1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروهای پلیس فاقد معاینه فنی هستند

خودروهای پلیس فاقد معاینه فنی هستند

14 دی 1394
  • 0

قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران از مأموران پلیس درخواست کرد که خودروهای فاقد معاینه فنی را از طریق دوربین‌های سطح شهر شناسایی کنند.

نواب حسینی منش صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد ستاد معاینه فنی شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه ۱۴ مرکز معاینه فنی در شهر تهران فعال است، گفت: این مراکز می‌توانند روزانه نسبت به انجام معاینات فنی ۶۰۰۰ خودرو اقدام کنند اما در حال حاضر تنها ۱۰۰۰ دستگاه خودرو به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

قائم مقام ستاد معاینه فنی پایتخت با بیان اینکه ۱۷ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کنند که ۴۰ درصد از آن‌ها زیر پنج سال عمر دارند ونیازی به معاینه فنی ندارند، گفت: ۱۰ میلیون باقی مانده از خودروهای کشور باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

وی با انتقاد از اظهارات رئیس پلیس راهور تهران در خصوص کاغذپاره‌خواندن برگه معاینه فنی گفت: معاینه فنی کاغذپاره نیست چرا که ۱۸ تست مختلف بر روی آن انجام می گیرد.

حسینی منش با بیان اینکه خودروسازان تنها دو سال خودروی خود را گارانتی می‌کنند و این مسئله بدین معناست که دو سال به خودروهای خود اطمینان دارند، گفت: این در حالی است که سن معاینه فنی پنج سال است و از نمایندگان مجلس درخواست می‌شود سن معاینه فنی را به دو سال کاهش دهند.

وی با بیان اینکه تا اواخر دی‌ماه سامانه یکپارچه معاینه فنی شهر تهران به سامانه سیمفا متصل می‌شوند، گفت: وزارت کشور قول داده است که همه مراکز فنی کشور همانند مراکز تهران به دوربین پلاک‌خوان وصل شوند و اطلاعات خودروها به صورت یکپارچه به سامانه وصل شوند.

قائم مقام ستاد معاینه فنی پایتخت با بیان اینکه نباید توپ آلودگی هوا را به زمین سازمان‌های مختلف انداخت، گفت: ۱۰ میلیون خودرو نیازمند مراجعه به مراکز معاینه فنی هستند که از این میان تنها سه میلیون خودرو به مراکز مراجعه کردند و مابقی مراجعه‌ای نداشتند.

وی با بیان اینکه در تهران میزان خطا در مراکز معاینه فنی بسیار بسیار کم و در حد صفر درصد است، گفت: چندی پیش برگه معاینه فنی که از مرکز فرجام صادر شده بود را به ما دادند اما این در حالی است که اصلا مرکزی به نام فرجام نداریم که این نشان می‌دهد برخی در حال جعل برگه‌های معاینه فنی هستند و باید پلیس با آن‌ها برخورد کند.

وی با بیان اینکه در تهران ۳۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، افزود: در اطراف تهران نیز ۱۵۰ هزار برگه معاینه فنی صادر شده اما پلیس معتقد است که ۸۰ درصد خودروها برگه معاینه فنی دارند و جای سوال است که این خودروها از کجا برگه معاینه فنی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که اصرار برای مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل درآمدزایی است، گفت: ۱۱ هزار تومان دیگر پولی نیست و این در حالی است که برای کارواش خودروی خود گاها بیش از این مبلغ انعام داده می‌شود.

حسینی منش با بیان اینکه برگه معاینه فنی در هنگامی صادر می‌شود که خودرو از لحاظ فنی سالم باشد، گفت: ممکن است چند ماه دیگر خودرو دچار مشکلاتی شود اما این قصور متوجه مراکز معاینه فنی نیست چرا که وقتی مسئولان سن معاینه فنی را افزایش می‌دهند باید این گونه مسائل را نیز بپذیرند.

حسینی منش با بیان اینکه معاینه فنی تنها ۱۰ درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد، ادامه داد: بهتر است خودروهای فرسوده و کاربراتوری از رده خارج شوند چرا که تأثیر بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارند.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۲۷ درصد خودروهای مراجعه شده به مراکز معاینه فنی مردود شدند، افزود: از این میان ۱۸ درصد به دلیل آلایندگی، ۱۱ درصد در آزمون ترمز، ۵ درصد به علت اشکال در سیستم ترمز و ۳۹ درصد به علت عیوب ظاهری رد شدند.

وی با طرح این سوال که چرا پلیس تنها به جریمه نقدی خودروهای فاقد معاینه فنی اکتفا می‌کند، گفت: براساس قانون، پلیس باید مانع تردد این گونه خودروها شده و ضمن فک پلاک، آن‌ها را به تعمیرگاه هدایت کنند. اما می‌بینیم که این مهم محقق نمی‌شود.

حسینی منش با بیان اینکه پلیس می‌تواند از طریق دوربین‌های زوج و فرد و طرح ترافیک، خودروهای فاقد معاینه فنی را رصد کند، گفت: دیتای مراکز معاینه فنی در اختیار پلیس قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به نقش موتورسیکلت‌ها در ایجاد آلودگی هوا تصریح کرد: موتورسیکلت سواران را می‌توان یاغیان قانون خواند؛ چراکه تابع هیچ قانونی نیستند و با یک پیچ گوشتی می‌توانند از حالت استاندارد موتور خود را خارج کنند و بر همین اساس از پلیس درخواست می‌شود که در کنار چک کردن اسناد موتور و توجه به کلاه ایمنی، به معاینه فنی نیز توجه کنند.

قائم مقام مدیرعامل ستاد معاینه فنی با بیان اینکه از هنگامی که پلیس در هنگام چک کردن معاینه فنی خودروها اهتمام ورزیده تعداد خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی چندین برابر شده است، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که با یک برخورد کوچک با مسببان آلودگی هوا، توجه به مراکز معاینه فنی چند برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به جد دنبال آن هستیم که ارائه برگه معاینه فنی در تمام فصول الزامی شود، گفت: یکی از عوامل موفقیت این برنامه جدیت پلیس است اما متأسفانه رئیس پلیس راهور تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی تمام تحقیقات و پژوهش‌های چند ساله دانشگاه صنعتی شریف را جزوه می‌خواند و این نشان می‌دهد که پلیس اعتقادی به معاینه فنی ندارد.

حسینی منش با بیان اینکه باید از پلیس پرسید که چند درصد خودروهایشان معاینه فنی دارند، گفت: باید بگویم که هیچ خودروی پلیسی به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده و این نشان می‌دهد که آن ها اعتقادی به معاینه ندارند و حتی در سخنانشان معاینه فنی را کاغذپاره می‌نامند.

وی درباره معاینه فنی اتوبوس و مینی‌بوس‌های پایتخت نیز گفت: ما براساس استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست و وزارت صنایع نسبت به چکاب خودروهای سنگین اقدام می‌کنیم و حتی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین راه‌اندازی کرده‌ایم اما باید بگویم که یک سال است به دنبال ابلاغ دستورالعمل‌های جدید آلایندگی از سوی سازمان محیط زیست هستیم اما این مهم محقق نشده است.



نظرات