1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

24 مرداد 1394
  • 2

انتشار تصاویر مخفیانه و اصطلاحاً جاسوسی خودروها پیش از رونمایی آن‌ها امری رایج و البته هیجان‌انگیز در دنیای خودرو است.

بااینکه ما به دیدن این تصاویر از خودروهای روز دنیا عادت کرده‌ایم اما دیدن تصاویر مخفیانه از یک خودروی وطنی چیزی است که تابه‌حال کمتر فرصت آن پیش آمده است. (شاید به این دلیل که تعداد این خودروهای وطنی به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد).

به هر حال تصاویری وجود دارد که احتمالاً از درون شرکت ایران‌خودرو به بیرون درز کرده و از ظواهر امر پیداست که مربوط به نسخهٔ جدیدی از خودروی دنا است که ایران‌خودرو قبلاً وعدهٔ آن را داده بود (دنای اتوماتیک).

همان‌طور که اشاره شد ایران‌خودرو قبلاً در مورد عرضهٔ مدلی از دنا مجهز به موتور توربوشارژ، جعبه‌دنده اتوماتیک و امکانات بیشتر صحبت کرده بود که با توجه به روال رایج نام‌گذاری‌های این شرکت احتمالاً نام دنا ELX را یدک می‌کشد.

تغییر خطوط بدنه در طرفین و تغییر فرم درب‌های عقب و حذف لچکی این درب‌ها از معدود تغییراتی است که در این خودرو به چشم می‌خورند. به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به این نتیجه رسیده که مشتریان دنا را خودرویی کاملاً جدید و مستقل نمی‌دانند بنابراین نهایت سعی خود را در تغییر قسمت‌هایی از بدنه که یادآور خودروی سمند است به انجام رسانده. ضمن اینکه همان‌طور که در تصاویر مشخص است فضایی برای نصب سانروف در سقف وجود دارد. اما پاشنه آشیل طراحی دنا سپر عقب این خودرو است که تناسبی با پیکرهٔ کلی خودرو ندارد و انتظار می‌رود که در این مدل اصلاح شود و خوشبختانه در تصویر مربوط به خبر تأسیس شرکت طراحی خودرو با مشارکت ایتالیا گوشه‌ای از نمای عقب دنا با طراحی متفاوت سپر عقب به چشم می‌خورد.

موتور ملی EF7 مجهز به توربو شارژر پروژه ایست مشترک بین شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو ایپکو و F.E.V آلمان که چند سالی در حد نمونه‌های اولیه و تحقیقاتی باقی مانده و احتمالاً به دلیل تحریم‌ها متوقف شده بود. این موتور با 1645 سی‌سی حجم 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه قرار است تا پاییز امسال بر روی خودروی سورن به بازار عرضه شود.

در کنار موتور ملی این خودرو برای اولین بار از جعبه‌دنده ملی نیز سود خواهد برد که به گفته ایران‌خودرو از نوع خودکار AMT و 6 سرعته است.

در مجموع و با توجه به ویژگی‌های فنی جدید، تولید این خودرو را می‌توان گامی روبه‌جلو برای صنعت خودروسازی کشور تلقی کرد و در صورت عرضه اگر درگیر مشکلات کیفیتی و قیمت‌گذاری نامناسب نشود با توجه به سود بردن از امکانات و قوای فنی مناسب، به‌راحتی می‌تواند به رقابت با خودروهای هم‌رده در بازار ایران بپردازد.

هرچند ایران‌خودرو هنوز هیچ اظهارنظری در مورد زمان عرضه این خودرو نکرده است اما با توجه به فراهم آمدن بستر تولید به نظر می‌رسد که تا پایان سال 94 این خودرو وارد خط تولید خواهد شد.

 تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

 تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

 تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

 تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

 تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

 تصاویر انتشار یافته از دنای جدید

منبع پدال


نظرات

  • ممگت ممگت (24 مرداد 1394 ساعت 14:04)

    اینم مثه قبلی فول آپشنه یا بدون آپشن میدن؟ آپشنای قبلیو داره که؟ غربیلک فرمانو سپرو چراغو در کاپوت و... هستن که؟

  • الیاس1 الیاس1 (24 مرداد 1394 ساعت 09:09)

    جلوش یکم شبیه مگان شده
    نمیدونم شایدم من اشتباه میکنم اما انگار جای خالیشو دقیقا چراغ مگان پر میکنه