1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ساینا و تیبا دو جایگزین پراید

ساینا و تیبا دو جایگزین پراید

12 خرداد 1393
  • 1

سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شب گذشته در مراسم نامگذاری دو خودرو جدید ساینا و آریو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از اواخر سال 92 تاکنون یک روند بسیار خوب در تیراژ تولید داشتیم که این روند، روند افزایشی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: میزان تولید سه ماهه نخست امسال 50 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید امسال 500 هزار دستگاه خواهد بود ولی سعی داریم به 600 هزار دستگاه خودرو برسانیم.

مدنی در خصوص برنامه صادراتی سایپا تصریح کرد: برنامه صادراتی ما چند بخشی است که صادرات قطعات و صورت CKD به ونزوئلا، عراق، سوریه، نیجریه، مصر، آذربایجان و حدود 30 کشور دیگر بسته به تیراژه‌های مختلف صادر می‌کنیم.

به گفته وی، امسال صادرات 50 هزار دستگاه خودرو در دستور کار این گروه خودروسازی است.

**ساینا و تیبا 2 جایگزین پراید خواهند شد

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر تیراژ خودروی ساینا و آریو اظهار داشت: ظرفیت تولید ساینا (232) در شروع سال اول (نیمه دوم امسال) 25 هزار دستگاه و در سال‌های آتی حداقل به 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

وی افزود: خودروی 232 در کنار تیبا 2 به تدریج جایگزین خودروی پراید شده به گونه‌ای که از تیراژ پراید کاسته و به تیراژ این دو خودرو افزوده می‌شود.

مدنی در خصوص قیمت خودروهای جایگزین پراید نیز گفت: قیمت خودروهای پلتفروم ایکس 200 که شامل خودروی 232 (ساینا)، خودروی 211 و تیبای کنونی می‌شود تفاوت زیادی را با پراید نخواهد داشت و به صورت تقریبی حدود 28 تا 29 میلیون تومان خواهد بود.

**فروش فوری، بازار را در کوتاه مدت تنظیم می‌کند

مدنی در خصوص راهکار زدودن دلالان از بازار خودرو اظهار داشت: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته حجم تولید به دلیل فضای نامناسب کسب و کار به شدت افول کرده بود باعث شد تقاضای انباشته در بازار به وجود آید که این تقاضای انباشته امسال با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید، خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: بنابراین برنامه افزایش تولید را نسبت به سال گذشته در دستور کار داریم ولی علی‌رغم این افزایش تولید پیش‌بینی می‌شود به دلیل وجود خودروهای فرسوده و صادرات بخشی از خودروهای داخلی تقاضا بیشتر از عرضه باشد.

مدنی ادامه داد: با این حال برای کنترل قیمت و تنظیم بازار در کوتاه مدت فروش فوری و نقدی را در دستور کار قرار دادیم به صورتی که 20 درصد از تولیدات از طریق فروش نقدی و فوری جهت کنترل بازار عرضه خواهد شد.

**خودروسازان همچنان زیان می‌کنند / افزایش جزئی قیمت‌ها

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که آیا خودروسازان همچنان در حال زیان‌دهی هستند گفت: از سال 91 تاکنون همچنان در حال زیان‌دهی بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود اگر امسال قیمت‌ها به صورت دقیق محاسبه نشود ضرر همچنان ادامه داشته باشد.

وی در خصوص قیمت خودرو نیز افزود: در مورد قیمت اظهارنظر نمی‌کنیم و این موضوع را به شورای رقابت و وزارت صنعت واگذار کرده‌ایم البته ممکن است به صورت جزئی افزایش قیمت داشته باشیم.

مدنی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص توجه به پارامتر کیفیت در فرمول شورای رقابت نیز تصریح کرد: این فرمول ضریبی برای تشویق خودروسازان جهت افزایش کیفیت برای استفاده از امتیاز افزایش قیمت است. البته این افزایش قیمت حدی دارد که بیشتر از آن نخواهد بود.

**محصولات سایپا هنوز طرفدارانی در دیگر کشورها دارد

وی در ادامه در خصوص سرانجام سایت‌های تولیدی سایپا در کشورهای دیگر همچون آمریکای لاتین گفت: بعضی از محصولات ما هنوز طرفدار و خریدار در کشورهای دیگر دارد و تا زمانی که چنین بازاری را در اختیار داریم نباید محصولات متوقف شوند.

وی افزود: اگر تاریخ مصرف محصولی مشابه آنچه در ایران تولید می‌شود تمام شده باشد بهتر از برای مشتریان خارج از کشور خطوط تولیدی را ایجاد کنیم تا تولید این خودروها در آن کشورها ادامه داشته باشد.

به گفته وی، 85 درصد ارزش افزوده زنجیره تأمین خودرو این گونه اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل سایپا در خصوص اینکه برنامه‌ای برای صادرات خودروهای کامل دارند نیز گفت: ما تمایل به صادرات خودروی کامل داریم ولی کشورهای مختلف قوانین خاص خود را دارند که گاهی اوقات مسائل تعرفه‌ای آن کشورها اجازه نمی‌دهد خودرو به صورت کامل صادر شود چرا که برای بازارشان گران تمام می‌شود.

مدنی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی در کشورهای دیگر نخواهیم داشت تصریح کرد: عمدتاً سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط محلی‌ها انجام می‌شود و ما فقط قطعات صادر و کمک فنی می‌کنیم که در قبال آن دستمزد خود را نیز دریافت می‌نماییم.

به گفته وی، این مسئله هیچ هزینه‌ای برای ما ندارد و فقط تضمینی است برای طولانی کردن استفاده از محصولاتی است که در کشور وجود دارد.

**خودروهای چینی سهم اندکی از تولیدات ما را خواهند داشت

مدیرعامل سایپا در خصوص توافق با شرکت خودروسازی چانگان از کشور چین تصریح کرد: درصد بسیار پایینی از محصولات ما که البته محصولات درجه یک چینی است خواهد بود.

وی افزود: ما با شرکت چانگان نه از طریق شرکت‌های واسطه بلکه به صورت مستقیم مذاکره کردیم و اگر خواستار خرید سهام بودند، این کار را انجام می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه تقریباً با تمام شرکت‌های خودرو کار می‌کنیم اظهار داشت: برنامه‌های ما برای تولیدات انبوه با شرکت خودروسازی کیا است که در این راستا خط تولید خودروی "سراتو" به زودی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: برای ایجاد یک فضای رقابتی باید با کشورهای دیگر نیز رابطه داشته باشیم از این رو شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان با ما همکاری خواهند داشت.




نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (6 مهر 1393 ساعت 12:02)

    هیچ خودرویی نمی تواند جانشین پراید شود همانطور که پراید نتوانست جانشین پیکان شود.