1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروسازان ملزم به پرداخت سود انصراف می‌شوند

خودروسازان ملزم به پرداخت سود انصراف می‌شوند

8 مهر 1394
  • 0

با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو در صورت انصراف خریداران از خرید خودرو ملزم به پرداخت سود انصراف به مشتریان خواهند بود.

در حال حاضر اگرچه خریداران خودروهای داخلی و خارجی در صورت انصراف از خرید می‌توانند با پر کردن فرم انصراف، اصل پول واریزی را دریافت کنند اما از یک سو سودی به این پول تعلق نگرفته و از سوی دیگر مدت زمان بازپرداخت پول به خریدار مشخص نیست و در مواردی این کار چندین ماه طول می‌کشد.

این در حالی است که در مدت زمانی‌که وجوه پرداختی مشتریان در حسابهای خودروسازان و واردکنندگان خودرو قرار دارد، این شرکتها از این پول استفاده کرده و منطقا باید مانند سیستم بانکی، سود سپرده‌گذاری را به ازای مدت زمان استفاده از پول مشتری به وی پرداخت کنند.

این موضوع در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است به‌گونه‌ای که در صورت انصراف خریدار خودرو در بازه زمانی حداقل یک ماه پس از عقد قرارداد، سود انصراف به او تعلق می‌گیرد.

در این زمینه در ماده 12 این قانون آمده است:" در صورت اعلام انصراف خریدار یک ماه پس از عقد قرارداد، بازپرداخت سود انصراف محاسبه و پرداخت می‌شود. بازپرداخت اصل مبلغ پرداختی و سود انصراف حداکثر ظرف بیست روز به خریدار صورت می‌گیرد. انصراف مشتری قبل از یک ماه پس از عقد قرارداد پذیرفته می‌شود، اما سود به آن تعلق نمی‌گیرد".

در تبصره این ماده نیز آمده است:" در صورتی‌که بازپرداخت مبالغ اولیه پرداختی مصرف‌کننده به مدت زمان بیش از بیست روز منجر شود، سود انصراف متعلقه از تاریخ تاخیر در پرداخت تا تاریخ پرداخت وجوه نیز باید محاسبه و پرداخت شود".

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.



نظرات