1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروسازان ملزم به تعویض خودروی معیوب خواهند شد

خودروسازان ملزم به تعویض خودروی معیوب خواهند شد

5 مهر 1394
  • 0

با اجرایی شدن قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم به تعویض خودروهای معیوب تحویلی به مشتریان خواهند بود.

در مواردی خریداران خودروهای صفرکیلومتر داخلی و گاه خارجی هنگام تحویل گرفتن خودروی خود با نقص ظاهری یا فنی در خودرو مواجه می‌شوند. در این موارد معمولا شرکت عرضه‌کننده از تعویض خودروی معیوب خودداری کرده و تنها پس از شکایت خریدار ممکن است مبلغی به عنوان خسارت و جبران افت قیمت (ارزش) خودرو به خریدار پرداخت شود.

این موضوع در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته به‌گونه‌ای که تمام عرضه‌کنندگان خودرو ملزم به تعویض خودروی معیوب خواهند بود.

در ماده 14 این قانون آمده است: «عرضه‌کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود ایراد، خودرو را به مشتری تحویل دهد.»

در تبصره 1 این ماده نیز آمده است: «در صورت وجود ایراد احتمالی در خودرو، عرضه‌کننده باید ایراد مربوطه را برطرف کند مشروط به آنکه رفع ایراد، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود، در غیر این صورت عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو و یا اخذ رضایت کتبی مشتری اقدام کند.»

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.



نظرات