1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

26 تیر 1393
  • 15

عطش ارتفاع‌سواری ایرانیان هنوز هم سیری‌ناپذیر است؛ به گونه‌ای که طی ماه‌های گذشته نام کیا اسپورتیج همچنان در صدر پرفروش‌ترین خودرو‌های وارداتی به چشم می‌خورد‌. در این بین خودروسازان و شرکت‌های متعددی در کشورمان سعی کرده‌‌اند هر یک سهمی از این بازار را در اختیار بگیرند اما عمدتا یا خودرو‌های شاسی‌بلند‌نما به بازار عرضه کرده‌اند‌ یا قیمت شاسی‌بلند‌هایشان سر به فلک می‌کشد‌. در بحبوحه جنگ چهار‌چرخ‌های مرتفع سخت می‌شود شاسی‌بلندی پیدا کرد که هم بلند باشد هم اهل مبارزه با موانع طبیعت‌! اگر هم پیدا شود، قیمتش باعث می‌شود دسترسی عموم به آن غیر‌ممکن باشد‌. در این شرایط گروه بهمن دست به کار شده و شاسی‌بلندی را برای عرضه در بازار ایران آماده کرده است که علی‌رغم قیمت مشابه دیگر شاسی‌بلند‌های ارزان بازار مزیت‌های بیشتری نسبت به رقبای هموطنش از چین دارد و در عین حال معنای واقعی آفرود را مانند یک قوچ کوهنورد به چشم‌بادامی‌های سرزمین اژدها دیکته می‌کند‌.

این شاسی‌بلند جدید لند‌مارک نام دارد و محصولی از شرکت خودروسازی ZXAUTO چین است‌. ما نیز برای آنکه ببینیم لندمارک برای آفرود واقعی به ایران آمده یا قدم زدن در خیابان‌های آسفالت تصمیم گرفتیم ملاقاتی با این خودرو جدید ترتیب دهیم و آن را به آزمون آفرود و آنرود در ایران دعوت کنیم‌.

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

قلب میتسوبیشی در دل لندمارک

پیشرانه این خودرو با کد 4G69 توسط میتسوبیشی طراحی شده و با بهره‌گیری از حجم 2.4 لیتر و 16 سوپاپ توانایی تولید حداکثر قدرت 128 اسب بخار در دور موتور 2500 تا 3000 را داراست‌. اما مشخصه‌ اصلی که می‌تواند در کنار آپشن دو‌دیفرانسیل این خودرو عبور از مسیر‌های سخت آفرود را هموار کند گیربکس توانا و 200 نیوتن‌متر گشتاور است که در دور 2500 تا 3000 تولید می‌شود. این عدد در حالی به دست می‌آید که در 2 شاسی‌بلند ام‌وی‌ام و لیفان حداکثر گشتاور که عامل اصلی کشش است در دور موتوری بالاتر از 4000 به دست می‌آید و تداوم نیز ندارد اما لند‌مارک امکان دستیابی به این کشش در دور موتور پایین‌تری را فراهم می‌کند‌. با بررسی ضرایب گیربکس 5 سرعته دستی این خودرو و مقایسه آن با ضرایب گیربکس کاپرا می‌توان دریافت که گیربکس برای دنده‌های یک تا 3 دستخوش تغییراتی شده تا با وزن 1855 کیلوگرمی این خودرو در برابر وزن 1730 کیلوگرمی کاپرا بیشتر هماهنگ شود‌.

ضرایب دنده از یک تا 3 نسبت به کاپرا کاهش چشمگیری پیدا کرده‌اند که نشان‌دهنده تلاش برای دستیابی به دور بالاتر به جای قدرت و کشش بیشتر در مقایسه با این پیکاپ است زیرا در کاپرا اولویت اول ایجاد بهترین شرایط برای حمل بار است اما در لندمارک این مسئله جای خود را به سرعت داده است‌. ظرفیت باک لند‌مارک مانند کاپرا 74 لیتر است و سیستم ترمز این خودرو نیز مشابه کاپرا در جلو از نوع دیسکی و در عقب کفشکی است. سیستم تعلیق این شاسی‌بلند در جلو از نوع جناغی با میله پیچشی است که در طراحی یک شاسی‌بلند برای کوهنوردی کمک بسزایی می‌کند و همچنین در عقب مشابه کاپرا شاهد تعلیق فنر تخت هستیم . از جمله اصلی‌ترین تغییرات لند‌مارک نسبت به کاپرا می‌توان به بهره‌گیری از 2 فن برای رادیاتور در مقایسه با رادیاتور تک‌فن کاپرا اشاره کرد‌.

لندمارک همچنین در بخش ایمنی ضمن بهره‌گیری از 2کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو به سیستم ترمز ضد‌قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مجهز شده است‌.

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

اسمارتهای جدید مرسدس رونمایی شدند

لند‌مارک چه مزیتی نسبت به شاسی‌بلند‌های چینی دیگر بازار دارد‌؟

لندمارک از نظر ابعاد در دسته شاسی‌بلند‌های متوسط قرار می‌گیرد و در حقیقت با قیمت 76.8 میلیون‌تومانی ارزان‌ترین شاسی‌بلند متوسط بازار ایران است‌. این شاسی‌بلند 4.7 متری حدود 40 سانتیمتر طول بیشتر در مقایسه با لیفان X60 ام‌وی‌ام X33 دارد و ارتفاع آن 10 سانتیمتر بالاتر از این دو خودرو قرار می‌گیرد. فاصله بین دو محور این خودرو که در حقیقت نشان‌دهنده فضای طولی در اختیار سرنشینان است نیز 25 سانتیمتر نسبت به دو خودرو مذکور بیشتر است‌.

مزیت دیگر لند‌مارک در مقایسه با شاسی‌بلند‌های هم‌قیمتش در بازار علاوه بر فضای به‌مراتب بیشتر برای سرنشینان فضای گسترده بار است‌. این خودرو در بیشتر بازار‌های جهان با 3ردیف صندلی و ظرفیت 7 تا 8 سرنشین عرضه می‌شود اما گروه بهمن برای در نظر گرفتن بیشترین فضای بار در این خودرو 2 صندلی در قسمت عقب را حذف کرده تا لندمارک به یکی از جادار‌ترین شاسی‌بلند‌های بازار (با حجم 2000 لیتر) تبدیل شود و حتی این موضوع مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که بر اساس شنیده‌ها لند‌مارک قرار است به زودی جانشین نیسان سرانزا به عنوان خودرو پول‌رسان شود و این جایگزینی تنها به دلیل فضای گسترده داخل این خودرو محقق شده است‌.

این در حالی است که شاسی بلند های چینی رقیب این خودرو در بازار با خوابانیدن ردیف دوم صندلی ها تازه فضای بارشان به 1900 لیتر می رسد و این در حالی است که لندمارک بدون خوابانیدن صندلی ها چنین فضایی را در اختیارتان قرار می دهد . مهم‌ترین مشخصه لندمارک که آن را از دیگر چینی‌ها مجزا می‌کند، بهره‌گیری از سیستم دو‌دیفرانسیل الکترونیکی است به گونه‌ای که تنها از طریق یک کلید تنظیم‌کننده شما امکان انتخاب از بین حالت‌های تک‌دیفرانسیل سبک (‌محور عقب فعال‌)‌، دو‌دیفرانسیل سبک (‌4H) و دو‌دیفرانسیل سنگین (‌4L) را خواهید داشت‌. مزیت بهره‌گیری از هر دو دیفرانسیل ضمن افزایش قدرت آفرود این امکان را فراهم می‌کند تا در حالت 2H رانندگی شهری با کمترین میزان مصرف و سبک‌ترین حالت را تجربه کنید تا در رانندگی آفرود بتوانید از تمام قوای این خودرو استفاده کنید‌.

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

در اتاق لندمارک چه می‌گذرد؟

صندلی‌های با روکش پارچه‌ای نشیمن مناسبی را در اختیار سرنشینان و راننده قرار می‌دهند. تنظیمات صندلی‌ها به صورت دستی انجام می‌شود و صندلی‌های عقب با امکان خواباندن به صورت 60/40 فضای گسترده بار را به بیش از آنچه انتظار دارید تبدیل می‌کنند‌. کنسول طراحی ساده‌ای دارد و مجموعه نمایشگر‌های پشت آمپر نیز به دنبال خودنمایی با طرح‌های خاص و عجیب نیستند اما در دل این سادگی امکانات متوسطی در نظر گرفته شده است تا به عنوان یک شاسی‌بلند با قیمت اقتصادی کمبود خاصی را در اتاق لندمارک حس نکنید‌. سانروف‌، سنسور هشدار موانع عقب‌، آینه‌های جانبی برقی به همراه راهنما‌، سیستم ضد سرقت و سیستم صوتی با ورودی USB به همراه مه‌شکن جلو و عقب نیز از جمله دیگر آپشن‌های این شاسی‌بلند جدید هستند. به عنوان یک سرنشین در اتاق لندمارک نه از نظر فضای پا و نه از نظر فضای سر و نشیمن به هیچ‌عنوان احساس ناراحتی و کمبود به خصوص در مسیر‌های طولانی نخواهید کرد چرا که گستردگی ابعاد اتاق به گونه‌ای در نظر گرفته شده که به گفته ZXAuto یادآور آسایش یک لیموزین از نظر ابعاد باشد؛ موضوعی که در دو شاسی‌بلند چینی دیگر بازار جای بحث دارد‌. اما داستان آپشن های لندمارک همینجا تمام نمی شود چرا که بهمن خودرو فهرستی از آپشن های قابل انتخاب را نیز پیش روی مشتریان لندمارک قرار داده است که شامل سیستم DVD مجهز به GPS ، مانیتور LCD و دوربین دید عقب ، گارد جلو ، غربیلک فرمان و قطعات دکوراتیو چوبی به همراه آنتن دیجیتال می شود و به صورت جداگانه قابل انتخاب است .

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

آزمایش رانندگی در کوهستان و جاده

در لندمارک شما با یک شاسی‌بلند چینی دیگر روبه‌رو نیستید که در خیابان حرفی برای گفتن نداشته باشد‌. ارتفاع زیاد این خودرو از سطح زمین و ابعاد بزرگش باعث می‌شود وقتی در کنار یک کیا اسپورتیج یا هموطنان چینی‌اش قرار می‌گیرید به واقع معنای یک شاسی‌بلند متوسط را درک کنید. اگر قصد دارید یک خودرو شاسی‌بلند را به خاطر ارتفاعش از زمین انتخاب کنید، لندمارک با 202 میلیمتر حداقل فاصله از سطح زمین حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر لیفان X60 یا ام‌وی‌ام X33 با حداقل فاصله حدود 17 سانتیمتری دارد. مسیرمان را پشت فرمان لندمارک به سمت مسیری کوهستانی آغاز کردیم‌.

عرض 1.8 متری این خودرو با توجه به طول زیاد خودرو و ارتفاع بلندش در ابتدا این حس را القا می‌کند که هر‌گونه انحراف در زمان رانندگی اجتناب‌ناپذیر است اما سیستم تعلیق خودرو در گذر از پیچ‌ها و سبقت‌گیری‌های ناگهانی این ذهنیت را کمرنگ کرد‌. تعویض دنده‌ها به راحتی انجام می‌شود و شتابگیری خودرو در دنده‌های 1 ، 2 و 3 چندان قابل توجه نیست اما با ورود به دنده 4 و 5 این مسئله دلنشین‌تر می‌شود. با ورود به مسیر کوهستانی تصمیم گرفتیم ابتدا چند پیچ تند را در حالت 2H با دیفرانسیل عقب پشت سر بگذاریم تا ببینیم سیستم فرمان و تعلیق لندمارک تا چه اندازه می‌توانند ما را همراهی کنند‌. شتابگیری در سربالایی‌ها به کندی انجام می‌گرفت اما با این حال سیستم فرمان به خوبی واکنش نشان می‌داد و سیستم تعلیق نیز علی‌رغم ضربه‌های نسبتا خفیف به سرنشینان عقب به خوبی در کنترل پایداری خودرو ما را همراهی می‌کرد‌.

عرض نسبتا زیاد لاستیک‌ها نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل کنترل خوب این خودرو بودند‌. تصمیم گرفتیم در ادامه راه شیب‌روی این شاسی‌بلند را مورد آزمایش قرار دهیم اما پیش از آن تصمیم گرفتیم نگاهی به زیر‌بندی خودرو بیندازیم‌. با طراحی صحیح یک شاسی‌بلند تمامی اجزای فنی خودرو در سطح بالایی قرار گرفته‌اند و در بخش جلو و عقب به خصوص در انتخاب ارتفاع سپر‌ها به گونه‌ای مهندسی شده است که در ورود یا خروج از شیب نگران نباشیم‌. سیستم کنترل وضعیت حرکتی محور‌های را در حالت 4H یا دو‌دیفرانسیل سبک قرار دادیم به جاده‌های خاکی قدم گذاشتیم‌. به نظر می‌رسید در این شرایط کشش خودرو در دنده‌های اولیه بهتر از حالت تک دیفرانسیل بود‌.در مسیر پیش رو به چند پستی و بلندی برخورد کردیم و برای گذر از آنها تصمیم گرفتیم سیستم 4L یا دو‌دیفرانسیل سنگین را نیز وارد مدار کنیم‌.

در گذر از این موانع مهم‌ترین نگرانی عدم تماس یک یا دو لاستیک با سطح زمین به دلیل عمق زیاد موانع بود اما ارتفاع بالای لندمارک تنها مشکل‌گشای این دغدغه بود و همین موضوع باعث شد در مسیری که پیش‌تر با خودرو‌های ژاپنی و کره‌ای هم به سختی پیموده بودیم بتوانیم با لند‌مارک سربلند بیرون بیاییم‌. پس از این آزمایش نوبت به بررسی کیفیت تجهیزات فنی این خودرو در یک رانندگی سنگین آفرود رسید به همین دلیل با سرعت از موانع عبور کردیم و بعد از 4 پرش به بررسی بخش‌های زیرین خودرو و سلامت آنها پرداختیم. با انجام موفقیت‌آمیز آزمایش‌های شیب‌روی و عبور از موانع تنها چند ضعف کوچک در کشش خودرو در مواجهه با شیب‌های تند و پایداری متوسط خودرو در شیب‌های جانبی به علت عرض کم و ارتفاع زیاد احساس شد‌. نبرد کوهستان به اتمام رسید و در مسیر بازگشت بار دیگر از ارتفاع بلند لندمارک با رنگ آبی خاصش نظاره‌گر نگاه‌های متفاوت مردم به این خودرو بودیم. شاید بزرگ‌ترین بدشانسی لندمارک در نگاه ما ایرانیان چینی‌بودنش است زیرا پیش از آزمایش در کوهستان بزرگ‌ترین نگرانی ما احتمال خرابی برخی قطعات فنی در گذر از موانع طبیعی و پرش‌ها بود اما این بدشانسی در طول آزمایش هیچ‌گاه گریبان لندمارک را نگرفت و لندمارک نشان داد که می‌تواند یک چینی خوش‌شانس و مورد پسند باشد آن هم فقط و فقط با داشتن دو‌دیفرانسیل فعال‌!

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک

اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسی‌بلند جدید گروه بهمن‌؛ لندمارک شدند

لندمارک در بازار

خودرویی که در این مقاله مورد آزمایش قرار دادیم یکی از نمونه‌های تولیدی بهمن موتور است که به‌تازگی از خط تولید این شرکت خارج شده و در حال حاضر مشغول دریافت مجوز‌های لازم برای شماره‌گذاری است‌. لندمارک ارزان‌ترین شاسی‌بلند سایز متوسط بازار ایران است که نسبت به رقبای چینی دیگرش مزیت‌های قابل توجهی دارد‌. فروش این خودرو هم اکنون توسط گروه خودروسازی بهمن به دو صورت نقدی و پیش فروش با قیمت نهایی 8/76 میلیون تومان آغاز شده است.یکی دیگر از مزایای این خودرو بعد از عرضه کاپرا اشراف کامل بخش خدمات پس از فروش گروه بهمن به مشکلات احتمالی این محصول و همچنین دانش کافی برای تعمیرات این محصول است لذا لندمارک حتی پیش از عرضه مشکلی از نظر بخش خدمات و قطعات نخواهد داشت و این اطمینانی است که به واسطه سابقه درخشان گروه خودروسازی بهمن به مشتریان ارائه می‌شود‌.

نوع موتور 4G69 میتسوبیشی

حجم‌موتور(سی‌سی) 2378

تعداد سیلندر/سوپاپ 4/16

حداکثر قدرت/دور در دقیقه 128/2500-3000

حداکثر گشتاور/دور در دقیقه 200/2500-3000

گیربکس 5 سرعته دستی

محور فعال 4WD

تایر 235/70R16

ظرفیت باک ( لیتر)74

طول×عرض×ارتفاع (میلیمتر) 4717×1790×1790

فاصله بین دو محور ( میلیمتر) 2850

وزن خالص (کیلوگرم) 1855

قیمت 8/76 میلیون تومان

عکاس : اعظم صباغ



نظرات

  • فردین یدالهی فردین یدالهی (18 اردیبهشت 1400 ساعت 13:19)

    سلام خسته نباشید بله شاید لندمارک از ماشین های اروپایی مثل تویتا لندکروز V8 و تویتا سری هفتاد و.... این ها کیفیت کمتری داشته باشه ولی جز بهترین ماشین های ایرانی هست ما خودمون داریم این ماشین رو نسبت به کاپرا و ... این چیزها در آفرود خیلی قویتر و مقاوم تر هستن ما مزرعه پرورش ماهی قزل الا داریم یک جاده ناهموار و خیلی سخت داره مخصوصا زمستون ها که گل میشه وقتی این خودرو رو می‌زدیم روی حالت دنده کمک خیلی راحت می رفت ولی کاپرا اومد اصلا تو همون شیب اول گیر کرد بکسلش کردیم من خودم از ماشین های چینی خیلی بدم میاد ولی خودم به شخصه دیدم این ماشین آفرود خوبی داره ولی هرچند که بازم از ظاهرش بدم میاد ولی جز بهترین ماشین های ایرانی هست تازه فزمونش هم کاملا هیدرولیک هست

  • حسین حسین (17 اسفند 1395 ساعت 23:08)

    با سلام وخسته نباشید.آیا کسی میدونه که فرمانش هیدرولیکی هست یا نه??? لطفا اگه کسی میدونه سریع جواب بده من تو فروردین میخواهم بخرمش لطفا سریع بگید.ممنون.

  • پارسی تبار پارسی تبار (22 شهریور 1393 ساعت 12:21)

    واقعا زشت و مزخرفه

  • امین  ع امین ع (13 مرداد 1393 ساعت 09:54)

    یه اشغال چینی دیگه . واقعا جای تاسف داره . برین 4 تا ماشین دروست حسابیه اروپای ، امریکای بیارین . تو تمام دنیا میگردن کم مصرف ترین و کوچیکترین ماشینو بخرن واسه شهر بعد ما میریم ماشین گنده میخریم ، انتخاب ماشینمونم مثل ادم نیست . ماشین شاسی بلند به درد جاده میخوره نه شهر . البته این چینیاش تو جاده نمیره دیدم تو سر بالای جوش میاره کولرش که بیشتر مثل پنکه میمونه . خدایی چقدر ملت بد بختی هستیم.

  • ماسل ماسل (13 مرداد 1393 ساعت 09:10)

    ازقیافش معلوم افتضاح است همین رو میتونم بگم

  • امید غلامی امید غلامی (5 مرداد 1393 ساعت 20:25)

    خلاقیت خودرو ساز های داخلی منو کشته!!! خودروهای خارجی هرچقدم که گرون باشن ارزش خریدن داره

  • ارابه ارابه (28 تیر 1393 ساعت 21:26)

    خیلی بی ریخته..

  • سوارکار سوارکار (28 تیر 1393 ساعت 15:08)

    .بااین پول یه ویتارا یاسانتافه یااسپورتیج یاتوسان کارکرده تمیز میشه خرید.وافعا خیلی احمقانه است که یارومیره 90یا100تومن جیلی یا این رو بخره

  • علیضا علیضا (28 تیر 1393 ساعت 10:50)

    به نظر میاد رنگ مشکی بیشتر بهش میاد

  • علیضا علیضا (28 تیر 1393 ساعت 10:48)

    آفای آسد...
    شکل ظاهری این خودرو با گارد جلو کاملا زیبا میشه

  • علیضا علیضا (28 تیر 1393 ساعت 10:46)

    همون کاپرا خودمونه
    همه چیزش یکیه... قیمتش 76 خوبه ولی ککاپرا 71 میلیونه
    مشکل اصلی این خودرو شتابشه و تعلیقش خیلی بد میکوبه
    اما لوزم جانبیش خیلی با کیفیت نیست
    البته از ام وی ام و لیفان فیلی بهتره
    موتور این خودرو سروصدا زیادی تولید میکنه
    نسبت به قیمتش عالیه . با این قیمت بهتر پیدا نمیکنی.

  • سامان ساسانی سامان ساسانی (28 تیر 1393 ساعت 02:21)

    اصلا ظاهره زیبا و جذابی نداره....حتی موتورش هم از چیدمان و ظاهر خوبی برخوردار نیست.....
    از خودروسازی بهمن همچین انتخابی جای تعجب داره.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • آسد آسد (27 تیر 1393 ساعت 16:52)

    خیلی بی ریخته..

  • هخامنش کرمان هخامنش کرمان (27 تیر 1393 ساعت 15:22)

    قیمت چنده؟ 110 حتمن. چون ب بازار ک میاین خیلی بیشتر از اونیه ک می گفتن

  • هخامنش سعیدی هخامنش سعیدی (27 تیر 1393 ساعت 15:19)

    قیمتش چنده؟ حتمن 110