1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نکاتی در مورد خرید پژو 206 دست دوم

نکاتی در مورد خرید پژو 206 دست دوم

28 آذر 1394
  • 0

پژو ۲۰۶ را باید موفق‌ترین خودرو بازار کشورمان بدانیم؛ مدلی که اکنون جای پای برادر بزرگ و پیرش ۴۰۵ گذاشته و بیش از یک دهه است که همچنان پر نفس با انبوهی از قطعات ایرانیزه تولید می‌شود و پلت‌فرم آن نیز بستر جدیدی برای مدل‌های ملی ایران خودرو شده است. در این روزها که بیشتر افراد به گزینه‌های کارکرده به دلیل کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر فکر می‌کنند، اگر خواهان یک پژو ۲۰۶ کارکرده با شرایط مناسب باشیم باید به چه مواردی توجه کنیم؟

پژو 206 به دلیل سبک رانندگی اکثر مالکان و فرم اتاقی که دارد، بسیار در معرض آسیب و تصادف قرار دارد و باید حتما توجه ویژه‌ای به سلامت اتاق نمونه‌های کارکرده آن داشته باشید. طراحی اتاق پژو 206 به گونه‌ای صورت‌گرفته که تا حد امکان در لایه‌های بیرونی انرژی برخورد را جذب کند و مانع نفوذ آن به قفسه کابین شود. این مسئله موجب آسیب‌پذیری 206 در برخوردهای خارجی خصوصا از جلو شده که با توجه به فرم خاص بدنه، حتی در تصادف‌های نه‌چندان شدید درِ موتور و مجموعه سینی رادیاتورها و گلگیرها خسارت می‌بینند و در برخوردهای شدیدتر دسته موتورها پاره شده و سر‌شاسی جمع می‌شود. پهنای زیاد و فرم خاص رکاب این اتومبیل موجب قرار گرفتن آن در معرض بسیاری از برخوردها شده که در 206‌های کارکرده به وفور مشاهده می‌شود. حتما با مشورت یک صافکار ماهر وضعیت اتاق و شاسی آن را به طور دقیق بررسی کنید.

پژو 206 در 2 مدل پیشرانه TU3 و TU5 در بازار ما یافت می‌شود که به گیربکس‌های MA5 یا AL4 خودکار مجهز هستند. در مدل‌های TU5 در هر دو مدل بوش ME7.4.4 و ME7.4.5 پیشرانه نسبت به نوع بنزین حساس است و البته در اکثر مدل‌های آن مشکل کپ‌کردن به وفور به چشم می‌خورد. در خرید پژو 206‌های تیپ 5 و صندوقدار با پیشرانه TU5 و گیربکس دستی دقت بیشتری به عمل آورید چرا که این مدل‌ها به دلیل سبک رانندگی اسپرت‌تر نسبت به سایر مدل‌ها عموما بیشتر توسط مالکین‌شان تحت فشار قرار می‌گیرند. یک تست کمپرس ساده با یک عملیات دیاگ‌زنی و مشورت با مکانیک خبره می‌تواند تا حدودی شرایط کاری موتور را برای شما مشخص کند. پژو 206‌های مدل بالا خصوصا مدل‌های 90 اکثرا از ناحیه دسته موتور دچار مشکل و لرزش می‌شوند. در مدل‌های اتوماتیک شرایط کارکرد گیربکس را بررسی کنید. وجود مقداری تقه و تاخیر در اکثر 206‌های اتوماتیک طبیعی است اما تاخیر زیاد و تقه‌های پی در پی حکایت از روغن هیدرولیک کثیف و یک گیربکس کارکرده تحت فشار می‌دهد.

پژو 206 به دلیل سبک طراحی بسیار مورد توجه جوانان جهت تقویت و تیونینگ قرار دارد و بارها مدل‌های مختلف آن با تیونیگ‌های علمی و غیر علمی را در سطح خیابان‌ها دیده‌ایم. سعی کنید کمتر به سراغ مدل‌های غیر‌استاندارد با تغییرات غیر‌اصولی نظیر ارتفاع بیش از حد پایین با فنرهای برش‌خورده و رینگ‌های بیش از حد بزرگ بروید. خصوصا در 206‌های اتوماتیک، در صورت کاهش ارتفاع خودرو گیربکس در معرض آسیب و ضربات بیشتر قرار می‌گیرد. نصب لوازم الکترونیکی بازاری و غیر‌استاندارد روی خودرو حکم شلیک تیر خلاص به سیستم برق و الکترونیک این خودرو را دارد. در حین بررسی حتما از اصل بودن بسیاری از قطعات مصرفی و آخرین زمان سرویس‌های دوره‌ای اطلاع حاصل کنید.

هر چه سراغ 206‌های مدل بالاتر بیایید، بیشتر با مشکلات سر و صدای کابین، جلوبندی و ایرادات برقی روبه‌رو می‌شوید و کیفیت پایین کابین ایرادات برقی در مدل‌های ایرانی 92 به بعد به اوج می‌رسد. البته در 206‌های مدل بالا باید مشکل کیفیت پایین صفحه کلاچ و سیم‌کلاچ را نیز لحاظ کنید. از جمله ایرادات طبیعی 206 ساییدگی قابل توجه فرمان در کارکردهای پایین است. شرایط جلوبندی را نزد یک جلوبندی‌ساز بررسی کنید و دقت کنید که اجزای جلوبندی در ناهمواری‌ها تولید صدا نکنند.

پژو 206 سیستم برق حساس و نسبتا پیشرفته‌ای دارد که بیشتر با آپشن‌های فابریک خود پژو سازگار است و چندان علاقه‌ای به آپشن‌های بازاری ندارد! حتما قبل از خرید دیاگ بزنید و شرایط کاری موتور و کارکرد خودرو را بررسی کنید و در صورت لزوم سلامت بخش‌های مختلف الکترونیکی را با دیاگ مورد بررسی قرار دهید. سلامت دسته سیم‌ها و سوکت‌ها را تا جایی که امکان دارد، بررسی کنید و از نبود دستکاری در آنها اطمینان حاصل کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که همواره در خرید یک خودرو دست دوم به همراه یکی از آشنایان اقدام به خرید کرده و حتما نظر یک کارشناس یا مکانیک مورد اعتماد را در مورد خودرو جویا شوید.



نظرات