1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. رده بندی کیفی خودروهای داخلی

رده بندی کیفی خودروهای داخلی

1 اردیبهشت 1393
  • 0

بعد از مدتها در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل، پژو 206 و رانا در جدول در بین 21 خودرو در ارزیابی اسفند ماه موسسه استاندارد مشاهده می شوند. ارزیابی کیفی خودروها تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول در غیاب نیسان تیانا و مزدا 3 به سوزوکی رسیده است. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته "خیلی خوب" و "خوب" دسته بندی شده اند.

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.

نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

بعد از اینکه رنو مگان و تندرهای پارس خودرو چندی در صدر جدول بی رقیب بودند، با بازگشت دوباره سوزوکی گرند ویتارا به تولید، صدر جدول دوباره دستخوش تغییر شد. این در حالیست که هنوز خبری از انواع مزدا در جدول نیست.

رنو مگان با وجود اندکی بهبود کیفیت صدر جدول را به سوزوکی داده است. افت رتبه برای سایر محصولات پارس خودرو نیز اتفاق افتاده است.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو در جایگاه سوم و تندر همین شرکت با امتیازی نزدیک به آن، در جایگاه چهارم قرار دارد. این ماه هم رقیب ایران خودرویی تندر در جدول رده بندی غایب است.

انواع پژو 206 و رانا نیز که تاکنون غیبت معنی دار و مشکوکی داشتند به جدول رده بندی بازگشته اند. ارزیابی موسسه استاندارد از کیفیت نسبتا بالای این محصولات حکایت دارد در حالی که دیدگاه بسیاری از مشتریان برای محصولات اخیر، چنین نیست.

خوشبختانه کیفیت اکثر خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی بهبود نسبت به ماههای گذشته در مسیر بهتری قرار دارند. اما این بهبود ناچیز برای مقابله با رقبای چینی چندان هم کافی نبوده است. جی ای سی یا همان جک مدل J5 رتبه هشتم جدول را در اختیار دارد. لیفان X60 هم در حالی در جایگاه در خور توجه نهم ایستاده که رقیب آن در بازار یعنی ام وی ام X33 با 15 نمره منفی بیشتر در جای هفدهم قرار دارد.

کیفیت سمند هم تغییری نکرده و در رده یازدهم قرار دارد. تیبا یا آهوی ایرانی هم با نمرات منفی در تزئینات داخلی و خارجی مربوط تا جایگاه شانزدهم پایین آمده است. پرایدها هم که طبق معمول آن انتهای جدول خوش و سرگرم اند. البته با این تفاوت که ام وی ام های 110 را پایین تر از خود می بینند و اکنون باید افتخار بی کیفیت ترین خودروی تولید داخل را به این خودروی کوچک چینی واگذار کنند.

به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

منبع پدال


نظرات