1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. احتمال واگذاری سهام سایپا به چانگان

احتمال واگذاری سهام سایپا به چانگان

13 خرداد 1393
  • 1

مراسم اعلام اسامی دو خودرو جدید سایپا، یکشنبه شب گذشته در حالی برگزار شد که سعید مدنی، مدیرعامل این شرکت در حاشیه مراسم مذکور از احتمال واگذاری سهام دومین خودروساز بزرگ کشور به چینی‌ها و همچنین راه‌اندازی قریب‌الوقوع خط تولید کیاسراتو خبر داد.

اوایل سال‌جاری بود که خبر امضای مذاکرات سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران با شرکت چینی چانگان منتشر شد و حالا آن طور که مدنی می‌گوید، ممکن است کار به انتقال سهام نیز بکشد.

هرچند انتظار می‌رفت با توجه به همکاری سایپا با بزرگانی مانند نیسان و رنو و کیا و همچنین لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، سایپایی‌ها شریکی اروپایی را برای خود برگزینند، اما ظاهرا هدف اصلی از شراکت با «چانگان»، کمک به رشد تیراژ سایپا و در اختیار گرفتن بخشی دیگر از بازار خودرو کشور است.

در واقع سایپایی‌ها قصد دارند به کمک شریک چینی جدیدشان، هم تیراژ خود را افزایش دهند و هم دستی به سر وروی سبد محصولات خود کشیده و تنوعی به آن ببخشند. گفته می‌شود «چانگان» جزو چهار شرکت بزرگ خودروسازی چین به شمار می‌رود و قراردادش با سایپا نیز تولید دو خودرو جدید و همچنین ارسال قطعات منفصله را شامل می‌شود.

اگرچه هنوز مشخص نیست که این دو خودرو چه ویژگی‌هایی دارند و در کدام محدوده کیفی و قیمتی عرضه خواهند شد، اما به‌نظر می‌رسد سایپا می‌خواهد به واسطه آنها، خلأ‌های موجود در سبد محصولات خود و همچنین بازار داخل را پوشش دهد.

این در حالی است که با توجه به گفته‌های مدیرعامل سایپا مبنی‌بر احتمال انتقال سهام به چانگان، ظاهرا دو طرف اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند و قرار نیست کار به تولید همین دو محصول و تامین و ارسال قطعات ختم شود.

آن طور که مدنی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر آینده شراکت با چانگان، عنوان کرد، اگر طرف چینی تمایل داشته باشد، سایپا سهام خود را به آنها خواهد داد. به گفته وی، سایپا در مذاکرات خود با چانگان، از این خودروساز چینی خواسته تا در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهد، آن هم نه از طریق شرکت‌های واسطه؛ بلکه به‌صورت مستقیم.

مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به‌این سوال که بهتر نبود به جای چانگان، با خودروسازان اروپایی و بزرگان آسیایی مذاکره می‌شد، تاکید کرد که خودروهای چینی سهم اندکی از سبد محصولات سایپا را خواهند داشت. مدنی این را هم گفت که سایپا در حال حاضر نیز با رنو و نیسان ارتباط دارد و به‌زودی نیز خط تولید سراتو (محصولی از شرکت کیاموتورز کره) را راه‌اندازی خواهد کرد، ضمن آنکه مذاکرات با سایر خودروسازان دنیا نیز در حال انجام است.

گفته‌های مدنی در شرایطی است که سایپا پیش‌تر به واسطه تولید ریو، با کیاموتورز کره همکاری داشت، اما با توقف تولید این خودرو و همچنین تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ارتباط این دو شرکت قطع شد و حالا گویا قرار است «سراتو» بانی پیوند دوباره آنها شود. به اعتقاد کارشناسان، در صورت آغاز همکاری دوباره سایپا و کیا و همچنین تقویت ارتباط با رنو و نیسان، می‌توان به آینده دومین خودروساز بزرگ کشور امیدوار بود و طبعا اگر سرمایه‌گذاری چانگان نیز محقق شود، سایپا می‌تواند روزهای خوبی را در کنار شرکایش تجربه کند.

البته با توجه به گفته‌های مدنی مبنی‌بر در جریان بودن مذاکرات با سایر خودروسازان، شاید در آینده شریکی جدید نیز به جمع شرکای سایپا اضافه شود، شریکی که بعید نیست ایتالیایی یا حتی آمریکایی باشد.

احتمال افزایش جزئی قیمت خودرو

اما مانند همه مراسم‌های صنعتی این روزهای کشور که «قیمت خودرو» پای ثابت پرسش خبرنگاران است، مراسم یکشنبه شب نیز از این سوژه داغ بی‌بهره نماند و مدیرعامل سایپا نیز نظرش را در مورد فرمول جدید شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، اعلام کرد.

طی دو هفته گذشته و با اوج‌گیری اختلاف نظر دولت و وزارت صنعت و شورای رقابت و خودروسازان بر سر «قیمت‌گذاری و فرمول آن»، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد آینده قیمت خودرو مطرح شد و این در حالی است که سمت و سوی بیشتر پیش‌بینی‌ها به سمت گرانی خودروهای داخلی بود. آن طور که خبر می‌رسد، شورای رقابت فرمول جدید خود را در مورد قیمت‌گذاری خودروهای داخلی آماده کرده، اما چون این فرمول به گرانی خودروها می‌انجامد و وزارت صنعت مخالف افزایش قیمت است، شورا آن را ابلاغ نمی کند.

این در حالی است که فرمول جدید با استقبال خودروسازان مواجه شده، چه آنکه آنها خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند. خودروسازان می‌گویند دولت یا باید افزایش قیمت خودرو را بپذیرد یا ضرر 6 هزار میلیاردی آنها را از راهی دیگر جبران کند، حال آنکه سخنگوی دولت همواره از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو گفته و هیچ واکنشی نیز به جبران زیان خودروسازان نداشته است. در این مورد، مدیرعامل سایپا نیز با بیان اینکه تولید خودرو با قیمت‌های فعلی، با ضرر همراه است، گفت که در سال 91 و 92 تولید محصولات زیان‌ده بوده و امسال نیز در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها زیان سنگینی پیش‌بینی می‌شود. مدنی با بیان این‌که درباره قیمت خودرو اظهارنظر نکرده و آن‌را به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده است، تنها تاکید کرد که با ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری، ممکن است افزایش قیمت ناچیزی در خودروها رخ بدهد.

وی با بیان اینکه سایپا برای تنظیم بازار، فروش فوری محصولاتش را در دستور کار قرار داده‌است، تصریح کرد:‌ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو فرمول مناسبی است و طبق این فرمول خودروسازان می‌توانند با افزایش کیفیت محصولات خود مجوز افزایش قیمت را نیز کسب کنند.

مدیرعامل سایپا، اما در ادامه به مسئله فعالیت دلالان و واسطه‌ها در بازار خودرو نیز اشاره کرد و کاهش تولید طی دو سال گذشته را عامل این موضوع دانست.

وی همچنین تاکید کرد که کاهش تولید به دلیل مساعد نبودن فضای کسب و کار بوده و تقاضای انباشته شده نیز در سال‌جاری خود را نشان داده است؛ بنابراین سایپا برای پاسخ به این تقاضا افزایش تولید را در دستور کار قرار داده است. مدنی اما در ادامه به روند رو به رشد تولید خودرو در کشور نیز اشاره کرد و گفت که از اواخر سال 92 تاکنون یک روند بسیار خوب در تیراژ تولید داشتیم که همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید امسال سایپا 500 هزار دستگاه خواهد بود ولی این شرکت قصد دارد تیراژش را به 600 هزار دستگاه نیز برساند. وی در مورد برنامه‌های صادراتی سایپا نیز تاکید کرد که صادرات قطعات CKD به ونزوئلا، عراق، سوریه، نیجریه، مصر، آذربایجان و حدود 30 کشور دیگر، بسته به حجم تیراژ تولید و عرضه خودروها در این کشورها، انجام خواهد شد؛ بر این اساس قرار است سایپا امسال 50 هزار دستگاه خودرو به بازارهای خارجی صادر کند.

مدنی این را هم گفت که سایپا تمایل به صادرات خودرو کامل دارد، اما کشورهای مختلف قوانین خاص خود را داشته و گاهی مسائل تعرفه‌ای آن کشورها اجازه نمی‌دهد خودرو به‌صورت کامل صادر شود، زیرا برایشان گران تمام خواهد شد.

مدنی با تاکید بر اینکه سایپا سرمایه‌گذاری جدیدی در کشورهای دیگر نخواهد داشت، گفت که سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط محلی‌ها انجام می‌شود و ما فقط قطعات صادر کرده و کمک فنی انجام می‌دهیم و در قبالش نیز دستمزد می‌گیریم.

وی همچنین در مورد سرانجام سایت‌های تولیدی سایپا در کشورهای دیگر به‌خصوص ونزوئلا، تاکید کرد که برخی از محصولات این شرکت هنوز در این کشورها طرفدار و خریدار دارند؛ بنابراین نباید تا وقتی که این بازارها وجود دارند، عرضه خودرو را به آنها قطع کرد.

نام‌گذاری خودروهای تولیدی

اما اصل مراسم یکشنبه شب در حالی به نام‌گذاری خودروهای جدید سایپا اختصاص داشت که این شرکت از میان انبوه اسامی پیشنهادی از سوی مردم و کارشناسان، «ساینا» و «آریو» را برگزید و به قید قرعه نیز به هفت نفر از پیشنهاددهندگان جایزه داد.

بر این اساس، نام «ساینا» برای خودرو 232 سایپا برگزیده شد و نام «آریو» نیز نصیب خودرو چینی این شرکت (اس 300) شد.

آن طور که مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر تیراژ این دو خودرو گفت، ظرفیت تولید ساینا (232) در شروع سال اول (نیمه دوم امسال) 25 هزار دستگاه و در سال‌های آتی حداقل به 100 هزار دستگاه خواهد رسید. به گفته مدنی، ساینا در کنار تیبا2 به‌تدریج جایگزین پراید خواهد شد؛ در واقع سایپا می‌خواهد به‌تدریج از تیراژ پراید بکاهد و تولید ساینا و تیبا 2 را افزایش دهد.

با توجه به این گفته مدنی، پراید در آینده ای شاید نه چندان دور، از رده تولید خارج خواهد شد، پرایدی که سال‌هاست پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود.

اما مدیرعامل سایپا در ادامه به قیمت محصولات جایگزین پراید نیز اشاره کرد و گفت که قیمت خودروهای پلت فرم ایکس 200 (شامل خودروی 232 (ساینا)، خودروی 211 و تیبای کنونی)، تفاوت زیادی با پراید نخواهد داشت و این خودروها به‌صورت تقریبی حدود 28 تا 29 میلیون تومان عرضه خواهند شد. این گفته وی در حالی است که پراید هم‌اکنون حدود 20 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین اختلاف آن با خودروهای جدید به 9 میلیون تومان خواهد رسید.




نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (6 مهر 1393 ساعت 11:40)

    سایپا هم که ایرانی بود دارن میدنش به خارجی ها. پس اقتدارتون کجا رفته.