1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

11 مرداد 1393
  • 2

همان طور که در جریان هستید، سایپا اخیراً با شرکت چانگان برای تولید مشترک محصولات به توافق رسیده و تعدادی از مدل‌های این شرکت چینی را نیز پیش‌فروش می‌نماید. بنابراین تصمیم گرفتیم تا نگاهی به محصولات چانگان بیاندازیم تا ببینیم احتمال ورود چه خودروهایی به سبد محصولات سایپا در آینده نزدیک، بیشتر است.

بعد از معرفی دو مدل سدان ایدو و کراس آور CX35 به سراغ کوچک‌ترین عضو خانواده چانگان می‌رویم که محصولی با نام پر مسمای مینی است. بنی سوپر مینی (Benni mini) در سال 2009 به بازار معرفی شد و نهایتاً اولین فیس لیفت آن نیز در سال 2012 رونمایی شد. بنی در دو مدل با شاسی‌کوتاه با نام مینی و فاصله بین دو محور کشیده‌تر با نام لاو (Love) عرضه می‌گردد.

چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

طراحی مینی در ابتدا تداعی‌گر خودروهایی چون کیا پیکانتو و شورولت اسپارک می‌باشد. با این وجود می‌توان طراحی این خودرو را مقبول دانست. مخصوصاً اگر بخواهیم آن را با طراحی لوبو مقایسه کنیم. چهره خندان و بامزه بنی با چشمان بیرون زده و لبخندی که روی هواکش سپر جلو نقش بسته مشکل خاصی ندارد. چراغ‌های چند تکه عقب و ترکیب آن‌ها با درب بزرگ شیشه ای عقب هم بدیع و عجیب و به نظر می‌رسند. البته در سال 2014 یک مدل با طراحی کاملاً متفاوت و البته چراغ‌هایی متعارف در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش گذاشته شد که می‌تواند سال آینده جانشین مدل فعلی گردد.

مدل مینی اکنون با فاصله بین دو محور 2345 میلی‌متر و طول کلی 3520 میلی‌متر، واقعاً یک ماشین فشرده و جمع و جور محسوب می‌شود. عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 1570 و 1490 میلی‌متر می‌باشند. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور یک لیتری قرار گرفته که توسط دفتر این شرکت در یوکوهامای ژاپن طراحی شده است. این پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ DOHC قادر است نیروی 68.6 اسب بخار را در دور موتور 5600 و گشتاور 90 نیوتن متر را در دور موتور 4600 دور بر دقیقه تولید کند. انتقال نیرو به چرخ‌های جلو توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 5 سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد. با چنین قوای محرکه ای نباید انتظار یک خودروی چابک شهری را داشته باشید.

چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

مصرف سوخت مینی تنها 5.8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. با این وجود، این مصرف هم برای یک خودروی یک لیتری با این اندازه و ابعاد و وزن 870 کیلویی بدنه، چندان مطلوب محسوب نمی‌شود و نشان از تکنولوژی پایین پیشرانه دارد.

ارزان‌ترین مدل مینی تنها 29900 یوان (4842 دلار) قیمت دارد که البته با این قیمت فاقد تجهیزاتی چون فرمان هیدرولیک، پنجره‌های الکتریکی، قفل مرکزی، سیستم صوتی، تهویه مطبوع ایربگ و حتی ترمز ضد قفل می‌باشد. بنابراین باید دور چنین مدلی را به عنوان یک خودروی وارداتی خط کشید. در عوض مدل MT-4 این خودرو با ارائه این تجهیزات به صورت استاندارد بعلاوه 4 عدد اسپیکر و تجهیزات الکتریکی بیشتر 10 هزار یوان گران‌تر بوده و با قیمت 39900 یوان (6462 دلار) به فروش گذاشته شده است. اگر این خودرو وارد ایران شود، با توجه به واردات به صورت CKD و تعرفه‌های بازرگانی، قیمت تمام شده ای حدود 20 میلیون تومان خواهد داشت.

سال گذشته در مجموع 51462 دستگاه بنی مینی به فروش رسید. رقبای این خودرو در بازار شامل چری QQ که در ایران به نام ام وی ام 110 می‌شناسیم، جیلی پاندا و باید F0 می‌شوند.

چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

چانگان بنی مینی، خودروی احتمالی آتی بازار ایران

منابع :

chinabrandcars.com
cars-chinese.com
chinaautoweb.com

منبع Car.ir


نظرات

  • steven adams steven adams (14 فروردین 1396 ساعت 21:15)

    آدم به 206 که نگاه میکنه میبینه 10-15 بیشتر ارزش
    این جوجه رنگی که بماند
    5-6 بیشتر باشه آدم خر بخره بهتره
    آخه 90 اسب بخار؟؟؟؟

  • جرمی جرمی (24 آبان 1393 ساعت 19:21)

    اگر به قیمت 20میلیون نمونه فول ان بفروش برسه میتونه بی رقیب باشه و پر فروش.