1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. شانس مجدد رنو با خودروی کوئید در ایران

شانس مجدد رنو با خودروی کوئید در ایران

23 شهریور 1395
  • 1

در شرایطی که ایران خودرو و سایپا به دنبال تولید خودروی ارزان قیمت هستند، رنو نیز با استفاده از کارت "کوئید"، به دنبال حداکثر امتیازگیری از خودروسازان ایرانی است.

قدرت خرید بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان خودرو در ایران متناسب با خودروهای با قیمت‌های کمتر از 30 میلیون تومان و البته، کمتر از 25 میلیون تومان است با این حال در این سطح قیمتی تنها تعداد محدودی خودرو در ایران عرضه می‌شود که مشهورترین و پرتیراژترین آنها پراید است. گذشته از انتقاداتی که به کیفیت این خودرو وارد می‌شود اما پراید بازار گسترده‌ای در ایران داشته و پرفروش‌ترین خودروی داخلی است. گستردگی بازار این خودرو خودروسازان ایرانی را بر آن داشته تا به دنبال تولید و عرضه خودرویی برای رقابت با پراید در ایران باشند.

در چنین شرایطی رنو برگ برنده خود برای گسترش حضور در بازار خودروی ایران را رو کرده که خودرویی به نام کوئید است. کوئید خودرویی با قیمت اقتصادی است که هم‌اکنون توسط رنو در کشورهایی چون برزیل و هند تولید می‌شود. قیمت این خودرو در برزیل ۶۰۰۰ یورو (حدود ۲۴ میلیون تومان) و در هند ۴۵۰۰ یورو (حدود ۱۸ میلیون تومان) است.

این خودرو در صورت تولید در ایران احتمالا در محدوده قیمتی ۲۵ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد و با توجه به جذابیت‌های ظاهری، فنی و کیفی آن در مقایسه با خودرویی مانند پراید، به سرعت می‌تواند مشتریان ارزان‌ترین خودروی داخلی را به سوی خود جذب کند.

این موضوع از یک سو ایران خودرو را وسوسه کرده تا با تولید این خودرو به بازار خودروهای با قیمت کمتر از ۳۰ و ۲۵ میلیون تومان ورود کرده و جای پای خود را در بازاری با گستردگی بالا محکم کند و از سوی دیگر زنگ خطر را برای سایپا به صدا درآورده و این شرکت نگران آن است که ایران خودرو با تولید رقیبی به نام کوئید، بازار پراید به عنوان گاو شیرده سایپا را، از آن خود کند.

این احتمالات دو شرکت ایران خودرو و سایپا را وا داشته تا برای در اختیار گرفتن رنو کوئید تلاش کنند و این رقابت در حدی است که شنیده می‌شود هر یک از این دو شرکت، آغاز دور جدید شراکت با رنو و گسترش همکاری‌ها را مشروط به در اختیار گرفتن کوئید کرده‌اند. شرکت رنو نیز از این اشتیاق دو خودروساز بزرگ ایرانی استفاده را کرده و با مذاکره هم‌زمان و موازی با دو خودروساز ایرانی تلاش می‌کند با استفاده از برگ برنده کوئید، حداکثر امتیاز را کسب کند.

با توجه به این شرایط سرنوشت تولید کوئید در ایران هم‌چنان نامعلوم و مبهم است و البته رنو نیز تمایل دارد تا زمان مناسب، این ابهام و تعلیق را حفظ کند. در این زمینه نماینده رنو تاکنون از پاسخ‌گویی صریح به سرنوشت تولید کوئید در ایران طفره رفته است. در جدیدترین موضع‌گیری در این زمینه، پیمان کارگر - مدیرعامل رنوپارس، در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه کوئید در کدام شرکت ایرانی تولید می‌شود؟ تنها به این پاسخ بسنده کرد که تولید چند مدل خودروی جدید رنو در ایران قطعی شده که یکی از این خودروها، کوئید خواهد بود.

وی البته در سخنان خود سعی کرد رنو را چندان مشتاق به گسترش فعالیت‌ها در ایران نشان ندهد تا احتمالا بتواند امتیازات بیشتری از خودروسازان ایرانی بگیرد. در این رابطه وی در پاسخ به اینکه آیا قرارداد جدیدی برای همکاری با خودروسازان ایرانی خواهید داشت؟ اظهار کرد: قرارداد جدید برای کارهای بعدی که در نظر می‌گیریم است که داریم روی آن کار می‌کنیم و "هیچ عجله‌ای هم در این زمینه نداریم".

کارگر همچنین از احتمال تولید مستقل کویید و دیگر محصولات رنو در ایران نیز سخن گفته که البته به نظر می‌رسد بیش از آنکه به واقعیت نزدیک باشد، تاکتیکی برای کسب حداکثر امتیاز از شرکتهای ایرانی است. طولانی شدن بازی رنو با خودروسازان ایرانی در حالی است که این شرکت از رقیب هموطن خود (پژو - سیتروئن) در ایران عقب افتاده و در حالی‌که پژو قرارداد همکاری با ایران خودرو و سیتروئن تفاهم‌نامه همکاری با سایپا را در فضای پسا برجام منعقده کرده است اما رنو هنوز موفق به انعقاد قرارداد جدید با خودروسازان ایرانی نشده است.

 رنو کویید در ایران

منبع:ایران جیب



نظرات

  • سام سام (24 شهریور 1395 ساعت 11:09)

    25 میلیون تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    به والله اگر این خودرو در ایران با این قیمت بفروش رسید، مطمئن باشید خورشید از غرب طلوع کرده است.
    اصولاً این امر ساده لوحانه است که فکر کنیم خودرویی با کیفیت خارجی برای عموم مردم ایران در نظر گرفته شود. زیرا خودروهای ملی تیبا، سمند، دنا ، رانا و پراید باید به یکه تازی خود در مرگ و میر مردم ایران ادامه دهند.