1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بیش از 40 نمایندگی خارجی خودرو در ایران وجود دارد

بیش از 40 نمایندگی خارجی خودرو در ایران وجود دارد

27 دی 1395
  • 0

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه توقف ثبت سفارش برخی واردکنندگان تأثیری بر قیمت خودرو نمی‌گذارد، گفت: بیش از 40 برند خودرو در ایران نمایندگی دارند.

یدالله صادقی در نشستی خبری در خصوص عدم صدور مجوز برای واردکنندگان خودرو که فاقد نمایندگی رسمی از شرکت مادر هستند، گفت: دولت دستورالعملی را در خصوص ساماندهی بازار ارز صادر کرد که در بند ۶ این دستورالعمل، وزارت صنعت مکلف شده که کالاهای سرمایه‌ای و بادوام از جمله خودرو مستلزم این هستند تا سیستم خدمات پس از فروش داشته و نمایندگی باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: این موضوع همچنین شامل ماده ۴ قانون حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که تمامی عرضه‌کنندگان کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو و لوازم خانگی، مکلف هستند تا خدمات پس از فروش داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش در مرکز امور اصناف و بازرگانان، اشخاصی که نمایندگی کالاهای سرمایه‌ای و بادوام می‌گیرند، باید در این مرکز به ثبت برسانند تا ما خدمات پس از فروش آنها را کنترل کنیم، اظهار داشت: در شرایط فنی، واردکنندگان صاحب نمایندگی باید، مدل‌ها و کالاهایی را به کشور بیاورند که نمایندگی آنها را در کشور داشته باشیم و اگر نمی‌توانند خدمات پس از فروش را تأمین کنند، با پرداخت مبلغی به نمایندگی‌ها، این کار برای آنها انجام می‌شد.

صادقی با تأکید بر اینکه نمایندگی‌های خودرو در حال حاضر ظرفیت تأمین بازار را دارند، گفت: بیش از ۴۰ نشان تجاری برند در زمینه خودرو داریم که اینها از کشورهای اصلی نمایندگی گرفته‌اند و در حال حاضر برندهای بسیار معتبری از کشورهای اروپایی و آسیایی در کشور نمایندگی دارند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این نیست که با محدودیت در واردات خودرو، تأثیری در قیمت این کالا ایجاد شود، گفت: ما معتقدیم افزایش رقابت میان برندهای موجود برای کنترل قیمت و ارتقای خدمات پس از فروش، بسیار مناسب است؛ البته تغییراتی که در نرخ ارز و یا سایر موارد مرتبط با نرخ خودرو ایجاد می‌شود، ممکن است در بازار تأثیر بگذارد؛ اما دستور وزارت صنعت مبنی بر توقف واردات از سوی اشخاص بدون مجوز نمایندگی، تأثیری در بازار ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اینکه برخی از نمایندگی‌های موجود در ایران در سایت اصلی برند به ثبت نرسیده است، گفت: ملاک ما این نیست که یک شرکت باید در سایت برند اصلی ثبت شده باشد؛ بلکه ما مستنداتی را از نمایندگی‌ها دریافت می‌کنیم که به تائید شرکت اصلی و نمایندگان اتاق بازرگانی در مبدأ رسیده باشد.

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانی وزارت صمت با اعلام اینکه البته برخی از نمایندگی‌ها نتوانستند دوباره گواهی خود را تمدید کنند، گفت: ما نیز اجازه ثبت سفارش مجدد را به آنها نداده‌ایم؛ اما این شرکت‌ها از قبل در ثبت‌سفارش بوده و واردات چندین خودرو را به ثبت رسانده‌اند؛ بنابراین فعلاً اجازه واردات خودروهای قبلی را دارند.

وی در خصوص اجرای شناسه کالاها در گروه‌های «الف»، «ب» و «ج» گفت: نحوه استفاده از شناسه کالا مشخص شده است و در بازده زمانی تا ۲۵ بهمن، شناسه کالاها در گروه «الف»، «ب» و «ج» راه‌اندازی می‌شود. در گروه «الف» برخی کالاها مانند سیگار و موبایل به اتمام رسیده و در مرحله رفع اشکالات است.

صادقی ادامه داد: در زمینه موبایل هر تکلیفی بوده است در بخش تجاری مانند طراحی سامانه و تدوین فرآیندهای اجرایی مربوط به عملیات رجیسترینگ موبایل انجام شده است.

وی با بیان اینکه به تازگی هم نامه‌ای از سوی وزارت صنعت به دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال شده است، گفت: در این نامه عنوان شده که این وزارتخانه آمادگی کامل را برای اجرای رجیستری کردن موبایل در کشور دارد و همکاران ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید آمادگی خود را اعلام کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساماندهی شبکه‌های توزیع در کشور گفت: سعی و تلاش ما این بوده که عمده کالاها از طریق شرکت‌های پخش توزیع شود؛ علاوه بر این شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم که تا شش تا هفت درصد سیستم خرده‌فروشی را در کشور بر عهده دارند.

صادقی با بیان اینکه تلاش دولت این است که سهم اینها بیشتر باشد، گفت: دولت توجه دارد که واحدهای موجود در چارچوب حقوقی خودشان به نحوی ساماندهی شوند که مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف را داشته باشند و از طریق تشکیل این شرکت‌ها پشتیبانی شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فعالیت‌های اینترنتی گفت: متأسفانه عده‌ای به صورت غیرمجاز در فضای مجازی اقدام به فروش اجناس می‌کنند که ما به دنبال این هستیم تا اینها پروانه کسب بگیرند تا در این فضا هم، کالاها صحیح مبادله شود.

وی با اشاره به ساماندهی بازار لاستیک خودرو گفت: برندها در این بازار محدود به برندهای باکیفیت از سراسر دنیا شده‌اند و تولیدکنندگان هم امکان عرضه کالاهای خود را در بازار داخل دارند. بر این اساس، رقابت مناسبی هم بین تولیدکنندگان داخلی و برندهای معتبر خارجی در بازار شکل گرفته است.

منبع:مهر



نظرات