1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جزییات جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی

جزییات جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی

4 شهریور 1393
  • 6

با تداوم غیبت خودروهایی مانند مگان، تیانا و مزدا3 در لیست ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، پارس‌تندر باز هم در صدر جدول رده‌بندی کیفی قرار گرفت تا همچنان لقب باکیفیت‌ترین خودروی تولید کشور را یدک بکشد.

آن طور که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش داده، در ارزیابی جدید (مربوط به تیرماه سال‌جاری)، 22 خودروی تولید داخل مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند و مانند دو گزارش قبلی، خودروها باز هم در چهار گروه قیمتی دسته‌بندی و نمرات منفی هر کدام مشخص شده است.

بر این اساس، خودروهای فرانسوی توانسته‌اند رده‌های ابتدایی جدول کیفی تیرماه را به خود اختصاص دهند و در انتهای جدول نیز یک خودرو چینی به چشم می‌آید و میانه جدول را نیز محصولاتی مانند سمند و رانا و جک در اختیار دارند.

در گزارش منتشر شده، مانند دو گزارش قبلی باز هم خبری از ریز جزئیات مربوط به سطح کیفی خودروهای تولید داخل نیست و با این حساب مشتریان نمی‌توانند از نقاط قوت و ضعف خودروها مطلع شوند. این در حالی است که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پیش تر خودروها را در 9 معیار مختلف از جمله «سیستم تعلیق»، «سیستم موتور»، «رنگ»، «ترمز» و «تزئینات داخلی و خارجی»، مورد ارزیابی کیفی قرار می‌داد و با این حساب مشتریان می‌توانستند از جزئیات کیفی خودروهای تولید داخل نیز اطلاعات لازم را کسب کنند.

البته به نظر می‌رسد شرکت بازرسی هنوز هم کیفیت خودروها را با توجه معیارهای قبلی مورد بررسی قرار می‌دهد، اما اینکه دیگر اقدام به اعلام رسمی جزئیات کیفی نمی‌کند، محل پرسش شده است.

به هر حال آنچه که هم اکنون از وضع کیفی خودروهای داخلی در دست است، تنها مربوط به نمرات منفی و رده‌بندی خودروهاست و باید دید آیا شرکت بازرسی باز هم به روند قبلی خود برمی گردد یا همین روش فعلی را ادامه خواهد داد.

اما در گزارش تیرماه، 22 خودرو مورد بررسی، در چهار گروه قیمتی «کمتر از 20میلیون تومان»، «20 تا 40 میلیون تومان»، «40 تا 60 میلیون تومان» و «60 تا 80 میلیون تومان»، دسته‌بندی شده‌اند و این در شرایطی است که صدرنشینی گروه اول را پراید 131 تولید سایپا در اختیار دارد و در گروه دوم نیز پارس‌تندر توانسته رتبه برتر را به دست بیاورد. همچنین جک اتومات نیز باکیفیت‌ترین خودرو گروه سوم شده و لیفان مدل X60 نیز صدرنشین گروه چهارم است.

در جدول کیفی تیرماه اگرچه تعداد خودروها در مقایسه با گزارش قبلی، افزایش یافته است، اما باز هم چند خودروی معروف و با کیفیت، غیبت دارند که در این بین می‌توان به سوزوکی گرند ویتارا، نیسان تیانا، مگان و مزدا3 اشاره کرد.

به جز مگان، سه خودرو دیگر اصلا تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال نداشته‌اند و با این حساب غیبت شان در جدول رده‌بندی کیفی تیرماه، طبیعی است. مگان نیز تنها 19 دستگاه در چهار ماه ابتدایی امسال تولید داشته و به دلیل این تیراژ اندک، بازرسان شرکت بازرسی، کیفیت آن را مورد ارزیابی قرار نداده‌اند.

از جمع 22 خودرویی که در جدول کیفی تیرماه قرار دارند، هشت خودرو، چینی به حساب می‌آیند و دیگر خودروها نیز ایرانی و فرانسوی به شمار می‌روند.

در این بین، 16 خودرو در سطح کیفی خیلی خوب و 6 خودرو دیگر نیز در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند و این در شرایطی است که پارس‌تندر (محصول پارس خودرو) کمترین نمره منفی و ام وی ام 110 (محصول مدیران خودرو) نیز بیشترین نمره منفی را به دست آورده‌اند. طبق گزارش اعلامی، در دسته قیمتی خودروهای زیر 20 میلیون تومان، پرایدهای سایپا و پارس خودرو جا خوش کرده‌اند و دسته 20 تا 40 میلیونی‌ها نیز نصیب خودروهایی مانند تندر-90، پژو 206 و پژو 405 ،تیبا و ام وی ام شده است. شرکت بازرسی در تیرماه، 14 خودرو را در گروه قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان مورد ارزشیابی قرار داده که از میان آنها پنج خودرو رتبه کیفی A+، هفت خودرو رتبه کیفی A و دو خودرو رتبه کیفی B+ را از آن خود کرده‌اند.

در گروه خودروهای 40 تا 60 میلیون تومانی نیز تنها سه خودروی چینی (جک اتومات، لیفان مدل 620 و ام وی ام مدل 530) به چشم می‌آید و گروه آخر نیز میزبان دو میهمان چینی دیگر یعنی لیفان مدل X60 و ام وی ام مدل X33 شده است. در این بین، لیفان رتبه کیفی A را از آن خود کرده اما ام‌وی‌ام در رده کیفی خوب با رتبهB+ قرار گرفت.

دار و دسته پرایدها

اما طبق جدول منتشر شده، در دسته خودروهای زیر 20 میلیون تومان سه مدل پراید «سایپا131 X»، «سایپا132 X» و «سایپا131 X» (متعلق به پارس خودرو)، مورد بررسی کیفی قرار گرفته‌اند که همه آنها دارای سطح کیفی «خوب» هستند. در این بین، پراید مدل 131 سایپا توانسته با کسب 79 امتیاز، صدرنشین گروه یک و بهترین پراید تولید داخل لقب بگیرد.

همچنین مدل پارس خودرویی پراید 131 توانسته رتبه دوم گروه خودروهای زیر 20 میلیونی را به دست بیاورد و بالاتر از پراید 132 بایستد. معمولا در گزارش‌های قبلی، پراید عنوان کم کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل را به دست می‌آورد، اما در گزارش تیرماه، این عنوان به ام وی ام مدل 110 رسیده است.

از گروه زیر 20 میلیونی‌ها که بگذریم، به دسته 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها می‌رسیم که بیشترین تنوع را به خود می‌بیند و 14 مدل از خودروهای تولید داخل، عضو این گروه به شمار می‌روند. مانند گزارش قبلی، باز هم پنج رده ابتدایی جدول این گروه را فرانسوی‌ها تشکیل می‌دهند که در بین آنها نام سه تندر-90 و دو مدل پژو206 به چشم می‌آید.

در این بین، پارس‌تندر علاوه‌بر اینکه صدرنشین گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها لقب گرفته، بهترین کیفیت را نیز میان تمام خودروهای تحت ارزیابی خردادماه به خود اختصاص داده است. این خودرو که فقط ظاهر آن با تندر-90 معمولی متفاوت است، 6/20 نمره منفی دارد و این در شرایطی است که تندرهای پارس خودرو و ایران خودرو به ترتیب تنها سه دهم و چهار دهم امتیاز منفی بیشتری نسبت به پارس‌تندر کسب کرده‌اند.

بر این اساس، تندر-90 تولید پارس خودرو توانسته با 9/20 امتیاز، دومین خودرو با کیفیت در گروه 20 تا 40 میلیون تومانی لقب بگیرد و مدل ایران خودرویی این محصول نیز با 21 نمره منفی، سوم است.

در بین 206‌ها نیز که رده‌های چهارم و پنجم جدول رده‌بندی خودروهای 20 تا 40 میلیونی را در اختیار دارند، مدل صندوقدار 206 توانسته یک رده بالاتر از همتای‌هاچ بک خود بایستد. 206 صندوقدار، 1/22 نمره منفی کسب کرده و مدل‌هاچ بک این خودرو نیز تنها نیم نمره منفی، بیشتر دارد.

پشت سر 206‌ها اما به رانا برمی خوریم، خودرویی که اگرچه در مقایسه با پژو 206 از سطح کیفی پایین‌تری برخوردار است، اما نسبت به سمند و پژو 405 و همچنین خودروهای چینی کیفیت بهتری را به خود می‌بیند. این محصول 3/29 نمره منفی در ارزیابی تیرماه کسب کرده و جایگاه ششم را در جدول خودروهای 20 تا 40 میلیونی داراست. از رانا که بگذریم، در رده هفتم جدول 20 تا 40 میلیونی‌ها به جک چینی می‌رسیم، منتها مدل دنده معمولی آن.

این خودرو که محصول بخش خصوصی صنعت خودروی کشور به شمار می‌رود، 5/47 نمره منفی دارد و با این حساب توانسته در مقایسه با محصولاتی مانند سمند و تیبا، کیفیت بهتری به دست بیاورد.

در گروه مورد بررسی، اما نام چهار محصول پرتیراژ ایران خودرو نیز به چشم می‌آید که پژو پارس تولید خراسان بهترین کیفیت را در میان آنها دارد. دیگر نماینده خراسان یعنی پژو 405 نیز پشت سر پارس قرار گرفته تا مشخص شود خراسانی‌ها توانسته‌اند 405 باکیفیت تری را در مقایسه با تهرانی‌ها تولید کنند.

طبق گزارش اعلامی، پژو 405 تولید سایت خراسان ایران خودرو، با 1/52 امتیاز در رده نهم گروه 20 تا 40 میلیونی‌ها قرار گرفته، اما مدل تهرانی آن با 5/52 امتیاز، یازدهمین عضو این گروه است. همچنین سمند نیز که 2/52 نمره منفی به دست آورده، رده دهم را در گروه مورد بررسی به خود اختصاص داده است.

در رده دوازدهم اما به یک چینی می‌رسیم که ام‌وی‌ام مدل 315 نام دارد. این خودرو 7/55 نمره منفی به‌دست آورده و توانسته کیفیت بهتری را در مقایسه با تیبا و ام وی ام مدل 110 کسب کند.

این دو خودرو (تیبا و ام وی ام مدل 110) دو عضو آخر گروه 20 تا 40 میلیون تومانی‌ها به شمار می‌روند که در این بین، تیبا با 2/60 نمره منفی، سیزدهمین عضو گروه به حساب می‌آید و ام وی ام مدل 110 نیز آخرین رده را به خود اختصاص داده است. این محصول چینی که 3/84 نمره منفی کسب کرده، کم کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل در تیرماه نیز به شمار می‌رود.

اما در گروه قیمتی 40 تا 60 میلیون تومانی نیز تنها نام جک5 J (مدل اتومات) و ام وی‌ام530 و لیفان مدل 620 به چشم می‌آید که به ترتیب با کسب 45، 3/51 و 7/52 نمره منفی، رده‌های اول تا سوم گروه خود را صاحب شده‌اند.

جک اتومات جدای از اینکه باکیفیت‌ترین خودرو این گروه کوچک به شمار می‌رود، در بین خودروهای چینی تحت ارزیابی در تیرماه نیز بهترین کیفیت را به خود اختصاص داده است. اما در گروه آخر که مختص خودروهای 60 تا 80 میلیون تومانی تولید داخل است، لیفان مدل X60 توانسته کیفیت بهتری را در مقایسه با ام‌وی‌ام مدل X33 به دست بیاورد و مانند گزارش قبلی، 50 امتیاز را نصیب خود کند. از آن سو ام‌وی‌ام مدل X33 نیز با اختلافی 5/15 امتیازی، کیفیت کمتری را در مقایسه با هموطنش به دست آورده و پس از ام وی ام مدل 110، کم کیفیت‌ترین خودرو چینی تولید داخل محسوب می‌شود.

خودروهای فرانسوی توانسته‌اند رده‌های ابتدایی جدول کیفی تیرماه را به خود اختصاص دهند و در انتهای جدول نیز یک خودروی چینی به چشم می‌آید و میانه جدول را نیز محصولاتی مانند سمند و رانا و جک در اختیار دارند

جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی

منبع فرارو


نظرات

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (9 شهریور 1393 ساعت 15:53)

    ماشالا به رانا ! خخخخخ همه که روبه پایینن چرا بعضیا مثبتن

  • پسربابام پسربابام (5 شهریور 1393 ساعت 16:45)

    سلام مدیر...وضع تحریم خودرو الان چطوره؟؟؟ کیفیتت قطعات راضی کنندس؟؟؟ میشه اعتماد کرد و یه ماشین صفر خرید؟؟؟

    عابدینی عابدینی (7 شهریور 1393 ساعت 13:31)

    نه نمی شه نمی دونم چرا کیفیت به پایین ترین سطح خود رسیده

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 شهریور 1393 ساعت 08:14)

    البتـــه بنظــــر من کیفیت هنوز به پایین ترین سطح خودش نرسیده چون کیفیت هرسال از کیفیت سال پیشش کمتر میشه. {{{{{{{{وای به روزیــــــــکه کـیـــــــــفـیـت ماشیــــــــن صفــــــــر ، صفـــــــــــر بـــــــــــــــــشه}}}}}}}}

  • دیستور دیستور (4 شهریور 1393 ساعت 20:20)

    احتمالا 206 برای این بهتر شده که تحریما برداشته شده و گمونم از فرانس بیارن قطعات را دوستان اطلاعاتی دارید ؟؟؟
    جک رو هم نمیدونم ولی به نظر ماشین خوبی میاد تو چینیای هم رده خودش

  • عابدینی عابدینی (4 شهریور 1393 ساعت 10:44)

    چرا قیمت jac بالاست !!!
    مگه منتاژ داخل نیست!!!
    ولی انصافا ماشین خوبیه رقیب خوبی برای جیلیه.