1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. نسل بعدی رنو داستر در ایران تولید میشود

نسل بعدی رنو داستر در ایران تولید میشود

20 مهر 1395
  • 0

یکی از مهم ترین اتفاقات در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ برای ما ایرانی ها ، امضای قرارداد جدید همکاری میان شرکت رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود . در بخشی از این قرارداد که چند روز پیش به امضاء رسید ، مونتاژ رنو سیمبل و رنو داستر در کشورمان به چشم می خورد.مونتاژ ۲ خودروی ارزان قیمت اروپایی در ایران که نسخه های وارداتی آن در بازار ایران حضور دارند.

امروز در روزنامه دنیای خودرو به ماسبت این اتفاق ، خودروی رنو داستر خودروی رنو داستر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در همین ابتدا لازم به ذکر است که شرکت رنو در حال کار روی نسل بعدی رنو داستر است که گفته می شود نسل بعدی همان مدلی محسوب می شود که قرار است در ایران تولید شود . تولد داستر

شرکت رنو هفت سال پیش یعنی سال ۲۰۰۹ بایک کانسپت جدید در نمایشگاه خودروی ژنو حاضر شد . خودروی مورد نظر Dacia Duster concept 2009 نام داشت و در کلاس شاسی بلندهای کوچک قرار می گرفت.

این شاسی بلند تحت برند زیر مجموعه رنو به نمایش درآمد و در اصل یک پیش نمایشی از خودروی جدید این کمپانی بود. یک سال بعد داستر تحت برند داچیا وارد بازار شد و پس از آن این خودرو با لوگوی رنو به تولید رسید . داستر در اصل یک شاسی بلند کوچک ارزان قیمت بود که تقریبا در سطح جهانی عرضه شد. این خودرو در کشورهای رومانی ، برزیل ، کلمبیا ، روسیه ، هند و اندونزی مونتاژ شده یکی از پر فروش ترین شاسی بلندهای کوچک به حساب می آید . در حال حاضر نسل اول و فعلی داستر ۷ سال بی وقفه تولید و در این مدت تغییراتی نیز روی آن اعمال شده است . در سال ۲۰۱۳ یک فیس لیفت روی آین خودرو اعمال شد و از آ/ن پس نسخه فیس لیفت آن به بازار عرضه می شود . اکنون باید منتظر معرفی نسل جدید و دوم رنو داستر باشیم .

رنو داستر یا داچیا داستر ؟!

این خودرو با نام رنو داستر در کشورمان شناخته شه اما ممکن است تاکنون آن را بانام داچیا داستر نیز دیده باشید ! اما در اصل باید بگوییم هر دو عبارت متلق به یک خودرو بوده و تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد . حدود ۱۷ سال پیش یعنی در سال ۱۹۹۹۹ شرکت رنو کمپانی خودروساز رومانیایی داچیا را خریداری کرد. از آن زمان تاکن.ن داچیا زیر مجموعه گروه خودروسازی رنو بوده و تحت مالکیت آن فعالیت می کند.. کمپانی رنو برخی خودروهای ارزان قیمت خود را تحت برند داچیا تولید می کند که داستر نیز جزو آن هاست.

هم سفره نیسان جوک

رنو داستر فعلا روی پلت فرمی مشترک با برادران خود مانند لوگان ، ساندرو ، کپچر و … تولید می شود .پلت فرمی که نیسان جوک نیز روی آن سوار شده است. شرکت نیسان و رنو از سال ۱۹۹۹ همکاری مشترکی باهم داشته و به نوعی شریک تجاری به حساب می آیند. علاوه بر پلت فرم ، دیگر بخش های فنی داستر و جوک نیز در برخی نسخه های آنها مشترک است . داستر تاکنون با ۱۰ نوع پیشرانه ۴ سیلندر مختلف از ۱/۵ لیتر توربو دیزل ۸۶ اسب بخاری و توربودیزل ۱۱۰ اسب بخاری تا ۱/۶ لیتری ۱۰۲ و ۱۰۵ و ۱۱۴ اسب بخاری هیبرید، بنزین سوز و گازسوز و در نهایت پیشرانه ۱/۲ لیتری ۱۲۵ اسب بخاری توربوشارژ و ۲ لیتری ۱۳۵ و ۱۴۱ اسب بخاری بنزین سوز عرضه شده که بهترین بازده را میان پیشرانه ها همین نمونه ۱۴۱ اسب بخاری هیبرید بنزین و اتانول سوز دارد و به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و ستاب ۹/۹ ثانیه ای می رسد.این شاسی بلند در دو مدل دیفرانسیل جلو و چهرچرخ متححرک قابل سفارش است و با تونع بالای گیربکس به فروش می رسد.

داستر در Euro NCAP

ی سال پس ار شروع به کار داستر در بازارهای جهانی ، این شاسی بلند کوچک فرانسوی راهی موسسه Euro NCAP شد . Euro NCAP یا همان موسسه ایمنی ترافیک اروپا که یکی از معتبرترین موسسه های فعال در زمینه تست ایمنی خودرو در جهان بود که در سال ۲۰۱۰ داستر را مورد ارزیابی قرار داد . داستر پس از طی مراحل مختلف تست ایمنی در این موسسه توانست در بخش سرنشینان بزرگسال امتیاز ۷۴ درصد ، در بخش سرنشینان خردسال امتیاز ۷۸ درصد ، در بخش عابر پیاده امتیاز ۲۸ درصد و در بخش سیستم های کمکی امتیاز ۲۹ درصد را دریافت کند. امتیازاتی که در نهایت ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی را برای داستر به همراه داشت . بنابراین داستر از نظر ایمنی در رده متوسط قرار داشته اما با ۳ ستاره ایمنی که از موسسه معتبر Euro NCAP دریافت کرده قطعا شرایط بهتری نسبت به خودروهای داخلی و چینی در ایران دارد.

نسل بعدی داستر

در حال حاضر طبق قرارداد جدیدی که با شرکت رنو بسته شده ، نسل جدید داستر ( مدل ۲۰۱۷ ) قرار است در کشورمان مونتاژ شود و داستر مورد نظر برای مونتاژ در ایران نسل اول این شاسی بلند کوچک فرانسوی نیست ، بلکه نسل بعدی آن است. طبق پیش بینی های انجام شده ، گفته می شود نسل بعدی داستر قرار است به زودی توسط رنو رونمایی شود . این روزها تصاویر کامپیوتری زیادی از نسل بعدی داستر در فضای مجازی منتشر شده که از داستر فعلی ظاهر زیباتری دارد ، اما هنوز چهره اصلی آن مشخص نشده است. گفته می شود حتی قرار است نسخه ۷ نفره این شاسی بلند نیز از نسل بعد تولید شود .

داستر و کاربری های متفاوت

تاکنون در این ۷ سال نسخه های زیادی از داستر ساخته شده که برخی از آنها تنها در حد یک خودروی کانسپت باقی مانده اند و برخی دیگر به مرحله تولید رسیده اند. در این میان ، نسخه داستر اوروچ را می توان برجسته ترین آن ها دانست . در سال ۲۰۱۴ شرکت رنو یک کانسپت جدید با نام Renault Duster Oroch Concept (2014) معرفی کرد. خودروی مورد نظر یک داستر در کلاس پیکاپ های چهار در کوچک بود . یک سال بعد این خودرو وارد خط تولید رنو در کشورهای برزیل و کلمبیا شد و در حال حاضر داستر اوروچ از سال ۲۰۱۵ با مشخصات فنی مشترک با داستر در حال تولید است . اینخودرو از نظر ظاهری شبیه داستر است و تنها تحت برند رنو تولید می شود. علاوه بر این ، داستر تاکنون در کشورهای مختلف در نقش خودروهای کار نیز ایفای نقش کرده که از مهم ترین آن ها می توان به خودروی پلیس ، تاکسی ، آمبولانس ، خودروی آتش نشانی و … اشاره کرد.

داستر چند ؟

رنو داستر را می توان یکی از محصولات پر فروش رنو دانست . در سال ۲۰۱۴ داستر تحت دو برند رنو و داچیا در مجموع پس از ۴ سال به رکورد یک میلیون دستگاه تولید دست یافت. علاوه بر این داستر در سال گذشته میلادی توانست فروش ۱۲۵ هزار و ۴۱۶ دستگاهی را در اروپا تجربه کند که از این حیث ، پس از رنو کپچر ، اوپل و اکسهال مو کاو پژو ۲۰۰۸ به عنوان چهارمین شاسی بلند کوچک پر فروش اروپا شناخته می شود . در نیمه سال جاری میلادی نیز داستر جایگاه پهارمی خود را حفظ کرده و اکنون بالاتر از خودروهای صاحب نامی چون نسان جوک ، سوزوکی ویتارا ، کیاسول ، سانگ یانگ تیوولی ، ججیپ رنگید ، فیات ۵۰۰X ، شورات تراکس ، فورد اکو اسپرت و … قرار گرفته است . داستر یکی از ارزان ترین شاسی بلندهای موجود در جهان بوده و در حال حاضر قیمت پایه آن در کشور امارات که مبدا بسیاری از خودروهای وارداتی کشورمان است معادل ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. اما اگر به دنبال ارزان ترین قیمت داستر در کشورهای حاشیه خلیج فارس باشیم ، باید گفت این رنو را در کشور عمان حتی با قیمت پایه ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز می توان خریداری کرد. مبلغی که با آن در ایران می توان خودروی دنا خرید.

منبع:روزنامه دنیای خودرو



نظرات