1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. لزوم بازنشسته کردن خودروهای بی کیفیت

لزوم بازنشسته کردن خودروهای بی کیفیت

7 تیر 1396
  • 0

یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهای با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو، از این خودروسازان خواست تا خودروهای با کیفیت پایین را بازنشسته کنند.

خودروهای بی‌کیفیت را بازنشسته کنید

امیرحسن کاکایی در پاسخ به اینکه بررسی گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو ماه‌ها و بلکه سالها است که برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است، اظهار کرد: در این شرایط پرسش کلیدی این است که چرا خودروسازان به گزارشهای ارزیابی کیفیت ترتیب اثر نمی‌دهند و چرا کیفیت خودروها افزایش نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه البته در برخی خودروها مانند پراید و پژو ۴۰۵ بیش از این امکان اصلاح و افزایش کیفیت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این خودروها از نظر طراحی و پلت‌فرم قدیمی هستند و خودروسازان باید به فکر بازنشسته کردن آنها باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: اما در این میان مسئله این است که در حال حاضر جایگزینی برای این دو خودرو که جزو ارزان‌ترین خودروهای داخلی هستند وجود ندارد و توقف تولید آنها باعث ایجاد مشکل برای خریداران و متقاضیان این محصولات خواهد شد.

وی افزود: بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که هزینه‌های تولید خودرو در کشور کاهش یافته و بتوان خودروهای جدید و با کیفیتی را با قیمت پایین جایگزین خودروهای فعلی کرد.

کاکایی تصریح کرد: البته گذشته از این دو خودرو دیگر خودروهای قرار گرفته در لیست خودروهای با کیفیت پایین امکان اصلاح و افزایش کیفیت دارند اما مشخص نیست چرا این کار صورت نمی‌گیرد.

بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (اردیبهشت ماه ۱۳۹۶) نشان می‌دهد که همچون ماه‌های پیش از آن برخی از خودروهای تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید می‌شوند.

این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

منبع ایسنا


نظرات