1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. معرفی مدل‌های پژو 301 و پژو 508 در ایران

معرفی مدل‌های پژو 301 و پژو 508 در ایران

15 بهمن 1396
  • 0

همکاری خودروسازی پژو و ایران‌خودرو البته موضوع چندان تازه ای نیست و حضور این خودروساز فرانسوی و داستان همکاری های متنوّع آن با یکی از بزرگترین خودروسازان ایرانی از بسیاری جهات قابل توجّه و قابل نقد و تحلیل است. واردات، قرارداد مونتاژ، روندهای انتقال فنّاوری، مالکیت سود، مواجهه با تحریم های بین المللی، قهر و آشتی های مکرّر از هر دو سو ... ماجرا و میدان عریض و طویلی است که از هر دیدگاهی می توان در آن سخن راند.

 معرفی مدل‌های پژو 301 و پژو 508 در ایران

امّا هرگاه سخن از انتقال و یا حضور مدل جدیدی از برند پژو باشد، بحث های حاشیه ای فضای اخبار و واقعیات را تحت تأثیر قرار می دهد و آنچه عمدتاً مغفول می ماند، بررسی مستقلّ محصول وارد شده است. این امر از نگاه مصرف کننده که هزینه ها را پرداخت می کند و بخشی از زندگی او تحت تأثیر این محصول است نکته ی مهمی است.

بررسی پژو 301

 معرفی مدل‌های پژو 301 و پژو 508 در ایران

مونتاژ آزمایشی پژو 301 زمانی در برنامه ی کاری ایران خودرو قرار گرفت که واردات آن چندان با موفقیت روبرو نشده بود و مدل های وارداتی اقبال عمومی چندانی نیافتند. این امر لاجرم سبب کاهش هزینه ها و سخت تر شدن کار برای مدل های وارداتی شد.

خاصه اینکه فیس لیفتینگ و بهسازی کیفیتی مدل های مونتاژ شده در ایران فضای سخت تری را برای اتاق معمولی 301 تولید شده در 2016 با قیمت 89 تا 90 میلیون تومان به وجود می آورد. چرا که مدل های ایرانی دارای قیمتی کمتر از 80 میلیون هستند. پیش بینی شکست مدل وارداتی در مقابل مدل مونتاژ شده ی داخلی، تا حدّ زیادی مبتنی بر واکنشی است که بازار آزاد در مقابل قیمت پژو 301 با نرخ 100 میلیون تومان برای مدل وارداتی نشان داد و به یکباره کاهش قیمت 6 میلیون تومانی را برای این خودرو شاهد بودیم.

114 اسب بخار، رقمی است که پیشرانه ی این سدان متوسط القامت، در امر تولید قدرت به آن دست یافته است. گرچه در برخی نظرسنجی ها این محصول با پژوی 206 SD مقایسه شده، امّا فضای بیشتر کابین و جعبه دنده ی اتوماتیک شش سرعته، از وجوه تمایز بارز 301 هستند. استاندارد الایندگی یورو 6 هم، امتیاز قابل ملاحظه ی این خودرو است و آپشن های مختلفی همچون، کیسه های هوای جانبی، سقف آفتابگیر، سنسور دنده ی عقب، کروز کنترل و ... در این محصول جلب توجّه می کند.

باید منتظر باشیم و بازخورد مشتریان و مصرف کنندگان اصلی را نسبت به این سطح از امکانات و قیمت این مدل ببینیم. این مدل هنوز در بازار ایران تازگی دارد و باید بگذاریم سلیقه ی مصرف کننده ی ایرانی در مورد آن تصمیم گیری نماید. اما مسلّما نباید انتظار داشت که با اقبال مدل های قبلی پژو روبرو شود. چرا که هم ایران خودرو انحصار پیشین را ندارد و هم آپشن های ذکر شده در محصولاتی با قیمت های پایین تر می تواند در دسترس مصرف کننده قرار گیرد.

بررسی پژو 508

 معرفی مدل‌های پژو 301 و پژو 508 در ایران

گویا پژو در باب مدل پیشرفته تر 508 سیاست متمایزی اتخاذ نموده و فعلا حق مونتاژ داخلی این خودرو را به شرکت ایران خودرو نداده است. سدان قوی هیکل پژو که خود آن را جایگزین 407 پرماجرا معرّفی می کند، اندکی کمتر از 5 متر طول دارد و در حوزه ابعاد با سدان های شکیل هیوندای و تویوتا مقایسه می شود. این خودرو در سال 2011 توانست در اروپا عنوان خودروی سال را کسب کند.

پیشرانه ی این خودرو در خط تولید های مختلف آن در جهان، انواعی از دیزل، بنزینی و هیبریدی را شامل می شود. در ایران امّا تنها مدل 1.6 لیتری بنزینی آن عرضه می شود. این پیشرانه به همراه توربو شارژر بر روی 508 نصب شده و 165 اسب بخار قدرت تولید می کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو 8.9 ثانیه پیش بینی شده که با توجه به وزن 1410 کیلوگرمی آن، شتاب مطلوبی برای یک سدان شهری محسوب می شود.

حد اکثر سرعت این پژو، 209 کیلومتر بر ساعت است. بسیاری از آپشن های معمول خودروسازی در اروپا بر این اتومبیل شیک نصب شده است که از نظر خریدار ایرانی چیزی فراتر از معمول است. کیسه های هوای سه جهته، ترمزهای ضد قفل، سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش 7 اینچی و .... از این گزینه ها هستند.

قیمت پژو 508 مدل 2016 در بازار فعلی ایران حدود 200 میلیون تومان ارزیابی می شود. این رقم برای مدلهای 2017 به 215 میلیون تومان هم می رسد.

در نهایت انتظار می رود که این دو مدل (پژو 301 و پژو 508) تجربه ی رانندگی با خودروی مونتاژ داخل را با تغییرات اندکی نسبت به خودروهای تولید آسیای شرقی که هزینه های گمرکی فراوان دارند، قدری دستخوش تغییر کنند. امّا گویا سود حاصل از فروش خودروها، بیش از این تغییرات مورد توجه عرضه کنندگان قرار داشته است.



نظرات