1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ساخت سواری بنز در ایران؟

ساخت سواری بنز در ایران؟

23 تیر 1395
  • 0


آخرین وضعیت مذاکره و قرارداد خودروسازان داخلی با شرکت‌های صاحب‌نام خارجی
بازار رفت‌وآمد خودروسازان خارجی به ایران که پس از تصویب برجام حسابی داغ شده بود و در طول ی1ک ماه چند هیات بلندپایه از خودروسازان صاحبنام خارجی به کشور می‌آمدند،در فصل بهار و نخستین ماه تابستان امسال از تکاپو افتاده و دیگر خبری از تردد این هیات‌ها شنیده نمی‌شود اما به تازگی مدیران ایران‌خودرو در نشستی مشترک با دایملر مذاکرات را به گونه‌ای پیش برده‌اند که به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، این گروه خودروسازی برای ساخت خودرو سواری با بنز به توافق رسیده است.

یکی از انتقادهایی که به خودروسازان وارد است، به رسانه‌ای کردن مذاکرات آنها با خودروسازان خارجی برمی‌گردد زیرا با وجود پیش‌بینی‌ها از رونق بازار، انتظار خریداران خودرو بالا رفت و میزان خرید و فروش خودرو در سال گذشته در کشور به شدت کاهش یافت.
شاید بر همین اساس است که خودروسازان داخلی کمی دست به عصاتر گام برداشته و در سکوت خبری مذاکرات خود با خارجی‌ها را ادامه می‌دهند. اگرچه در یک‌سال گذشته هیات‌های مختلفی از خودروسازانی همچون فولکس واگن، بنز، پژو، سیتروئن، رنو، فیات، سوزوکی و... به ایران آمده‌اند اما تاکنون تنها یک قرارداد مشترک نهایی شده و آنهم به نام ایران‌خودرو با شریک قدیمی خود یعنی پژو به ثبت رسیده است.

از سویی سایپا نیز مذاکرات پیش‌رونده‌ای با سیتروئن داشته و با وجود آنکه از ماه‌ها قبل به انتظار خبر نهایی شدن قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت با رنو نشسته بودیم، اما حدود یک ماه پیش، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد 50درصد سهام سایپا کاشان به سیتروئن واگذار خواهد شد.
آنطور که مهدی جمالی می‌گوید، این شرکت مذاکره با سیتروئن را حدود 9 ماه پیش آغاز کرده و پس از توافق نهایی و عقد قرارداد بین دو شرکت، نخستین محصول سیتروئن 18 ماه بعد به بازار ایران عرضه خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده با عقد این قرارداد، برای نخستین‌بار محصولی از سیتروئن در سایپا کاشان رونمایی شود که تولید آن همزمان در اروپا آغاز خواهد شد. بیشتر کارشناسان صنعت خودرو و افرادی که در این صنعت دستی بر آتش دارند، معتقدند اگر قرارداد ایران‌خودرو و پژو و همچنین توافق‌های سایپا و سیتروئن در مرحله عملی به درستی اجرا شود، با حضور خودروهای اروپایی در بازار ایران و همچنین شرط صادراتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده، خودروسازان و همچنین مشتریان ایرانی می‌توانند به بازگشت روزهای خوب در صنعت خودرو امیدوار باشند.

مذاکره با رنو
همانطور که اشاره شد، قرارداد سایپا و ایران‌خودرو با رنو اگرچه مدتی بر سر زبان‌ها افتاده بود اما این روزها گویی به‌دست فراموشی سپرده شده و دیگر کمتر خبری در این باره منتشر می‌شود اما از آن‌طرف سایپا هر روز که می‌گذرد یک گام به عقد قرارداد با سیتروئن نزدیک‌تر می‌شود.
اکنون که تنور مذاکرات این دو شرکت داغ است، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشرفت مثبت مذاکرات سایپا و سیتروئن خبر داده و اظهار می‌کند: فرم قرارداد این دو شرکت در حال نهایی شدن است اما نمی‌توان زمانی قطعی برای آن اعلام کرد اما امید می‌رود این دو شرکت به زودی به نتیجه برسند.

محسن صالحی‌نیا در ارتباط با قرارداد سایپا و رنو نیز اینگونه توضیح داد: مذاکرات سایپا در حد عقد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) با رنو و اختصاص یکی از سایت‌های سایپا به این شرکت فرانسوی پیش رفته و ادامه دارد اما به نظر می‌رسد این مذاکرات پیشرفت قابل‌توجهی نداشته و به مرحله‌ای که ایران‌خودرو با پژو و سایپا با سیتروئن پیش رفت، نرسیده است.
چندی پیش برخی رسانه‌ها عنوان کردند که وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به گذشته تمایل کمتری به همکاری سایپا و رنو دارد اما به گفته صالحی‌نیا، این دو شرکت اگر شرط‌های تعیین شده از جمله انتقال دانش فنی، صادرات، داخلی‌سازی و... را رعایت کنند از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت عقد قرارداد بین آنها مشکلی ندارد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ارزیابی مثبتی از قرارداد پژو و ایران‌خودرو دارد و معتقد است این قرارداد به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک شکل گرفته و هر دو طرف ملزم به سرمایه‌گذاری 50درصدی شده‌اند بنابراین شرکتی که 50درصد سهام دارد به همان نسبت با خود سرمایه می‌آورد.
صالحی‌نیا با بیان اینکه سرمایه این شرکت به ایجاد واحد صنعتی در کشور منجر می‌شود بنابراین نمی‌تواند در هر شرایطی از کشور خارج شود، احتمال خروج پژو یا دیگر خودروسازان خارجی پس از عقد قرارداد را ضعیف می‌داند.
او می‌گوید: اگر در شرایطی خاص شرکت پژو قصد خروج از ایران را داشته باشد، با توجه به اینکه برخی فعالیت‌های مهندسی، تولیدی، آموزشی و... متمرکز شده است، تجربه آن در کشور باقی می‌ماند زیرا در قالب این همکاری تمام اقدامات به صورت مشترک انجام می‌شود.
همکاری مشترک بعد از برجام طراحی شد تا براساس آن وابستگی‌ها به شرکت‌های خارجی کاهش یابد و به حدی از بالندگی برسد که بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از روند مذاکره خودروسازان کوچک با فولکس‌واگن، فیات و خودروسازان کره‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده و به این خبر که مذاکرات با خودروسازان خارجی همچنان ادامه دارد، بسنده می‌کند.

سهم در خدمات پس از فروش
از گروه خودروسازی سایپا و مذاکراتی که با خودروسازان خارجی دارد بگذریم، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو با نهایی کردن قرارداد پژو یک‌گام جلوتر بوده و به نتایج خوبی با دیگر خودروسازان از جمله بنز و سوزوکی دست یافته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره روند مذاکره با خودروسازان خارجی اظهار می‌کند: مذاکره با خودروسازان قبلی ادامه دارد و یکی از مذاکره‌ها در 2 ماه و دیگری تا 6 ماه آینده به نتیجه می‌رسد که از این توافق‌ها در زمینه ساخت خودروهای سواری و سنگین با شرکت بنز خواهد بود.
هاشم یکه‌زارع به این پرسش که وضعیت خدمات پس از فروش محصولات تولیدی در قالب شرکت مشترک با خودروسازان خارجی چگونه خواهد بود، می‌گوید: در قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) و در قالب شرکت مشترک 51درصد شرکت ایران‌خودرو و 49درصد طرف خارجی سهم خواهد داشت اما در بخش فروش و خدمات پس از فروش، 51درصد شرکت خارجی و 49درصد طرف ایرانی سهم دارد. براساس این گزارش، در روزهای آینده خبرهای خوبی از عقد قرارداد همکاری‌های خودرویی در راه است و خودروسازان کشور در یک سال گذشته فرصت مناسبی برای ارزیابی مذاکرات خود داشته‌اند. در این شرایط امید می‌رود شرکای خارجی این صنعتگران، از بهترین و متعهدترین خودروسازان صاحبنام خارجی انتخاب شوند.

منبع: عصر خودرو



نظرات