1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. سایپا در سوریه و عراق چقدر سرمایه گذاری کرده است؟

سایپا در سوریه و عراق چقدر سرمایه گذاری کرده است؟

25 شهریور 1394
  • 0

پراید اولین محصولی بود که برای مونتاژ به سوریه صادر شد و در شبکه حمل و نقل شهری این کشور از آن استفاده شد .

محسن جوان در خصوص صادرات محصولات سایپا به کشورهای دیگر، اظهار داشت: حضور شرکت سایپا در بازارهای صادراتی در دهه اخیر بر اساس اولویت بندی بازارهای هدف در چهار منطقه خاورمیانه، آفریقا، CIS و آمریکای لاتین انجام گرفت و پس از تثبیت موقعیت محصولات در بازارهای صادراتی،امکان سنجی تولید آنها در دستور کار سایپا قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن بازارهای همسایه سوریه و عراق از اولویت های تولید محصولات سایپا در خاورمیانه به شمار می رفتند. بر این اساس در سال 84 و با مشارکت طرف سوری سایت تولید خودرو در سوریه با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در یک شیفت، استارت خورد و در سال 86 این سایت به بهره‌برداری رسید.

جوان رقم سرمایه گذاری سایپا در سال 84 در سوریه را با مشارکت بخش خصوصی سوریه، حدود 15 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با راه اندازی خط مونتاژ در سوریه بیشترین بازدهی با کمترین سرمایه گذاری را بدست آوردیم.

وی گفت: پراید اولین محصولی بود که بصورت خودروی کامل و در تیراژ حدود 40 هزار دستگاه به سوریه صادر شد و در شبکه حمل و نقل شهری این کشور از آن استفاده و پس از آن به تولید رسید.

وی با بیان اینکه پیش از اتفاقات اخیر در سوریه فروش این محصول سودآوری خوبی داشت افزود: سود این محصول بیش از حد پیش بینی شده بود و بصورت متوسط حدود 5 هزار دستگاه در سال در سوریه تولید و به فروش می رسید.

معاون صادرات سایپا در پاسخ به این پرسش که بهای پراید در سوریه چقدر است؟، افزود: در سال 85 پراید در ایران حدود 7 هزار دلار و در سوریه نزدیک به 9 تا 10 هزار دلار بود البته با کاهش بهای لیر سوریه در مقابل دلار ارزش لیر به یک ششم کاسته شد و این موضوع باعث کاهش قدرت خرید مردم شد.

وی گفت: بنابراین قیمت پراید در سوریه هم اکنون حدود 6 هزار و 200 دلار است و این در حالی است که قیمت پراید با آپشن های کامل در ایران 5000 دلار است.

جوان تصریح کرد: این موضوع حائز اهمیت است که پراید های صادراتی فاقد آپشن های اجباری استانداردهای 55 گانه ، مانند ترمز ای بی اس و ایربگ و ... هستند ضمن اینکه بیمه شخص ثالث نیز به خودروهای صادراتی تعلق نمی گیرد.

جوان در مورد راه اندازی سایت سایپا در عراق نیز گفت: در اسفند92 با سرمایه گذاری صد در صدی طرف عراقی موفق به راه اندازی سایت مونتاژ تیبا شدیم که ظرفیت تولید آن 30 هزار دستگاه در سال است همچنین محصول پراید را نیز به صورت CBU (خودروی کامل) به عراق صادر می کنیم که تا کنون مجموعاً 135 هزار دستگاه پراید و تیبا به کشور عراق صادر شده است.

وی بهای پراید در عراق را 10 هزار دلار برای مصرف کننده اعلام کرد.

گفتنی است ادامه این اخبار از صادرات محصولات سایپا به کشورهای مختلف به صورت متناوب در روزهای آینده منتشر می‌شود .



نظرات