1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. بررسی اولیه سورن توربو

بررسی اولیه سورن توربو

27 دی 1394
  • 0

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

حداقل پنج سال است که جهت گیری کلی خودروسازان جهان به سمت ساخت موتور های توربو تغییر کرده و رقابت داغ بر سر توسعه تکنولوژی و دست یابی به عملکرد بالاتر در عین سخت گیرانه تر شدن استاندارد های زیست محیطی، خودروسازان را ناچار به چشم پوشی از مزایای موتورهای قدیمی و حرکت به سمت موتورهای توربو کرده است. در یکی دوسال اخیر حتی خودروسازان خاصی چون فراری و لامبورگینی نیز ناچارا به این رویکرد جهانی ملحق شده اند.

ایران خودرو نیز سال هاست که پروژه تولید نمونه توربو موتور ملی (EF7 TC) را دنبال می کند و در این راستا با مشارکت چند کمپانی مشاور اروپایی طراحی و توسعه این پیشرانه را در دستور کار داشته است، اما ظاهرا تحریم های بین المللی و عدم دسترسی به قطعات با کیفیت در تیراژ بالا، یکی از موانع برای تولید انبوه این پیشرانه بوده اند.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

به هرحال حالا ایران خودرو قصد دارد تا سرانجام این موتور را بر روی یکی از خودروهای خانواده سمند و دنا عرضه کند. هرچند که پیشتر عرضه رسمی سمند سورن قطعی شده بود اما اخیرا زمزمه هایی از تولید مدل ارتقاء یافته دنا با موتور توربو شنیده می شود.

چندی قبل فرصتی دست داد تا بتوانیم یکی از معدود نمونه های اولیه تولیدی سورن تورو را از نزدیک بررسی کنیم، خودرویی که هنوز تولید انبوه و عرضه رسمی آن آغاز نشده است.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

سورن توربو از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی با سورن معمولی ندارد، طراحی دوباره دستگیره درب و آینه های جانبی، افزوده شدن نوشته TURBO بر روی گلگیر جلو و اضافه شدن اینترکولر در پشت سپر جلو از جمله تغییرات قابل مشاهده در مدل آزمایشی هستند.

از نظر فنی تفاوت ها به مراتب بیشتر است، نسبت تراکم موتور ملی به لطف استفاده از پیستون های متفاوت کاهش یافته و قطعاتی چون سرسیلندر، منیفولد ورودی و سوپاپ ها نیز کاملا با نمونه اصلی و اتمسفریک EF7 تفاوت دارند.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

ماحصل این تغییرات تولید 150 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور است که می تواند تجربه متفاوتی نسبت به سایر انواع سمند، پژو 405 و دنا را برای سرنشینان به ارمغان آورد.

ضرایب گیربکس و دیفرانسیل نیز برای همراهی و هماهنگی بیشتر میان موتور و گیربکس بازنگری شده است و به لطف این تغییرات سورن توربو می تواند شتاب گیری بسیار بهتری را نسبت به مدل های قبلی ارائه کند.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

عملکرد موتورهای توربو و پرخوران شده بستگی زیادی به کیفیت بنزین دارد و در روز آزمایش با بنزین موجود در باک خودرو ، رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ظرف حدود 11 ثانیه امکان پذیر بود که حدود 2 ثانیه نسبت به نمونه اصلی سورن سریعتر به نظر می رسد.

با این حال در صورت دست یابی به شرایط ایده آل از نظر کیفیت بنزین ،بهبود این رقم تا حدود 10 ثانیه به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

نکته مهم در این خصوص آنکه برای جلوگیری از آسیب دیدگی پیشرانه در فشار بالا، حداکثر دور موتور مجاز پیشرانه در حدود 5500 دور بردقیقه تعریف شده است، اما در مجموعه پشت آمپر سورن توربو محدوده قرمز رنگ از حدود 6500 دور بر دقیقه تعیین شده.

به عبارت دیگر قبل از رسیدن دور موتور به این محدوده، فرمان قطع شدن پاشش سوخت توسط ECU صادر می شود این امر به معنای تعویض زودهنگام دنده ها خواهد بود.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

در شرایط نرمال رانندگی این موتور توربو، مصرف کمتری را نسبت به نمونه اصلی و اتمسفریک به ارمغان خواهد آورد، آنچنان که ایران خودرو رقم اصلی مصرف سوخت این مدل را در حدود 7.5 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام کرده است.

نکته مهم آنکه ظاهرا تفاوتی در مجموعه های ایمنی این خودرو و شاسی نسبت به نمونه اصلی اعمال نشده است، این درحالیست که قدرت موتور در حدود 50 درصد بیشتر شده و با توجه به قدمت شاسی و پلت فرم 405 اعمال برخی اصلاحات می توانست مثمر ثمر باشد.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

با این وجود ترمز خودرو عملکردی قابل قبول و اطمینان بخش دارد و عملکرد کلی دینامیکی سورن توربو با ثبات و آرامش همراه است.

همانطور که پیشتر گفته شد، قیمت و شرایط فروش و تولید این مدل هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است اما در مجموع باید توسعه فنی موتور و گیربکس این خودرو را به فال نیک گرفت.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

علیرغم پیچدگی های تولید و تعمیرات پیشرانه های توربو، به هرحال این موتورها نقش تعیین کننده ای در آینده صنعت خودروسازی بازی می کنند و تولید انبوه چنین خودرویی علاوه بر توسعه سبد محصولات خودروسازان داخلی می تواند به افزایش دانش عمومی تعمیر و نگهداری و قطعه سازی در کشورمان منجر شود.

با توجه به کمبود عرضه خودروهای اسپرت در بازار قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان و تشنگی بازار در این بخش، موتور ملی توربو در صورت عرضه با کیفیت مناسب می تواند پنجره جدیدی را به سوی خریداران و مصرف کنندگان باز کند و امکان چشیدن طعم تکنولوژی سبز و هیجان انگیز را برای عموم مشتریان ایرانی فراهم کند.

 بررسی اولیه سورن توربو (اختصاصی CAR.IR)

در این راستا البته لازم است که مسئولین امیر نیز نسبت به تامین بنزین با کیفیت و اکتان بالا در جهت استفاده در این خودروهای جدید اقدام کنند تا هماهنگی کاملی در کلیه بخش های مربوطه جهت برداشتن قدم به سوی تکنولوژی روز صنعت خودروساز به وجود آید.



نظرات