1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. عرضه سمند با موتور دیزلی

عرضه سمند با موتور دیزلی

15 دی 1393
  • 32

میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است.

 عرضه سمند با موتور دیزلی

میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است.

بررسی های جامع در مورد طراحی و تولید موتور دیزل، از اواسط سال ۸۶ و طراحی آن از تیر ماه ۸۷ در شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران خودرو- ایپکو- آغاز شد. بیش از ۱۵۰ کارشناس و متخصص ایرانی و ۱۸۵ سازنده داخلی و خارجی، در این فرایند همکاری داشته اند.

موتور دیزل ایران خودرو در پروژه ای به نام ای اف دی و بر پایه موتورهای ملی پایه گاز سوزی ای اف ۷ طراحی شده و بیش از نیمی از قطعات موتور تازه است. با توجه به برنامه ریزی نهادهای مسئول در تأمین سوخت گازوییل مناسب برای این موتور، تولید انبوه آن بر روی خودروها، از سال ۹۳ آغاز می گردد.

موتور ملی دیزل با قدرت ۱۲۰ اسب بخار، در هر صد کیلومتر، پنج لیتر گازوئیل مصرف می کند و مصرف کم و قدرت و دوام بالا نسبت به موتورهای بنزینی، آن را برای مصرف کننده اقتصادی تر می کند.

استاندار آلایندگی موتور ملی دیزل، یورو ۵ و حجم آن یک و نیم لیتر و تمام قطعات این موتور ساخت داخل است.

کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو در ایران و جهان، طراحی و تولید موتور دیزل را یک اتفاق بسیار مهم و نشان دهنده نوعی بلوغ در این بخش به شمار می آورند.

آنان موتور دیزل سواری ایران خودرو را گامی در جهت خود کفایی صنعتی می دانند و به آن امیدوارند.

طراحی و تولید موتور دیزل سواری، از نشانه های پیشرو بودن ایران خودرو در توسعه فناوری ها در ایران است. در ایجاد بسترهای لازم و توسعه هر فناوری، نهادها و سازمان های مختلفی دخیل می باشند که در این میان ایران خودرو در ایفای نقش خود از سایرین جلوتر است. از سوی دیگر بهره گیری از سوخت دیزل رویکرد جهانی به شمار می رود و توسعه فناوری دیزل در ایران، همگامی ایران خودور با صنایع خودرو سازی جهانی را آشکار می کند. در عین حال، گرانی سوخت و لزوم تدوین برنامه سبد سوختی متنوع، حرکت ایران خودرو را در این خصوص معنادارتر می کند.

همکاری صنعت و دانشگاه

با تولید اولین نمونه موتور سواری دیزلی، ایران خودرو در حوزه موتور در بین کشورهای خاورمیانه و کشورهای اسلامی در بالاترین سطح قرار گرفت و با عرضه سوخت مناسب و استاندارد، ایران در تولید خودروهای دیزلی به خودکفایی می رسد. همچنان که در طراحی و تولید موتور ملی پایه گاز سوز، اتفاق افتاد، در طراحی و تولید موتور دیزل، همکاری تنگاتنگ دانشگاه و صنعت چشمگیر است. این موتور جزو خانواده موتور ملی ایران خودرو با رویکرد استفاده از قطعات مشترک میان موتورهای ایران خودرو طراحی شده است.

به منظور کاهش هزینه های توسعه و سرمایه گذاری خطوط تولید، موتور دیزل(EFD) بر پایه موتور پایه گاز سوز۷ EF طراحی و سعی شده از خطوط تولید انبوه موجود و بعضی از قطعات مشترک با موتور۷ EF استفاده شود. این موتور از نظر فنی بر روی خودروهای کلاس سی و دی موجود قابلیت نصب دارد.

بومی سازی فناوری موتورهای دیزل، افزودن موتور دیزل به سبد خانواده موتور ملی و حداکثر استفاده از دانش فنی طراحی و توسعه موتورهای احتراقی کسب شده در داخل کشور، مهم ترین الزامات مالکیت معنوی قوای محرکه دیزل، به شمار می رود. به طور متوسط بیش از ۲۵ درصد قوای محرکه خودروهای سواری موجود در دنیا از نوع دیزل است و در کشورهای اروپایی این سهم به ۵۵ درصد رسیده و بر اساس پیش بینی ها، متوسط سهم این نوع قوای محرکه در دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳۵ درصد خواهد رسید.

اجرای سبد سوخت

موتور دیزل اولین حرکت ایران خودرو در راه اجرای سیاست های سوختی کلان کشور است. گسترش خانواده موتور ملی (گاز سوز، بنزینی و دیزلی)و توسعه موتورهای کم مصرف، مهم ترین برنامه راهبردی ایران خودرو در قوای محرکه به شمار می رود و ایران خودرو برنامه طراحی و توسعه قوای محرکه دیزل سواری با برند داخل را در جهت تداوم همین مسیر در دستور کار خود قرار داد.

بکارگیری موتورهای دیزل بر روی خودورهای سواری، دارای مزایای قابل توجهی است و بر خلاف تصویر ذهنی بسیاری از اشخاص، موتور دیزل نه تنها آلوده تر از موتور بنزینی نیست، بلکه میزان آلاینده های خروجی آن به مراتب کمتر است.

در سال های قبل در چندین گزارش توجیهی از سوی وزارت نفت و وزارت صنایع و به خصوص خودروسازها، لزوم بکارگیری این نوع قوای محرکه در خودروهای سواری و تنوع سبد سوختی از دو منبع بنزینی و گاز به سه منبع بنزینی، گازوئیل و گاز، مشخص و حتی مجوز لازم از مجلس شورای اسلامی برای شماره گذاری این نوع خودور اخذ و در بودجه سال ۸۶ منظور شد.

محدودیت های قانونی که از سال ها پیش در موتورهای دیزل وضع شد و نبود سوخت مناسب در کشور، توسعه خودروهای دیزل در ایران را ناممکن ساخت. لذا طراحی هدف تنوع بخشی سبد سوختی کشور در بخش خودروهای سواری صورت گرفته است. همانند موتور ای اف ۷ تولید موتور دیزل نیز، ضمن ایجاد فرصتهای تازه در تولید قطعات موتور و پرورش نیروی انسانی متخصص و ارتقای سازندگان قطعات خودرویی و زنجیره تامین در کشور تاثیر گذار خواهد بود.

سهم روز افزون دیزل

میانگین کاهش مصرف سوخت به میزان ۳۰ درصد، کاهش ۴۰ درصدی آلایندگی های خروجی نسبت به موتور مشابه بنزینی، دوام و قابلیت رانندگی بهتر و اطمینان بالا و کاهش هزینه های نگهداری و شتابگیری مناسب، از مهم ترین مزایای قوای محرکه دیزل است.

با عرضه موتور دیزل سواری، ایران خودرو در بخش خودروهای دیزلی بازار داخلی، نقش اول را ایفا می کند که ضمن تقویت مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی، توسعه تنوع محصولات و تامین بخش بزرگ تری از نیاز بازار را در پی دارد. کسب دانش طراحی و توسعه فناوری دیزل از نتایج طراحی و تولید موتور ملی دیزل است و براساس برنامه کلان، خانواده سمند با موتور ای اف دی تولید خواهند شد.

نصب موتور ملی دیزل بر روی سمند

 عرضه سمند با موتور دیزلی

مرحله اول آزمون های موتور دیزل ملی با ۲۰ دستگاه موتور و پنج دستگاه سمند ال ایکس انجام شد و در مرحله دوم ۴۰ نمونه دیگر که هم اکنون در کارگاهای ایپکو در حال تولید است، مورد آزمون قرار می گیرد. در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید تاکید مهندس یکه زارع مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو آهنگ پیشرفت کار موتور ملی دیزل شتاب گرفت و با توجه به این موضوع انجام تغییرات خودرویی مورد نیاز، تولید انبوه این موتور بر روی محصولات آغاز می گردد. ایران خودرو با عرضه سواری مجهز به موتور دیزل ملی، گام بلندی را در تکمیل سبد محصولات برداشته و با روند جاری صنعت خودروی جهانی همگام خواهد شد.



نظرات

  • دانیال دانیال (16 آذر 1396 ساعت 20:11)

    سلام
    دوستان کسی میدونه صدای موتور نسبت به بنزینی تفاوت داره یا نه؟

  • Ali Ali (26 آذر 1395 ساعت 18:34)

    سوخت دیزل فوق العاده عالیه.هزینه های نگهداری خودرو پایینه.شاید تا 6سال احتیاج به تعمیر موتور نباشه.به شرط تولید گازوییل یورو 3 به بالا.خروجی اگزوزش بوی کمی داره

  • ناشناس ناشناس (20 آذر 1395 ساعت 13:04)

    اگر ممکنه پیگیری کنید ببینید این محصول قرار هست تولید بشه؟
    تاریخ عرضه اون حدودا چه زمانی هست؟
    بنظرم خیلی خبر جذابی میتونه باشه

  • احمد احمد (7 خرداد 1395 ساعت 05:15)

    سلام موتور دیزل را روی سمند مدل ۹۰ هم میشود سوار کرد یا نه اگر میشود هزینه اش چقدر میشود وآیا منع قانونی دارد یا ندارد

  • علاقمند به ماشین علاقمند به ماشین (21 دی 1393 ساعت 11:15)

    دوست عزیز آقای " حسن حسن " ... مفهوم موتور " دیزل " برای خودروهای سواری خیلی خیلی با تعریف ایرانیها از موتور " گازوییلی " مورد استفاده در کامیونها و مینی بوس ها و اتو بوس ها فرق داره. بد نیست یه نگاهی به خودروهای خیلی لوکس و مدرن مثل ب ام و و مرسدس و آئودی با موتور دیزل " دیزل " بندازی تا تفاوت رو ببینی ....شاید برای شما عجیب باشه بدونی که فولکس واگن پولو ( خودرویی با قدوقواره پراید هچ بک ) با موتور دیزلی هم عرضه میشه...موفق باشی

  • صدیق صدیق (19 دی 1393 ساعت 19:44)

    موتور دیزل خوبه و همه ی کمپانی های بزرگ خودروسازی از موتور دیزل استفاده میکنند از جمله بنز، آئودی و بقیه ولی نمیدونم خودروسازای ایرانی میخان چه آشغالی رو بنام دیزلی به مردم گیر کرده در انحصار قالب کنن. خدا بخیر کنه

  • صدیق صدیق (19 دی 1393 ساعت 19:43)

    موتور دیزل خوبه و همه ی کمپانی های بزرگ خودروسازی از موتور دیزل استفاده میکنند از جمله بنز، آئودی و بقیه ولی نمیدونم خودروسازای ایرانی میخان چه آشغالی رو بنام دیزلی به مردم گیر کرده در انحصار قالب کنن. خدا بخیر کنه

  • صدیق صدیق (19 دی 1393 ساعت 18:51)

    موتور دیزل خوبه و همه ی کمپانی های بزرگ خودروسازی از موتور دیزل استفاده میکنند از جمله بنز، آئودی و بقیه ولی نمیدونم خودروسازای ایرانی میخان چه آشغالی رو بنام دیزلی به مردم گیر کرده در انحصار قالب کنن. خدا بخیر کنه

  • هیتلر ایران هیتلر ایران (19 دی 1393 ساعت 00:26)

    چه اشکالی داره شما هایی که نمی دونید الکی نظر ندهید این همه ماشین های قدیمی که گازوییل سوز بودند خراب شدند یا منفجر شدند خطرناک اون منبع CNG است که تو ماشین ها است و لقب بمب متحرک دارند به امید روزی که پراید هم گازوییلی بشه

  • ای بی اس ای بی اس (18 دی 1393 ساعت 12:12)

    خنده حضار...

  • محمدرضا خشایار محمدرضا خشایار (17 دی 1393 ساعت 10:37)

    طراحی و ساخت یک موتور دیزلی ارزشمنده اما با توجه به سرگذشت اتوبوس ها و کامیون های وارداتی پس از کمتر از یک سال استفاده از گازوییل ایرانی می بایست قبل از چنین طرحی به نحوه دسترسی به سوخت با کیفیت فکر می شد!!

  • ویهان ویهان (17 دی 1393 ساعت 10:32)

    هه حیف پول که بخوای به این بدی ...

  • حسن حسن حسن حسن (17 دی 1393 ساعت 09:52)

    موتور دیزلی؟؟؟ مگه تراکتوره؟؟؟ من نمیدونم دلیل ایران خودرو برای این کار چی بوده اگه بخوان مصرف سوختو کاهش پیدا کنه این راهش نیست. آیا ارزش هزینه کردن داره؟ به نظرم کارشناسان ایران خودرو بجای ساختن موتور دیزلی، روی موتور EF7 کار کنن و بهترش کنن. اینجوری خیلی بهتره و ارزش داره

    لادیزایران لادیزایران (17 دی 1393 ساعت 20:16)

    جناب حسن حسن تمامی کشورهای بزرگ صنعتی برای خودروهای سواری هم از دیزل استفاده میکنند که دارای مزایای بیشماری هست یکی از اقتصادی ترین آنها پایین بودن قیمت گازوییل و استهلاک پایین قطعات موتوری است البته سراسر مزیت هست ولی چه دستهایی پشت پرده هست که توی ایران روش کار نشده نمیدونم

  • علاقمند به ماشین علاقمند به ماشین (17 دی 1393 ساعت 04:07)

    ام جی کینگ ! انصافا بهترین نظر رو نوشتی . آفرین ! بقیه دوستان هم لطفا به این نظر توجه کنند. آخه با کدوم سوخت دیزل ؟! گازوییلی که دمار از روزگار موتور کامیونها در اورده ؟!

  • محمدماجد محمدماجد (16 دی 1393 ساعت 19:33)

    اخه چه فکری کردین گازایل که خطرش دوبراربره

  • لادیزایران لادیزایران (16 دی 1393 ساعت 18:30)

    انشا الله سرآغاز حرکت به سوی خودرو های دیزلی با کیفیت باشه و امیدوارم شرکت نفت هم در تولید گازوئیل با کیفیت حرکتهای خود را به سرعت شروع کنه و حتی اگر قرار هست از خارج کشور خودرو وارد کنیم خودروهای دیزلی را وارد کنیم

  •  گرنجور گرنجور (16 دی 1393 ساعت 16:31)

    ملت از سمندای قبلی چه خیری دیدن که حالا بخوان دیزلی صد در صد تولید داخلشو بخرن

  •  گرنجور گرنجور (16 دی 1393 ساعت 16:29)

    آخه داخل شهر پمپ گازوییل کجا بوده؟ اینم خودش معضلیه

  •  گرنجور گرنجور (16 دی 1393 ساعت 16:27)

    حواستون باشه هر که بخره باید پشت سر تریلی ها سه ساعت وایسه تو صف!!!

    علایی علایی (24 دی 1393 ساعت 10:22)

    بهتر از اینه که بری پشت صف گاز و بنزین لا اقل گازوئیل ارزونتر از بنزین

     گرنجور گرنجور (3 بهمن 1393 ساعت 22:11)

    ضمن تشکر از پاسخ شما
    استفاده از سوخت گاز برای موتور بنزین سوز با توجه به اثرات زیان بار آن منتفی است.
    اینجا صحبت از استفاده ی سوخت گازوییل برای خودرو های سواری با موتور دیزلی است که قبل از تولید انبوه این خودروها تحقیقات و بررسی های زیرساختی خود را می طلبد. عنوان این خبر مقایسه ی انواع سوخت ها برای خودروهای سواری نیست.

  • گالاردو گالاردو (16 دی 1393 ساعت 12:47)

    (الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب) خدایا ما را از آتشی که اینا واسه ما درست کردن برهان. الهی آمین!