1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. زمان توقف تولید پراید فرا رسیده است

زمان توقف تولید پراید فرا رسیده است

23 فروردین 1393
  • 0

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید اینکه در بحث استاندارد سازی خودرو کیسه هوا را به عنوان نوعی امکانات تزیینی در نظر بگیریم نشان دهنده عدم نظارت در بحث استاندارد است.

88 سال از اولین تصادف منجر به مرگ در سال 1305 در ایران که منجر به فوت غلامحسین درویش نوازنده تار و سه تار می گذرد و متاسفانه همه ساله شاهد تصادفات منجر به مرگ فراوان در کشور هستیم و به گفته سرپرست پژوهشکده بیمه مرکزی ایران در اردیبهشت سال 91 طبق آمار، ایران در میان ۱۹۰ کشور دنیا، از نظر تصادفات رانندگی رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سیرالئون بوده است که وضعیت نامناسب تری از ایران داشته است.

البته کارشناسان بی احتیاطی رانندگان، شرایط نامناسب راه ها و البته کیفیت پایین خودروهای سواری را دلایل اصلی آمار بالای تصادفات منجر به مرگ در ایران می دانند که تمام این مسائل راه حل های ساده ای دارند و می توان با توجه بیشتر به این آمار تکان دهنده تا حدود زیادی آمار بالای تصادفات منجر به مرگ را در ایران کاهش داد.

در سال های گذشته اقدامات گسترده ای از سوی راهنمایی و رانندگی برای نظارت بر رفتار رانندگان و همچنین وزارت راه و شهرسازی برای توسعه و امن ساختن راه های کشور صورت گرفته است اما متاسفانه همچنان در بحث ایمن سازی خودروهای موجود در کشور با مشکلات اساسی رو به رو هستیم و در شرایطی که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کمتر خودرویی بدون کیسه هوا و ترمز ای بی اس اجازه تردد دارد اما همچنان خودروهایی با این قابلیت در کشور تولید و با قیمت های بالا در اختیار مردم قرار می گیرد.

اما در سال های اخیر موضوع کیفیت خودروهای تولید داخل و به خصوص پراید بارها مورد بحث کارشناسان قرار گرفت و انتقادهای فراوانی به این موضوع وارد شده است. البته مدیران صنایع خودروسازی نیز تا حدودی این انتقادها را تایید کرده اند. به طوری که چندی پیش سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد کیفیت پراید مانند هندوانه در‌بسته است و ممکن است پراید دارای کیفیت خوب یا بد باشد که این مسئله نشان‌دهنده نبود نظارت و کنترل کیفی در فرایند تولید این محصول است.

مدنی علاوه بر سازمان نظارت توپ را در زمین کارگران نیز انداخته و می گوید بسیاری از مشکلات کیفی تولید ناشی از عملکرد کارگران است و البته 50تا 60درصد مشکلات کیفی نیز به‌خودرو‌سازان و بقیه آن به قطعه‌سازان مربوط می‌شود.

البته این در شرایطی است که نظام الدین برزگری رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است سواری پراید همچنان بی کیفیت ترین خودرو ایران است و در میان خودروهای مونتاژ شده 206 و تندر 90 بهترین های تولید خودرو ایران هستند.

وی همچنین با بیان اینکه استاندارد کارخانه ای در سراسر کارخانه های خودروسازی دنیا رعایت می شود گفته است امروز کارخانه های بزرگ خودروسازی دنیا استاندارد کارخانه ای را رعایت می کنند زیرا این نوع از استاندارد مهمتر از استانداردهای ملی است در حالیکه این بحث در کشور ما وجود ندارد.

همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروی پراید پس از خودروی ام وی ام 110، بی کیفیت ترین خودرو تولید شده در ایران به شمار می آید. طبق آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، کشور ما با نرخ 43.8 (در ازای هر 100 هزار نفر جمعیت ) رتبه پنجمین کشور را در تعداد مرگ و میر بر اثر تصادف دارا است که البته سفرهای نوروزی مردم ایران نقش قابل توجهی در این آمار دارد چرا که همه ساله با فرا رسیدن تعطیلات نوروز شاهد افزایش قابل توجه مسافرت ها و به طبع آن افزایش تصادفات جاده ای منجر به فوت هستیم.

در همین رابطه سردار اسکندر مومنی اخیرا با اعلام آمار کاهش 30 درصدی تخلفات رانندگی و 12 درصدی کاهش تلفات رانندگی در نوروز 93 گفته است خودروی پراید با 30 درصد رکورددار تصادفات در نوروز بود.

وی همچنین گفته است نمی خواهیم دارندگان خودروی پراید را نگران کنیم، ولی کنترل و هدایت پذیری پراید در سرعت بالای 80 کیلومتر در ساعت به شکل فزاینده ای کاهش می یابد.

در همین رابطه سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تایید اینکه تعدادی از محصولات خودروسازان ما ایمن نیستند، سخت گیری در بحث استاندارد ها را ضروری دانسته و می گوید اینکه در بحث استاندارد سازی کیسه ی هوا را به عنوان نوعی امکانات تزیینی (آپشن) در نظر بگیریم این نشان از عدم نظارت در بحث استاندارد ها دارد.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ما باید در این زمینه تعارفات را کنار بگذاریم و قویا با خودروسازان برخورد کنیم چون بحث جان انسان ها و سلامت جامعه در میان است و نباید مصلحت های زودگذر را بر سلامت و مصلحت مردم ترجیح دهیم.

وی با اشاره به معظلات مادی و معنوی اینگونه حوادث برای جامعه می گوید باید نوع خودرو هایی که قرار است در آینده تولید شود ، خودرو هایی ایمن باشند که در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند. خودروسازان ما نباید صرفا کپی کار باشند و باعث شود فقط به جنبه ی اقتصادی تولیداتشان توجه کنند.

بیاتیان همچنین گفته است متاسفانه خودرو پراید در ایران مخاطبان فراوانی دارد و این در شرایطی است که این خودرو از حداقل ایمنی های لازم هم برخوردار نیست و باید به صورت جدی در این رابطه نظارت های لازم انجام پذیرد.

همچنین نادر قاضی پور دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است باعث تاسف است وقتی خبر کشته شدن عده ای از هم وطنانمان را می شنویم که برای گذراندن تعطیلات نوروزی به مسافرت رفته بودند و جان خود را از دست دادند .

وی به آمار بالای تصادفات جاده ای پراید اشاره کرده و با تاکید بر ارتقای کیفیت این خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا و برخورد جدی با این کارخانه ها گفته است توقف تولید این خودرو به زیان صنعت کشور است و باید خودروسازان به جای حل صورت مسئله به فکر ارتقا کیفیت این خودرو پر مخاطب باشند.

قاضی پور همچنین با اشاره به سهم پلیس راهنمایی و رانندگی در تصادفات نوروزی می گوید پلیس در جاده ها نباید پشت دوربین های خود مخفی شود و باید با نشان دادن خود به رانندگان اعلام حضور کند که این امر موجب کاهش استرس رانندگان هنگام رانندگی شود.

این در شرایطی است که این خودرو که تا 2 سال قبل قیمتی حدود 7 میلیون تومان داشت هم اکنون حدود 18 میلیون تومان فروخته می شود و این در شرایطی است که امکانات ایمنی این خودرو در مقایسه با دو سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است.




نظرات