1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

26 فروردین 1396
  • 2

گروه بهمن در سال 95 آنچنان در بازار خودروهای سواری قوی ظاهر نشد و نتوانست سهم خوبی از بازار را با توجه به سابقه خود بدست آورد.

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

آمار تولید حدود چهار هزار دستگاه خودرو سواری، آنچنان قوی و خاص نیست که بتوان گروه بهمن و بهمن موتور را در سال ۹۵ موفق دانست. ولی برخی شنیده ها حاکی از آن است که این شرکت در سال گذشته، مشغول انجام برخی کارشناسی ها و تدارک زیرساخت هایی برای عرضه محصولات جدید بوده است.

خبرهای منعکس شده از داخل شرکت به صورت غیر رسمی، خبر از این دارند که گروه بهمن حداقل در سال جدید سه محصول را به بازار کشور معرفی می کند و احتمالا با روش مونتاژ CKD تولید آن ها در خط تولید جاده قدیم کلید می زند. شرکای چینی، ژاپنی و حالا آلمانی گروه بهمن قصد دارند که سال ۹۶ را پرقدرت با شریک ایرانی خود آغاز کنند و احتمالا از اوایل تابستان، برنامه رونمایی از محصولات جدید گروه بهمن آغاز می شود.

فاو B30 رقیبی برای خودروهای 50 تا 60 میلیونی بازار

فاو بسترن B30 جز خودروهایی است که گروه بهمن و شرکت کروز چند ماهی است آن را بررسی می کنند و مدتی آن را با پلاک آزمایش فنی در جاده های کشور تست کرده اند. حال شنیده ها حاکی از آن است که گویا گروه بهمن در حال آماده سازی خط تولید برای مونتاژ این محصول در کنار سایر خودروها است. بهمن به تازگی بسترن B30 را برای تست به ایران آورده است. این خودرو در حال حاضر با لوگو و نام پوشانده شده در جاده های کشور تردد می کند و پلاک آزمایش فنی روی آن نصب شده است.

این ماشین با فاصله محوری ۲۶۳۰ تنها چند سانتی‌متر از B50F کوچک‌تر است و می‌توان گفت که فضای کابین خوبی دارد. B30 به موتور ۱٫۶ لیتری ۴سیلندر ۱۶ سوپاپ VCT مجهز است. قدرت خروجی این موتور ۱۰۷ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتون‌متر گشتاور است که با یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که می‌تواند اتاق ۱۲۷۰ کیلوگرمی را حرکت دهد. جالب است بدانید فضای صندوق B30 حدود ۳۰ لیتر از B50F بزرگ‌تر بوده و ۴۸۰ لیتر گنجایش دارد. فرمان این خودرو از نوع برقی است و لاستیک‌های ماشین روی رینگ ۱۶ اینچی نصب شده‌اند. مصرف سوخت این ماشین به طور ترکیبی حدود ۶٫۷ لیتر و موتور بر مبنای استاندارد یورو۵ طراحی شده است.

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

وجود امکانات ایمنی نظیر ۶ کیسه هوا، کنترل کشش و پایداری، سیستم شروع حرکت در سربالایی و… باعث شده است تا B30 در سطح خوبی از ایمنی قرار گیرد. در این ماشین امکاناتی وجود دارد که باعث می‌شود اکثر ایرانیان از آن خوششان بیاید. استارتر، سان‌روف، مانیتور، دوربین عقب، پخش DVD با ۶ باند، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه کرومیک هوشمند، تودوزی چرمی، دیلایت، سنسور باد لاستیک و… باعث شده است تا B30 در سطح خوبی از امکانات رفاهی قرار داشته باشد.

قیمت این خودرو در ساده‌ترین مدل دنده‌ای ۶۹٫۸۰۰ یوآن چین است و در نسخه فول اتوماتیک به ۹۲ هزار و ۸۰۰ یوآن می‌رسد. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان پی برد که B30 ارزش تومانی بین ۳۹ تا ۵۱ میلیون تومان را دارد. با توجه به قیمت‌گذاری که گروه بهمن برای B50F انجام داد و اختلاف قیمت کمی را نسبت به بازار چین در نظر گرفت، می‌توان امید داشت که نسخه فول B30 زیر ۶۰ میلیون تومان در ایران فروخته شود. البته اگر گروه بهمن بتواند B30 را برای مونتاژ از فاو چین بگیرد. با حضور این ماشین بدیهی است که بازار جک J5 اتوماتیک و سایر رقبای این قیمت به خطر می‌افتد.

خودروی جدید بورگوارد BX5

بورگوارد یکی از خودروسازان قدیمی آلمان به حساب می آید که سابقه چند ده ساله در صنعت خودرو جهان دارد. این کمپانی در دوره های مختلف تاریخی تحت حمایت و مالکیت غول های بزرگ خودروسازی بوده است. این برند در دوره ای از فعالیت خود به گروه فولکس واگن واگذار شد و از آن زمان از نظر فنی، شباهت بسیار زیادی با خودروهای آئودی و فولکس واگن پیدا کرده است. چند سال پیش، بالاخره بورگوارد مشتری چینی پیدا کرد و با حفظ نام و اصالت به نام چینی ها تمام شد. از آنجا می توان گفت، این خودرو همچنان اصالت آلمانی خود را حفظ کرده است که پیشرانه مشترک بین خودروهای بورگوارد و محصولات آئودی و فولکس واگن وجود دارد و از نوع مواد به کار رفته، در سطح به مراتب بالاتری از کره ای ها قرار دارد.

بورگوارد BX5 به عنوان خودرویی کراس اوور شناخته می شود که به پیشرانه ۱٫۸لیتری توربو ۱۹۰ اسب بخار مجهز است و قدرت این پیشرانه توسط یک گیربکس شش دنده اتوماتیک به چهار چرخ خودرو منتقل می شود. همچنین یک پیشرانه ۱٫۴لیتری توربو هیبریدی هم برای BX5 قابل سفارش است که قدرت آن تا ۲۵۳ اسب بخار نیز اعلام می شود. این نسخه به گیربکس هفت دنده اتوماتیک دو کلاچه مجهز است. این خودرو در فولترین مدل حدود ۱۸۰ هزار یوآن قیمت دارد و پیش بینی می شود که با قیمتی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان به بازار ایران بیاید.

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

خودروی جدید بورگوارد BX7

BX7 هم یک خودرو احتمالی دیگر از بورگوارد به حساب می آید که احتمالا در جمع محصولات گروه بهمن قرار می گیرد. این خودرو به موتور دو لیتری توربو مجهز است که در برخی نسخه ها تا ۲۵۵ اسب بخار قدرت تولید می کند و گیربکس هفت دنده دوکلاچه آن قدرت را به چهار چرخ منتقل می کند. پیش بینی ها بر این است که قیمت این خودرو لوکس کراس اوور بیش از ۱۴۰ میلیون تومان در بازار ایران تعیین شود.

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

 تولید 3 خودروی جدید در گروه خودروسازی بهمن

خودروهای بورگوارد از نظر کیفی و فنی در سطح بالایی قرار دارند و به خاطر حامیان فنیشان، در بازارهای مختلف جهانی حضور پیدا کرده اند. امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه دوگانه، سقف پاناورمیک، شش کیسه هوا، کروزکنترل هوشمند، تودزوی چرم طبیعی، حافظه صندلی جلو، هدآپ، رادار نقطه کور و خطی، ترمز پارک برقی و… از جمله امکانات خودروهای بورگوارد شناخته می شود. البته احتمال دارد در صورت عرضه این خودروها به بازار ایران، برخی امکانات سطح فول در آن ها دیده نشود.

بعد از حدود دو سال فعالیت عادی و بدون خبر، گویا سال ۹۶ اتفاق هایی در گروه بهمن رخ می دهد. البته که به صورت رسمی هنوز صحت خبرهای فوق تایید نشده است. ولی مشاهده خودروهای پلاک آزمایش فنی بورگوارد در تهران و شنیده هایی از برخی منابع داخل شرکت، احتمال آن را زیاد می کند که امسال، گروه بهمن شروع دوباره ای را در بازار ایران تجربه می کند.

منبع : ایران جیب



نظرات

  • Ali Ali (27 فروردین 1396 ساعت 19:54)

    همش چین...

  • ایرانی ایرانی (26 فروردین 1396 ساعت 21:03)

    بنده عاجزانه از شرکتهای مونتاژکار ایرانی خواهشمندم که لطفا ماشین های پرخوران توربو شارژر و سوپرشارژر دار به بازار عرضه نکنید.ملت را دچار دردسر استهلاک این خودروها نکنید.بنزینش را نیز نداریم.مارا به خیر تو امیدی نیست،شر مرسان.