    Amin khan Amin khan (8 تیر 1396 ساعت 10:56)

    دوستان عزیز آخه چرا باید استاندارد زندگی طرف پایین باشه که چینی بخره
    شما وقتی پولت نمیرسه بری هاوایی میری تایلند میری دبی میری آنتالیا نشد میری شمال و کیش و .....
    بالاخره رفتی سفر
    پول تشریفاتی و لوکس سفر کردن نداری اما بالاخره یه سفر رفتنه
    الان هم چینی ها دارن کولاک میکنن ، دوستان این هندی ها اومدن این همه برند رو خریدن ماشیناشون در کنار ژاپنی ها و کره ای ها توی شرق آسیا داره خوب میفروشه
    باور کنیم که ایران برای ماشین خریدن گرونترین کشور دنیاست اما اینکه چینیه پا میشه میاد ایران و داره خدمات میده ینی اینکه ما نتونستیم رشد کنیم
    فقط سیستممون بیماره و نتونسته درست بشه
    بعد از 100 سال هنوز نتونستیم یه پلتفرم درست کنیم 4 تا ماژول روش سوار کنیم که واس خودمونم باشه
    یه سمند بوده که اونم هنوز ایرادای اساسی داره
    بخدا بیماریم که به استانداردهای هم گیر میدیم

    احمد احمد (10 تیر 1396 ساعت 00:40)

    عزیز دل ماشین چینی افت قیمت از نو صفر کیلومتر و سی هزار کیلومتر با مدل یکسال بیست سی میلیونه و هر نوع ماشین دیگه نگاه کنید این چنین نیست من خریدم 90 دوسال سوار شدم دادم 55 .بیشتر ماشین تو شهری هست .خدمات پس از فروش افتضاح دارن ماشین چینی و کسی نمیخره.زیاد قاط میزنه و کیفیتشون یک یا دو درجه بهتر خودرو ایرانیه

    یک جستجوگر بدترین یا بهترین خودرو ها یک جستجوگر بدترین یا بهترین خودرو ها (28 تیر 1396 ساعت 13:19)

    خود درگیری داری

  • جعفر جعفر (8 خرداد 1396 ساعت 10:10)

    مشکل جای دیگری است وقتی صنعت خوردو انحصاری میشود و ایران خودرو و سایپا (در واقع دولت ) هر طور دلشون بخواد مانور میدن و بازار آزادی برای خودرو و حتی دیگر صنایع وجود ندارد همین میشود که بنجل ساخت های چینی هم برای ما شاخ و شانه میکشند . باید منت ما رو بکشن تا بخواهیم خودورو تولید اونهار را سوار بشیم .

  • نیسان نیسان (7 خرداد 1396 ساعت 14:25)

    آقا نیسان جوک عالی با کیفیت عالی وقتی نسان ماشینی به این عالی میزنه کی میره ماشین چینی بخره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • Ali Ali (5 خرداد 1396 ساعت 00:43)

    با سلام قیمت این این خودرو در چین ۱۲ هزار دلار است این خودرو غیر از کشور چین در دنیا هیچ جایگاهی ندارد ایرانی عزیز فعلا با اتومبیلهای مونتاژ داخل و وارداتی از کره بساز ولی جنس چینی نخر فردا گردنشون کلفت میشه ومثل عربها به ما میگن نجس

  • حسین حسین (4 خرداد 1396 ساعت 08:15)

    اشکال بیشتر از خریداره وقتی خریدار حاضره برای یه ماشین شصت هفتاد ملیونی دوبرابرش رو بپردازه خوب دیگه جای حرف نمی مونه بیابید پرتقال فروش را
    همینو بگم که تو آلمان تا فیهاخالدون یه جنسو در نیارن اونم با اطلاعات کامل فنی و کیفی اصلا خرید نمی کنن اما اینجا جنس بی کیفیت چینی رو رو هوا اونم حالت پیش فروش چند ماهه میخرن آخه نیت فقط پز دادنه

  • محمد محمد (3 خرداد 1396 ساعت 01:52)

    بنده خودروهای چری جدید رو چک کردم. واقعا کیفیت این خودروها در حد همون قیمت هم نیست. هموطن عزیز فقط کافی است داخل خودرو بنشینید و فرمان ماشین رو لمس کنید. همین کار رو با یک خودرو دیگه مثلا مزدا انجام بدید، فقط چرم روی فرمان یا پلاستیک داشبورد رو لمس کنید حتما متوجه خواهید شد چقدر فرق دارند. حالا همه چیز و بعد قیمت ها رو مقایسه کنید. چری ارزان نیست.

  • جوجو جوجو (31 اردیبهشت 1396 ساعت 10:57)

    ایرانیا متاسفانه میخرن .

  • ناصر ناصر (31 اردیبهشت 1396 ساعت 10:12)

    جناب دومینیک تورتو
    شما گاری چینی نخر : برو همون پراید لگن خودتو سوار شو......خخخخخخخخ